Bodil Nordestgaard Ismiris og Niels B. Christiansen står ved siden af hinanden til Ledelsens Dag 2025
LEGO Koncernens topchef, Niels B. Christiansen, er meget stolt over at blive kåret som Årets Leder 2025: »Det er jeg superglad for, både på egne, men i lige så høj grad på hele organisationens vegne,” lyder det fra LEGO Koncernens topchef.
Årets Leder 2025

Årets Leder 2025 har ført LEGO op i en liga helt for sig selv

20. november 2025

Niels B. Christiansen er en rolig, men engageret leder, der evner at se hvad der er vigtigt, og hvad der bare er støj - og som får sine medarbejdere med sig. Det har ført til ekstraordinære resultater og titlen som Årets Leder 2025.

Gå til Action card

»Har du tid til en snak?«

Niels B. Christiansen husker ikke længere den præcise ordlyd af den SMS, han i foråret 2017 sendte til daværende bestyrelsesformand i LEGO Koncernen, Jørgen Vig Knudstorp.

Men meningen var ikke til at tage fejl af.

Niels B. Christiansen var netop stoppet som CEO i Danfoss efter nogle succesrige år, og havde med stor interesse bemærket sig, at LEGO Koncernen ledte efter en ny topchef. Faktisk var det lidt af et drømmejob for den dengang 51-årige topchef. Og derfor valgte han at række ud efter det.

»Siden jeg var helt lille, har jeg elsket og været fascineret af LEGO. Og jeg mente, at vi kunne være et godt match, fordi jeg altid har været drevet af at kombinere det meget kreative med det meget strukturerede. Hvis der er ét sted i verden, hvor man kan få lov til det, er det i LEGO,« siger Niels B. Christiansen.

At der var tale om et godt match, er der ingen, der sætter spørgsmålstegn ved i dag.

Siden Niels B. Christiansen overtog roret i Lego Koncernen i 2017, har væksten været nærmest ustoppelig.

Salget af LEGO-klodser rundede sidste år 74 milliarder kroner, virksomheden beskæftiger over 31.000 medarbejdere, og LEGO rangerer i dag som et af verdens absolut stærkeste brands, blandt andet fordi den familieejede virksomhed under Niels B. Christiansens lederskab har øget investeringerne markant og langsigtet i nye LEGO-butikker, produktionskapacitet, IT, bæredygtighed og en markant større produktportefølje.

NielsBChristiansen3-1280x1920-portrait
Niels B. Christiansen håber, at prisen som Årets Leder bliver opfattet som en anerkendelse af alle i LEGO. »Det er tit dem, der sidder i toppen, der får priserne, men der er 31.000 medarbejdere her i LEGO Koncernen, der har en kæmpe aktie i det, vi har opnået.« Foto: Christian Als

’Et forbillede for alle’
Det er præstationer, der gjorde indtryk, da Ledernes jury skulle kåre Årets Leder 2025.

Ifølge Bodil Ismiris Nordestgaard, der er administrerende direktør i Lederne og en del af fagjuryen, faldt valget på Niels B. Christiansen, ’fordi han som topchef driver LEGOs komplicerede forretning imponerende effektivt, samtidig med at han har fokus på at give sine medarbejdere frihed og plads til at udøve deres kreativitet. Det giver iøjnefaldende resultater.’

»Han er et forbillede for alle os, der vil lykkes som leder,« lyder det fra Bodil Nordestgaard Ismiris.

Juryen hæfter sig blandt andet ved, at Niels B. Christiansen har formået at fordoble LEGO’s omsætning, og at virksomheden i dag er dobbelt så stor som verdens anden- og tredjestørste legetøjsproducenter – tilsammen, blandt andet fordi det er lykkedes at tiltrække et nyt segment af voksne kunder.

I begrundelsen beskriver juryen Niels B. Christiansen som ’en analytisk skarp leder, der sætter klar retning og eksekverer hurtigt og præcist’.

»Men han er samtidig et behageligt og ordentligt menneske, som aldrig lader sit ego stå i vejen for det gode argument eller den rigtige løsning,« lyder det fra juryen.

Niels B. Christiansen er meget stolt over at blive kåret som Årets Leder.

»Det er jeg superglad for, både på egne, men i lige så høj grad på hele organisationens vegne. Det er tit dem, der sidder i toppen, der får priserne, men der er 31.000 medarbejdere her i LEGO Koncernen, der har en kæmpe aktie i det, vi har opnået. Jeg håber, at prisen bliver opfattet som en anerkendelse til os alle,« siger Niels B. Christiansen.

NielsBChristiansen5-1280x1920-portrait

Niels B. Christiansen

Født i 1966 i Sønderborg.

Uddannet civilingeniør på DTU.

1991-1995: Konsulent i McKinsey.

1995-1997: VP Hilti.

1997-2004: Direktør, GN Netcom/GN Store Nord.

2004-2017: Direktør, adm. direktør, Danfoss.

2017-: Adm. direktør, LEGO Koncernen.

Bestyrelsesformand i Demant A/S, næstformand i William Demant Fonden og bestyrelsesmedlem i Tetra-Laval.

Gift, to børn.

