Her sørger fire ’bedsteforældre’ for oprydning, hjemmebag og gode råd om kaffepletter og kærestesorg

Foto Christian Als
25. March 2024

At skabe tryghed er det suverænt vigtigste for serieværksætteren og topchefen Martin Thorborg. Derfor har han ansat fire seniorer til at hjælpe den unge medarbejderstab i Dinero med at trives bedre på jobbet.

Nils Nyvang Bacher lægger mødeforplejning
Nils Nyvang Bacher er en af fire seniorer, der rydder op og hygger om de unge medarbejdere i Dinero. De fire bliver kaldt ’bedsteforældrene’, og det opfatter han som en hædersbetegnelse. »At være bedsteforælder er det bedste, der findes«, konstaterer han. Foto: Christian Als
Gå til Action card

Når 67-årige Nils Nyvang Bacher møder ind på sit arbejde i it-virksomheden Dinero, er hans første opgave at stille morgenbrød frem. Han har også ansvaret for, at der altid er slik og sodavand i køkkenet, ligesom han organiserer indkøb og udlevering af computerudstyr. Og så sørger han for, at der dagen igennem er pænt og ryddeligt i det åbne kontorlandskab, hvor 95 medarbejdere med en gennemsnitsalder på 33 år udvikler og supporterer et regnskabsprogram til små og mellemstore virksomheder.

Men Nils Nyvang Bacher har også en anden funktion, der rækker ud over det lavpraktiske. Han er en af i alt fire ældre seniorer, som i Dinero har fået den uofficielle stillingsbetegnelse ’bedsteforælder’, fordi deres primære opgave er at sørge for, at de unge ansatte trives og har det godt på jobbet.

»Jeg er jo meget ældre og har meget mere livserfaring, end de har, og de opfatter mig som en, man kan tale med om alle de ting, der kan være svært at snakke med andre om, for eksempel kærestesorger,« siger Nils Nyvang Bacher.

Han blev som 12-årig ansat som piccolo på Hotel D’Angleterre og har arbejdet i servicebranchen hele sit liv, herunder som it-chef på Admiral Hotel. Da han rundede de 60 år, gik han på efterløn, men efter at have malet sommerhuset et par gange, begyndte han at savne fællesskabet på en arbejdsplads. Via en bekendt så han et jobopslag fra Dinero, og han er i dag lykkelig for, at han søgte det.

»Jobbet her betyder alt for mig. Alle dem, der brokker sig over ungdommen i dag, skulle møde de fantastiske unge mennesker, der arbejder her. De er dygtige og superfokuserede på, hvad de vil med deres liv,« siger Nils Nyvang Bacher, der i dag arbejder 25 timer om ugen i Dinero, mens de tre andre seniorer er der lidt færre timer. To af dem er ansat i fleksjob, mens den tredje er på seniorpension.

»Jobbet her betyder alt for mig. Alle dem, der brokker sig over ungdommen i dag, skulle møde de fantastiske unge mennesker, der arbejder her. De er dygtige og superfokuserede på, hvad de vil med deres liv,« fortæller Nils N. Bacher. Foto: Christian Als

Stabile og loyale
For Dineros CEO og stifter, serieiværksætteren Martin Thorborg, startede bedsteforældre-ordningen som lidt af en nødløsning. I virksomhedens første år ansatte han unge piccoliner til at gå til hånde, men oplevede, at de ofte var syge og sjældent var der mere end nogle få måneder.

»Når en piccoline ikke mødte på arbejde, fordi hun havde ondt i hovedet efter en festlig weekend, blev der ikke hentet morgenbrød, der blev ikke lavet kaffe, og opvaskemaskinen blev ikke tømt. Dermed brød infrastrukturen i firmaet mere eller mindre sammen,« siger Martin Thorborg.

En af hans bekendte, der driver et kontorhotel, foreslog ham at ansætte ældre medarbejdere.

»Han sagde ligeud, at jeg var en idiot, hvis jeg ikke ansatte seniorer i stedet. Det havde han selv gjort, og hans oplevelse var, at de er 100 procent mødestabile, har masser af livserfaring og ikke bliver syge hele tiden.«

Kort tid efter indrykkede Martin Thorborg en annonce og ansatte to ældre kvinder. Det har, siger Dinero-CEO’en i dag, været en af de bedste beslutninger, han har truffet.

»Jeg skal ikke sidde og fortælle, at jeg havde alle mulige visioner om, hvad det kunne udvikle sig til. Men kendsgerningen er, at de fire bedsteforældre, vi har ansat i dag, har været en kæmpe succes. De spiller en utroligt vigtig rolle i Dinero, og det handler om meget mere end oprydning, vanding af planter og kagebagning,« siger Martin Thorborg.

Martin Thorborg

Martin Thorborg, administrerende direktør Dinero.

Født 1970 i Bagsværd.

Martin Thorborg er serieiværksætter, forfatter og foredragsholder.

