Hjemmearbejde har stabiliseret sig
På det seneste har der været flere historier fremme om virksomheder, der har rullet muligheden for hjemmearbejde tilbage. I juicekæden Joe & the Juice har alle ansatte på hovedkontoret for eksempel fået annulleret alle tidligere aftaler om hjemmearbejde og forventes fremover at arbejde på kontoret fem dage om ugen. Realkreditselskabet Nykredit meldte for nylig ud, at medarbejderne fremover maksimalt må have en enkelt ugentlig hjemmearbejdsdag og lagde sig dermed i slipstrømmen på store internationale virksomheder som JP Morgan, Amazon og Goldman Sachs, der alle har bedt medarbejderne om at vende tilbage til deres skriveborde fem dage om ugen.
Men selv om der er flere eksempel på en form for ’modtrend’, er det ikke ensbetydende med, at hjemmearbejde generelt er på tilbagetog herhjemme, siger Peter Holdt Christensen, der er lektor på CBS med speciale i blandt andet hybridarbejde. Han henviser til tal fra Danmarks Statistik, der viser, at mængden af hjemmearbejde har stabiliseret sig på et niveau, der ligger betydeligt højere end før corona.
At virksomhederne i stor udstrækning fortsat giver medarbejderne mulighed for at arbejde hjemme, giver ifølge Peter Holdt Christensen god mening. Undersøgelser har nemlig vist, at medarbejderne er lige så produktive derhjemme som på kontoret – hvis ikke mere. Og det er formentlig en af grundene til, at vi nu ser virksomheder som Catherina Boserups, der slet ikke har noget kontor og i stedet driver virksomheden hundrede procent remote, mener han.
»Coronatiden viste med al tydelighed, at vi sagtens kan arbejde effektivt hjemmefra. Og så er der nok nogle virksomhedsejere, der har tænkt, at man lige så godt kunne tage skridtet videre og sløjfe det fysiske mødested,« siger han og tilføjer, at virksomheder uden et fysisk mødested desuden slipper for at forhandle med medarbejderne om, hvor de må udføre arbejdet.
»Det bliver nemmere for alle, når du ikke har muligheden for at vælge, hvor du vil arbejde. For så er der ikke så meget at rafle om«.
Remote-virksomhederne, eller de »stedløse organisationer«, som Peter Holdt Christensen kalder dem, har ifølge ham også den åbenlyse fordel, at de kan rekruttere geografisk bredere end en traditionel virksomhed.
»Det er jo en kæmpe fordel – ikke mindst med tanke på, hvor svært det er tiltrække arbejdskraft i dag,« siger han.