Foto: Christian Als

Fold ud

Ejerfamilien: ’Et godt og ordentligt menneske’
For de mennesker, der har været tæt på Niels B. Christiansen de senere år, er valget indlysende. LEGO Koncernens bestyrelsesformand, Thomas Kirk Kristiansen, der er oldebarn af Ole Kirk Christiansen, der stiftede LEGO i 1932, betegner således valget af Niels B. Christiansen som ’velfortjent’.

»Jeg er meget glad for det på hans vegne. Han er en exceptionelt dygtig leder – og så er han samtidig et godt og ordentligt menneske, som jeg sætter stor pris på at kende og arbejde sammen med,« siger Thomas Kirk Kristiansen, der er 4. generation LEGO-ejer.

Ifølge Thomas Kirk Kristiansen har Årets Leder 2025 en helt særlig evne til at holde det langsigtede, strategiske overblik – men samtidig gå dybt ned i den operationelle del af forretningen, når der er behov for det.

»Han kan begge dele og balancerer det på fornemste vis. Det er imponerende at følge,« siger LEGO-ejeren, der også hæfter sig ved Niels B. Christiansens ’stærke intellekt’ og hans ’særlige evne til hele tiden at kigge frem og om hjørner – men uden, at han mister fokus på forretningen her og nu.’

»Det skaber en ro og en retning for organisationen og de ledere, han har omkring sig,« lyder det fra Thomas Kirk Kristiansen.

NielsBChristiansen1-1920x1280-landscape
»Så længe vi løber i samme retning, skal jeg ikke bestemme, om man sætter højre eller venstre ben først,« siger Niels B. Christiansen. Foto: Christian Als

Kan se igennem støjen
En række markante erhvervsprofiler, som Lederstof.dk har interviewet, er på linje med LEGO-formanden.

»Han har en stærk evne til at se, hvad der er vigtigt, og hvad der bare er støj. Han formår også at undgå at komplicere tingene unødigt og er fantastisk til at eksekvere,« lyder det fra den tidligere Topdanmark-direktør, Michael Pram Rasmussen, som blandt andet kender Årets Leder 2025 fra A.P. Møller – Mærsk-bestyrelsen. 

Han betegner Niels B. Christiansen som en leder, der lytter og forstår at inddrage folk, og som både formår at drage konklusioner og få holdet med sig.

»Og så er han et roligt, behageligt og samtidig meget engageret menneske, der kan samle og udvikle et hold,« siger Michael Pram Rasmussen.

Sidsel Marie Kristensen, der er CEO i LEGO Fonden, der ejer 25 procent af LEGO og uddeler omkring to milliarder kroner til velgørende formål om året, fremhæver også Niels B. Christiansens evne til at gøre det komplekse superenkelt.

»Og så kommunikerer han, så folk forstår det: Enkelt og klart og med en tydelig retning,« siger Sidsel Marie Kristensen, der især hæfter sig ved den ro, Årets Leder udstråler som øverste chef for LEGO Koncernen.

»Jeg tror, det er noget af det, folk virkeligt godt kan lide ved ham. Han er rolig, ydmyg og meget menneskelig, men har også overblikket i komplekse eller pressede situationer. På den måde er han en inspiration for alle ledere, også de kommende generationer,« siger Sidsel Marie Kristensen.

Juryen

Juryen består af:

  • Marianne Kirkegaard, Managing Director, RHÔNE Group
  • Christian Jensby, CEO & Partner, Deloitte
  • Eva Zeuthen, Hospitalsdirektør, Nordsjællands Hospital
  • Pia Søltoft, Præst, Forfatter, Ledelsescoach
  • Peter Møllgaard, Rektor, Copenhagen Business School
  • Kim Kristensen, Hofchef, Kongehuset
  • Bodil Nordestgaard Ismiris, Adm. Direktør, Lederne
Fold ud

Selvtillid kommer fra opvæksten
Mange af de kvaliteter, der præger Niels B. Christiansens ledelsesstil, kommer ifølge ham selv fra barndomshjemmet i Sønderjylland.

Han har tidligere fortalt Lederstof.dk, hvordan opvæksten i et stille villakvarter lidt udenfor Aabenraa kom til at præge ham. Som dreng kunne han stort set gøre, hvad han havde lyst til, og modsat mange af hans kammerater krævede hans forældre ikke, at han skulle være hjemme på et bestemt tidspunkt. De spurgte heller ikke ind til, om han havde lavet sine lektier eller fået søvn nok.

I stedet havde de tillid til, at han selv kunne prioritere, hvad der var vigtigt.

»Jeg tror, at det var medvirkende til, at jeg udviklede mig både som et nysgerrigt menneske, men også med en vis tro på at kunne håndtere tingene selv,« fortalte Niels B. Christiansen i 2024 i Lederstof.dk’s podcast, Ledelse med Vilje.

Den tillid, han blev vist af forældrene, udstyrede ham med en sund portion selvtillid og selvværd. Og han er overbevist om, at det har påvirket hans måde at være leder på.

»Dem, jeg arbejder med, skal kende den retning, vi er på vej hen imod, men jeg vil gerne give noget luft, så de kan gøre tingene på den måde, der fungerer godt for dem. Så længe vi løber i samme retning, skal jeg ikke bestemme, om man sætter højre eller venstre ben først. Det kommer i virkeligheden nok lidt fra min opvækst,« siger Niels B. Christiansen.