Han blev smidt ud af gymnasiet i 1.G og har derfor kun færdiggjort 9. klasse. Han er uddannet kontorassistent hos Frederiksberg Politi.

Martin Thorborg startede sit iværksættereventyr i 1993 og var i de første år med til at stifte MTH Data, cybernet.dk, CyberCom og den første danske søgemaskine Jubii, der i 2000 blev solgt for godt en milliard kroner. Thorborgs andel af salget var 120 millioner kroner. Han har i alt været med til at etablere flere end 30 virksomheder, senest Dinero, som i 2016 blev solgt til norske Visma, og hvor han er fortsat som administrerende direktør.

Martin Thorborg er en ivrig samfundsdebattør og meget efterspurgt foredragsholder, og han har udgivet flere bøger om ledelse, blandt andet ’Min vej som leder’ og ’Skab din egen succes’ og senest ’Min vej som leder’. Han har også sin egen Youtube-kanal, hvor han fortæller om iværksætteri.

Privat bor han i Skodsborg sammen sin hustru Jannie Buch Thorborg, der også er iværksætter. Sammen har de tre børn; Emma, Mads og Holger. Han er desuden ejer af det bornholmske Hotel Klippen i Gudhjem.

Foto: Christian Als

Fold ud

Pinligt at andre ryddede op
Inden seniorerne gjorde deres indtog, kunne han observere, hvordan kontorlokalerne stille og roligt blev mere og mere nussede. Toiletterne så ikke pæne ud, skrivebordene flød med affald, og det hele begyndte at blive lidt ’ulækkert’. Fordi, mener Martin Thorborg, at de ansatte ikke rigtig følte, at det var deres ansvar at holde orden. Alt skrald og affald forsvandt jo ’på magisk vis’ om natten, fordi de aldrig mødte rengøringspersonalet.

Det ændrede sig, da bedsteforældrene dukkede op.

»Jeg oplevede, at folk faktisk blev lidt flove over, at de her ældre mennesker gik og ryddede op efter dem. Efter ret kort tid begyndte de at gøre det selv, fordi det simpelthen var pinligt, når nogen kom og tørrede bordet af. De begyndte også at sætte krus og tallerkener i opvaskemaskinen og hjalp med at tømme den igen,« siger Martin Thorborg.

Da nogle af bedsteforældrenes arbejdsfunktioner blev overflødige, begyndte de til hans store overraskelse at udfylde en vigtig social funktion i stedet. Udover at bage kager, lave pandekager og give gode råd om at fjerne kaffepletter på en hvid skjorte, bruger de unge dem i dag til at snakke og sparre med, hvis de har kærestesorger eller bare har en øv-dag.

»Det kom helt ud af det blå, men er en kæmpe gevinst. Bedsteforældrene opfatter nærmest medarbejderne som deres egne børn og børnebørn. De er sindssygt populære og bidrager i høj grad til, at det er rart at være her,« siger Martin Thorborg.

»Jeg er jo meget ældre og har meget mere livserfaring, end de har, og de opfatter mig som en, man kan tale med om alle de ting, der kan være svært at snakke med andre om, for eksempel kærestesorger,« siger Nils Nyvang Bacher. Foto: Christian Als

Tryghed er fundamentet for det hele
Siden han startede sin første virksomhed i 1993, har han været med til at etablere over 30 virksomheder. Mange af dem har han også selv stået i spidsen for, selvom han på papiret kun har en 9. klasses afgangseksamen og dermed aldrig har lært ledelseshåndværket gennem bøger eller på en skolebænk. Baseret på erfaringerne fra det virkelige liv er der imidlertid én ting, der overskygger alt andet i hans ledelsesbog: At skabe tryghed for medarbejderne.

»Tryghed er fundamentet for innovation, produktivitet og samarbejde. Det er altafgørende for en virksomheds succes, at medarbejderne kan møde ind på en arbejdsplads, hvor de ikke bliver mobbet, hvor de kan være sikre på, at de bliver behandlet ordentligt, hvor deres ideer bliver hørt, og hvor der er 100 procent jobgaranti, så længe du opfører dig fornuftigt og ikke stjæler af kassen,” siger Martin Thorborg og tilføjer: ”Det er derfor ekstremt vigtigt, at vi har en afslappet, rar og hyggelig stemning, og her er bedsteforældre virkelig vigtige.«

Fakta om Visma Dinero

Dinero så dagens lys i 2010, da David Andersen og Anders Hørsted gik sammen med Martin Thorborg om at lave et regnskabssystem til små og mellemstore virksomheder, så de let kunne sende fakturaer, bogføre bilag, lave momsregnskab m.m.

Firmaet havde efter to års drift 25.000 virksomheder som kunder, og i 2015 opnåede Dinero det første overskud efter at have tredoblet omsætningen fra året før.

I november 2016 blev Dinero en del af den norske IT-koncern Visma.

Dinero holder til i Visma-Huset i Carlsbergbyen i København og har i dag 95 medarbejdere.

