TinaHoerbyeChristensen004_wide_1920x960
»Det har været en vigtig læresætning og et vigtigt princip for mig, at jeg skal tro på den gode hensigt,« siger Tina Hørbye Christensen, adm. direktør hos Rejsekort & Rejseplan A/S. Foto: Christian Als
Ledelse med vilje

Tina har valgt altid at tro det bedste om sine medarbejdere

10. september 2025

Kan man basere sin ledelse på tillid og gode intentioner? ’Ja’, mener Tina Hørbye Christensen, administrerende direktør for Rejsekort & Rejseplan A/S, som tror på, at medarbejderne kommer på arbejde for at gøre deres bedste, og at hendes rolle som leder er at give dem de optimale rammer og værktøjer, ikke kontrollere og overvåge.

Gå til Action card

»Der er jo ikke nogen, der står op om morgenen og tænker: ’I dag vil jeg bare gøre det rigtig dårligt’. Jeg tror, at vi alle sammen kommer på arbejde for at gøre vores bedste, og at det er mit job som leder at sørge for at give de rammer, værktøjer og kompetencer, der skal til for, at folk kan gøre det godt.«

Ordene kommer fra 45-årige Tina Hørbye Christensen, som i lidt over et år har været administrerende direktør i Rejsekort & Rejseplan A/S, der leverer digital billet- og betalingsinfrastruktur og trafikinformation til millioner af danskere.

Siden hun første gang blev leder allerede som 19-årig, har hun haft en særlig tilgang til lederjobbet: Hun tror som udgangspunkt altid på det bedste i de mennesker, hun arbejder sammen med.

»Det har været en vigtig læresætning og et vigtigt princip for mig, at jeg skal tro på den gode hensigt,« fastslår Tina Hørbye Christensen i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med vilje, hvor topchefer fortæller om de største beslutninger i deres karriere.

TinaHrbyeChristensen001_landscape_1920x1280
»Selv om jeg har en blød og fleksibel tilgang til ledelse, kan jeg og mit team godt være meget ambitiøse og optaget af high performance,« siger Tina Hørbye Christensen.  Foto: Christian Als

Nej tak til kontrol og advarsler
Som et konkret eksempel på, hvad hun mener med ’den gode hensigt’, nævner hun i podcasten en episode, der udspandt sig, da hun havde sit allerførste lederjob i teleselskabet Debitel. Dengang fik hun og hendes teamchef-kolleger i teleselskabet at vide, at sygefraværet var for højt, og topledelsen bad derfor alle om at gå hjem og tænke over, hvordan de kunne få det ned på et mere rimeligt niveau.

Da de mødtes igen, kunne Tina Hørbye Christensen konstatere, at de andre ledere mente, at der var brug for mere kontrol, flere sygesamtaler og advarsler, fordi de troede, at der nok var tale om pjækkeri, og at folk slet ikke var rigtigt syge. Hendes mindset var et andet. Hun foreslog, at teleselskabet i stedet kiggede på, hvorfor folk blev syge, så man kunne forbedre både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

»Hvis det var noget fysisk, der gjorde, at medarbejderne blev syge, foreslog jeg, at vi prøvede at løse det med vitaminpiller, frisk frugt, bedre mad, motion og flere pauser. Dét stod jeg ret alene med, og det gik for første gang op for mig, at der var meget stor forskel på, hvordan vi så på de mennesker, vi var ledere for,« fortæller Tina Hørbye Christensen.

TinaHrbyeChristensen011_portrait_1920x1280

Tina Hørbye Christensen

Tina Hørbye Christensen, administrerende direktør i Rejsekort og Rejseplan A/S

Født 1980 i Karlslunde

Tina Hørbye Christensen er uddannet HD i Informatik og Økonomistyring fra CBS og Executive Global MBA fra CBS.

Hun fik sit første lederjob som teamchef i teleselskabet Debitel som 19-årig og har i sin karriere haft ledende stillinger inden for økonomi og IT i Niras, WSP/Orbicon, Dansk Standard, Papyrus, Maersk og ISS.

Hun blev ansat som øverste chef i Rejsekort og Rejseplan A/S i juni 2024.