NielsBChristiansen7-1920x1280-landscape
»Det ligger dybt i mig som leder at undgå at gøre tingene unødigt komplicerede, så vi i stedet kan fokusere på få ting, der virkeligt er vigtige,« lyder det fra Niels B. Christiansen. Foto: Christian Als

Fra ingeniør til leder
Han er egentlig uddannet civilingeniør (med et snit på 12,2 på den daværende 13-skala), men blev umiddelbart efter studieafslutningen i 1991 ansat som konsulent i McKinsey.

Her kunne han bruge sin analytiske begavelse, men oplevede også efterhånden en ærgrelse over, at han ikke selv fik lov til at gøre planerne til virkelighed, når han havde udarbejdet en strategi for en virksomhed. Når det begyndte at blive sjovt, var konsulenten ude af ligningen, og derfor sprang han i 1995 til et job hos den schweiziske værktøjsproducent Hilti, hvor han kunne øve sig på ledelse i praksis.

Næste store skridt i karrieren kom, da han to år senere, i 1997, tog en rask beslutning og takkede ja til en stilling i danske GN Netcom. Her fik han finpudset sine operationelle og ledelsesmæssige færdigheder, og avancerede efter nogle år til CEO-posten, inden han blev topchef i Danfoss.

NielsBChristiansen13-1280x1920-portrait
»Når retningen er sat, får mine ledere og medarbejdere frihed til at finde deres egen vej,” siger LEGO-topchefen. Foto: Christian Als

Har haft ’enorm betydning’ for LEGO
En af dem, der husker ham fra Danfoss-tiden, er Kasper Rørsted, der er bedst kendt for sin tid som administrerende direktør for Henkel fra 2008-2016 og som CEO i sportsgiganten Adidas fra 2016 til 2023, og som i dag blandt andet er selvstændig rådgiver og bestyrelsesmedlem i A.P. Møller – Mærsk, Lenovo og Siemens. 

»Niels B. Christiansen har ført LEGO ind i en helt anden liga, men jeg ser den meget fortjente kåring af ham som Årets Leder som en cadeau til hele hans fantastiske CEO-karriere, herunder hans resultater i Danfoss,« siger Kasper Rørsted.

Den tidligere Adidas-topchef betegner Niels B. Christiansen som ’intellektuelt nysgerrig’, men også ’meget jordnær’.

»Han er en meget rolig og velbalanceret person, og selv om han er meget ambitiøs i jobbet, er det vigtigt for ham at have stabilitet omkring familie og venner. Og så er han en jyde med begge ben solidt plantet på jorden. What you see, is what you get,« siger Kasper Rørsted, der i mange år har brugt Niels B. Christiansen som betroet sparringpartner.

Selv om Niels B. Christiansen leverede store resultater som CEO inden han kom til LEGO Koncernen, er det hans præstationer her, der gør størst indtryk på de erhvervsfolk, der har været tæt på ham. Ifølge LEGO-ejer Thomas Kirk Kristiansen har Niels B. Christiansen således haft ’helt enorm betydning for LEGO Koncernens vækst over de senere år’.

»Han har skabt fokus og sat en klar retning, han har bygget en stærk organisation med virkelig kompetente og dygtige mennesker – og så har vi i fællesskab prioriteret at investere langsigtet indenfor, bæredygtighed, digitalisering og kapacitetsudvidelse,« siger Thomas Kirk Kristiansen.

NielsBChristiansen10-1920x1280-landscape
»De fleste vil jo sige, at LEGO Koncernen er en superkreativ virksomhed, men sandheden er, at vi også er en meget effektiv og produktiv virksomhed«, siger Niels B. Christiansen.  Foto: Christian Als

Overtog et LEGO i krise
Det kan være svært at forestille sig i dag, men dengang i 2017, hvor Kirk-familien valgte at lade Niels B. Christiansen overtage roret, var situationen relativt alvorlig. Væksten var bremset og brand-værdien på vej ned, og Niels B. Christiansen måtte starte det nye job med at eksekvere en massefyring, som den tidligere direktør og bestyrelsen havde planlagt.

»LEGO Koncernen var et svært sted på det tidspunkt,« lyder det fra Niels B. Christiansen, der ud over at måtte afskedige 1400 mand i sine allerførste dage i jobbet også satte gang i en omfattende revolution på de indre linjer.

Ud fra devisen ’simpelt er godt’ gik Niels B. Christiansen i gang med at fjerne unødvendig kompleksitet i en organisation, som han vurderede, var vokset lidt for vildt i alle retninger.

Allerede på sit første møde med medarbejderne i Billund, fortalte han dem, at LEGOs måde at arbejde på var blevet for tung og ufokuseret, og han indvarslede en ny og helt anderledes måde at gøre tingene på. Ud over at skære kraftigt ned på de interne møder, ryddede han for eksempel også gevaldigt op i antallet af KPI’er. Da han tiltrådte, var der flere tusinde, men de blev skåret ned til bare en håndfuld.

»Det ligger dybt i mig som leder at undgå at gøre tingene unødigt komplicerede, så vi i stedet kan fokusere på få ting, der virkeligt er vigtige,« lyder det fra Niels B. Christiansen.

