Forstå dit isbjerg
Hos Chr. Hansen har man målrettet trænet ledere i at lære sig selv at kende. For skal man kunne tage ansvar for andre, skal man også kende sig selv, siger Annemarie Meisling.
»Hvis du skal kunne adressere et problem, der er med et team eller en medarbejder, så er du nødt til at vide: Hvad er det i mig, der er på spil i den her relation? I Chr. Hansen har vi arbejdet med at klæde lederne på til at forstå deres eget isbjerg. Så kan du spørge: ”Er det Chr. Hansens opgave at arbejde med ledernes selvbevidsthed?”. Ja, det mener jeg, det er. Det er vigtigt, at du forstår dig selv for at kunne forstå andre. Er det nemt? Nej, men det er spændende og et privilegium at få lov til at se folk udvikle sig«.
Alle er vigtige
Folk udvikler sig også og motiveres, når de kan se, at det, de laver, er med til at løse globale udfordringer, siger Annemarie Meisling. Da Chr. Hansen i januar 2019 blev kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed, gav det et boost af stolthed. Men der var også nogle medarbejdere, som ikke følte, det vedkom dem.
»Folk synes selvfølgelig altid, det er en fest med en pris. Men nogle kunne ikke helt se, hvad det havde med dem at gøre«.
Derfor arrangerede Chr. Hansen bootcamps, hvor afdelinger kunne deltage og komme med idéer til endnu flere bæredygtighedsinitiativer.
»Vi kørte det i mange teams, også i de teams, hvor man ikke lige mente, at man arbejder med bæredygtighed til daglig, for eksempel i indkøbsafdelingen. Men det gør de jo i høj grad. Deres bidrag gik på indkøb af grøn energi, og det har vi ageret på. Så nu er vi gået 100 procent over til grøn strøm«.
Det er afgørende, at alle ender af organisationen kan se deres betydning, siger Annemarie Meisling.
»Det er super vigtigt, at folk forstår, hvordan de bidrager hver især. Så vi gør det tydeligt, at alle har del i det her, og at virksomheden er en mangfoldig organisme med mange typer af mennesker, der alle er væsentlige«.