KLIMALEDELSE

Klimachefen har gjort bæredygtighed til en karriere

Foto Andreas Beck
11. august 2022

Jonas Engberg er rundet af aktivistiske forældre og en nørdet interesse for den grønne omstilling. Hele hans lederkarriere har drejet sig om den. Men hvordan gik det til, at Coops klimachef kom til at gøre karriere ud af det, alle taler om nu?

Jonas Engberg sidder på en mark med et lam
»Jeg synes, at det at følge mennesker i deres udvikling og lykkes som et hold er noget af det mest spændende,« siger klimachef i Coop, Jonas Engberg. Foto: Andreas Beck
Gå til Action card

Aktivistiske forældre. Bæredygtighed som karriere er for mig ikke resultatet af en stringent beslutning, jeg har taget. Men jeg var nok animeret af min opvækst. Vi flyttede fra Østerbro ud på Midtsjælland, da jeg var fire og startede et kollektiv, hvor vi gik og såede korn med hænderne og holdt høns, får og geder. Jeg fik med hjemmefra at bevare naturen. Mine forældre havde en aktivistisk tilgang til tingene, som jeg blev inspireret af; lysten til at være med til at forandre, motivationen til at gøre tingene bedre. Ikke ved at sidde på sidelinjen og påpege problemerne, men selv gå ind og gøre noget.

Jonas Engberg i en skov
»Som leder skal vi sørge for, at medarbejderne ikke tænker ”nu skal vi løse klimaforandringerne”, men ”dette kan jeg gøre”,« understreger Jonas Engberg. Foto: Andreas Beck

Interessen for miljøet. Da jeg startede på universitetet lang tid efter gymnasiet – og efter en periode, hvor jeg havde spillet musik – blev det meget hurtigt alt det, der handlede om den grønne omstilling, som jeg søgte hen mod og fokuserede på. Ikke fordi jeg vidste, hvad jeg skulle bruge det til, men fordi det interesserede mig, også i fritiden. Jeg læste Samfundsvidenskabelig Basisuddannelse på RUC og var tiltrukket af alt, hvad der handlede om bæredygtighed. Så læste jeg RUC’s miljøplanlæggeruddannelse, TekSam. Klima-agendaen var dengang ret ny, men blev meget hurtigt vigtig. Så på den måde fulgte jeg strømningerne i samfundet, men det var ikke på grund af erhvervsmuligheder. Det var en personlig motivation.

Hurtig oprykning. Jeg havde egentlig tænkt, at jeg skulle ind i en produktionsvirksomhed, men en dag hang der en lille håndskrevet seddel fra IKEA på RUC’s opslagstavle om en praktikstilling i en afdeling, der arbejdede med at reducere ressourcespild. Jeg søgte stillingen og fik den. Der opdagede jeg, at det er i kundemødet, man kan rykke noget. I vores forbrug gør vi ting, som har betydning for den samlede miljømæssige tilstand i verden. Jeg overtog ret hurtigt min chefs stilling og fik ledelsesansvar for 10 medarbejdere, selv om jeg kun var i 20’erne. Ledelsesrollen i sig selv var ikke det, jeg gik efter, men IKEA – og detailbranchen i det hele taget – er dygtige til at spotte ledertalenter og må have set et i mig.

Klimapolitisk chefkonsulent Anders Nolting Magelund

Klimapolitisk chefkonsulent Anders Nolting Magelund: »Virksomhederne køber sig til viden, men ikke til læring«

Hvad vil det sige at have grønne lederkompetencer?
Det afhænger af din stilling og den virksomhed, du sidder i. Hvis du er økonomichef, skal du nok være med til at udvikle et klima- eller ESG-regnskab. Hvis du er HR-leder, skal du formentlig få denne agenda masseret ind i hele organisationen. Hvis du står for indkøb, skal du lede efter nogle helt andre leverandører og indgå i helt andre typer samarbejder end før for at leve op til klimamålene. Der ligger også en generel lederkompetence i at forstå, hvad CO2-udledning betyder, hvad forskellen på klima og miljø er, hvad biodiversitet og økologi betyder og så videre. Det er et simpelthen et helt nyt sprog, du skal lære, og et helt nyt blik på forretningen.

