Overraskelse trods kinesiske erfaringer
Godt nok var der erfaringer at trække på i Carlsberg. Kina er det største marked for den danske bryggerigigant, og COVID-19 havde nået at sætte sine spor i flere asiatiske lande, hvilket man havde taget bestik af på hovedkontoret i den københavnske bydel Valby.
»Men vi var overraskede over, hvor hurtig og hvor omfangsrig nedlukningen var i Danmark. Og derfor var jeg også nødt til at tage nogle meget hurtige beslutninger, hvor jeg ikke kunne inddrage alle dem, jeg normalt ville«, husker Peter Haahr Nielsen, der har en lang karriere i Carlsberg Danmark bag sig. Han begyndte som studentermedhjælper under sin uddannelse og har i løbet af 16 år arbejdet sig op i den danske forretning, inden han indtog chefkontoret ved årsskiftet.
Øverst i Carlsbergs ledelse sidder hollandske Cees ’t Hart, og han valgte ganske kort inde i krisen at fragive en del af sin magt. Ganske enkelt i erkendelse af, at de forskellige nationale markeder befandt sig i vidt forskellige situationer. Derfor blev der lagt endnu mere beslutningskraft ud til landecheferne, fordi en fælles strategi ganske enkelt ikke gav mening længere.
For Peter Haahr Nielsen betød det, at den ledelsesgruppe, han stod i spidsen for, skulle finde sammen i et uset tempo. De kendte hinanden ganske godt, men gruppen var blevet sammensat kort forinden og havde under et års samarbejde bag sig.
»Normalt ville vi have lavet en masse teambuilding, men det tog krisen sig af. Og i dag føles det som om, vi har arbejdet sammen i fem år«, siger Peter Haahr Nielsen.
De mange beslutninger om ændringer i produktion, sikkerhedsforanstaltninger for medarbejdere og ændrede fokusområder blev kommunikeret ud så hurtigt, det kunne lade sig gøre, for med 1500 medarbejdere i Carlsbergs danske afdeling, der breder sig over alt fra administration til bryggerimedarbejdere og chauffører, var der massiv usikkerhed at tage hånd om.
»Jeg var meget ærlig om, at jeg ikke vidste alt. Det her var en ny situation for alle. Så for mig handlede det også om, at vi fik skruet op for samtalerne med medarbejderne. For trivsel handler ikke kun om det, der sker på arbejdet. Det handler også om alt det, der er rundt om«.