Rie Helmer
Rie Helmer udgav i marts 2022 bogen SKÆRMTÆKKE. Tydelig, troværdig, tjekket og tryg – sådan skaber du relationer og resultater online. Foto: Christian Als
HYBRID LEDELSE

Skærmen fremhæver både dine gode og dårlige sider

5. maj 2022

Under Corona blev mange tvunget til at lede gennem skærmen uden præcis at vide, hvordan man gør. Men ledelse uden den særlige energi, der er i det fysiske rum, kræver bevidsthed og træning. Det fortæller tidligere TV-vært og forfatter Rie Helmer Nielsen.

Gå til Action card

Er du en af de ledere, som elsker Teams og Zoom og ikke kan få nok af at lave videoer til dine medarbejdere om stort og småt? Eller bliver du træt ved tanken og går efter at få alle tilbage på det fysiske arbejde hurtigst muligt? Uanset om du er på team skærm, team kontor eller ny hot hybridleder, står en ting klart: Fremtidens leder skal kunne lede via skærmen – også.

»De virtuelle hjælpemidler er kommet for at blive, og jeg synes, at vi bruger dem forkert. Mange af os ser dem som et nødvendigt onde, et værktøj som vi fik over night uden egentlig at vide, hvordan vi skulle bruge det. Især ledere har gået og sukket efter at komme tilbage på kontoret efter Corona,« siger Rie Helmer Nielsen, forfatter til bogen Skærmtække, som udkom 16. marts.

I bogen gennemgår hun ud fra sin mangeårige erfaring som tv-vært og underviser på lederkurser, hvad det kræver at slå igennem via en skærm, såvel psykologisk og praktisk som ledelsesmæssigt. 

»Skærmen er hård, fordi den kondenserer og fremhæver alt det, der er godt og skidt. Så du får smasket din egen lederstil lige op i ansigtet. Dårlig ledelse – eller ”ikke god nok ledelse” – bliver meget mere tydelig, når der ikke er en fysisk interaktion,« siger Rie Helmer Nielsen.

Rie Helmer i online møde
»Det her er en mulighed for at lære noget om bedre ledelse i det hele taget,« siger Rie Helmer.

Skru op for det hele
Du bliver altså ikke bedre eller dårligere til at lede, men det bliver synligt, hvor du er udfordret.

»Når vi er i rum sammen, registrerer vi alle mulige små tegn hos hinanden, og du kan som leder bedre holde øje med og kompensere for det, du ikke er så god til. Men når du leder gennem skærmen, mangler de små fine signaler fra hinandens kroppe, og det skal der kompenseres for,« siger Rie Helmer Nielsen.

Derfor kræver skærmen ekstra energi, hvilket mange mærker som udmattelse efter møder – Zoom-fatigue kalder nogen det. Når du skal trænge igennem til nogen, som ikke er sammen med dig, kan du nemlig få en oplevelse af, at du skal ’råbe’, og det skal du på en måde også. Men ikke med din stemmes volumen. I stedet har du brug for alle dine virkemidler i en ekstra stærk version.

»Du skal skrue op. For smilet, nærværet og menneskeligheden. Du skal ikke spille skuespil, men du skal være en vågen, bevidst og god udgave af dig selv,« siger Rie Helmer Nielsen.

Nærværet skaber du blandt andet med dit blik.

»Hvis du skal have folk til at følge dig, skal du kunne etablere ’øjenkontakt’ gennem skærmen. Det er jo ikke en ægte øjenkontakt, men det er heller ikke falsk, fordi du tænker på dem, du er i møde med, når du kigger ind i kameraet. Hvis du skal have dit team til at synes, at noget er en fed idé, nytter det ikke at sidde og kigge ned hele tiden. Det ville du heller ikke gøre, hvis I sad sammen,« siger Rie Helmer Nielsen.

