Bæredygtig ledelse

»Vores unge medarbejdere skal ikke bare være en kopi af dem, der styrer biksen«

3. maj 2023

Optikerkæden Louis Nielsen har stort fokus på at give sine unge medarbejdere en god start på arbejdslivet. Dels gennem grundig oplæring. Men også ved at give dem masser af ansvar og mulighed for at byde ind med egne ideer.

Direktør Mads Nygaard snakker med en ung medarbejder
Mads Nygaard, adm. direktør i Louis Nielsen, lægger vægt på at være en chef, der er i øjenhøjde med sine medarbejdere. »Der må ikke være for lang vej fra mig til dem,« siger han. Foto: Mikkel Berg
Gå til Action card

Det er ikke altid let at tage det første skridt ud på arbejdsmarkedet. Særligt ikke for de mange unge, der i dag kæmper med mistrivsel og lavt selvværd.

Derfor er det som leder blevet endnu vigtigere at have fokus på, hvordan man skaber gode rammer for sine unge medarbejdere.

Det mener Mads Nygaard, der er administrerende direktør i optikerkæden Louis Nielsen.

»Jeg har de senere år set flere eksempler end tidligere på unge, som har det svært i livet. Og derfor er det kun blevet vigtigere at give de unge en god start på arbejdslivet,« siger han i Lederstof.dk’s podcast Bæredygtig Ledelse.

Og det ser det ud til, at de har formået i Louis Nielsen. Virksomheden blev i 2022 kåret til Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25. Bag kåringen står analyse- og konsulentvirksomheden Great Place to Work, som netop har annonceret, at Louis Nielsen nu også kan kalde sig Danmarks bedste arbejdsplads 2023. 

18 procent af medarbejderne i Louis Nielsen er under 25. Og af dem synes 96 procent, at virksomheden er et godt sted arbejde. Vi har besøgt optikerkæden i deres afdeling i Aalborg for at få svar på, hvad de gør for at skabe gode rammer for de unge.

Mads Nygaard har rundet de 50 og hører derfor langt fra selv til blandt de unge i virksomheden. Men det gjorde han, da han i 1990 i en alder af 22 begyndte som optikerelev hos grundlægger Louis Nielsen.

Han ved derfor, hvordan det er at være ung i virksomheden, og det kommer ham til gode, når han i dag som administrerende direktør skal guide sine ledende medarbejdere i, hvordan de skal tage hånd om de unge i virksomheden.

»Jeg har selv stået i butikkerne og mærket, hvor tough det kan være at være på benene en hel dag og have supertravlt,« siger Mads Nygaard, der altid fortæller sine medarbejdere, at han engang tog over 100 synsprøver på én dag.

»Men det er der ingen, der tror på,« griner han.

Medarbejdere i Louis Nielsen står ved kassen og griner
»Man skal ikke tro, man bare kan køre introperioden efter en fast skabelon. Man er nødt til at tage udgangspunkt i den enkeltes behov og ønsker,« fastslår Mads Nygaard (t.h.). Foto: Mikkel Berg

Giver de unge ansvar
Ifølge Mads Nygaard er det afgørende at tildele de unge medarbejdere ansvar, men samtidig følge deres udvikling og trivsel tæt.

»Jeg oplever, at vores unge kolleger er glade for at få ansvar og mulighed for at præge dagligdagen i vores butikker. Det giver dem en følelse af, at vi har tillid til dem. Og at vi tror på, at de har en masse godt at byde ind med. Og det er vigtigt at opleve som ung medarbejder – især hvis man går rundt og tumler med nogle ting og tvivler på egne evner,« siger han.

Blandt andet skal alle elever prøve at stå i spidsen for en butik i en uge. De får ansvaret for alt fra salg til markedsføring – dog med et par mere rutinerede medarbejdere i baggrunden til at sparre med, hvis det bliver nødvendigt.

Det kan indimellem give Mads Nygaard rynker i panden. Men når ugen er omme, er der sjældent meget at kritisere. Tværtimod.

»De unge bobler af ideer og kommer altid med nye bud på, hvordan vi kan skabe engagement hos kunderne. Om det så er med flyere og goodiebags på gader og stræder eller med kreative PR-budskaber i den lokale avis. Det minder mig om, hvor vigtige de unge er. Det er i høj grad dem, der med deres energi og skæve ideer driver udviklingen i virksomheden,« siger Mads Nygaard.