Fakta om LEGO

LEGO står for Leg Godt. Virksomheden blev grundlagt i 1932 af Ole Kirk Kristiansen, og 75 procent af LEGO Koncernen er stadig ejet af familiens selskab Kirkbi A/S, der også ejer ca. halvdelen af Merlin Entertainments A/S, som driver Legoland. De sidste 25 procent af LEGO Koncernen er ejet af LEGO Fonden, der er kontrolleret af familien Kirk Kristiansen.

Thomas Kirk Kristiansen, der er oldebarn af Ole Kirk Kristiansen, og søn af den mangeårige CEO, Kjeld Kirk Kristiansen, er i dag bestyrelsesformand i LEGO A/S, og sidder også for bordenden i Kirkbi A/S, LEGO Fonden m.m.

LEGO Koncernen er i dag verdens største legetøjsproducent målt på omsætning og omtrent dobbelt så stor som nummer 2 og 3, de amerikanske selskaber Hasbro og Mattel.
LEGO sælger legoklodser og læringsmaterialer til børn i over 140 lande. Missionen er "at inspirere og udvikle dem, der bygger fremtiden" via leg med produkter, der udvikler børns kreativitet og læring.

LEGO Koncernen har hovedkontor og produktion i Billund, foruden fabrikker i Kina, Vietnam, Mexico, Tjekkiet og Ungarn, samt en fabrik under opførelse i USA.

Antallet af medarbejdere nærmer sig 32.000.

Kilde: Lego.com

Fold ud

Giver masser af råderum
Samtidig med at beslutningsprocesserne og organisationen blev skåret til, skubbede han meget mere ansvar ud til de enkelte ledere. Med tydelige tråde tilbage til opvæksten i Sønderjylland er det et kendetegn for den i dag 59-årige CEO at give sine folk masser af råderum og medbestemmelse.

»Når retningen er sat, får mine ledere og medarbejdere frihed til at finde deres egen vej. Min rolle er at udstikke rammerne og sikre, at vi holder fast i kursen,« siger Niels B. Christiansen.

Ifølge Søren Nielsen, der er CEO i høresundhedsvirksomheden Demant, hvor Niels B. Christiansen er bestyrelsesformand, er det netop et af kendetegnene ved Årets Leder 2025, at han forstår, at en organisation er en ’kultur og en organisme, der skal passes og plejes med udgangspunkt i nogle sunde værdier’, som han udtrykker det.

»Niels B. Christiansen har et grundlæggende menneskesyn, som handler om ordentlighed, og om at man skal behandle hinanden med respekt. Han er i min optik en unik og stærk leder, der har formået at forny LEGO, samtidig med at kernevisionen er forblevet intakt, og som samtidig er en superdygtig operationel driftsleder,« siger Søren Nielsen.

NielsBChristiansen12-1920x1280-landscape
»Når jeg fortæller andre CEOs, at vi fornyr halvdelen af vores portefølje af produkter hvert år, kigger de vantro på mig. ’Det kan man simpelthen ikke’, siger de. Men det kan vi faktisk,« siger Niels B. Christiansen Foto: Christian Als

Kunsten at balancere det kreative og effektive
Ifølge Lars Sandahl Sørensen, der er administrerende direktør for Dansk Industri og har kendt Niels B. Christiansen i over 25 år, var der en del – ham selv inklusive – der var spændte på, hvordan han ville håndtere overgangen fra Danfoss til LEGO. I Danfoss bestod en stor del af jobbet i konstant at dreje på en masse små forskellige og komplekse ’tandhjul’ for at udvikle nye produkter og produktionsforbedringer, så produktionen hele tiden blev forbedret. Men i LEGO er der brug for andet og mere end et teknisk mindset.

»Der blev talt en del om, hvorvidt han kunne klare skiftet til en endnu mere kreativ og forbrugerbrand-fokuseret virksomhed, hvor det også handler om følelser og hvor mindre rationelle værdier skulle forenes i endnu højere grad, men man må bare sige, at han er lykkedes utroligt godt, og har bevist, at det kan han også,« siger Lars Sandahl Sørensen, der har arbejdet tæt sammen med Niels B. Christiansen i Dansk Industri, hvor LEGO-chefen har været leder af det erhvervspolitiske udvalg. 

Niels B. Christiansen har selv tidligere bekræftet overfor Lederstof.dk, at den store udfordring i hans job er, at virksomheden både skal være superkreativ og supereffektiv – selv om det ledelsesmæssigt ’jo går lidt imod hinanden’, som han har udtrykt det.

Han er som CEO derfor ekstremt optaget af at balancere det spændingsfelt, der er imellem at give den ene del, for eksempel designerne, så meget frihed til kreativitet som overhovedet muligt, men samtidig gøre det på en måde, så den anden del rent praktisk kan producere det, designerne kommer med, og få det til at ske igen og igen og igen.

»Den balance skal hele tiden være rigtig. De fleste vil jo sige, at LEGO Koncernen er en superkreativ virksomhed, men sandheden er, at vi også er en meget effektiv og produktiv virksomhed. Mange bliver overraskede, når jeg fortæller, hvor mange kvadratmeter produktion vi har, og hvor effektiv vores produktion er,« siger Niels B. Christiansen.

