Lego campus
Legos nye hovedkvarter i Billund, Lego Campus, er indrettet efter, at medarbejderne har forskellige vaner og arbejdskulturer. Foto: Adam Mørk, Lego
Hybrid ledelse

Hos Lego skal kontoret passe til medarbejderne – ikke omvendt

7. april 2022

Du er nødt til at forstå medarbejdernes forskellige vaner og arbejdskulturer, hvis du vil indrette kontoret optimalt på den hybride arbejdsplads. Det er erfaringen hos Lego, der netop har indviet sit nye hovedkontor i Billund.

Gå til Action card

»Når vi laver grundlæggende om i, hvordan det er at gå på arbejde, skal det jo helst ikke føles som noget, der bliver gjort mod én, men som noget, der bliver gjort sammen med én«. 

Sådan siger Anne Sofie Fedders, der er Head of Lego Ways of Working og leder af et hold interne eksperter i psykologi, kulturforståelse og antropologi, som rådgiver om adfærd og virksomhedskultur. De arbejder tæt sammen med medarbejdere, ledere, arkitekter og designere om at indrette Legos nye hovedkvarter, Lego Campus, der skal matche de op mod 1.800 medarbejderes behov. Og indretningsbeslutningerne bygger blandt andet på viden og erfaringer fra Lego-koncernens udenlandske kontorer, de såkaldte hubs i Singapore, Shanghai og London:

»I vores hubs havde vi fuldstændigt åbne etager, hvor folk kunne sætte sig, præcis som de ville. Tanken var, at man kunne lære hinanden at kende på tværs, og det skete også. Men vi lærte, at folk gerne vil sidde sammen med dem, man løser opgaver med. Der er en grænse for, hvor mange mennesker man kan rumme at forholde sig til«, fortæller Anne Sofie Fedders.

I stedet arbejder Lego-koncernen nu med, at den fysiske indretning tager højde for, at kulturer eksisterer på flere planer; der er en teamkultur, en afdelingskultur og en community-kultur, som går på tværs af afdelingerne. 

Hos LEGO skal arbejdspladsen passe til medarbejderne og ikke omvendt
I Legos nye hovedkvarter, Lego Campus, er der i den fysiske indretning taget højde for, at kulturer eksisterer på flere planer; der er en teamkultur, en afdelingskultur og en community-kultur, som går på tværs af afdelingerne. Foto: Adam Mørk, Lego

Indretningen besluttes lokalt

I Lego Campus er der lavet såkaldte ’nabolag’, hvor man ikke har faste pladser, men hvor man kan sidde sammen med nogle, man kender og arbejder sammen med. Et nabolag er på op mod 100 mennesker. Hvert nabolag har et råd, som består af medarbejdere og ledere, der er udvalgt til sammen at finde ud af, hvordan nabolaget skal indrettes, for at det kommer til at fungere bedst muligt for dem, der skal bruge det. 

»Vi er mange mennesker, der skal dele området med hinanden, og vi har forskellige behov. Det skal områderne selv finde ud af at tage højde for. Selvfølgelig hjælper vi med at facilitere, og vi har nogle guidelines at arbejde ud fra. Men der er stor værdi i, at de selv finder ud af det«, siger Anne Sofie Fedders.

Hvert nabolag har et vist antal ergonomiske skriveborde, telefonbokse og områder, hvor man kan sidde og snakke. Men hvordan medarbejderne bruger møblerne og indretter sig, må de selv bestemme ud fra, hvad der bedst opfylder de fælles behov.

»Det er jo meget menneskeligt, at når vi skal dele noget, så skal vi finde ud af, hvor grænserne går. Det skal vi lave gode aftaler om«, siger Anne Sofie Fedders.

Spørg nysgerrigt og konkret

Hun har et råd til andre ledere, der overvejer at flytte rundt og indrette kontoret på en ny måde: Leg antropologer, og stil en masse nysgerrige spørgsmål. I stedet for at spørge ’hvad synes du?’, så spørg til konkrete handlinger. F.eks. ’hvad gør du, når du kommer om morgenen? Hvad gør du, når du starter et møde? Hvad oplever du, når I skal samarbejde?’

»Det er enormt værdifuldt at komme tæt på, hvad der egentligt sker i løbet af en arbejdsdag. Så kan man lige pludselig se dagens rejse for sig, og man får et billede af, hvordan folk bevæger sig rundt, og hvordan indretningen fungerer«, siger Anne Sofie Fedders. 

Lego-koncernens kontorer er indrettet aktivitetsbaseret med funktionsopdelte områder, som man flytter sig mellem alt efter typen af opgaver, man skal løse. Også her har den antropologiske metode givet nye indsigter. For folk flytter sig ikke kun efter de opgaver, de skal lave. Det flytter sig i høj grad også efter, hvilket humør de er i.

