»Jeg har i tidens løb været inde over alt fra produktion og registrering til forskning og produktlancering. Det har givet mig en god forståelse for, hvad folk taler om rundt om i virksomheden. En ballast, jeg aldrig nogensinde ville undvære,« siger hun.
Den specialfaglige viden er dog ikke nok, mener Marianne Kock. Ledelse kræver også en forståelse for forretningen. Og derfor har hun blandt andet en MBA-uddannelse på CV’et.
»Som topleder bliver du nødt til at forstå, hvordan det hele hænger sammen i en virksomhed. Det kræver faglig indsigt, men også en indsigt i finanserne,« fastslår hun.
Selvom du som leder forstår det meste, skal du erkende, at der er mange ting, medarbejderne er dygtigere til end dig. Og at de derfor også sidder på en viden, som kan være vigtig for dine beslutninger, forklarer Marianne Kock.
»Du kan ikke alle de ting, som du måske gerne ville kunne. Men det kan dine medarbejdere. Og derfor skal du være rigtig god til at lytte til dem og så træffe dine beslutninger med deres viden og indsigter i baghovedet,« siger Marianne Kock, der altid vender de beslutninger, hun har i tankerne, med sine lederkolleger.
»Jeg lægger vægt på en åben og ærlig dialog, og jeg sætter pris på, når folk tør sige mig imod. Jeg er langt fra perfekt, bare fordi jeg sidder på toppen med mandat til at træffe de store beslutninger. Jeg er nødt til at lytte og sørge for, at jeg har mine ledere med mig.«