Fold ud

Når han i dag gør status over bedsteforældre-ordningen, betegner han det som nogle af de bedste penge, han nogensinde har givet ud. Ikke kun fordi ordningen ikke akkurat vælter lønbudgettet, men mere fordi effekten har været så overvældende god.

»Den værdi, vi får ud af det, er mange gange højere, end den pris vi betaler. Jeg kommer til at indføre det i alle de virksomheder, jeg er involveret i, og jeg kunne opfordre alle andre ledere til at gøre det samme. Hvis der er nogen, der efter at have læst denne artikel, ikke får indført sådan en ordning i deres egen virksomhed, må jeg bare sige: ’Beklager, men det forstår jeg simpelthen ikke,« lyder det fra Martin Thorborg.

Nils Nyvang Bacher er ikke overraskende enig. Han har på det helt personlige plan tænkt sig at fortsætte i jobbet, indtil han ikke kan mere.

»Jeg har aftalt med Martin (Thorborg, red.), at jeg kan blive her, indtil jeg skal bæres ud. Og han har lovet, at de alle sammen nok skal hjælpe med at bære.«

Action Card

Martin Thorborgs fire bedste råd om ledelse

  1. Skab en tryg arbejdsplads. Tryghed er fundamentet for det hele. Uden tryghed er der hverken innovation, produktivitet eller samarbejde.
  2. Ledelse kan ikke sættes på formel. Alle arbejdspladser er forskellige. Ledere er forskellige, medarbejdere er forskellige, og situationer er forskellige. Derfor kan du heller ikke bare læse en bog om, hvordan en anden leder har ledet og gøre det samme, for det vil ikke være det rigtige for dig.
  3. Stol på dine folk. Uddelegér. Hvis du ikke vil overlade opgaver og ansvar til dine medarbejdere, kommer du aldrig til at kunne skalere din forretning. Måske bliver opgaverne ikke løst helt, som du havde ønsket dig det, men måske bliver det endnu bedre. Du får heller ikke gode medarbejdere til at arbejde for dig, hvis du ikke lader dem bestemme.
  4. Brug netværk eller en mentor. Ledelse foregår i real time. Det er boksning uden handsker, og det er vigtigt at have nogle at sparre med. Men som leder er man ofte isoleret blandt sine medarbejdere, og der er det vigtigt at have nogle andre, som forstår din position, og som du åbent kan vende dine tanker og dine udfordringer med.

Relateret indhold

Mikkel Severin sidder foran en sort baggrund
Emotionel intelligens

Han er emotionel vejleder for landets topledere. Her er det vigtigste, han fortæller dem

Du kan være verdens skarpeste og fagligt bedst funderet leder, men uden emotionel intelligens bliver dine resultater i bedste fald gennemsnitlige; i værste fald skaber du et spor af destruktion og mistrivsel omkring dig, siger Mikkel Severin, der lærer topchefer at forstå og kontrollere deres følelser – og at lytte.
13 min.
Sara Green står midt i et lokale i virksomheden Pico Publish

I Saras konsulenthus har de helt sløjfet KPI’er: »Man bliver slidt ned i et system, hvor man skal jagte højere, større, vildere«

IT-konsulenthuset PicoPublish har droppet alle økonomiske vækstmål og fokuserer i stedet på kunde- og medarbejdertilfredshed. Det giver en mere meningsfuld hverdag for de ansatte. Og faktisk også en bedre bundlinje.
9 min.
Camilla Sløk

Sådan kan de gamle filosoffer hjælpe dig til at blive en bedre leder

Luther, Kierkegaard og Sartre er gode pejlemærker, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, når dine medarbejdere rammes af sygdom, død eller andre eksistentielle kriser. Det vigtigste er, at du gør noget og ikke bare glider af på ansvaret, siger Camilla Sløk, tidligere præst og i dag ledelsesekspert på CBS.
10 min.
Casper Aaen står og snakker med sine medarbejdere

Et opgør med ineffektive møder blev et skridt på vejen til fire-dages arbejdsuger

Møderne var for mange og for lange hos virksomheden PanzerGlass, der besluttede at udfordre de dårlige vaner. En målrettet indsats har ført til både færre og mere effektive møder. Det er afgørende for, at medarbejderne – inklusive ledelsen - i dag kan holde fri hver anden fredag.
7 min.
Berit Riise Larsen sidder foran en computerskærm

Sådan fik Berit hjælp til at gøre sit arbejdsliv som leder meget lettere

Som ny leder måtte Berit Riise Larsen kæmpe med nogle klassiske problemstillinger. Et forløb med en sparringspartner fik hende til at indse, hvad der skulle til for at få en bedre hverdag, hvor der er plads til fritid, og den dårlige samvittighed er pakket væk.
6 min.
En medarbejder benytter trivselsmålingsskærmen med smileyer

Her giver medarbejderne karakterer til arbejdsdagen

Hvad stiller du som leder op i en branche, hvor det traditionelt er svært at rekruttere og fastholde medarbejdere? Ledelsen hos Espresso House vendte udviklingen med utraditionelle midler.
7 min.