Maks. 70 procent
Et konkret råd, som Morten Münster ofte giver, når han er ude at holde foredrag for virksomheder, er, at du maksimalt må belægge din kalender 70 procent. Og det mener han ikke metaforisk, men helt bogstaveligt.
»Hvis du konstant sætter nye ting i gang og vil maksimere på alt – man skal jo være ekstraordinær – så bliver din kalender lynhurtigt fyldt til bristepunktet. Der er ingen luft. Men hvad så med de 16 ildebrænde, der kommer ind fra højre, den der nye EU-lovgivning, som pludselig spænder ben for et projekt, og din telefon, som igen driller. For slet ikke at tale om, hvis dine børn bliver syge. Det er jo magisk tænkning at tro, man kan løse alt det, mens man præsterer til et 13-tal,« siger Morten Münster, der blandt andet er kendt for bogen ‘Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag’, der siden udgivelsen i 2017 har solgt i over 100.000 eksemplarer.
Han står også bag den populære podcast ‘Adfærd’ og udgiver desuden det faglige nyhedsbrev ‘2 minutter’, som over 60.000 abonnerer på. Han rimer med andre ord ikke ligefrem på middelmådighed.
Men det, han forsvarer, er ikke middelmådige resultater, understreger han, men middelmådige indsatser.
»Hele pointen er jo, at hvis vi skal levere resultater på den lange bane, så er vi nødt til at indse, at vi skal kunne prioritere – og at enhver detalje ikke behøver at være perfekt. Det er langt vigtigere, at vi holder skibet flydende og ikke går døde i forsøget på at være ekstraordinære. Og derfor skal man som leder passe på med altid at kræve det sublime af sine medarbejdere – og af sig selv,« siger han.
Men hvis man som leder skal sænke barren og nærmest tvinge medarbejderne til at vælge den middelmådige vej – hvordan inspirerer man så sine medarbejdere? Er det ikke netop de ambitiøse mål, som gør medarbejderne motiverede?
»For det første vil jeg mene, at man har misforstået sin rolle som leder, hvis man tror, at man skal rende rundt og inspirere medarbejderne. Tænk på, hvor stor en byrde det er, hvis man vågner hver morgen og tænker, at nu skal jeg ind og inspirere mine medarbejdere,« siger og uddyber:
»Medarbejderne har forhåbentligt valgt deres job, fordi de synes, det er fedt, og fordi de gerne vil bidrage til det, virksomheden arbejder med. Så baseline må være, at de godt gider at være der. Lederens opgave er i langt højere grad at fjerne de ting, der ødelægger medarbejdernes motivation. Og en af de ting er, når lederen konstant tilføjer projekter og komplicerer processer i stedet for bare at lade medarbejderne arbejde med det, som de i forvejen har travlt med,« siger han.
Det, der motiverer folk allermest, forklarer Morten Münster, er nemlig ikke en brandtale på en ølkasse (ofte har medarbejderne glemt alt om de højtravende ord, når hverdagen melder sig). Det er derimod fremdrift.
»Alle studier peger på, at det, der motiverer mennesker på deres arbejde, det er gode kolleger, og så er det oplevelsen af, at de projekter, man arbejder på, går fremad. Det giver ens arbejde mening, når man kan se, at ens indsats er med til at flytte noget.«