Har du svært ved at tvinge dig selv til at se ind i kameraet, fordi det føles mere intuitivt at se på de andres ansigter på skærmen, kan du sætte en post-it-lap med en tegnet smiley og et hul i over kameraet. Selv om det føles lidt fjollet, hjælper det dig til at huske at se derhen indimellem. Og det er godt nok – du behøver ikke se ind i det hele tiden, understreger Rie Helmer-Nielsen.

»Der er er ikke en one size fits all. Men du skal kunne det, hvis man skal bruge det.«

Rie Helmer

Rie Helmer Nielsen, f. 1969, er selvstændig kommunikationsrådgiver og rådgiver især inden for feltet virtuel mødeledelse. Har tidligere været presserådgiver i blandt andet Realdania, kommunikationsrådgiver i Kirkens Korshær og vært på DR. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1999. Forfatter til bogen SKÆRMTÆKKE. Tydelig, troværdig, tjekket og tryg – sådan skaber du relationer og resultater online, som udkom 16. marts.

Fold ud

Den fysiske virkelighed vinder
Som med alt anden ledelse handler den gode skærmledelse om omtanke, også før det enkelte skærmmøde. For dig som leder er det ikke nok at forberede den perfekte præsentation til det næste afdelingsmøde eller town hall, du er også nødt til at tænke din modtagers ’anden’ virkelighed ind i ligningen, når I ikke er i samme rum.

»Når du leder gennem skærmen, banker dine medarbejderes fysiske virkelighed på, også bogstaveligt. De har måske børn eller hunde, ægtefæller eller et postbud, der kommer forbi. Hvis nogle banker på døren her, hvor de sidder, fylder det mere i deres bevidsthed end det, der sker på skærmen – den fysiske virkelighed vinder over den virtuelle,« siger Rie Helmer Nielsen.

Derfor skal du kunne noget mere end i det fysiske rum, hvis du skal fastholde medarbejdernes opmærksomhed på skærmen. Du skal være endnu bedre til at kommunikere end normalt. Først og fremmest skal du vide, hvad du vil sige – du skal have et klart budskab.

»Når I er fysisk sammen, kan du bedre komme med en halvslatten agenda og tale dig frem til, hvad vi skal tale om. Jeg siger ikke, at det bliver et godt møde, jeg siger bare, at det er nemmere at kompensere for i det fysiske rum. Hvis du starter et skærmmøde med dine medarbejdere uden at vide, hvad I skal tale om, så har du allerede tabt dem,« siger Rie Helmer-Nielsen.

”Dem” er netop kodeordet. Al god kommunikation er modtager-orienteret, men på skærmen risikerer du hurtigere, at dine modtagere tuner ud, hvis du bare taler ’på’ dem uden at spørge eller involvere dem. Ovenikøbet har de muligheden for at lave noget andet, hvis I ikke har kamera på.

»Tavleundervisning har aldrig virket, men det er nemmere, når vi er fysisk sammen, og vi er i den samme virkelighed,« siger Rie Helmer Nielsen.

Rie Helmer i online møde på sin telefon
»Skærmen er hård, fordi den kondenserer og fremhæver alt det, der er godt og skidt,« siger Rie Helmer.

Forbudt at tale på medarbejderne
I digitale møder skal du i endnu højere grad end i fysiske møder involvere dine medarbejdere, når du fremlægger. Husk, at det kan være endnu sværere for nogle medarbejdere at byde ind i samtalen, fordi de ikke har kroppen til at signalere, at de gerne vil på.

»Du kan ikke bare stille et spørgsmål ud virtuelt som ”hvad synes I?”. Det er lidt ligesom, når nogen på en scene spørger publikum ”er der nogen frivillige?” De færreste har lyst til at træde frem i den situation. Du er nødt til at stille spørgsmål, som er nemme at svare på, og som der er god grund til at svare på,« understreger Rie Helmer Nielsen.

Omvendt kan skærmen give mulighed for, at andre end de sædvanlige mest højtråbende kommer til orde, og det kan du bruge bevidst som leder.

