Hvor mange sokker?
Da Michael Mørkøv sagde ja til jobbet, vidste han »skræmmende lidt« om, hvad det gik ud på. Han kunne se, der var omkring 60 rejsedage om året. Men hvad med resten af året?
»Jeg tænkte, det ville blive et stille og roligt job med masser af tid til at cykle,« siger han, da vi møder ham på kontoret i Brøndby.
Sådan gik det dog ikke. De blanke sider i kalenderen blev hurtigt fyldt på. Selv på dage uden aftaler tog den ene opgave den anden. »Jeg fandt hurtigt ud af,« siger han, »at det er et meget omfattende job.«
Landstræneren er den eneste lønnede medarbejder på det danske cykellandshold. Mekanikeren, der skruer på Jonas Vingegaards cykel til EM, arbejder ligesom resten af staben omkring landsholdet på frivillig basis og er kun tilknyttet holdet, når det er på tur. Så når Michael Mørkøv møder ind på arbejde mandag morgen, er det ham, der er landsholdet. Det er ham, der tager telefonen. Ham, der skal få alle enderne til at mødes.
En stor del af opgaverne er lavpraktiske og har som sådan ikke noget med cykling at gøre. Han skal planlægge ture, booke biler og hoteller, bestille energiprodukter, hyre personale ind, koordinere tidsplanen med massører og mekanikere, tage stilling til, hvor mange sokker rytterne skal have med og sikre sig, at de plasticstole, de har med på tur, er af ordentlig kvalitet, så de kan holde mere end én sæson.
Det lyder måske som en type af opgaver, der bare skal overstås. Men Michael Mørkøv nyder at »få det hele til at spille«, som han siger:
»Jeg kan godt lide den praktiske del af jobbet. Jeg synes, det er spændende. At få det hele til at hænge sammen og få mest muligt ud af vores beskedne midler.«
Tankegangen med at få det optimale ud af det, man har, er ikke fremmed for Michael Mørkøv. Det er i princippet også det, hele ens liv som cykelrytter handler om, pointerer han.
»Jeg har været vant til at skulle optimere, optimere, optimere for at give mig selv og holdet de bedste betingelser for at vinde. Det er også sådan, jeg skal tænke i det her job. Jeg gider ikke bruge en masse energi på alt det, vi ikke har. Jeg vil hellere vende det om og se på, hvordan vi får det bedste ud af det, vi har. Det virker motiverende for mig,« siger han.
Midt i en sætning ringer hans telefon. »Jeg bliver lige nødt til at tage den her,« siger han. Sådan er det, når man styrer biksen alene. En mekaniker, der skulle have været med til VM i Rwanda, melder afbud efter at have talt med sin familie. »Jeg kender problematikken. Det skal du ikke være ked af. Det er det rigtige for dig,« svarer Michael Mørkøv, der nu skal ud at finde en ny mekaniker og dermed kan tilføje en lavpraktisk opgave mere til bunken.