Pengene skal ikke forsvinde
Det udstrakte selvstyre og frisættelsen af de enkelte medarbejdere er kun den ene side af mønten. Den anden handler om alt det bagvedliggende og systemiske som indkøb, logistik og marketing – alle sammen ting, som administrationen tager sig af.
Her er der meget høje krav til effektivitet, understreger Henrik Burkal, og nævner som eksempel, at kæden i grove tal tjener 2,5 krone hver gang en kunde bruger 125 kroner i den lokale Rema-butik. Hvis Rema 1000 bruger blot 11 minutter mere per palle, der kører igennem lageret, er overskuddet væk.
Hele logistikdelen og hele det der med at sørge for, at tingene kører så smooth, at man kan leve af at tjene 20 øre pr. vare, det kræver vel noget andet end jazz?
»Absolut. I logistikdelen er der klart noget konsekvens-pædagogik. Bestiller du før kl. 10, så får du dine varer. Hvis det sker det efter kl. 10, så får du ikke nogen varer. For ellers forsvinder pengene.«
Sidste år distribuerede Rema 1000 2,3 millioner paller varer, og kørte halvanden til to gange rundt om jorden hver dag med lastbilerne. Og logistikken skal bare virke, ellers forsvinder pengene ud af systemet, fastslår Henrik Burkal.
Hvordan får man så balanceret og forklaret sine medarbejdere, hvornår det er vi spiller jazz, og hvornår det er vi spiller klassisk musik 100 procent efter partituret?
»Du kan sige, at virksomheden har nogle forskellige dele. Noget, som er meget systemisk, og noget, som er meget autonomt. Det systemiske er jo ligesom hangarskibet, hvor det er vigtigt, at når flyvemaskinen kommer op, så er der faktisk raketter på, og det hele er koordineret. Det er alt om logistik, indkøb, IT og alt det, der ligger inde i baglandet. Og så har vi en masse motortorpedobåde ude lokalt, som handler om, at udstyret er rigtigt, og at vi har kaptajnen på plads. De skal sørge for at navigere og agere i det lokale vand,« siger Henrik Burkal.