Berit Riise Larsen sidder foran en computerskærm
»Du skal være til stede fuldt ud under de samtaler. Du skal lytte og stole på, at han eller hun ved, hvad de taler om. Jeg skal ikke kunne sige, om jeg kunne have fået det samme ud af det ved at tale med nogen i firmaet, men jeg tror, at man får nogle andre input, hvis man får fat i en udefra, som hører, hvordan ens hverdag ser ud,« siger Berit Riise Larsen, Business Coordination Manager hos MBP Solutions. Foto: Christian Als

Sådan fik Berit hjælp til at gøre sit arbejdsliv som leder meget lettere

Foto Christian Als
14. marts 2024

Som ny leder måtte Berit Riise Larsen kæmpe med nogle klassiske problemstillinger. Et forløb med en sparringspartner fik hende til at indse, hvad der skulle til for at få en bedre hverdag, hvor der er plads til fritid, og den dårlige samvittighed er pakket væk.

Gå til Action card

»Det viste sig jo, at det som regel ikke brænder mere på end, at det godt kan vente til næste morgen.«

Berit Riise Larsen, Business Coordinator Manager hos det danskejede MBP Solutions, sidder på sit hjemmekontor i Hillerød i Nordsjælland og fortæller om den periode, hvor arbejdsdagene var – for – lange, og hvor hun var nervøs for, hvad der ville ske, hvis hun sagde nej til at tage ekstra opgaver på sig. Det er her fra kontoret, hun som regel passer jobbet i virksomheden, der blandt andet tilbyder håndtering af affald og biprodukter fra fødevareindustrien. For eksempel ved at lave biobrændsel ud af brugt madlavningsolie.

Berit Riise Larsen havde aldrig haft ledelsesansvar, da hun i 2020 fik ansvar for 23 ansatte placeret i syv forskellige lande. Hendes tilgang var, at hun stort set altid skulle være tilgængelig for medarbejderne, også for kollegerne i USA, der tager hul på dagen, når det tæt på fyraften i Danmark. Det på trods af, at hun samtidig skulle have snor i en række KPI’er, og på trods af at hun som regel gerne overtog opgaver, for eksempel når nogen skulle på ferie. Selvom det lykkedes både at være tilgængelig, klare driftsopgaver og opfylde KPI’er, måtte hun sande, at noget skulle være anderledes.

»Jeg blev meget operativ hele tiden. Det var svært at få tid til at fokusere på KPI’er, og hver dag lagde jeg to-tre timers arbejde udover almindelig arbejdstid,« fortæller Berit Riise Larsen.

Derfor takkede hun ja, da hendes egen leder spurgte, om der var noget, hun havde brug for i sin nye lederrolle. Nærmere bestemt blev hun nysgerrig på virksomhedens tilbud om et forløb, hvor hun kunne tale om arbejdslivet med en sparringspartner.

»Vi er jo en del ledere i firmaet, som jeg alle sammen kan spare med, og vi er gode til at bruge hinanden. Men firmaet ville gerne give mig mulighed for at tale med en udefra, fordi det måske kunne give noget ekstra.«

»Det har virkelig betydet meget. Der er jo ikke noget, der er brændt ned, så det fungerer. Desuden har jeg målt på tid en almindelig arbejdsdag nu, og det har jeg ikke haft i årevis,« fortæller Berit Riise Larsen om at forventningsafstemme med sine medarbejdere. Foto: Christian Als

De konkrete mål
I 2023 fik hun i løbet af fem samtaler med rådgiver Bjarne Henning Jensen i forløbet Ledersparring Plus skudt sig ind på, hvad hun skulle arbejde på at ændre og ikke mindst hvordan. Fra møde til møde var der konkrete ‘lektier’, som hun kalder det, og ved hver samtale med sparringspartneren, skulle hun redegøre for, om hun havde nået målet. De blev enige om, at hun skulle have som mål at afsætte fokustid hver dag, nærmere bestemt fire timer midt på dagen, hvor kollegerne ikke kunne forvente at få svar på henvendelser. Mails og opkald ville i stedet blive besvaret morgen og eftermiddag. Samtidig skulle hun blive bedre til at uddelegere opgaver, i stedet for at være så meget inde over den daglige drift. Som tidligere Business Coordinator – samme gruppe medarbejdere hun nu var blevet leder for – havde hun masser af erfaring med de operationelle arbejdsopgaver, og derfor var den hurtige løsning ofte, at hun selv tog over, hvis nogen skulle på ferie eller var væk af andre årsager.