»Der kan opstå en intimitet, ligesom på skrift, som er nemmere, end hvis man er i rum sammen. Det er lidt det samme, som når vi går tur frem for at sidde over for hinanden, eller når vi kører vores teenager et eller andet sted hen og får snakket om svære emner. Så kan man flytte sig lidt, hvis man bliver rød i hovedet. Det samme kan man på skærmen,« siger Rie Helmer Nielsen.

Når du har styr på budskab, dine modtagere og ved, hvordan du vil involvere, bliver det helt naturligt nemmere at lede digitalt – og i det hele taget.

»I virkeligheden synes jeg, at vi skal kunne det i fysiske møder også, men i dem kan vi kompensere så meget, at det ikke er lige så ubehageligt for os. Derfor har vi holdt de møder, vi har, altid. Det her er en mulighed for at lære noget om bedre ledelse i det hele taget,« siger Rie Helmer Nielsen.

Action Card

Sådan får du skærmtække med de 4 T'er

  1. VÆR TYDELIG: Modtageren skal kunne mærke, hvem du er, og hvad du står for. Tydelig bliver du blandt andet af at vide, hvad du vil sige - altså at have et konkret formål med mødet.
  2. VÆR TROVÆRDIG: Du virker troværdig, når det, du siger, og det, du udstråler, stemmer overens. Du smiller ikke over hele hovedet, mens du siger, at du er meget ked af det, eller kigger ned i bordet, mens du fortæller, at du er meget begejstret for den nye strategi.
  3. VÆR TJEKKET: Du ved, hvad du taler om - du har tjek på tingene. Og når du indimellem tvivler, er nødt til at undersøge noget nærmere eller slet og ret bliver nervøs, kan du godt bære det. For det er også en del af at være tjekket - og leder i det hele taget.
  4. VÆR (OG GØR) TRYG: Det er både en stor opgave at lede og blive ledet gennem en skærm. Derfor er det vigtigt, at der er trygt at være på begge sider af skærmen. Du skaber tryghed hos andre ved selv at føle dig tryg i situationen. Så øv dig, få feedback eller få hjælp til skærmledelsen, hvis den gør dug usikker. Jo mere bekvem du bliver, desto tryggere bliver dine medarbejdere.

Kilde: SKÆRMTÆKKE. Tydelig, troværdig, tjekket og tryg - sådan skaber du relationer og resultater online, af Rie Helmer Nielsen.

Pause

Tre ledere sagde op uden at have det næste job på hånden. Pausen gav dem plads til at finde mening og gå nye veje.

20 min.
Kim Holst har sagt goddag til en mere fleksibel arbejdsdag

Luftens helte har sagt farvel til lange møder og forstyrrende telefonopkald – og goddag til et mere fleksibelt arbejdsliv

Flyverkommandoen i Karup har gang i et eksperiment, hvor medarbejderne har fået mere frihed til at tilrettelægge deres arbejde, så det passer til den enkeltes behov – og hvor møder og telefonopkald er sat i system, så medarbejderne ikke bliver kvalt i dem.
11 min.
Læs hvordan Ann-Christina praktiserer den ledelsesløse filosofi
LEDELSESLØST

Ann-Christina er chefen, men det er medarbejderne, der bestemmer det meste

Ann-Christina Matzen Andreasens medarbejdere forhandler selv deres egen løn, ansætter deres egne kollegaer og prioriterer selv økonomien og lægger strategien. Det virker og har udløst en masse priser - men den ledelsesløse model passer ikke til alle medarbejdere.
10 min.
Monica Vildbæk er Telesalgs- og kampagnechef hos Plandent

Sådan bruger du din sårbarhed som en styrke

At føle sig sårbar kan være ubehageligt. Ikke mindst som leder, hvor mange ønsker at fremstå stærke og handlekraftige. Men din sårbarhed kan være en gave til dit lederskab – hvis du bruger den rigtigt.
7 min.
Karen Tobiasen er Grundlægger af virksomheden BreathingBusiness
Forandringsledelse

Transformer din organisation med kærlighed

12 min.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.