NielsBChristiansen6-1920x1280-landscape
»Der er nok flere, der vil sige, at jeg snarere springer ud i beslutninger en anelse for hurtigt, end lidt for langsomt,« siger Niels B. Christiansen. Foto: Christian Als

Styret kreativitet
Hvor stor udfordringen med at få de rigtige klodser til at lande i de rigtige butikker (og ultimativt under det rigtige juletræ!) er i praksis, illustreres af, at LEGO Koncernen producerer anslået 36 milliarder klodser om året, svarende til 1140 klodser i sekundet, hver eneste fremstillet med en tolerance på 1/200 mm.

Alene i første halvdel af 2025 lancerede LEGO 314 nye produkter. Det er ny rekord for virksomheden, og siger en del om, hvor effektiv en maskine, Niels B. Christiansen har skabt.

»Når jeg fortæller andre CEOs, at vi fornyr halvdelen af vores portefølje af produkter hvert år, kigger de vantro på mig. ’Det kan man simpelthen ikke’, siger de. Men det kan vi faktisk,« siger Niels B. Christiansen, der forklarer, at LEGOs produktion er platformsbaseret i ekstrem grad.

»En meget stor del af de LEGO-klodser, der er i de nye produkter, er jo ikke ’nye’. Det er nogle, der allerede eksisterer, og som vi måske har produceret i en anden farve, og som så måske suppleres med enkelte helt nye klodser,« siger Niels B. Christiansen.

At bruge ’gamle’ klodser er i praksis ikke et ret stort benspænd for udviklerne, der skal kreere lækre nye Star Wars-sæt, siger LEGO-topchefen, der understreger, at den måde at arbejde på er afgørende, hvis kompleksiteten skal holdes nede.

»Hvis vi skal forblive relevante, skal vi hele tiden forny vores produkter. Men der skal være tale om, hvad jeg kalder ’styret kreativitet’. Det er helt afgørende for os, og vi skal derfor nøje vurdere, hvor mange farver, vi skal have, og hvor mange støbeforme, vi skal have.«

NielsBChristiansen8-1280x1920-portrait
»I min optik er min måske vigtigste opgave at dyrke den kompleksitet, der er med til at skabe værdi for virksomheden og håndtere den effektivt, og samtidig minimere den kompleksitet, der bremser den, samtidig med at jeg sørger for at fokusere på det, jeg kan kontrollere, i stedet for det, jeg ikke kan,« lyder det fra Årets Leder 2025. Foto: Christian Als

Har fået fat i nye kundegruppe
Takket være den konstante lancering af nye LEGO-sæt, er det specielt i de seneste par år lykkedes at få tag i nogle nye, lukrative kundegrupper, herunder teenagere og voksne. Hvor forældrene tidligere købte LEGO til deres børn, er de nu selv blevet forbrugere, blandt andet af serier som LEGO Icons og LEGO Botanicals.

En af dem, der opfatter sig som ’en af de nye, stolte voksne LEGO-fans’, er Adolfo Orivi, der er CEO i den store emballagekoncern Tetra Pak, hvor Niels B. Christiansen er medlem af bestyrelsen. Adolfo Orivi bygger LEGO-sæt for at slappe af, og har ros til Niels B. Christiansens arbejde med at transformere LEGO og imødekomme nye kunders behov.

»Kåringen som Årets Leder er meget fortjent og en anerkendelse af den positive impact, han har som leder. Han er forblevet tro mod LEGOs formål og styrkerne i kerneforretningen, samtidig med at han har haft nysgerrigheden og modet til at udvikle tilstødende forretningsmuligheder, bakket op af stærk eksekvering,« lyder det fra Adolfo Orivi.

Årets Leder

Årets Leder er Danmarks første, største og mest prestigefulde hyldest til en dansk leder. Prisen har været uddelt af Lederne siden 2002. Her er vinderne:

  • 2025: Niels B. Christiansen, LEGO Koncernen
  • 2024: Britt Meelby Jensen, AMBU
  • 2023: Jens Bjørn Andersen, CEO DSV
  • 2022: Sheela Søgaard, CEO BIG
  • 2021: Landstræner Kasper Hjulmand, Fodboldlandsholdet
  • 2020: CEO Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk
  • 2019: CEO Mads Nipper, Grundfos
  • 2018: Administrerende direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus
  • 2017: CEO Niels Buus, GomSpace
  • 2016: Direktør Marianne Benzon Nielsen, Børnecancerfonden
  • 2015: Administrerende direktør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt
  • 2014: Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow
  • 2013: Administrerende direktør Niels Duedahl, energi- og teleskabet SE
  • 2012: Koncernchef Carsten Bjerg, Grundfos
  • 2011: Skoleleder Lise Egholm, Rådmandsgades Skole
  • 2010: CEO Christian Clausen, Nordea
  • 2009: Oberst Kim Kristensen, Forsvaret
  • 2008: Koncernchef Ditlev Engel, Vestas Wind Systems
  • 2007: Koncernchef Nils Smedegaard Andersen, A.P. Møller-Mærsk
  • 2006: Administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp, LEGO
  • 2005: Koncernchef Henning Dyremose, TDC
  • 2004: Direktør Jørgen Mads Clausen, Danfoss
  • 2003: Direktør Alfred Josefsen, Irma
  • 2002: Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen
Fold ud

Brandbuilding i verdensklasse
LEGO Koncernen og Niels B. Christiansen har også en fan i Stefano Domenicali, der er administrerende direktør for milliardforretningen Formel 1, som LEGO i 2025 indgik en samarbejdsaftale med. Stefano Domenicali betegner Niels B. Christiansen som en ’fremsynet leder’, som han ’beundrer og respekterer dybt’.