»Så kunne jeg jo sidde i et par uger og være backup for en medarbejder, som var på ferie samtidig med, at jeg skulle være leder.«

Berit Riise Larsen

Født 1969. Kontoruddannet og har en Mini MBA fra Probana Business School. Business Coordination Manager hos MBP Solutions siden 2020. Før lederjobbet var Berit Riise Larsen i godt 10 år Business Coordinator i samme virksomhed. MBP Solutions har hovedkontor i Schweiz og dansk afdeling i Silkeborg. I alt er der afdelinger i syv lande. Berit Riise Larsen arbejder som regel fra sit hjemmekontor eller fra kontoret i Malmø. Sparringsforløbet i 2023 var arrangeret af Lederne og fordelt over fem samtaler i løbet af cirka fem måneder.

Foto: Christian Als

Fold ud

Slut med 24-7
Det hjalp at høre en anden sige, at det var ok, at hun tog en lederbeslutning om at give opgaverne til nogle andre.

»Man kan godt have fingrene nede i tingene ligesom før, man blev leder, men det skal jo slet ikke være i samme omfang. Jeg var ikke så god til at sige: ‘Den opgave kan jeg ikke tage’. Det skulle jeg have lidt hjælp til, selvom man jo er i sin gode ret til at sige sådan. Og det var nødvendigt, at jeg fik lagt mine tidligere opgaver så meget til side som muligt, for at jeg kunne fokusere på min ledelsesopgave,« siger Berit Riise Larsen.

Konkret meldte hun ud i organisationen, at hun forventede at arbejde anderledes fremover. Nu ville hun uddelegere flere opgaver og indføre fokustid for sig selv, fordi der var andre ting, der var vigtige at bruge tid på udover det operationelle. Det mødte stor accept hos medarbejderne rundt om i verden, og det viste sig at få stor indflydelse på hendes eget arbejdsliv at dreje på de håndtag.

»Pludselig var jeg ikke længere på nærmest 24-7, som jeg havde været vant til.«

Men beslutningen var svær og næppe en, hun havde taget uden at blive opfordret til det.

»Pludselig var jeg ikke længere på nærmest 24-7, som jeg havde været vant til,« siger Berit Riise Larsen. Foto: Christian Als

Hurtig accept
»Det var rigtig svært i starten, fordi jeg tænkte, om jeg nu var en dårlig leder. Jeg tror, at noget af det, medarbejderne har lagt mærke til tidligere – og har sat pris på – var, at uanset hvornår man skrev eller ringede til mig, så var jeg tilgængelig. Men fordi jeg forventningsafstemte med dem, og de vidste, hvordan det ville foregå fremadrettet, så blev det ret hurtigt accepteret, og jeg mødte kun opbakning.«

En anden del af ‘lektierne’ var at gøre status hver fredag eftermiddag: Var ugens mål om at holde fokustid og uddelegere blevet overholdt? Hvad havde hun nået i løbet af fokustiden? Havde det været produktivt, eller var tiden brugt på noget andet? Den fredagsstatus holder hun fast i, selvom sparringen er overstået.

»Det sidder nærmest på rygraden nu. Jeg afstemmer, hvad jeg har fået ud af ugen og af den fokustid, der var sat af. I begyndelsen var det generel fokustid hver dag, men siden begyndte jeg konkret at skrive, at det for eksempel om tirsdagen er en bestemt KPI, jeg skal fokusere på.«

Ledersparring hos Lederne

Lederne tilbyder sparringsforløb, hvor du kan få hjælp af rådgivere, der selv har ledererfaring fra en lang række brancher.

Berit Riise Larsen deltog i Ledersparring Plus, der er et tilbud om udvikling af personligt lederskab: Læs mere om Ledersparring Plus her

Derudover tilbyder Lederne en mere situationsbestemt sparring: Læs mere om Ledersparring her

Fold ud

Kræver dedikation
Berit Riise Larsen råder til, at man kun skal gå ind i ledersparring, hvis man kan dedikere sig til det, og man skal overveje, om en person uden for organisationen kan give noget andet end lederkollegerne.

»Du skal være til stede fuldt ud under de samtaler. Du skal lytte og stole på, at han eller hun ved, hvad de taler om. Jeg skal ikke kunne sige, om jeg kunne have fået det samme ud af det ved at tale med nogen i firmaet, men jeg tror, at man får nogle andre input, hvis man får fat i en udefra, som hører, hvordan ens hverdag ser ud. Gerne en, der selv har været leder og kan trække på de erfaringer.«

Med Berit Riise Larsens ord er der ikke sket nogen ulykker ved, at hun tog de vigtige beslutninger om at planlægge og fokusere sin tid, at uddelegere og forventningsafstemme.