Hvem skal have grønne lederkompetencer i fremtiden?
Alle! Jeg tror, man skyder sig selv i foden, hvis man ikke sætter sig ind i, hvad det betyder for ens område eller praksis. EU presser på for at skabe en bæredygtig økonomi, som formår at tænke mennesker og natur ind i forretningen. Kan du ikke leve op til de krav som virksomhed, har du ikke nogen forretning. Så uanset hvilken type leder, du er, skal du kunne det her fremover.

Hvordan får man grønne lederkompetencer?
Vi i Lederne er ved at skabe os et overblik over udbuddet af efteruddannelse på området. Der findes både offentlige og private udbydere, lige fra store konsulenthuse til en lang række mindre. Vi udbyder også selv kurser i bæredygtig ledelse og har været med til at udvikle en Master i Sustainable Leadership sammen med DTU. Et problem er, at virksomhederne ofte køber sig til lidt viden, men ikke til læring. Det vil sige, at de hyrer et hold konsulenter ind, som skal starte en grøn omstilling, men så snart de er væk igen, sker der ikke mere. Derfor er det så vigtigt, at lederen selv tilegner sig kompetencerne og ikke bare outsourcer området til andre. Det er en transformation og ikke bare en tjekliste.

Hvilke gevinster er der for lederen selv?
Fremtidens vindere bliver de virksomheder, der formår at leve op til det tredelte mål om økonomi, mennesker og planet. Du kan ikke tage det ene ud, uden at det hele braser sammen. Så fremtidens topledere bliver dem, der kan balancere de tre hensyn og skabe værdi.

Hvordan synes du, det går med den balance?
Der er virkelig brug for handling. Mange store virksomheder ved godt, at det er den vej, det går. Der er flere eksempler på CEOs i de største virksomheder, der nærmest taler som klimaaktivister. Der er dog udfordringer blandt små og mellemstore virksomheder. Der er helt sikkert nogle gode eksempler, men for flertallet har bæredygtighed ikke førsteprioritet; de synes ikke, de mærker noget behov for at arbejde med det, og der er måske ikke ressourcer til at gå i gang med det. Men det kommer til at gå rigtig stærkt fremover, så derfor skal man i gang.

Hvorfor er det sådan?
Fordi det er et krævende sprog at lære. Vi ser også nogle eksempler på, at virksomheder faktisk gør noget, men ender i en sag om greenwashing og i en shitstorm, selv om intentionerne kan have været nok så gode, men man har manglet viden og kompetencerne til at gøre det rigtigt.

Fold ud

Fingrene i fadet. Jeg synes, at det at følge mennesker i deres udvikling og lykkes som et hold er noget af det mest spændende. Men jeg trives bedst i en rolle, hvor jeg også stadig har fingrene langt nede i materien. Når vi for eksempel åbner et klimalaboratorium i Århus, vil jeg ikke kun sidde i helikopteren. Jeg vil være med til at teste, om tingene fungerer i virkeligheden. I IKEA tænkte jeg mange gange over, om jeg kunne tænke mig noget andet, for der findes mange karrierer der. Men jeg kunne ikke se mig selv i andre roller end det, der handler om at operationalisere og udvikle bæredygtighedsområdet, heller ikke selv om det ville se godt ud på cv’et eller give ekstra ledelsesansvar.