»Det, Niels gør bedst, er at skabe kulturer, hvor kreativiteten trives. Han er heller ikke bange for at tage modige skridt, som for eksempel at samarbejde med Formel 1,« siger Stefano Domenicali, der mener, at Niels B. Christiansen har vist, hvordan lederskab kan være både ’visionært og jordnært’.

»Han forstår vigtigheden af innovation, men også den følelsesmæssige forbindelse, folk har med LEGO, som spænder over generationer. Denne balance mellem tradition og transformation er hjørnestenen i succesen,« vurderer Formel 1-direktøren, der erklærer sig ’stolt over at samarbejde med en leder af så høj kaliber’.

LEGO har indgået tilsvarende aftaler med blandt andet NIKE, Netflix og Disney og er ifølge Kasper Rørsted i dag i den unikke position, at der næppe er en virksomhed eller brand i verden, der ikke brændende ønsker sig et samarbejde.

»LEGOs brandbuilding er i verdensklasse, og virksomheden har i dag produkter, der begejstrer alle aldersklasser. Det gør dem utroligt attraktive for nogle af verdens største og mest indflydelsesrige virksomheder. For mig er det en understregning af Niels B. Christiansens evne til at se, hvor LEGO strategisk skal bevæge sig hen, ikke bare i dag eller i morgen, men om 10 og 20 år,« siger Kasper Rørsted.

NielsBChristiansen9-1920x1280-landscape
»Hvis 80 procent af lederne og medarbejderne har den opfattelse, at det faktisk bliver gennemført, når der kommer en ny strategi, en ny aktivitet eller et initiativ, så kommer det til at ske,” siger Niels B. Christiansen.  Foto: Christian Als

’Er du i tvivl, skal du handle’
Når Niels B. Christiansen er lykkedes med at føre LEGO Koncernen op i en helt anden liga, skyldes det ifølge ham selv ikke mindst den tilgang, han har til ledelse, og hvor bias to action er et bærende princip. Det er en ledelsesfilosofi, der i bund og grund betyder, at når du har besluttet noget, så siger du det ikke bare. Så gør du det. Også selv om du måske bliver nødt til at ændre retningen lidt undervejs.

»Der er nok flere, der vil sige, at jeg snarere springer ud i beslutninger en anelse for hurtigt, end lidt for langsomt. Det tror jeg i virkeligheden er godt. Specielt store virksomheder overanalyserer tingene og snakker alt, alt for længe. Så skal der lige analyseres én gang til, businessplanen skal regnes igennem igen, eller man henter endnu en konsulent ind til at lave en markedsanalyse. Det er allesammen ting, der i virkeligheden bare gør, at man ikke kommer i gang,« lyder Niels B. Christiansens forklaring på dogmet.

NielsBChristiansen11-1280x1920-portrait
»Familien betyder rigtig meget for mig. Jeg har altid sagt, at hvis jeg skulle lægge alle de timer i jobbet, skulle resten være familie,” siger Niels B. Christiansen. Foto: Christian Als

Kunsten at eksekvere på ny strategi
En anden af ’hemmelighederne’ bag hans succes som CEO er den måde, han iværksætter nye initiativer på.

Han har oplevet, hvordan mange virksomheder ikke lykkes med et eksekvere på en ny strategi eller en ny kurs, fordi for mange ledere og medarbejdere sidder tilbagelænet og tænker: ’Det lyder spændende, gad vide om det bliver til noget. Jeg tror lige, jeg venter og ser, om det rent faktisk kommer til at ske’.

Problemet er, siger Niels B. Christiansen, at hvis 80 procent af en organisation har det på den måde, er det svært at få sat toget i bevægelse.

»Derfor er det virkeligt vigtigt, at du kan pege på nogle ting, der allerede er sat i gang den dag, du annoncerer en strategi, gerne koblet med, at du som CEO har opbygget en troværdighed i organisationen, så folk faktisk tror på, at du mener, hvad du siger.«

Hvis det lykkes at overbevise organisationen om, at toget allerede er i sat i bevægelse, vil de fleste skynde sig at hoppe ombord og aktivt hjælpe til med at føre planerne ud i livet, fordi det kan betale sig at være med fra begyndelsen eller af frygt for at blive efterladt alene på perronen.

»Hvis 80 procent af lederne og medarbejderne har den opfattelse, at det faktisk bliver gennemført, når der kommer en ny strategi, en ny aktivitet eller et initiativ, så kommer det til at ske. Det er enormt vigtigt, at du kan præsentere a train in motion, altså et tog, der er i bevægelse, fordi det overbeviser alle andre om, at de hellere må stige på og få det til at køre endnu hurtigere. Det er en helt fundamental del af den måde, jeg leder på og gerne vil gøre tingene,« konstaterer Niels B. Christiansen.