Men, tilføjer han, de unge har også brug for at blive støttet i deres udvikling. Med udviklingsplaner og løbende samtaler med deres nærmeste leder.

»Mange virksomheder glemmer, hvor vigtigt det er at få oplært og onboardet de unge medarbejdere. Det handler om at klæde dem godt på rent fagligt. Men også om at sikre sig, at de trives og ikke føler sig overladt til sig selv.«

Og det er en proces, der tager tid, mener Mads Nygaard. Hos Louis Nielsen får nye medarbejdere lagt tre-månedsplaner og mødes med jævne mellemrum med deres nærmeste leder for at tjekke op på både trivsel og faglig udvikling.

»Man skal ikke tro, man bare kan køre introperioden efter en fast skabelon. Man er nødt til at tage udgangspunkt i den enkeltes behov og ønsker. Og det er kun muligt, hvis man som leder tager sig tid til at snakke med – og ikke mindst lytte til – den enkelte medarbejder.«

Medarbejdere fra Louise Nielsen ude på gågaden
»Der er rimeligt højt til loftet i forhold til, hvad vi kan få lov til. Og hvis en idé slår fejl, er der også plads til det,« fortæller Emil Hyttel (t.h.), der er blandt de unge medarbejdere. Foto: Mikkel Berg

Plads til skæve ideer
Ud af Louis Nielsens 840 medarbejdere er cirka 150 under 25 år. En af dem er Emil Hyttel, som har været ansat i virksomhedens afdeling i Aalborg i lidt over et år.

Han var i en periode sygemeldt, efter at han uden for arbejdstiden kom til skade med sin arm i en faldulykke. Og det var svært at være væk, fortæller han.

»Jeg havde måske ikke troet, at det kunne være sådan at have et voksenjob, men jeg glæder mig til at møde ind om morgenen,« siger Emil Hyttel, der oplever, at hans ideer og input bliver taget seriøst af ledere og ældre medarbejdere.

»Jeg føler ikke, at jeg har mindre at skulle have sagt, bare fordi jeg er ung og uerfaren. Den ene idé kan være lige så god som den anden. Og den åbenhed betyder virkelig meget, når man er ung og skal finde sin plads i virksomheden.«

I marts var det Emil Hyttels tur til at prøve at drive en butik i en uge. Her satte han blandt andet et lykkehjul op uden for butikken for at tiltrække kunder.

»Der er rimeligt højt til loftet i forhold til, hvad vi kan få lov til,« griner han. »Og hvis en idé slår fejl, er der også plads til det. Det gør, at man ikke er bange for at tænke ud af boksen og byde ind med skæve ideer.«

Direktør Mads Nygaard
For Mads Nygaard er det vigtigt, at de unge medarbejdere føler sig hørt og værdsatte. »Det er vigtigt at opleve som ung medarbejder – især hvis man går rundt og tumler med nogle ting og tvivler på egne evner,« siger han. Foto: Mikkel Berg

Den større mening
Som leder er det ikke nok at have fokus på, hvordan de unge medarbejdere bidrager til opgaveløsningen i det daglige. Du skal også få de unge til at løfte blikket og forstå meningen med det, virksomheden er sat i verden for.

Mads Nygaard forklarer:

»For de unge er et arbejde ikke bare et arbejde. Det skal give mening på et højere plan. Hvordan bidrager virksomheden til at gøre verden bedre? Det er du som virksomhed og som leder nødt til at kunne komme med et overbevisende svar på,« siger han og uddyber:

»Vi sælger ikke bare briller. Vi passer på danskernes syn og bidrager dermed til at opretholde deres livskvalitet. Og det er vigtigt at få skabt en forståelse for hos vores ansatte – ikke mindst blandt dem, der kommer lige fra skolebænken.«

Hvordan sikrer man, at virksomhedens purpose ikke bare kommer til at fremstå som flotte ord?

»Ved hele tiden at finde konkrete eksempler på, hvordan virksomhedens purpose udmønter sig i det daglige arbejde. Vi havde for nylig en ung medarbejder, der fandt en blodprop i en vene på nethinden hos en kunde. Kunden kom efterfølgende i behandling og fik reddet sit syn på øjet. Det er sådan nogle historier, der gør ens purpose meningsfuldt.«

Fejring giver gå-på-mod
I det hele taget er det vigtigt, mener Mads Nygaard, at fejre succeserne og ikke mindst de medarbejdere, der bidrager til dem. Virksomheden holder hvert år en stor fest for samtlige af sine medarbejdere. Og her bliver der uddelt priser til dem, der har ydet noget ekstra. Og det er lige så tit de unge som de ældre medarbejdere.

