Der er med andre ord god grund til at gøre en ekstra indsats for at fastholde de medarbejdere, du har.
Men hvordan bærer du dig som leder ad med det?
Bedre løn
Selvom lønnen langt fra betyder alt, er den ifølge Niklas Praefke et oplagt sted at starte. Den skal nemlig være tilpas stor til, at medarbejderne føler sig værdsat. Og som jobmarkedet er lige nu, vil mange stille større krav til lønpakken end tidligere, fortæller han.
»Mange ledere har allerede erkendt, at det bliver svært at holde på medarbejderne, hvis man følger lønudviklingen fra de foregående år,« siger han og henviser til en medlemsundersøgelse, som Lederne lavede op til jul. Den viser, at godt halvdelen af de adspurgte ledere mener, at lønstigningstakten bliver højere i 2022 end sidste år.
At give sine medarbejdere en lønforhøjelse kan være en stor udskrivning. Men det kan rekruttering af nye medarbejdere også hurtigt blive, minder Niklas Praefke om.
»Det er ikke kun selve rekrutteringsprocessen, der koster. Men også det tab af know-how og måske endda kunder, som en udskiftning af medarbejdere kan resultere i,« siger han.
Mere fleksibilitet
En anden faktor, som mange i dag tillægger stor betydning, er muligheden for et fleksibelt arbejdsliv.
Niklas Praefke forklarer:
»Under coronakrisen har mange opdaget, at det godt kan fungere at arbejde hjemme fra et par dage om ugen – og måske også på nogle tidspunkter, der passer med familiens øvrige planer. Så hvis arbejdsopgaverne ellers tillader det, kan det give god mening at skrue op for den mulighed. Det vil være et klart plus for mange medarbejdere,« fastslår han og tilføjer, at det blandt andet vil give værdi for dem, der pendler til arbejde.
»Hvis du kan spare en time eller to på transport et par gange om ugen, er det en stor gevinst. Det er tid, du får frigivet til at bruge på for eksempel din familie eller til at dyrke dine fritidsinteresser. Og det kan tælle mindst lige så meget op som en lønforhøjelse,« siger han.