LEGO-chefen: »Vores syn på inklusion har ikke ændret sig«

Tidligere i år blev LEGO kritiseret for at have nedgraderet diversitet i årsrapporten. Ifølge Niels B. Christiansen er det vigtigt for ham at understrege, at LEGO’s syn på inklusion og diversitet ikke har ændret sig.

»Vi gør alle de ting, vi altid har gjort, helt i tråd med vores grundlæggende værdier, og vi har et ekstremt inkluderende miljø. Det har vi brug for som international virksomhed med medarbejdere fra over 130 lande,« siger LEGO’s topchef.

Fold ud

’Enestående dansk succeshistorie’
For LEGO-CEO’en er det også afgørende konstant at have fokus på, hvad han selv kalder ’essensen af, hvordan virksomheden skaber værdi’.

»I min optik er min måske vigtigste opgave at dyrke den kompleksitet, der er med til at skabe værdi for virksomheden og håndtere den effektivt, og samtidig minimere den kompleksitet, der bremser den, samtidig med at jeg sørger for at fokusere på det, jeg kan kontrollere, i stedet for det, jeg ikke kan,« lyder det fra Årets Leder 2025.

For Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen, er der ingen tvivl om, at det er en ledelsestilgang, der har skabt en enestående dansk succeshistorie.

»Han har taget LEGO flere etager op i forhold til at være en globalt ledende virksomhed. Vi har at gøre med en dansk virksomhed, der i dag er blevet et af de allerstørste og allerstærkeste brands i verden, samtidig med at det er en af de dygtigste industrielle producenter,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Michael Pram Rasmussen tager også de store ord i brug, når han skal vurdere Niels B. Christiansens impact på LEGO Koncernen.

»De flotte resultater, der er skabt i Lego, kommer jo ikke bare fra ét marked, der har udviklet sig positivt; de kommer på basis af en række kloge beslutninger og satsninger i LEGO, man kun kan træffe hvis man virkelig forstår sine kunder og sine markeder. Og i den proces er CEO’en jo en helt afgørende figur,« siger Michael Pram Rasmussen.

NielsBChristiansen2-1280x1920-portrait
»Jeg tænker ekstremt meget på at få lavet en platform, der gør, at bukserne kan holde til den tid, hvis vi bliver ved med at vokse,« siger Niels B. Christiansen. Foto: Christian Als

Hvor er LEGO om 20 eller 30 år?
Efter otte år som CEO i LEGO - og i en alder af 59 – understreger Niels B. Christiansen, at han ikke har nogen planer om at rykke videre til andre udfordringer. Han arbejder stadig hver eneste dag på at minimere al unødig kompleksitet, så virksomheden kan leve op sine værdier om at nå ud til så mange børn som overhovedet muligt med ’fantastisk leg’. Samtidig er han meget optaget af at tænke over, hvordan han og ejerfamilien sikrer, at LEGO-brandet er lige så stærkt om 10 eller 20 år, som det er i dag.

»Hvordan skal vi positionere os som verdensbrand? Hvad skal vi være bevidste om? Det er noget af det, der gør, at vi lige nu investerer kraftigt i digitale spil, for vi er nødt til at være relevante alle de steder, børn og voksne er til stede. Men hvordan gør vi det om 10 år? Og hvordan ser en portefølje ud om 20 år? Jeg tænker ekstremt meget på at få lavet en platform, der gør, at bukserne kan holde til den tid, hvis vi bliver ved med at vokse,« siger Niels B. Christiansen.

Selv om han kaster al sin ledelseskraft ind på at opfylde ambitionen om at fremtidssikre LEGO de kommende år, bliver det ikke på bekostning af hans privatliv. Han har igennem hele karrieren prioriteret familien, og sørger fortsat for at holde fri i weekender og ferier.

»Familien betyder rigtig meget for mig. Jeg har altid sagt, at hvis jeg skulle lægge alle de timer i jobbet, skulle resten være familie,« siger Niels B. Christiansen, der også sørger for at holde vennekredsen intakt og afsætter tid til motion, herunder golf.

NielsBChristiansenTOP-1920x1280-landscape
»Jeg er nok ikke den allerstørste cocktail-haj. Hvis jeg kommer ind i et rum med 500 mennesker, jeg ikke kender, er jeg ikke på highfives med alle,” siger LEGO-topchefen. Foto: Christian Als

Ikke nogen ’cocktail-haj’
Udadtil har han altid selv været ret fåmælt om den private side af Niels B. Christiansen. Men ifølge de personer, der kender ham bedst, er han også udenfor LEGO Koncernen et ordentligt menneske. ’Godt selskab’, som Michael Pram Rasmussen udtrykker det:

»Jeg opfatter ham som en meget privat person, der er kemisk renset for behov for at føre sig frem. Han er også et familiemenneske, der forstår at nyde livet,« lyder det fra Michael Pram Rasmussen.

Kasper Rørsted beskriver Niels B. Christiansen som ’en utroligt grounded person’.

