André Rogaczewski
André Rogaczewski er CEO for Netcompany, som han selv var med til at grundlægge i år 2000 og som har sikret den 53-årige datalog en plads på listen over de 100 rigeste danskere. Foto: Søren Bidstrup, Ritzau/Scanpix
Ledelse med vilje

»Generel ledelse er ikke en kompetence i min bog«

8. september 2021

André Rogaczewski elsker faglighed, lige så meget som han hader ledelse, der kun består af varm luft. Og i det succesfulde it-selskab, Netcompany, insisterer han derfor på at lade nørder lede andre nørder. 

Gå til Action card

»Netcompany er i bund og grund et forsøg på at bringe nørden, altså den person, der faktisk ved noget om noget, frem, og lade vedkommende lede andre nørder.«

Ordene kommer fra André Rogaczewski, direktør og partner i it-selskabet Netcompany.

Han bryder sig egentlig ikke om ordet ’nørd’, men bruger det alligevel ofte og med den største respekt. For i hans optik er der ikke noget, der kan måle sig med dyb faglig viden.

Den 53-årige topchef læser aldrig ledelsesbøger og giver i det hele taget ikke meget for, hvad han opfatter som tom ledelses-lingo. Til gengæld lægger han ekstremt stor vægt på viden, facts og erfaring. Kort sagt faglighed.

»Al ledelse, der ikke er forankret i faglighed, er for mig at se varm luft,« siger André Rogaczewski i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med Vilje.

Siden han i 2000 stiftede Netcompany sammen med to partnere, er virksomheden vokset fra en håndfuld til nu over 3.000 medarbejdere og med aflæggere i et voksende antal lande.

Herhjemme er firmaet bedst kendt for at have udviklet blandt meget andet Borger.dk, Aula og senest coronapasset. Ifølge André Rogaczewski gode eksempler på produkter, der er blevet udviklet takket været Netcompanys ledelsesmodel, hvor ’it-folk, leder andre it-folk’.

»Det er min personlige overbevisning, at det er svært at lede noget, hvis man ikke ved, hvad det er, man leder,« siger han.

For André Rogaczewski er det helt afgørende, at man som leder kan bede en medarbejder vise, hvad han eller hun laver lige nu og rent faktisk forstå, hvad det er, de fortæller. 

»I andre virksomheder skal du måske to-tre led ned, før du finder nogen, der ved, hvad der egentlig foregår. Jeg er stolt over at hele vores ledelsesgang består af folk, der selv har prøvet at kode og ved, hvad der skal til. Det er måske den vigtigste komponent i vores succes,« siger André Rogaczewski.

I takt med Netcompanys hastige vækst er han selv rykket ind i mediernes årlige oversigter over landets rigeste erhvervsfolk.

Men trods en status som vaskeægte milliardær har André Rogaczewski ingen planer om at trække sig tilbage eller skrue ned for ambitionerne.

I forbindelse med børsnoteringen af Netcompany i 2018 lancerede han tværtimod en ambitiøs vækstplan, der skal gøre Netcompany til en international spiller. Og den drøm kæmper han stadig for at realisere hver eneste dag.

»Det tænder mig utroligt meget, at de løsninger og systemer, vi laver, og de mennesker, vi former, kan gøre sig andre steder end i Danmark,« siger han.

André Rogaczewski
Som administrerende direktør i Netcompany er André Rogaczewski øverste chef for over 3000 medarbejdere i 6 lande. De fleste er i modsætning til direktionen yngre, nyuddannede specialister. Foto: Netcompany

En udpræget drømmer

André Rogaczewski er barn af polske forældre, der flygtede til Danmark, da han var to år, og bosatte sig i et råt kvarter i Aalborg Øst.

Som barn var han en udpræget drømmer, der kunne lide at læse bøger og spille musik.

Faktisk havde han en ide om, at han skulle udleve ambitionen om at blive rockstjerne, men han lyttede til sin fars dybe skepsis og traf, hvad han i dag betegner som sin første store ledelsesbeslutning: Han indskrev sig i 1987 på matematik-studiet, fordi det dengang var en forudsætning for at læse datalogi.

»Det blev en personlig ledelsesbeslutning for mit liv. Jeg var god til matematik, men langt fra den bedste, så jeg skulle virkelig stramme ballerne. I dag kan jeg se, at det har formet mig som menneske, at jeg sled og slæbte med at få viden og kundskaber, som jeg skulle bruge til noget andet, nemlig at læse datalogi,« siger André Rogaczewski.