»Det viser, at det langt fra kun er de ældre og mere rutinerede, der skaber værdi for virksomheden. De gode indfald og ekstraordinære resultater kan komme alle steder fra. Og det, tror jeg, er med til at give de unge gå-på-mod,« siger han.

Mads Nygaard lægger vægt på at være en direktør, der er i øjenhøjde med sine medarbejdere. »Der må ikke være for lang vej fra mig til dem,« siger han.

»Bliver hierarkierne for skarpe, står de unge af. Det gider de ikke i dag. De har stadig brug for, at man som leder er tydelig og viser retning. Men samtidig skal man kunne stå i fredagsbaren og drikke en øl med dem,« siger Mads Nygaard, der forsøger at lære så mange af medarbejdernes navne som muligt. En gang kunne han alle. »Men det er jo nemt nok, når man som jeg begyndte som den kun anden medarbejder i firmaet,« griner han.

Hvilken betydning har det for forretningen, hvis man formår at give de unge medarbejdere en god start på arbejdslivet?

»Hvis medarbejderne trives og kan lide at gå på arbejde, vil det helt naturligt smitte af på deres indsats og dermed også på den værdi, de skaber for virksomheden. Derudover kan en god start bidrage til, at de får lyst til at blive og måske på længere sigt gå efter at blive partner i virksomheden. Det sparer os for en masse tid og ressourcer, som vi ellers skulle have brugt på rekruttering,« siger han.

Medarbejder i Louis Nielsen hjælper kunde med at vælge briller
»Jeg føler ikke, at jeg har mindre at skulle have sagt, bare fordi jeg er ung og uerfaren. Den ene idé kan være lige så god som den anden,« siger Emil Hyttel. Foto: Mikkel Berg

Individuel udvikling
En af dem, der har været i Louis Nielsen i mange år – nærmere bestemt siden 2012 – er Brian Kollerup, der er partner og leder af kædens afdelinger i Aalborg og Brønderslev.

Da han startede, var ”assistenter assistenter”. I dag får de nyansatte lov til at prøve kræfter med flere ting. Og det er en positiv udvikling, mener Brian Kollerup.

Men kan det ikke også føles som et pres at blive tildelt en masse ansvar fra starten?

»Det kommer helt an på, hvordan man bliver tildelt ansvaret og opgaverne,« siger han. »Er det noget, der bliver trukket ned over hovedet på én, kan det føles som et pres. Derfor er det vigtigt at tage den enkelte medarbejder med på råd. Hvad føler vedkommende sig klar til? Hvad er det, han eller hun brænder for? De spørgsmål skal man løbende vende tilbage til for at sikre sig, at de unge udvikler sig i det rigtige tempo og i den rigtige retning.«

Mads Nygaard snakker med ung medarbejder i Louis Nielsen
»Jeg oplever, at vores unge kolleger er glade for at få ansvar og mulighed for at præge dagligdagen i vores butikker. Det giver dem en følelse af, at vi har tillid til dem,« fortæller Mads Nygaard, der selv startede i Louis Nielsen som 22 årig. Foto: Mikkel Berg

Hvad for en kaffe?
Ifølge Mads Nygaard er der i dag en større diversitet blandt de unge, end da han selv startede som elev for 33 år siden. Formår du som virksomhed at favne alle typer af unge, får du en medarbejdergruppe, hvor ideerne skyder op fra højre og venstre.

»Vi skal kunne rumme alle typer mennesker – og det gælder også de unge, som måske er dem, der ligner os lidt ældre mindst. Jeg vil gerne have de skæve, nye ideer. Og derfor lægger jeg stor vægt på, at de unge ikke bare er en kopi af os, der styrer biksen,« siger han.

Det stiller vel også krav til jer ledere?