»Det kan være, at jeg har sådan en dag, hvor jeg bare skal sidde lidt alene ovre i hjørnet. Det kan også være omvendt; jeg har en fordybelsesopgave, men jeg vil gerne sidde i vores Barista-område, hvor der er musik, for jeg får brug for noget energi, nævner hun som eksempler på indsigter, de har fået ved at spørge brugerne.« 

Hos LEGO skal arbejdspladsen passe til medarbejderne og ikke omvendt
»Vi er blevet bekræftet i, at kontoret er en kulturel ’hub’. Det er her, man kommer ind og får en fornemmelse af, hvordan folk opfører sig, taler til hinanden og går klædt,« siger Anne Sofie Fedders. Foto: Adam Mørk, Lego

Kontoret som samlingspunkt

Lego-koncernen trækker i det hele taget på dyb viden om adfærd om, hvornår folk føler sig hjemme. Og det kommer helt sikker til at gå ud over æstetikken og de rene linjer i de nyindrettede kontorlokaler i Lego Campus.

»For hvad gør folk, når de flytter ind i et nyt hus? De gør det til deres eget ved at dekorere det. De hænger billeder op og personificerer det. Det er menneskeligt, og når det sker, er folk begyndt at gøre det til deres sted«, siger Anne Sofie Fedders. 

Og så begynder opgaven for nabolagets råd af ledere og medarbejdere. For det gode ved at udsmykke og indrette sig skal selvfølgelig balanceres med, at det også kan blive for personligt, så andre ikke føler sig velkomne – især hvis man skal deles om pladserne. Det er ikke nødvendigvis særligt rart at dumpe ned på et skrivebord fyldt med familiebilleder og personlige nips. 

Generelt skal indretningen understøtte, at kontoret i Lego-koncernen er et udviklende fagligt og socialt samlingspunkt. Og kontoret spiller en vigtig rolle, siger Anne Sofie Fedders:

»Vi er blevet bekræftet i, at kontoret er en kulturel ’hub’. Det er her, man kommer ind og får en fornemmelse af, hvordan folk opfører sig, taler til hinanden og går klædt. Hos os er den legende tilgang en bærende del af kulturen, og for medarbejderne er der en stor glæde forbundet med at have det sjovt sammen og blive inspireret af at være sammen med hinanden fysisk. Derudover er det givende at kunne mødes og sparre hen over bordet, hvis man sidder med en svær opgave,« siger hun.

Action Card

3 erfaringer, Anne Sofie Fedders gerne deler:

  1. Det er vigtigt at sikre et tilhørsforhold, så man ikke bliver væk i mængden. En undersøgelse på LEGO-koncernens udenlandske kontorer viste, at medarbejderne var glade for fleksibiliteten ved ikke at have faste pladser. Men teamets arbejdspladser skal ligge inden for et afgrænset område, hvor man kan sidde sammen med nogle, man kender og arbejder sammen med.
  2. Det er vigtigt, at man arbejder med afsæt i data, for indretning er et holdningsbaseret område. For at sikre et godt data-grundlag bør man både trække på data fra bygningen og på data fra interviews med medarbejdere, der kan fortælle, hvordan faciliteterne fungerer i hverdagen.
  3. Rammerne for indretningen kan ikke være one size fits all. Man skal lave koncepter, som tager højde for, at der er forskel i kulturen i de enkelte teams og de forskellige afdelinger. Derudover vil der være forskellige lokale forhold, man skal tage højde for. For at sikre, at man hele tiden tilpasser sig behovet, er det helt grundlæggende, at man løbende tester, lærer og tilpasser rammerne og koncepterne for indretning. 

Relaterede artikler:

Nanna Vestgård

»Alle PowerPoints med tekst skal dø. Og det skal de NU!«

Alle ledere kan blive gode talere – også dig. Men det kræver, at du vil noget med dit publikum. Ellers ender folk med at tjekke mobilen i stedet for at høre efter. Det mener retoriker og tidligere taleskriver for fem ministre Nanna Vestgård.
9 min.
To kollegaer fra LB forsikring går en tur for at få en pause

I årevis har vi glemt de reelle pauser på kontoret. Men pauser bør være lederens strategiske værktøj

Et forsøg blandt travle kontormedarbejdere har vist, at især én type pause giver højere humør og bedre kundeservice.
11 min.
Myre, der kravler på en blad

Myretuen er den perfekte organisation – hvad kan du lære af den som leder?

Rundt om i verden eksisterer der nogle særdeles levedygtige organisationer kendetegnet ved loyale ansatte, der hverken forventer ros eller lønforhøjelse, uanset hvor meget tid de lægger i arbejdet. I øvrigt er der hverken ferie, kantine eller pensionsordning. Og ingen ledelse. Men organisationerne kan alligevel være en inspiration for ledere, fortæller en forsker, der har kigget nærmere på en arbejdsdag i en myretue.
9 min.
Dan Kärreman

Er du klar til slow management?

7 min.
Portrætbillede af forsker Magnus Larsson

Har du lige været på lederkursus? Så er du med stor sandsynlighed på vej mod nyt job

Lederuddannelser risikerer at give deltagerne et negativt syn på arbejdspladsen og lyst til at søge væk. Problemet er, at uddannelserne ofte præsenterer et utopisk verdensbillede, der får arbejdspladsen til at fremstå alt for kompleks, siger en forsker, der fulgte deltagerne i et lederudviklingsprogram.
6 min.
5 ting headhuntere kigger efter

5 ting headhuntere kigger efter til lederjob – og 2 ting, du selv kan gøre for at komme i spil

Mere end hver anden leder blev sidste år forsøgt rekrutteret til et nyt job. Hvad leder headhunterne efter, og hvordan kan du selv komme i spil, hvis du er på kig efter nyt arbejde?
3 min.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.