Åbne døre alle vegne. Jeg har været heldig at kaste mig ind i et felt, som har fået større bevågenhed år for år, og gjort det til min karrierevej. Næsten i en grad, hvor der ikke er nogen døre at sparke ind længere – de er åbne, det er mere noget med at finde ressourcer til at være alle steder. Det er enormt privilegeret at opleve den efterspørgsel, der er efter mine kompetencer, det faglige og det ledelsesmæssige inden for alle dele af Coop. Jeg kan medvirke til, at for eksempel en logistik-afdeling får iværksat nogle tiltag, der både præger påvirkningen og er en del af forretningen samtidig. Den kobling af vækst og påvirkning kræver noget specialistviden. Som leder skal vi sørge for, at medarbejderne ikke tænker ”nu skal vi løse klimaforandringerne”, men ”dette kan jeg gøre”.

Portræt af Jonas Engberg

Jonas Engberg

Jonas Engberg, f. 1972

Klimachef i Coop

Tidligere innovationsdirektør i CARE og bæredygtighedschef i IKEA

Uddannet TekSam fra RUC

Fold ud

Små skridt. Perfekthed er det godes fjende; at tænke: ’hvis vi ikke kan gøre det hele, gør vi ikke noget som helst.’ Vi skal i gang, vi kan ikke sidde og vente på, at vi alle sammen bliver helt enige om præcis hvilken løsning, det skal være. I Coop arbejder vi med ting, som kan måles, så vi oplever, at vi gør en forskel. Det motiverer mig at holde ”Yeah, godt gået!”-samtaler med mine medarbejdere. Som da jeg for nylig fortalte om, at vi nåede vores mål for klimaregnskabet sidste år, selv om emissionsfaktorerne var væsentligt dårligere i Danmark. Vi er også lykkedes med at flytte perceptionen hos kunderne signifikant. Det gør mig stolt og giver mig lyst til at gøre endnu mere.

Jonas Engberg knæler foran et lam på en mark
»Mine forældre havde en aktivistisk tilgang til tingene, som jeg blev inspireret af; lysten til at være med til at forandre, motivationen til at gøre tingene bedre,« fortæller Jonas Engberg. Foto: Andreas Beck

Grønne kompetencer. Jeg kan ikke se en stilling, hvor man slet ikke bliver målt på det grønne. Hvis man er leder et sted og oplever, at det slet ikke fylder, skal man gå til sin nærmeste leder og spørge. Det vil jeg tro er karrierefremmende. For ingen virksomhed vil kunne sige, at det ikke er relevant. Et af mine stolteste øjeblikke som leder var, da 86% af IKEA’s ansatte sagde, at bæredygtighed var en integreret del af arbejdet i deres afdeling.

Altid grøn. Mit eget mål er at være lykkelig. Selv om jeg kun har haft tre rigtige voksenjob, har jeg ingen intentioner om at gå andre steder hen. Jeg synes, Coop er bindeleddet mellem det danske landskab og forbrugerne, og det er det fineste sted at sidde lige nu. For det er her, den store grønne omstilling skal finde sted. Det er os spisende og tænkende mennesker, der skal forandre.

Action Card

Fire gode råd til dig, der vil være grøn

  1. Udarbejd en sårbarheds- eller risikoanalyse for din virksomhed. Find ud af, om I med gældende og særligt kommende lovgivning og krav skal sætte ind lige nu og her, eller i det mindste udarbejde en strategi for en omstilling over tid. Men det skal selvfølgelig også gerne nå derhen, hvor det er drevet af et etisk ønske om at efterlade en planet i bedre stand til sine børn og børnebørn.
  2. Tilegn dig grønne lederkompetencer. Du kan for eksempel se på voksenuddannelse.dk, som samler alle voksen- og efteruddannelsestilbud, eller på Ledernes Kompetencecenter, hvor du finder Ledernes egne kurser.
  3. Vær nysgerrig og følg med i, hvad der sker inden for nye trends på det grønne område, ligesom mange ledere er nysgerrige på de nyeste ledelsestrends. Se på hvad dine konkurrenter eller andre virksomheder på samme størrelse gør.
  4. Vær villig til at begå fejl. Alt er nyt, og det er en stejl læringskurve for de fleste. Det er bedre at prøve og fejle end slet ikke at gøre noget.

Kilde: Anders Nolting Magelund, klimapolitisk chefkonsulent