Foto: Christian Als

Fold ud

Indstilling har givet knubs
Oplevelsen satte sig dybt i hende og har lige siden været styrende for karrieren, der har budt på ledende stillinger inden for økonomi og IT i blandt andet Niras, Mærsk og ISS.

»Jeg besluttede tidligt, at jeg ikke ville være en leder, der giver flere advarsler og står for mere kontrol. Jeg bliver simpelthen nødt til at tro på, at det er det andet, der virker,« siger Tina Hørbye Christensen.

Dén indstilling har undervejs i karrieren givet hende nogle knubs. Hun har, siger hun i podcasten, haft flere chefer, som det var svært for hende at arbejde for, fordi de havde et markant andet menneskesyn.

Som et konkret eksempel nævner hun, at en chef på et tidspunkt spurgte hende, hvordan hun egentlig holdt øje med, hvad folk lavede, når de arbejdede hjemme. Hun forklarede, at hun slet ikke overvågede, hvad hendes folk lavede på bestemte tidspunkter, men at hun i stedet opsatte nogle fælles rammer og mål, de skulle nå, og lavede check-ins på, hvordan det gik, om de havde det, de skulle bruge, og om fremdriften var rigtig.

»Men hele præmissen om, at jeg skulle holde øje med, hvad folk laver, var jo helt skæv,« siger Tina Hørbye Christensen.

TinaHrbyeChristensen012_landscape_1920x1280
»For mig er det et værktøj til at få ting ud af hovedet, fordi jeg ved, at når alting ligger i kasser, er der styr på det,« siger Tina Hørbye Christensen. Foto: Christian Als

Okay at spille Counterstrike på jobbet
Det menneskesyn har hun også taget med sig ind i Rejsekort og Rejseplan A/S, hvor hun er meget optaget af at give medarbejderne store frihedsgrader, så længe outputtet er i orden.

Da hun i podcasten bliver spurgt, hvordan hun ville reagere, hvis hun opdagede, at en af hendes medarbejdere sad og spillede computerspillet Counterstrike i arbejdstiden, svarer Tina Hørbye Christensen således, at hun ud fra princippet om den gode hensigt vil tænke, at der nok er en god grund til, at vedkommende har brug for en pause.

»Og hvis det er den måde, vedkommende slapper bedst af på, så er det helt fint,« siger Tina Hørbye Christensen.

Hun tilføjer dog, at hun nok vil være lidt nysgerrig på medarbejderens output, hvis hun oplever at vedkommende spiller rigtig meget computerspil i arbejdstiden.

»Så vil jeg formentlig kigge på, om der er noget motivation eller noget output, vi skal være opmærksomme på. Men som udgangspunkt er jeg ligeglad med, hvornår folk arbejder, og hvor meget, de arbejder, så længe de leverer som aftalt. Og særligt nu, hvor vi har nogle meget stramme mål og deadlines, er jeg faktisk mere bekymret for, om folk brænder ud og knokler for meget. Derfor er min opgave mere at sikre, at de får nok pauser,« siger Tina Hørbye Christensen.

Selv om hun som udgangspunkt altid tror det bedste om sine medarbejdere, kan hun også sætte foden ned. Der er situationer, hvor den gode hensigt kommer til kort, fastslår hun, og hvor hun som leder må konkludere, at den bedste løsning er at hjælpe en medarbejder videre til et andet job.

»Lige i det øjeblik, man fortæller, at det er det, der er beslutningen, føles det ikke særlig rart. Men nogle gange er det bedre for dem at få et job et andet sted, hvor de kan blive en bedre version af sig selv,« siger Tina Hørbye Christensen.

Fakta om Rejsekort & Rejseplanen A/S

  • Rejsekort & Rejseplan A/S med160 medarbejdere arbejder med Rejsekort-appen, Rejseplanen, Rejsebillet-appen og det fysiske Rejsekort, som lukker i løbet af 2026.
  • Rejsekort-appen blev introduceret til danskerne i september 2024 og er siden blevet brugt på mere end 36 millioner rejser af de mere end 1,7 millioner brugere.
  • I 2024 var der dagligt 1,5 millioner søgninger i Rejseplanen.
  • Rejsekort & Rejseplan A/S ejes af DSB, Trafikselskabet Movia, Metroselskabet I/S, Midttrafik, Sydtrafik, Nordjyllands Trafikselskab, FynBus og BAT.
Fold ud

Første lederjob som 19-årig
Hun voksede op i Karlslunde og i et ret råt kvarter i Hundige sammen med sine to brødre hos en enlig mor, der var sygeplejerske, og hvor der derfor ikke var mange penge at gøre godt med.

