Et kodeks for hvad god ledelse er og en værktøjskasse, der hjælper ledere med de svære samtaler. Det er konkrete eksempler på de stress-forebyggende tiltag, der optræder i hvidbogen "Sådan forebygger du stress som et element i bæredygtig ledelse", som Ledernes Hovedorganisation og PFA har udgivet på baggrund af erfaringer fra 24 topledere, HR-professionelle samt førende ledelsesforskere og psykologer.
Heri fortæller en række virksomheder om tiltag, der skal bremse stress, før det eksploderer i sygemeldinger til skade for både medarbejdere og virksomhedens bundlinje. For medarbejdere, der mistrives, performer ganske enkelt dårligere.
En af de cases der indgår i hvidbogen er virksomheden Lindab, der laver komponenter og ventilationssystemer til byggebranchen. Hos Lindab har man udviklet et kodeks for, hvad man forstår ved god ledelse. Alle ledere har givet håndslag på det, og alle medarbejdere kender det.
»Vi har netop færdiggjort ’God Ledelse version 2.0’, som lige er blevet præsenteret«, fortæller administrerende direktør Mette Brøndum.
»Ingen må nemlig være i tvivl om, hvad virksomheden forstår ved god ledelse«, siger hun.
»Nogle kan mene noget og andre noget andet. Derfor lavede vi for fem år siden bogen ’God Ledelse version 1.0’ som alle medarbejdere og ledere i Lindab har fået udleveret og gennemgået«.
De rette ledere
Lindabs bog definerer god ledelse ud fra en figur illustreret med hoved, krop og ben.
»Hovedet symboliserer drømmene og ambitionerne. Kroppen, som er formet som et hjerte, symboliserer mentaliteten, hvor vi med entusiasme og engagement kæmper for sagen. Og benene symboliserer handling. Vi kan ikke have ledere, der kun køber ind på én eller to af delene. Det er essentielt at kunne lede på alle tre områder«, siger Mette Brøndum.
Lederens adfærd er afgørende for, om man kan blive i sin lederstilling eller overhovedet få en lederstilling i Lindab, siger Mette Brøndum. Hun uddyber, hvilken adfærd de gerne ser hos lederne i Lindab:
»Vi ønsker ikke konfliktskyhed, dårlig kommunikation, trang til kontrol og en ‘jeg har altid ret-attitude’. Til gengæld vil vi gerne have ledere, der formår at give frihed under ansvar, er gode til at anerkende succeser og til at finde og udvikle potentialet i de enkelte medarbejdere«.
Denne konkrete og konsekvente tilgang har betydet, at Lindab enkelte gange har måttet finde en anden rolle til en leder, eller at man er gået hver til sit, hvis personen ikke matchede kodekset, fortæller Mette Brøndum.
»Bare fordi man er en god sælger eller tekniker, er man jo ikke nødvendigvis en god leder«, siger Mette Brøndum og fortæller om en medarbejder, der selv valgte at kaste håndklædet i ringen.
»Jeg havde givet en tekniker en ledelsesopgave, og han kom tilbage og sagde: ‘Jeg orker ikke at høre om barsel, ferie og alt muligt andet bøvl. Jeg gider ikke være leder mere.’ Respekt for det«.