Når Steen Lindhardt i perioder bliver hængende lidt for længe på chefkontoret, har han flere gange oplevet, at en af lederne under ham har stukket hovedet ind og spurgt: ’Skal du ikke snart hjem?’
»For mig er det et udtryk for, at vi har en virksomhed, hvor vi kærer os om hinanden, og hvor vi er optaget af hinandens trivsel,« siger Steen Lindhardt, konstitueret direktør for forsyningsselskabet Fors A/S, der leverer løsninger inden for vand, spildevand, fjernvarme og affaldshåndtering til godt 181.000 kunder i Lejre, Holbæk og Roskilde.
For Fors-direktøren er det vigtigt at understrege, at trivsel ikke ’kun’ er noget, der vedrører medarbejderne. Han er af den holdning, at ledere, der trives, er bedre ledere, og han ser god ledertrivsel som en forudsætning for at kunne drive en god forretning.
»Vi kan ikke matche Novo Nordisk eller de andre store virksomheder på løn, når vi ansætter eller forfremmer ledere, så for mig er ledertrivsel et konkurrenceparameter, der gør, at vi forhåbentlig kan tiltrække og fastholde de dygtige ledere,« siger Steen Lindhardt, der er øverste chef for 250 medarbejdere, herunder 25 ledere og teamchefer.
Fors-direktøren er meget bevidst om det store ansvar, han selv har for sine lederes trivsel.
»Hvis du som leder optræder som en hardhitter, der ikke tolerer nogen slinger i valsen, giver det uvægerligt bagslag. Tænk bare på, hvad det koster at skifte en leder ud, og hvor megen viden du risikerer at miste. Jeg er helt afgjort typen, der gerne vil have mine ledere til at levere resultater, men jeg vil også have hele mennesker, der ikke skal samles op bagefter,« siger Steen Lindhardt.