Men det er ikke kun minimering af madspild, der skal være fokus på, hvis man vil reducere CO2-udslippet. Det handler også om at gøre bæredygtighed til en del af medarbejdernes professionelle DNA. Er du uddannet kok, er der en stor sandsynlighed for, at du blev det for den røde bøfs skyld – ikke gulerøddernes. Men ude i frokostkøkkenet har de taget den grønne mission på sig:
»Selvfølgelig er jeg glad for kød, jeg ville hellere kun køre kød,« siger kokken Gustav Forssel, mens han er i gang med at tilberede den varme ret til frokosten, og fortsætter: »Men vi skal jo også tænke på samfundet og det hele. Vi skal alle sammen med på vognen. Så kan man lære at blive glad for grøntsager,« konstaterer han kækt.
Ronny Saul har ikke haft de store problemer med at forklare den bæredygtige mission til de kødglade kokke. Men han understreger, at det er lykkedes så godt, fordi han har investeret i grundig undervisning og tid til dialog om vegetarmad til kokkene, som får plads og tid til at prøve sig nysgerrigt frem:
»Det gælder om ikke at gøre det hele for akademisk, selvom de skal jo lære noget nyt. Det er vores opgave at skabe nysgerrighed omkring nye konsistenser og smage. Heldigvis har kokkene her jo holdninger til mad, det er jo det, de er sat i verden for,« fortæller han.
Kasper Ploug, der er divisionschef for frokost, fortæller, at han hurtigt blev vant til at regne mere på tal fra vægtene og lave mere vegetarmad. I virkeligheden gav omstillingen ham mulighed for at forny sig fagligt, fortæller han:
»Det har ikke gjort det mere besværligt, tværtimod har det været med til at presse os til at tænke i mere innovative baner end suppe, steg og is, som har været mantraet igennem rigtig-rigtig mange år. Det gør det sjovere, at vi får udvidet vores horisont i den retning,« siger han.
I dag putter kokkene cirka 30 procent mindre kød i retterne, og så er der mange flere vegetardage og vegetarmuligheder på menuen. Ud af 8000 kuverter er 1300-1400 af dem vegetarbaseret. Andelen stiger, men langsomt.
»Set fra klodens synspunkt, så går det alt for langsomt,« konstaterer Ronny Saul, som hele tiden må balancere, hvad kunderne kræver på den ene side, og hvad bæredygtighedsdagsordenen kræver på den anden.