Det står ikke i ansættelseskontrakten og er heller ikke en del af jobbeskrivelsen, men alle ledere kommer ud for det alligevel: Pludselig bliver du hvirvlet ind i dine medarbejderes intime liv, fordi de selv eller nogen i familien er blevet kritisk syge, forældrene er blevet demente eller ægtefællen har forladt huset – og de nu forventer at få hjælp af dig som deres leder.
»Min erfaring er, at mange ledere er dygtige til at håndtere de eksistentielle dramaer, deres medarbejdere ramler ind i, med både mod og integritet. Men jeg har desværre også mødt mange ledere, der ikke har forstået, hvad det vil sige at have ansvaret for andre mennesker og som vender medarbejderne ryggen, når de har allermest brug for hjælp, af frygt for at arbejdet skal stå stille, men medarbejderen er hjemme for at ordne sine problemer der,« siger Camilla Sløk, der tidligere har arbejdet som præst og som de seneste 20 år har været Associate Professor på CBS, hvor hun i mere end 15 år har undervist i faget ’Eksistens og ledelse’ på masteruddannelserne.
Hun har i årevis interesseret sig for og forsket i krydsfeltet mellem ledelse og etik, ansvar og skyld og har i den forbindelse interviewet flere hundrede danske ledere om de eksistentielle dramaer og udfordringer, de har mødt i deres arbejdsliv.
»Et gennemgående træk er, at lederne ikke har problemer med økonomi og strategi og den slags ting. De er gode til Excel-ark, men ’dét med mennesker’ er næsten altid svært. Når en medarbejder får en krise, rammer det altid i en eller anden grad arbejdspladsen, og mange ledere har udfordringer med at håndtere den slags situationer,« konstaterer Camilla Sløk.
Når hun underviser bachelor- og kandidatstuderende eller ledere på uddannelsen Master of Public Governance, forsøger hun at klæde deltagerne på til at deale med medarbejdernes livskriser.
»Den måde, ledere håndterer eksistentielle dramaer, er for mig at se med til at definere, om de bliver ledere, der med integritet og mod forvalter deres lederrolle, eller om de bare glider af på deres ansvar med risiko for, at de senere bittert fortryder, at de glemte at være menneskelige,« siger Camilla Sløk.