»Bestemt. Vi er nødt til at forstå den enkelte og det, som han eller hun bærer på. Det har de unge i dag også en forventning om: at de ikke bare bliver set som en samlet, homogen gruppe. Så vi bruger mere tid på at tale med den enkelte. Forskelligheden er en kæmpe styrke – også selvom det er de samme overordnede mål, vi stræber efter.«

At det som virksomhed er vigtigt at kunne rumme de unge, blev Mads Nygaard mindet om, da han for nyligt købte en kop kaffe i Københavns Lufthavn. Bag ved ham stod en gruppe af unge, der også skulle bestille kaffe. Men den type kaffe, de unge bestilte, var ”sort snak” for ham. »Jeg anede simpelthen ikke, hvad de snakkede om,« griner Mads Nygaard, som blev mindet om, at de unge er et helt andet sted, end han med sine 54 år selv er. »Men det er jo lige netop derfor, at de unge er så vigtige for os: De giver modspil til os ældre og kommer med nye bud på, hvordan vi kan gribe tingene an. Og det er for mig en kæmpe gave.«  

Action Card

Mads Nygaard: Sådan tager du som leder godt imod de unge medarbejdere

  1. Giv de unge ansvar. De unge kan lide at få ansvar og mulighed for at præge dagligdagen. Det giver dem selvtillid at mærke, at virksomheden har tillid til dem. Men husk at inddrage medarbejderen i planlægningen af arbejdsopgaverne, så ansvaret pludselig ikke bliver for stort og det i stedet føles som et pres at skulle leve op til.
  2. Giv de unge plads til at fejle. Der er næppe noget, der kan være så hæmmende for de unges udvikling, som hvis får kritik for at lave fejl. Ros i stedet medarbejderen for at have haft modet til at prøve og hjælpe ham eller hende med at gøre det endnu bedre næste gang.
  3. Husk at fejre succeserne.  Det er vigtigt at fejre succeserne – både i det små i hverdagen, når de unge klarer det godt, men også til de store sammenkomster i virksomheden. Det viser, at man lægger mærke til dem og sætter pris på deres indsats.

Mere fra Bæredygtig Ledelse

Morgensang hos advokatfirma Molt Wengel
Bæredygtig ledelse

Advokatfirma indførte mødefri formiddage. Nu kan de gå på weekend fredag kl. 12

Hos advokatfirmaet Molt Wengel er der ingen interne møder om formiddagen. I stedet sidder medarbejderne fordybet i opgaverne i såkaldte pomodorosprints. Det skaber gladere og mere effektive medarbejdere.
23 min.
Stifter og ejer af Glad Teknik sidder i et rum med sine kollegaer, blandt andet Daniel og Nikolaj
Bæredygtig ledelse

»Hvis du er dårlig til noget, er du gerne rigtig god til noget andet«

I Glad Teknik har omkring 80 procent af medarbejderne en diagnose som autisme eller ADHD. Det kræver særlige hensyn. Til gengæld får virksomheden gavn af de »superkræfter«, mennesker med diagnoser ofte har.
21 min.
IBM's CEO Thomas Kovsted
Bæredygtig ledelse

Her laver både topchefen og medarbejderne frivilligt arbejde: »Det er helt vildt, hvor meget glæde jeg tager med mig hjem«

IBM Danmark opfordrer sine ansatte til at lave frivilligt arbejde. Det giver stolthed og energi at hjælpe andre. Og gavner også forretningen.
18 min.
Ilse Møller og Lars Hansen står i Middelfart Sparekasses køkken og drikker kaffer
Bæredygtig ledelse

Ilse (69) og Lars (71) var bekymrede, da de mistede deres job. Men deres nye arbejdsplads er helt ligeglad med alder

 Middelfart Sparekasse tøver ikke med at ansætte medarbejdere på over 60. Det er nemlig ikke alderen, men fagligheden og virkelysten, der tæller.
21 min.
Lars Peter Brasen på gåtur i skoevn som en af sine faste pauser
Bæredygtig ledelse

Her får medarbejderne en ekstra pause, hvis de bruger den på en gåtur i skoven

Tankvognproducent tilbyder ikke bare medarbejderne gåture i arbejdstiden, men også en årlig bonus for at cykle til arbejde. De sundhedsfremmende initiativer gavner både medarbejderne og forretningen, forklarer direktøren, der drømmer om at skabe en arbejdsplads, hvor de ansatte ligefrem bliver sundere af at gå på arbejde.
17 min.
Kenneth_Nørgaard
Bæredygtig ledelse

Lige barsel for alle? »Det er det helt rigtige at gøre - også for bundlinjen«

Konsulenthuset KPMG indførte i sommer 24 ugers betalt barsel til både mødre, fædre og medforældre. Det sikrer ikke bare lige vilkår for mænd og kvinder. Men er også god forretning. Læs her hvorfor.
18 min.