LEGO
Performance og trivsel

LEGO Group: Mindfulness gør os mere effektive

23. oktober 2020

Loren Shuster, Chief People Officer & Head of Corporate Affairs i LEGO Group og tidligere Managing Director i Google, fortæller i denne Q&A om sin erfaring med mindfulness som ledelsesværktøj og de resultater, det skaber.

Gå til Action card

Hvordan bruger du selv mindfulness som leder?

»Jeg mediterer mellem 20 og 40 minutter hver dag. Og så har jeg forskellige tools and tricks, som jeg bruger i løbet af arbejdsdagen. På vej ind til et nyt møde tager jeg ofte de sidste ti skridt meget, meget bevidst. Mærker, hvordan fødderne rammer gulvet, hvilken farve døren har, hvad lugter her af?

Det giver en ro og rydder hovedet, så jeg kan være opmærksom der, hvor jeg træder ind. Det hjælper også med at slippe det, der er sket tidligere på dagen«.  

Ændrer mindfulness på den måde, du er leder på?

»Jeg bliver mere tilstedeværende, mere engageret og mere omsorgsfuld i mødet med mine kolleger.

Det gælder selvfølgelig ikke altid – som alle andre kan jeg også blive kort for hovedet – men det forbedrer ganske enkelt kvaliteten af mit møde og engagement med andre mennesker«.

Bruger I også mindfulness mere organisatorisk i Lego?

»I mit eget ledelsesteam indleder vi alle ansigt til ansigt-møder med 15 minutters mindfulness.

Det kan lyde flippet, men jeg har en klar oplevelse af, at det gør os mere effektive som team. Vi får større fokus og forståelse for hinanden, og dermed bliver vi også mere åbne for hinandens idéer og tanker.

Mere bredt har vi også gennemført et pilotprojekt, hvor over 100 Lego-medarbejdere fra Billund var igennem et mindfulness-forløb over otte uger. Det virkede så godt, at vi også bredte forløbet ud til vores organisationer i London, USA og Singapore«. 

Hvilken effekt har det pilotprojekt haft?

»I de undersøgelser, vi lavede før og efter forløbet, svarede 94 procent af deltagerne, at de havde lært vigtige metoder, som de fortsat forventer at bruge.

Deres selvrapporterede evne til at fokusere steg med 30 procent, evnen til at prioritere opgaver med 25 procent og følelsen af emotionel balance med 26 procent«.

Medarbejdernes emotionelle balance: Hvorfor er det overhovedet vigtigt at beskæftige sig med som leder?

»Vi er en familieejet organisation, der har omsorg som en kerneværdi. Alt, hvad vi gør, er inspireret af børn. Når de føler sig trygge og trives, er de også nysgerrige, udforskende og legende.

Det samme gælder for medarbejderne i Lego. Det skal være et godt og psykisk trygt sted at være«.

Hvornår begyndte du at arbejde med mindfulness som ledelsesværktøj?

»Min personlige rejse med mindfulness begyndte helt tilbage i 1999. Jeg var på et tidageskursus og blev fuldstændig fascineret, fordi jeg på den korte tid oplevede, at mit sind blev roligt og fokuseret på en måde, jeg aldrig havde oplevet før.

Men dengang var mindfulness og meditation ikke helt accepteret, og da slet ikke i en organisatorisk sammenhæng.

Det ændrede sig, da jeg kom til Google. Det er en progressiv arbejdsplads, der var blandt de første til at arbejde med corporate mindfulness, og der havde jeg mulighed for at eksperimentere med metoden som ledelsesværktøj«.

Tre internationale topchefer, der også bruger mindfulness

Jack Dorsey, CEO for Twitter og Square

»Jeg står op klokken fem og mediterer i 30 minutter hver dag [...] Målet er at opbygge en fast rutine, hvor jeg gentager det samme hver eneste dag. Det skaber en stabil sindstilstand, som gør mig mere effektiv, når jeg skal reagere på noget uforudset«.

Padmasree Warrior, tidligere CTO i Cisco Systems

»Det er næsten som en reboot af din hjerne og din sjæl. Det gør det så meget roligere, når jeg skal svare på e-mails senere på dagen«. 

Dominic Barton, Global Managing Partner Emeritus i McKinsey & Company

»Når jeg er sammen med mennesker i løbet af dagen, er jeg fokuseret, jeg er til stede sammen med dem [...] Hvis du ikke er fokuseret, hvis du ikke er til stede, er det demotiverende for andre. De mister motivation. Hvis du ikke er til stede, kan du lige så godt lade være med at holde møder«.

Mere om performance og trivsel

Camilla Sløk

Sådan kan de gamle filosoffer hjælpe dig til at blive en bedre leder

Luther, Kierkegaard og Sartre er gode pejlemærker, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, når dine medarbejdere rammes af sygdom, død eller andre eksistentielle kriser. Det vigtigste er, at du gør noget og ikke bare glider af på ansvaret, siger Camilla Sløk, tidligere præst og i dag ledelsesekspert på CBS.
10 min.
Casper Aaen står og snakker med sine medarbejdere

Et opgør med ineffektive møder blev et skridt på vejen til fire-dages arbejdsuger

Møderne var for mange og for lange hos virksomheden PanzerGlass, der besluttede at udfordre de dårlige vaner. En målrettet indsats har ført til både færre og mere effektive møder. Det er afgørende for, at medarbejderne – inklusive ledelsen - i dag kan holde fri hver anden fredag.
7 min.
Nils Nyvang Bacher lægger mødeforplejning

Her sørger fire ’bedsteforældre’ for oprydning, hjemmebag og gode råd om kaffepletter og kærestesorg

At skabe tryghed er det suverænt vigtigste for serieværksætteren og topchefen Martin Thorborg. Derfor har han ansat fire seniorer til at hjælpe den unge medarbejderstab i Dinero med at trives bedre på jobbet.
7 min.
Berit Riise Larsen sidder foran en computerskærm

Sådan fik Berit hjælp til at gøre sit arbejdsliv som leder meget lettere

Som ny leder måtte Berit Riise Larsen kæmpe med nogle klassiske problemstillinger. Et forløb med en sparringspartner fik hende til at indse, hvad der skulle til for at få en bedre hverdag, hvor der er plads til fritid, og den dårlige samvittighed er pakket væk.
6 min.
En medarbejder benytter trivselsmålingsskærmen med smileyer

Her giver medarbejderne karakterer til arbejdsdagen

Hvad stiller du som leder op i en branche, hvor det traditionelt er svært at rekruttere og fastholde medarbejdere? Ledelsen hos Espresso House vendte udviklingen med utraditionelle midler.
7 min.
Stress

Alt for mange medarbejdere tør ikke tale med chefen om stress: Det er ikke nok, at ‘din dør er åben’

Ofte tør stressramte medarbejdere ikke inddrage deres leder i problemerne, før det er for sent, siger en af landets førende stressforskere. Øget tillid kræver ekstra opmærksomhed på trivslen hos den enkelte og en klar plan for lederens rolle, når stressen rammer.
6 min.