»Det har virkelig betydet meget. Der er jo ikke noget, der er brændt ned, så det fungerer. Desuden har jeg målt på tid en almindelig arbejdsdag nu, og det har jeg ikke haft i årevis.«

Action Card

Rådgiver hos Lederne Bjarne Henning Jensens bedste råd til at få udbyttet af et sparringsforløb

  1. I Ledersparring får man en erfaren og fortrolig sparringspartner, som forholder sig til dine aktuelle ledelsesmæssige udfordringer og giver et perspektiv og et modspil, der bringer dig videre. Med et afklaret syn på en aktuel udfordring bliver den ofte let at håndtere.
  2. Sparring er med- og modspil i et fortroligt rum, og for at få udbytte af sparring, skal man være parat til at bruge det fortrolige rum og også høre sig selv gøre erkendelser og blive handlekraftig. Man har i en ledersparring et rum, hvor der ikke er forventninger til, at man selv ved det hele, og hvor både store og små temaer bliver taget alvorligt.
  3. I en ledersparring finder man gennem dialog med sin sparringspartner selv svarene på de ledelsesmæssige dilemmaer og udfordringer, som fylder i hverdagen. Men det kræver, at man udover at konstatere sine dilemmaer og udfordringer også beslutter sig for at gøre noget ved dem; og er loyal overfor den beslutning og gør noget ved det i forlængelse af en sparring.
  4. Der er ingen dumme eller upassende temaer i en ledersparring, og din professionelle sparringspartner har stærke samtalekompetencer, der gør, at sparringen både bliver relevant og styrker dig i din lederrolle. I og efter en ledersparring vil en række erkendelser indfinde sig, og man skal efterfølgende selv kunne fokusere på disse for at få fuld gavn af en ledersparring. Ledersparring er primært rettet mod dig som leder og din lederrolle, men vil uvægerligt også komme omkring både din trivsel i jobbet og dine karrieremæssige overvejelser.

Relateret indhold

Sofie Henriksen

Sofie har fortalt medarbejderne om sin psykiske historik: »Lad være med at tro, at du som chef skal være sej og ovenpå hele tiden«

Hvis du tør være åben og sårbar, respekterer dine medarbejdere dig mere, end hvis du forsøger at opretholde en facade – og det bliver helt afgørende for alle ledere, når en ny og mere sårbar generation af ansatte kommer ud på arbejdsmarkedet. Sådan siger den 30-årige leder Sofie Henriksen, der har valgt at være åben om den spiseforstyrrelse, hun led af som yngre.
9 min.
Thomas Frank er cheftræner hos Brentford FC

Ingen ”pikhoveder” hos Thomas Frank

Thomas Franks ledelsesfilosofi og værdier har gjort det muligt for fodboldklubben Brentford FC at tage kampen op mod langt stærkere og økonomisk mere robuste klubber. Læs, hvordan sammenhold, hårdt arbejde, KPI’er og sans for selv de mindste detaljer er afgørende for den succesrige danske træner – og hvorfor han har formuleret en no dickheads-politik.
20 min.
Kristian Bertelsen

Som leder står du med mere end en livskrise, hvis du bliver alvorligt syg

Kim Nøhr Skibsted og Kristian Bertelsen har begge oplevet livstruende sygdom, og Kristian er i dag uhelbredeligt syg af kræft. Begge har oplevet at stå i en gigantisk livskrise - og med et lederjob, som ikke kunne passe sig selv.
10 min.
Birgitte Degenkolv er hospitaldirektør for Hvidovre- og Amager Hospital

Det er som om problemerne hele tiden pibler frem, når man er hospitalsdirektør

Sygeplejerskestrejke, utilfredse jordemødre og covid har lært direktøren for hospitalet i coronakrisens danske centrum noget om kriseledelse. Og om hvordan hun selv kommer gennem uoverskuelige opgaver.
10 min.
Kasper Holten er teaterchef for Det Kongelige Teater

»Hvis du vil have de krøllede, skæve, vilde hjerner, er du fandeme også nødt til at give dem plads«

Kasper Holten har indset, at der er mindst lige så stor kunst i at skabe meningsfulde rammer for Det Kongelige Teater, som i at få skuespillerne på scenen til at yde deres bedste. Mød den 48-årige teaterchef og sceneinstruktør, der egentlig slet ikke ville være leder.
12 min.
Troels Bech & Jacob Aagard har startet Ledelseshøjskolen

»Hvornår har du sidst mærket efter, om du har dig selv med inde bag jakkesættet?«

Troels Bech og Jakob Aagaard står bag 'verdens første højskole for ledere', der vil have deltagerne til at finde et mere personligt og langtidsholdbart lederskab frem.
12 min.