»Det er også en god idé at skabe mulighed for møder og samtaler uden for de almindelige møder, hvor man kan tale om løst og fast – præcis som man gør, hvis man mødtes tilfældigt på kontoret. Måske har man nogle frustrationer, man brænder inde med. Måske har man bare brug for at snakke om noget andet end selve opgaverne. Det kan gælde alle – også lederne selv«, siger Christine Ipsen, der mener, at virtuelle fredagsbarer eller fællesfrokost kan være et godt socialt afbræk i en tid med mange hjemmearbejdsdage.
Styrk tilliden
Christine Ipsen mener desuden, at tillid er et nøgleord i distanceledelse. »Som leder skal man vise, at man tør tage ansvar og gå forrest. Men medarbejderne skal samtidigt kunne fornemme, at deres leder har tillid til, at de selv kan træffe beslutninger og føre opgaverne ud i livet. Det gælder i al slags ledelse selvfølgelig, men måske især når man som leder ikke kan kigge medarbejderne over skulderen«, siger hun.
Vil vi se nogle andre typer af ledere i de virksomheder, hvor distanceledelse bliver normen?
»Det vil være mit bud. Mange ledere i dag er meget sociale og relationelle i deres lederstil. De elsker den energi, de får igen af deres medarbejdere. Spørgsmålet er, om denne form for ledelse kan overføres virtuelt. Forskning viser, at den gode virtuelle leder er mere planlæggende, opfølgende og målfokuseret, og det vil måske ikke falde alle ”analoge” ledere naturligt«, siger hun.
Sværere at onboarde
Tilbage til Michael Kjøller-Petersen fra Computershare, der har valgt at lade både ledere og medarbejdere i organisationen sidde hjemme til foreløbigt udgangen af året. Den lange periode med hjemmearbejde har krævet mange hovedbrud, fortæller han. Og det handler ikke kun om selve opgaverne.