Interessen for computere kom fra en lille undseelig plastikboks, som hans forældre købte til ham: En ZX81’er, kendt som en af de allerførste personlige computere på markedet. André Rogaczewski blev fascineret af, hvordan han kunne bruge computeren som en maler, der sætter penslen til et lærred, og udvikle spil til sig selv og sine venner.

Meget hurtigt kunne han se, at den lille maskine, der efter dagens målestok havde en nærmest ufattelig begrænset regnekraft, ville revolutionere verden. Planerne om et liv i musikkens tjeneste blev derfor skrinlagt. Men billetten til det forjættede datalogi-studie gik altså over det slidsomme matematik-studie.

»Da jeg endelig var færdig med matematikken og kunne begynde på datalogi, blev det hele meget nemmere, for her kunne jeg på en måde sætte strøm til matematikkens tanker. Det er den samme måde, unge ser IT på i dag. For dem er det en måde at udtrykke og ændre verden på,« siger André Rogaczewski.

André Rogaczewski
Netcompanys hovedkvarter adskiller sig fra flere andre it-virksomheder, der har hjemme i moderne forstadsdomiciler. André Rogaczewski og hans medarbejdere har adresse i en fornem bygning på Grønningen i det indre København. Foto: Rune Lundø.

Ud over at have givet ham stamina og tro på, at han kan gennemføre, hvad han sætter sig for, er det også oplevelserne fra studietiden, der har givet André Rogaczewski en så stærk og grundfæstet tro på vigtigheden af, at ledere har en stærk faglighed.

»Jeg kan godt lide mennesker med indhold og faglighed. Og omvendt har jeg det svært med folk, der siger, at de har lært at lede. Generel ledelse er ikke en kompetence i min bog,« siger André Rogaczewski.

Den største ledelsesbeslutning

Det var også André Rogaczewskis insisteren på at fagligheden skal overskygge alt andet, der var drivkraften bag den nok største ledelsesbeslutning i hans liv, etableringen af Netcompany for 21 år siden.

På det tidspunkt havde han nogle år arbejdet i velrenommerede it-firmaer. Men han var i stigende grad blevet frustreret over at være omringet af ledere, der ikke vidste nok om det område, de havde ansvaret for. I skarp kontrast til deres dygtige medarbejdere, der havde den dybeste faglighed, men som ingen gad lytte til.

Og som André Rogaczewski derfor besluttede at give en stemme i sin egen virksomhed.

»Jeg startede Netcompany i trods. Jeg havde en tro på, at komplekse it-systemer kunne udvikles enklere, smartere og hurtigere med et hold af dygtige unge mennesker, som fik lov at vise, hvad de kunne, og som man lyttede seriøst til. Det viste sig heldigvis at være et koncept, der holdt vand,« siger André Rogaczewski.

Springet ud i at drive egen virksomhed fik dog en hård start. Mens André Rogaczewskis hustru ventede sig, måtte parret flytte til en meget ydmyg bolig, fordi pengene skulle bruges på Netcompany.

»I starten tabte vi penge hver dag, vi gik på arbejde. Men langsomt begyndte det at vende,« siger André Rogaczewski.

Frisk fra skolen

Fra den spæde start besluttede han at ansætte unge it-folk lige fra skolen. Alene i Danmark ansætter Netcompany i dag cirka 500-600 unge om året, heraf fire ud af fem direkte fra studiet, og det er med til at holde gennemsnitsalderen blandt de ansatte fortsat nede omkring de 30 år.

For André Rogaczewski er det en meget vigtig ingrediens i Netcompanys succes og en integreret del af hans leder-DNA, at firmaet kan forme og udvikle de helt unge talenter.

»Det er en kæmpe fornøjelse at have med unge mennesker at gøre, som man til en vis grænse kan forme, men som man også har et kæmpe ansvar for,« siger André Rogaczewski.

Netcompany har også ansatte i 50'erne og 60'erne, der ifølge André Rogaczewski stadig har masser af ild i øjnene.

»Dem er vi også superglade for, men fordi vi har bestemt, at vi skal være stedet, hvor man altid laver de nyeste og smarteste løsninger, er det en god komponent at have et flow af unge ind i firmaet. Det er vigtigt for vores virksomhed, at vi altid åbner døren for unge mennesker, og sørger for at de kan komme hertil og få en karriere,« siger han

Ikke bare en vejviser

Med en overvejende ung medarbejderskare er André Rogaczewski meget bevidst om, hvilke ledelsesmæssige strenge, han skal spille på.