Derfor begyndte hun tidligt at tjene sine egne penge, og da hun afsluttede gymnasiet, tog hun et job i Debitels kundeservice for at finansiere et sabbatår. Efter bare tre måneder blev hun spurgt, om hun ville være teamleder.

»Som 19-årig var det hverken noget, jeg havde ambitioner om eller rakte ud efter. Men jeg var så heldig, at de så noget i mig, og jeg tænkte, at det da kunne være sjovt. De var godt klar over, at jeg var ung og uerfaren og smed en masse lederuddannelse efter mig.«

Hun blev hurtigt så tændt af jobbet og de udfordringer, der fulgte med, at hun fortsatte med at arbejde fuldtids som teamleder, samtidig med at hun læste HD på CBS. Hvor hendes medstuderende havde tid til at hænge ud i fredagsbaren, arbejdede hun i noget nær døgndrift. Men den økonomiske frihed, som fulgte med lederlønnen, kompenserede for det hårde slid.

»På den måde er jeg lidt som en hamster. Jeg skal vide, at der er til alle de regnfulde dage. Men jeg har det også sådan, at det ikke må være penge, der sætter en begrænsning for, hvad jeg har lyst til,« siger Tina Hørbye Christensen.


Opgør med ’mød først og gå sidst’-doktrinen
At hun ikke lader penge – eller for den sags skyld prestige – styre, hvordan hendes arbejdsliv skal forme sig, illustreres af en skelsættende beslutning, hun traf nogle år senere i karrieren. Det var i 2009, mens hun arbejdede i A.P. Møller – Mærsk. Hun elskede lederjobbet, arbejdskulturen og kollegerne, der alle var superskarpe. Til gengæld havde hun det stramt med, at det dengang i Mærsk-koncernen gjaldt om at møde først og gå sidst.

»Det var ikke så vigtigt, om du leverede godt output; du skulle bare være den, der gik sidst,« som Tina Hørbye Christensen udtrykker det i dag.

Da hun kom retur til jobbet efter et års barsel, indså hun, at det ikke var foreneligt med det familieliv, hun gerne ville have.

»Jeg prøvede at lave nogle aftaler om at rykke lidt på arbejdstiden, men jeg oplevede alligevel, at jeg ikke var en del af min datters liv på den måde, jeg gerne ville være det. Og det gik op for mig, at jeg blev nødt til at finde et andet job, hvor jeg både kunne se min datter, mens hun var vågen, og have et udviklende og spændende karrierejob,« siger Tina Hørbye Christensen.

TinaHrbyeChristensen009_portrait_1920x1280
»Min ledestjerne og min motivation er, at jeg får flyttet noget, at der sker noget, og at jeg når nogle vilde resultater,« siger Tina Hørbye Christensen. Foto: Christian Als

’Dummeste beslutning’
Hendes daværende chef advarerede om, at det var ’den dummeste beslutning’, hun kunne træffe for sin karriere, men hun besluttede alligevel at forlade Mærsk. Og selv om hun havde en fornemmelse af, at hun hoppede fra et tog, der buldrede derudad, var hun overbevist om, at hun nok skulle finde en anden karrierevej.

»Fordi jeg tog en anden vej end den, hvor sporene allerede var lagt, måtte jeg bare løbe lidt hurtigere og gøre det på en anden måde.«

Er det en efterrationalisering, eller var du helt sikker på, at det skulle nok lykkes?

»Jeg tror faktisk, at jeg var ret sikker på, at det skulle nok lykkes,« lyder det fra Tina Hørbye Christensen.

