»Det er evnen til at innovere, der bestemmer, hvor succesrig du bliver.«
Sådan sagde Apple-grundlægger Steve Jobs, da han tilbage i 2006 præsenterede den første MacBook med noget så revolutionerende som et indbygget webcam.
I dag, knap 20 år senere, er det svært at finde en virksomhed, der ikke bryster sig af at være innovativ. Men ét er at påstå, man er det. Noget andet at være det i praksis. Mange virksomheder arbejder nemlig slet ikke struktureret med innovation. Og så er det svært at skabe egentlig innovation.
Sådan lyder det fra Line Lyst, der er Head of Innovation i Ørsted og tidligere har siddet i lignende stillinger i blandt andet GN Group og Rambøll.
»Det der med at sætte en postkasse op i kantinen til gode ideer og så tænke, at nu arbejder man med innovation … sådan fungerer det altså ikke. Jo, du kan godt få gode idéer ind, men også helt tilfældige forslag som hvor kaffemaskinen skal stå. Det er ikke innovation,« siger hun.
En idé bliver først til innovation, forklarer hun, når den bliver omsat til et produkt eller en service, som skaber værdi for virksomheden.
»Faktisk handler innovation meget lidt om ideen. Den er som regel ikke så svær at få. Den store kunst ligger i at omsætte ideen til noget, der skaber værdi for virksomheden – det er der, udfordringen ligger,« siger hun.
Hvor meget en innovationsproces kræver af organisationen – og dermed af dig som leder – afhænger af, hvilken grad af innovation der er tale om. Ifølge Line Lyst er langt de fleste virksomheder per default innovative – i hvert fald hvis vi snakker såkaldt ’inkrementel innovation’, som dækker over forbedringer af allerede eksisterende produkter. En slags »hverdagsinnovation«, som hun kalder det, der sjældent indebærer de store ændringer, da produkterne allerede er inkorporeret i virksomhedens forretningsmodel.
Taler vi derimod om ’radikal innovation’, hvor virksomheden går efter at lave noget helt nyt, der kan udfylde et hul i markedet, så vil innovationsprocessen være langt mere indgribende og påvirke store dele af forretningsmodellen. Det er altså ikke bare produktet, der vil ændre sig, men alt fra fremstilling og markedsføring til salg og økonomi. Det er netop denne type af radikal innovation, som Line Lyst her forklarer, hvordan du som leder kan få til at lykkes.