»Det var en ekstrem stor opskalering, og vi blev nødt til at skære ned på beslutningsprocesserne med fokus på hurtigere implementering. Vi valgte at droppe individuelle ansættelsessamtaler til vores operatørstillinger, fordi det var for ineffektivt. Vi lavede derfor nærmest en Forsvarets Dag, hvor vi afholdt gruppesamtaler, fik screenet, givet en fælles introduktion, og til sidst kørte hurtige samtaler med de enkelte. Det gjorde vi simpelthen for at få noget volumen på rekrutteringen.«
Ifølge Birgitte Drewes gav det nogle særlige udfordringer at skalere så meget op på kort tid og samtidig sikre konsistens i forhold til uddannelse, vidensdeling og opdatering af retningslinjerne - især fordi Rigspolitiet og senere hen ATP også var ind over arbejdet med smitteopsporing. En af måderne, hun som leder valgte at løse det på, var at standardisere ansættelsesprocesserne og udvikle nye it-systemer.
»Vi var nødt til at få et virksomhedsintranet på tværs af vores forskellige leverandører. Vi startede ud med, at tingene lå på lokale drev, men vi kunne se, at det var altafgørende at få det standardiseret. Det her med at tro på, at en teamleder kan orientere sit team om oplæring og nye retningslinjer, det blev simpelthen for skrøbeligt undervejs,« siger hun og fortsætter:
»Vi er jo de operationelle her, der handler ud fra Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og de ændrede sig undervejs. Derfor blev det sindssygt vigtigt, at vi fik en vidensplatform, der kunne formidle ens informationer og nye retningslinjer ud til de mange medarbejdere, så det ikke gik ud over kvaliteten. Der var behov for systematik.«
Udover vidensplatformen blev der også etableret et e-learningssystem til oplæring og efteruddannelse. Ifølge Birgitte Drewes har det været benhårdt som leder at gå fra at kunne give beskeder på et sektionsmøde til at skulle kommunikere ting ud til flere tusinde operatører samtidig.
»Jeg har fundet ud af, at det er vigtigt for mig som leder at stole på processerne og stole på ens folk og sige: ”Nu tager vi denne her beslutning og gør det på den måde, og så må vi korrigere og sadle om, hvis der er noget, der ikke virker”,« siger hun og fortsætter:
»Jeg har fået bekræftet, at det er virkelig vigtigt at have styr på ens kernetropper. Det, at man har et ledelsesteam, der kender hinanden og stoler på hinanden, er altafgørende i sådan en situation«.