På spørgsmålet, hvordan han vil beskrive sig selv som leder, svarer han således med ord som ’empatisk’ og ’følelsesmæssig’, men også ’stærk’.

»Jeg tror, at det at kombinere retning og vilje med empati og indsigt i mennesker, er det vigtigste i at lede,« siger André Rogaczewski og tilføjer:

»Du kan godt lede og vise retning ved at fortælle, hvad folk skal gøre, men hvis ikke de føler, at du vil dem det godt, eller de ikke føler, at du lytter til dem, så er du jo bare en vejviser.«

Hvordan finder du balancen mellem det empatiske og det meget klare og hårde, hvor du stiller nogle mål og er superambitiøs?

»Over tid bliver man klogere på, hvad der motiverer mennesker, og hvordan man selv virker på mennesker. Vi har alle sammen brug for retning, men i høj grad også for nærhed i ledelse, og det er vi i Danmark bedre til, end man er alle andre steder,« siger André Rogaczewski.

Mindst to gange om året bliver alle medarbejdere evalueret skriftligt i op mod 50 discipliner, baseret på helt objektive kriterier. Dén gennemsigtighed er helt afgørende, siger André Rogaczewski.

»Det betyder jo blandt andet, at vi kan tage en snak, hvis tingene ikke fungerer, eller motivationen forsvinder. Kunsten er, at du på en arbejdsplads skal være omgivet af mennesker, der lytter til dine signaler og fanger dem, inden det bliver så grelt, at du ikke længere kan se dig i det,« siger André Rogaczewski.

André Rogaczewski
André Rogaczewski er en travl mand. Men for at have fingeren på pulsen insisterer han på tid i kalenderen til at stoppe op og tale med sine medarbejdere om deres projekter. Gennemsnitsalderen i firmaet er omkring 30 år, og fire ud af fem nyansatte kommer direkte fra deres uddannelse. Foto: Netcompany

Nærheden oplever de mere end 500 årlige nyansatte blandt andet, når de inviteres til morgenmad hos topchefen kort efter tiltrædelsen. Eller når de ser, hvordan han bruger en stor del af sin arbejdstid på at gå rundt og snakke med de ansatte.

»Det nytter ikke noget, at jeg bare vælter rundt fra møde til møde, så jeg sætter tid af i min kalender til at gå rundt og snakke med medarbejdere om, hvad det egentlig er, de laver. Så kan jeg bruge en time eller to på at forstå, hvordan det her menneske tænker, og om vi arbejder anderledes end for et år siden,« siger André Rogaczewski.

For ham er det helt afgørende at have føling med, hvad der foregår i alle hjørner af virksomheden. Og hvad der motiverer den enkelte medarbejder.

»Du skal være på dupperne for at forstå, hvad det er, der driver folk og hvad det er, der får dem til at gøre en forskel. Det er absolut det vigtigste for mig som leder.«

Stærk uden for arbejde-kultur

Som man også ser det i amerikanske techgiganter som Microsoft, Google og Apple, lægger André Rogaczewski stor vægt på, at de ansatte i Netcompany også kan bruge en god del af deres sociale liv i virksomheden.

Netcompany har i omegnen af 60 sociale klubber, spændende fra sport til kultur, og der er ikke en ugedag, hvor der ikke er et arrangement.

»Vi har en meget stærk uden for arbejde-kultur. Når du spiller fodbold sammen eller går til en teaterforestilling, er der jo ikke forskel på nogen af os. Der er meget, man kan dele, som ikke har med arbejde at gøre, men som gør, at man bliver stærkere, når man er på arbejde,« siger André Rogaczewski.

Hvordan matcher det, hvis nogle af de unge måske gerne bare vil have 37 timers arbejde om ugen i et godt, fast job, og også gerne vil have noget fritid?

»Vi går ikke efter at folk skal arbejde over, og man kan sagtens arbejde 37 timer og have et liv ved siden af. Men vi vil gerne have passionerede mennesker, folk der vil noget med deres liv, og som er ambitiøse. Det er ikke nok kun at have faglighed, du skal også have ambition og passion,« siger André Rogaczewski og tilføjer:

»Jeg vil endda gå så langt til at sige, at jeg hellere vil have 5-10 procent mindre faglighed, og så 5-10 procent mere ambition og passion.«

André Rogaczewski

André Rogaczewski

André Rogaczewski er uddannet Master i Computer Science fra Aalborg Universitet og er i dag administrerende direktør og partner i Netcompany.

Han er gift og har to børn, som han bor sammen med i København. André Rogaczewski er er født i Polen og vokset op i Aalborg Øst.