TinaHrbyeChristensen010_landscape_1920x1280
»Særligt nu, hvor vi har nogle meget stramme mål og deadlines, er jeg faktisk mere bekymret for, om folk brænder ud og knokler for meget. Derfor er min opgave mere at sikre, at de får nok pauser,« siger Tina Hørbye Christensen. Foto: Christian Als

CEO så stort lys i hende
Det viste sig at holde stik. Efter Mærsk tog hun et skridt ned ad karrierestigen og blev ansat i den grafiske virksomhed Papyrus og derefter i Dansk Standard. Her så den kvindelige CEO et stort lys i hende, og efter bare tre måneder blev hun forfremmet og blev en del af ledelsen.

»Heldigvis delte hun min opfattelse af, at man godt kan prioritere både job og familie, bare man indretter arbejdspladsen fleksibelt. Jeg havde også et team, som jeg kunne vise, at jeg nogle gange måske var den, der kom sidst og gik først, men at det var okay, fordi jeg stadig tog min del af læsset.«

Siden da har Tina Hørbye Christensen stille og roligt landet stadig større lederjob, kulminerende med udnævnelsen til direktør for Rejsekort & Rejseplan A/S i juni 2024.

TinaHrbyeChristensen007_landscape_1920x1280
»Som udgangspunkt er jeg ligeglad med, hvornår folk arbejder, og hvor meget, de arbejder, så længe de leverer som aftalt,« siger Tina Hørbye Christensen Foto: Christian Als

Bløde værdier udelukker ikke high performance
Ud over at gå på arbejde hver dag med de bedste hensigter, tænker jeg også, at der må være noget andet i dig med den karriere, du har haft. Du er stadig relativt ung og sidder som administrerende direktør i Rejsekort og Rejseplan A/S. Hvad er det, der har gjort dig til en succes?

»Når man kigger på de personlighedsprofiler, jeg har fået lavet, er jeg målrettet og superambitiøs på egne og på min organisations og mit teams vegne. Jeg vil rigtig gerne levere resultater og gøre det godt og rykke noget. Min ledestjerne og min motivation er, at jeg får flyttet noget, at der sker noget, og at jeg når nogle vilde resultater,« siger Tina Hørbye Christensen.

Hun oplever af og til, at folk mener, at der må være en konflikt imellem hendes meget bløde ledelsesværdier (læs: de gode hensigter) og evnen og viljen til at skabe resultater. Som hun ser det, er det tværtimod to ting, der understøtter hinanden.

»Selv om jeg har en blød og fleksibel tilgang til ledelse, kan jeg og mit team godt være meget ambitiøse og optaget af high performance. Til gengæld mener jeg, at princippet om de gode hensigter kan være med til at hindre, at folk brænder ud,« siger Tina Hørbye Christensen.

TinaHrbyeChristensen003_landscape_1920x1280
»Hvis det var noget fysisk, der gjorde, at medarbejderne blev syge, foreslog jeg, at vi prøvede at løse det med vitaminpiller, frisk frugt, bedre mad, motion og flere pauser. Dét stod jeg ret alene med, og det gik for første gang op for mig, at der var meget stor forskel på, hvordan vi så på de mennesker, vi var ledere for,« siger Tina Hørbye Christensen. Foto: Christian Als

Alt skal i de rigtige kasser
Et andet træk, der viser, hvor ambitiøs en leder, hun er, er hendes meget stærke planlægningsgen. Både i arbejdslivet og derhjemme er hun ekstremt struktureret. Alt bliver skemalagt og planlagt langt ud i fremtiden. For Tina Hørbye Christensen er det vejen til at kunne arbejde så effektivt, at der også er plads til andre ting end arbejde.

»Jeg er god til at se frem og god til få tingene planlagt og lagt i kalenderen, så der kommer struktur på. Det er klart en metode til, at jeg får nået så meget som overhovedet muligt. For mig er det et værktøj til at få ting ud af hovedet, fordi jeg ved, at når alting ligger i kasser, er der styr på det.«

Evnen til at planlægge kan dog næsten nærme sig en besættelse, erkender hun gerne.

»Vi har en ongoing dialog derhjemme om ferier. Jeg når både at have planlagt og arrangeret de næste fire ferier, inden min mand overhovedet er færdig med at holde den ferie, vi har lige nu. På den måde tænker jeg enormt meget frem og glemmer måske nogle gange, at vi lige skal nyde den ferie, vi er på, inden jeg arrangerer den næste,« lyder det fra den administrerende direktør for Rejsekort & Rejseplan A/S.