»Han er meget loyal overfor både familie og venner. Og så har han en rigtig god humor, og har let til smil og grin,« siger Kasper Rørsted om Årets Leder 2025.

Ifølge Lars Sandahl Sørensen kan Niels B. Christiansen godt virke lidt formel, når man møder ham første gang.

»Han har pondus, måske også fordi han er høj, og er nok den type, der lige skal se folk lidt an. Men når man lærer ham at kende, er der ikke langt til smilet og de gode grin,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Niels B. Christiansen kan godt genkende billedet af sig selv som en lidt formel type, der lige skal lære folk at kende, før han kaster sig i armene på dem.

»Jeg er nok ikke den allerstørste cocktail-haj. Hvis jeg kommer ind i et rum med 500 mennesker, jeg ikke kender, er jeg ikke på highfives med alle. Mange CEOs er utroligt ekstroverte, men jeg ligger nok midt imellem. Jeg er af natur ikke ekstremt udadvendt, men over årene har jeg lært at hvile i, hvordan jeg er, og er blevet mere og mere tryg i rollen. Og jeg fornemmer, at medarbejderne her i LEGO accepterer og respekterer hvem jeg er – så jeg har aldrig følt, at jeg behøver lave om på mig selv, når jeg møder på arbejde,« lyder det fra Niels B. Christiansen.

Action Card

Her er Niels B. Christiansens fem bedste ledelsesråd

  1. Find frem til essensen af, hvordan virksomheden skaber værdi. Balancér kreativitet/innovation med effektivitet/struktur. Dyrk den kompleksitet, der er med til at skabe værdi for virksomheden og håndtér den effektivt, og minimer den kompleksitet, der bremser den.
  2. Skab klar retning, og tag beslutninger, der sætter tingene i bevægelse. Hellere handle lidt for tidligt og justere i forløbet end aldrig at komme i gang.
  3. Kommuniker strategien, som om den allerede er ved at ske. Hvis 80+ pct. af organisationen er overbeviste om, at tingene er i gang eller vil gå i gang, vil den begynde at eksekvere. Er organisationen afventende/tvivlende, bliver strategien heller ikke til noget.
  4. Sæt få fælles KPI’er, og motivér ledere og medarbejdere til at drive eksekveringen. Fasthold fokus hos ledere og medarbejdere på eksekvering af planen og de mål, der er sat.
  5. Fokuser på det, du kan kontrollere, i stedet for det, du ikke kan.

Mere om Ledelsens Dag

Ledelsens Dag 2025, Bodil Nordestgaard Ismiris

Her er højdepunkterne fra Ledelsens Dag 2025

Gik du glip af Ledelsens Dag? Bare rolig, her får du de bedste pointer fra årets største begivenhed på ledelsesfronten med nogle af Danmarks mest inspirerende ledere.
Jette Albinus står på en kampvogn
NOMINERET TIL ÅRETS LEDER 2025

Jette Albinus: »Du kan ikke være en god leder uden at være selvkritisk«

Som leder af en NATO-kampstyrke i Letland, der har til opgave at bremse en eventuel russisk aggression, demonstrerer den tostjernede general Jette Albinus, at effektiv ledelse – også i Forsvaret – handler om at sætte en klar retning, men også om at udvise menneskelighed, åbenhed og ydmyghed. Hun er nomineret til Årets Leder 2025.
10 min.
Mette Lykke smiler og er iført en blåstribet skjorte
NOMINERET TIL ÅRETS LEDER 2025

Mette Lykke: »Det er formålet mere end noget andet, der motiverer mig«

Mette Lykke har løftet Too Good To Go fra en sympatisk idé til en international forretning, der både skaber overskud på bundlinjen og bekæmper madspild verden over. Og hun gør det på sin egen måde. Med rolig stemmeføring, en ukuelig virketrang og mod til at sætte medarbejderne fri. Hun er nomineret til Årets Leder 2025.
10 min.
Niels B Christiansen sidder med LEGO
NOMINERET TIL ÅRETS LEDER 2025

Niels B. Christiansen: »Mit job er at sikre, at vi både er superkreative og supereffektive«

Med Niels B. Christiansen som CEO siden 2017 står LEGO stærkere end nogensinde. LEGO-chefen formår at gøre det komplekse enkelt, han sætter en klar og tydelig retning, og så giver han sine medarbejdere masser af ansvar og manøvrerum. Han er nomineret til Årets Leder 2025.
8 min.
Nomineret til Årets Leder 2025
ÅRETS LEDER 2025

Her er de fire, der kan blive Årets Leder 2025

Fire markante og succesrige ledere kan vinde den ærefulde titel som Årets Leder 2025. Det står klart, efter at juryen bag Danmarks største og mest ærefulde lederpris har afsløret de nominerede.
7 min.
Gregers Wedell-Wedellsborg står i et blåt jakkesæt
NOMINERET TIL ÅRETS LEDER 2025

Gregers Wedell-Wedellsborg: »Jeg har lært at gå ind i det brændende hus. Det er ofte der, vi finder de gode svar«

Med imponerende handlekraft, et visionært blik og en særlig evne til at skabe holdånd har Gregers Wedell-Wedellsborg ført Matas gennem en vellykket transformation i en udfordrende tid. Han er nomineret til Årets Leder 2025.
8 min.