André Rogasczewski er formand i Teknologipagtrådet, Fonden for Entreprenørskab samt DI Digital.

2018 -I opløbet til titlen som Årets leder

2017 - Medlem af Disruptionsrådet

2017 - I opløbet til titlen som Årets Dansker

2014 - Adm. direktør i Netcompany

2000-2013 - Partner i Netcompany

1993-2000 - Manager i Accenture (tidl. Andersen Consulting)

Foto: Rune Langø

Fold ud

Ifølge André Rogaczewski er det altså ikke noget krav i Netcompany, at man lægger ekstraordinært mange timer i jobbet. Bare man vil noget med det, man gør, og er stolt over det, man bidrager med.

»Alle synes, det er rart med weekend, men grundlæggende skal du i weekenden tænke, at det også bliver en fed arbejdsuge, og at du glæder dig til den. Hvis medarbejderne har det på den måde, er du lykkedes som leder.«

Det største spring

For tre år siden tog André Rogaczewski og Netcompany det hidtil største spring, da virksomheden blev børsnoteret, ledsaget af en plan om at gøre Netcompany til en international virksomhed.

»Det er en af de bedste ledelsesbeslutninger, jeg har truffet, og den blev taget på et tidspunkt, hvor jeg kunne fornemme og føle, at det kunne lade sig gøre,« siger André Rogaczewski.

Drømmen om at ekspandere Netcompany ud over landets grænser havde han haft stort set siden virksomheden blev stiftet. Men han var seriøst i tvivl om, hvornår den var stærk og robust nok.

»Det har altid stået for mig som det største at tage en dansk succes og eksportere den. Jeg mener rent faktisk, at vi i Danmark er nogle af de bedste i verden til at lave it-løsninger, så hvorfor skal amerikanerne eller kineserne sidde på det? Hvorfor skulle vi ikke kunne blive verdensomspændende?« siger André Rogaczewski.

Indtil videre har Netcompany plantet flaget i Norge, England, Holland, Polen og Vietnam.

Men for André Rogaczewski er missionen først fuldført, når Netcompany er blevet internationalt anerkendt og berømmet for at lave digitale løsninger, der er et forbillede for hele verden.

Og det kan kun lykkes, fastslår André Rogaczewski, hvis virksomheden holder fast i dogmet om ’it-folk, der leder andre it-folk’.

»Al for meget ledelse er mere støj end indsigt. For mig er det ikke interessant, at lytte til folk, der ikke har indsigt eller prøver at få indsigt. Og det er derfor en utroligt stor glæde, at det har vist sig at Netcompanys ledelses-model kan eksporteres,« siger André Rogaczewski.

Action Card

André Rogaczewskis 4 bedste råd til andre ledere

  1. Lad eksperter lede eksperter 
    Sæt kun folk, der ved noget om det din virksomhed producerer eller udvikler, til at lede andre eksperter. I min verden er ledelse ikke en disciplin i sig selv, men udspringer af det arbejde, der bliver udført. I Netcompany arbejder vi med et dogme, der hedder: It-folk, der leder andre it-folk, og du vil aldrig se en leder, der ikke selv har programmeret.
  2. Lyt til dine medarbejdere 
    Hvis du skal udvikle og motivere dine medarbejdere, bliver du nødt til at vide, hvordan de tænker. Og det finder du kun ud af ved at lytte til dem og tage dem seriøst. Hvis du vil undgå, at de hurtigt rejser videre, skal du også bevise over for dem, at du har empati, at du vil dem, og at du ser dem som mennesker, ikke bare som ansatte.
  3. Forklar det højere formål
    Programmørerne i Netcompany sidder ikke bare og skriver software. De går på arbejde hver dag for at udvikle løsninger på konkrete udfordringer, der i sidste ende kan være med til at redde liv eller løse en velfærdsydelse på en smartere måde. Du skal som leder sørge for at forklare tydeligt, hvad virksomhedens formål er. I vores tilfælde er det at gøre Danmark til et bedre sted at være, og på sigt at gøre verden til et bedre sted.
  4. Sæt ambitiøse mål, men hold tidshorisonten kort 
    Min tidshorisont stopper i mange tilfælde ved tre år. Hvis jeg ikke kan se et projekt realiseret inden for tre år, bliver det nemt lagt til side. Du bygger dig selv op som leder – og bygger din organisation op – via sejre, og det indebærer at nå nogle konkrete mål, som også er realistiske og inden for rækkevidde.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.