Action Card

Her er Tina Hørbye Christensens 5 bedste ledelsesråd

  1. Transparens virker. Folk flygter ikke, når man deler svære nyheder eller dilemmafyldte overvejelser – de værdsætter ærligheden, og det skaber tillid.
  2. Man skal mærke efter sin mavefornemmelse. Selvom mange kommer med velmente råd, så skab tid til at mærke efter din egen intuition.
  3. Omgiv dig med de rigtige mennesker. Skab et miljø, hvor det værdsættes at få mange forskellige perspektiver på beslutningerne. Det tager lidt længere tid, men det giver meget bedre beslutninger
  4. Sæt en tydelig retning og vær tro mod den. Det skaber tryghed og sikrer, at alle trækker i samme retning
  5. At tro på den gode hensigt ER det eneste rigtige for mig. At udøve ledelse med udgangspunktet i, at alle gør deres bedste (så længe de har en tydelig retning, de rigtige kompetencer/værktøjer og dygtig ledelse/feedback), fungerer bare virkelig godt – og det er et af de vigtigste værktøjer i at nå ambitiøse mål og stræbe efter at skabe seje resultater.

Mere fra Ledelse med vilje

PeterMoellgaardTOP-1920x960-wide
Ledelse med vilje

Det huer ikke Peter Møllgaard at sige det: »Men vi ledere er nødt til at være mindre naive«

Peter Møllgaard ser det som afgørende for CBS at skabe bro mellem forskning og det omkringliggende samfund. Men som verden har udviklet sig, er der grænser for, hvor åben man som organisation kan være, mener han.
45 min.
JesperSoegaardTOP-1920x960-wide
Ledelse med Vilje

Jespers sabbatår i Berlin blev til en børsnoteret milliardforretning

En god fidus er for Jesper Søgaard og hans makker blevet til en global virksomhed med 1500 medarbejdere og til et liv med ledelse, hvor der både skal være plads til at præstere på jobbet og derhjemme.
46 min.
ChristianThraneTOP-1920x960-wide
Ledelse med Vilje

Christian Thranes liv tog en uventet drejning, da han for 15 år siden gik ind for at sige op

Christian Thrane er efter næsten 15 år i udlandet vendt hjem. Her fortæller den nye øverste chef i Nuuday om, hvordan hans lange udenlandseventyr har formet ham som leder – og som person. 
JesperFiskerTOP-1920x960-wide
Ledelse med vilje

»Det er bøvlet og besværligt at lytte til kritik. Men det er jo det, der driver verden«

Jesper Fiskers karrierevej kunne have gået i en helt anden retning, hvis det ikke havde været for et studiejob, han egentlig ikke gad at have. Vi har mødt den øverste chef i Kræftens Bekæmpelse til en snak om kunsten at træffe store beslutninger. Og om at elske sit arbejde så meget, at man slet ikke kan stoppe.  
45 min.
KamillaSkytt-ny1_wide_1920x960
Ledelse med vilje

En sen aften gik det op for Kamilla, at ledelse ikke handler om at shine selv

Kamilla Skytte var mest optaget af selv at præstere, da hun sprang ud som leder – lige indtil det gik det op for hende, at ledelse faktisk handler om andre mennesker. I dag forvalter hun som topchef i Realkredit Danmark realkreditlån for 800 milliarder kroner.
43 min.
Mads Nipper står på Ledelses Scenen med chefredaktør Anders Hvass fra Lederstof.dk på Folkemødet 2025
LEDELSE MED VILJE

Mads Nipper: »Den ultimative respekt, man kan vise sine medarbejdere, er at holde hovedet højt, selv når det stormer«

Hvordan holder du som leder sammen på dig selv og folkene omkring dig, når alting ramler sammen, milliarderne fosser ud af kassen og dine børn får hademails på de sociale medier? Mads Nipper oplevede, hvordan det er at gå fra helt til skurk i Ørsted – og har nogle konkrete bud på, hvordan du som leder overlever krisen.
49 min.