paneldebatwide
De fire nominerede til titlen som Årets Leder 2025 på scenen til Ledelsens Dag. Fra venstre; Niels B. Christiansen, Mette Lykke, Jette Albinus og Gregers Wedell-Wedellsborg. Foto: Christian Als
Ledelsens Dag 2025

Hold fast i din ledelsesstil, når verden står i brand

Foto Christian Als
24. november 2025

Ændrer du ledelsesstil, når virksomheden er under pres, risikerer du at miste troværdighed. Og dermed også det følgeskab, som er afgørende for, at du kan føre virksomheden igennem krisen. Sådan lød det fra de fire nominerede til Årets Leder, da de diskuterede ledelse i usikre tider til Ledelsens Dag 2025.

Gå til Action card

Hvordan navigerer man som leder i en verden, der fremstår usikker og kaotisk? Og hvor tingene ændrer sig hurtigere og mere uforudsigeligt, end vi er vant til?

Det spørgsmål dannede rammen for den paneldebat, som de fire nominerede til Årets Leder – Jette Albinus, Gregers Wedell-Wedellsborg, Niels B. Christensen og Mette Lykke – deltog i til Ledelsens Dag 2025.

Fra scenen på The Plant i København lød det enstemmigt, at man i usikre tider grundlæggende set skal blive ved med at være den leder, man hele tiden har været. For ændrer man personlighed og ledelsesstil, når tingene brænder på, vil det skabe usikkerhed ned gennem organisationen.

»Vi kender nok alle de især unge ledere, der skifter personlighed under en krise og pludselig bliver mere styrende og kontrollerende. Det tror jeg ikke er vejen frem. Jeg tror snarere, man skal blive ved med at være sig selv,« sagde den nu tidligere direktør i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg, der i begyndelsen af det nye år tiltræder jobbet som topchef i canadiske Shoppers Drug Mart.

Det var Jette Albinus, generalmajor i Hæren og leder af en Nato-kampstyrke i Letland, enig i:

»Det virker utroværdigt, hvis du fremstår som en hel anden leder, den dag krisen kradser. Tillid er noget, du skal opbygge i hverdagen. Og den får du brug for, når I kommer under pres,« sagde hun og tilføjede, at hun stræber efter, at hendes styrker arbejder ”så lidt forskelligt”, når de er på øvelse, som når de er ude på operation.

Usikre tider
De fire nominerede oplever alle på forskellige måder, hvordan verden er blevet mere usikker. I Letland oplever Jette Albinus en anspændt situation, hvor det er svært at forudse, hvad morgendagen bringer. Det gør det svært at give klare svar til de af soldaternes familier, som er flyttet med og bekymrer sig om fremtiden.

Gregers Wedell-Wedellsborg har i detailbranchen set en udvikling hen imod ”fundamentalt mere bekymrede forbrugere end tidligere”, hvilket dog inden for hans branche ikke nødvendigvis er en dårlig ting set med forretningsmæssige øjne.

”Når folk føler sig usikre, har de det med at søge hen imod det nære, det, de kan kontrollere og får dem til at føle sig godt tilpas. Og det kommer os, som sælger velvære-produkter, til gode,” forklarede han.

De supermarkeder, bagerier og restauranter, som Too Good to Go samarbejder med verden over, er mange steder udfordret af høj inflation og mangel på arbejdskraft, forklarede Mette Lykke, som er administrerende direktør for madspildsapppen.

»Det er en rigtig svær situation for dem. Og så må vi så forsøge at sætte os i deres sted og finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dem bedst muligt,« sagde hun og tilføjede, at klimakrisen også har betydning for udbredelsen af madspildsappen.

»Klimakrisen forsvinder jo ikke, bare fordi der rundt om i verden er andre problemer på agendaen lige nu,« sagde hun.

 

Klar og ærlig kommunikation

Selvom man i usikre tider skal »sikre samme velovervejede tilgang til beslutningerne som altid«, som Lego-direktør Niels B. Christensen formulerede det, så er der også dele af ledergerningen, man skal gøre sig ekstra umage med, når man er under pres.

Det gælder især kommunikationen til medarbejderne og omverdenen, forklarede han. »Man skal være meget åben og ærlig om, hvad der foregår,« sagde han. »Men også vise, at man er rolig og handler på situationen«.

Også Mette Lykke betonede vigtigheden af at kommunikere transparent og ærligt – også om, at man ikke altid har svar på alt.

»Som leder kan man ikke altid have løsningen på alt. Og der er ting, som er ude af ens hænder. Men så handler det om at fokusere på det, som man rent faktisk kan gøre noget ved,« sagde hun, inden Gregers Wedell-Wedellsborg sluttede af med at minde om, »det er mennesket, vi følger, når tingene er svære,« som han formulerede det.

»Når tingene spidser til, er det mennesket, vi kan mærke. Så er det den uformelle autoritet, tilliden, som træder i kraft«.

Og den tillid viser dine medarbejdere dig altså kun, mener de fire, hvis du i svære tider er tro mod den ledelsesstil, som du praktiserer til hverdag.

Det var Niels B. Christensen, som løb med titlen som Årets Leder 2025.  Læs vinderportrættet af ham her: