Medarbejders hund står på gulvet og ser op på dens ejer
»Det gør ikke bare hverdagen nemmere at planlægge for mig – det betyder også, at min hund får mere tid sammen med mig i stedet for at ligge alene derhjemme,« fortæller Mathias Berlin, hvis hund Charlie er kendt af de fleste på kontoret.  Foto: Christian Als

Her må de tage hunden med på arbejde: »Alle ved, hvem Charlie er«

Foto Christian Als
10. maj 2023

Hos virksomheden Mars må medarbejderne tage deres hund og kat med på arbejde. Det skaber forbindelser mellem folk og virker afstressende på arbejdsmiljøet, lyder forklaringen. Men ordningen kræver klare regler.

Gå til Action card

Har du medarbejdere, der ud på eftermiddagen begynder at skæve uroligt til uret, fordi de skal nå hjem og lufte deres hund i tide?

Eller er du selv hundeejer og kender følelsen?

Så skulle du overveje at gøre som snackgiganten Mars. Her må medarbejderne nemlig tage deres kæledyr med på arbejde. Det gælder også på virksomhedens nordeuropæiske hovedkontor i Ørestad i København, der også huser datterselskabet Royal Canin, dyrefoderproducenten.

En af de ansatte i koncernen, svenske Mathias Berlin, er »super excited« for ordningen. Han pendler 3-4 dage om ugen fra Malmø med sin mellemstore puddel Charlie under armen.

Denne tirsdag formiddag ligger den under hans skrivebord med hovedet hvilende på gulvet. Den løfter det ene øjenbryn, når et par ben går forbi. Men ellers ligger den så stille, at den nærmest går i et med det beige gulvtæppe. Først da dens ejer læner sig ned og nusser den bag de lodne ører, sætter den sig på bagbenene med halende fejende over gulvet.

Herhjemme anbefaler Dyrenes Beskyttelse, at en hund maksimalt er alene hjemme i otte timer. I Sverige går de længere end en anbefaling og har ved lov vedtaget, at der ikke må gå mere end seks timer, før ejeren er tilbage.

Så hvis det ikke havde været muligt for Mathias Berlin at tage sin hund med på arbejde, ville det nærmest være umuligt for ham at være nok til stede på kontoret. Eller at have en hund.

»For mig er det et kæmpe plus at kunne tage min hund med på arbejde. Det gør ikke bare hverdagen nemmere at planlægge for mig – det betyder også, at min hund får mere tid sammen med mig i stedet for at ligge alene derhjemme. Det er win-win,« siger han til Lederstof.dk, som er taget til Amager for at blive klog på ordningen og de ledelsesmæssige udfordringer, der følger med valget om at tillade kæledyr på kontoret.

Hund ligger på skødet af en medarbejder på Mars' storrumskontor
Mars har udnævnt en såkaldt petombudsmand, som medarbejderne kan henvende sig til, hvis de føler sig generet af et kæledyr på kontoret. Det er dog kun sket ganske få gange.  Foto: Christian Als

Hundehotel uden gæster
Kæledyrsordningen, der udelukkende omfatter hunde og katte, har flere år på bagen. Men Mars forsøger hele tiden at forbedre rammerne for ordningen. Da virksomheden for halvandet år siden flyttede til nye lokaler i Ørestad, blev de indrettet med øje for, at de både skulle kunne rumme mennesker og kæledyr. Blandt andet blev der indrettet et såkaldt hundehotel, hvor hundene kunne opholde sig i løbet af dagen. Med rummelige, lavloftede hundehuse, støjreducerende planter og kraftig ventilation. Samt beroligende musik i højtalerne.

Men hundehotellet står i dag ubrugt hen. I stedet ligger hundene under medarbejdernes skriveborde i de åbne kontorlandskaber. I snor, vel at mærke, som reglerne for ordningen foreskriver.

Og det fungerer »over al forventning«. Det siger Katrine Grytter, der er direktør for corporate affairs hos Mars.

»Vi oplever stort set ingen problemer med at tillade hunde på kontoret, så længe de er i snor og vant til mennesker,« siger Katrine Grytter, der kun kan komme i tanke om små uheld med de firbenede. Et par gange har hunde bidt i eller lettet ben op ad en potteplante. Og så har det en enkelt gang eller to været nødvendigt at bede en medarbejder om at vente med at tage sin hund med på arbejde, indtil den – altså hunden – var blevet lidt ældre og mere »socialiseret«, som hun kalder det. At hunden er rolig og ikke forstyrrer arbejdsroen på kontoret er et af kravene i virksomhedens såkaldte ’pet friendly policy’.

Sker der overtrædelser af reglerne, kan medarbejderne gå til virksomhedens petombudsmand og i fortrolighed vende eventuelle problemer med en kollegas kæledyr. Det har dog ifølge Katrine Grytter kun været nødvendigt i ganske få tilfælde.

Mars' storrumskontor

Mars' kæledyrsordning

Medarbejderne må tage deres hund eller kat med på kontoret.

Medarbejderne skal sikre sig, at andre kolleger ikke er allergiske eller bange for deres kæledyr, inden de tager det med på kontoret eller sætter sig i nærheden af andre.

Dyrene skal være vaccinerede, renlige og trygge ved mennesker.

Dyrene skal være i snor og ligge ved medarbejderens plads eller være anbragt i det nuværende hundehotel.

Virksomheden har udnævnt en såkaldt petombundsmand, som medarbejderne kan gå til, hvis de føler sig generet af eller utryg ved en kollegas kæledyr.

Foto: Christian Als

Fold ud

Beroligende effekt
Der er i gennemsnit fem hunde om dagen på Mars’ kontor i Ørestad, der rummer 120 kontorpladser. Og hundene har en tydelig positiv effekt på arbejdsmiljøet, siger Katrine Grytter og henviser til forskning om kæledyrs effekt på mennesker.

»Det er bredt anerkendt, at kæledyr har en afstressende effekt på mennesker. Det virker simpelthen beroligende at have en hund gående roligt omkring eller liggende i nærheden af en,« siger hun. Denne formiddag kan vi i hvert fald konstatere, at de fem hunde, der er til stede, ikke ligefrem opildner til stress og jag.

På et fælleskontor ligger en hund – en lille, plysset havapoo, der lyder navnet Gullan – og blunder på skødet af sin ejers sidemand, helt upåvirket af snakken omkring den. I et andet rum holder en medarbejder onlinemøde, mens hun kæler med sin hund Kalle, der er en australian shepherd med mellemlang pels og vågne isblå øjne. Kun en enkelt gang hører vi et par skarpe bjæf ude fra Catwalken, som gangen, der løber fra receptionen, bliver kaldt.

Ifølge Katrine Grytter virker hundenes tilstedeværelse ikke blot afstressende. De er også med til at skabe forbindelser mellem medarbejderne. Som når Mathias Berlin tager sin puddel Charlie med rundt i huset og bliver mødt af smil og kommentarer fra folk, der spørger til hunden eller lige skal hen og klappe den. »Alle kender Charlie – faktisk tror jeg, der er flere, der kender min hunds navn end mit,« griner Mathias Berlin. »Det viser, at hundene er en form for socialt samlingspunkt,« siger han, mens Charlie bliver nusset af en medarbejder, som ikke selv har dyr, men som har bøjet sig ned for at hilse på kontorets »maskot«, som hun kalder Charlie.

Medarbejders hund står på gulvet og ser op på dens ejer
Hunden Ludwig er med sine 13 år kontorets ældste, og hans ejer, Lene Sommer Reuss, er derfor glad for at kunne have ham med på kontoret: »Med hans alder er det ikke muligt at være alene hjemme en hel arbejdsdag.« Foto: Christian Als

Sunde pauser
En anden fordel ved at kunne tage sin hund med på kontoret er, at det giver hundeejerne sundere pauser, forklarer Katrine Grytter. Mindst en gang om dagen tager de nemlig deres hund med ud på en gåtur i den nærliggende park eller på Amager Fælled. Det giver motion og frisk luft. Og dermed en langt bedre pause end på kontoret.

Mathias Berlin er enig: »Gåturen gør, at jeg lige får samlet tankerne efter en formiddag foran computeren. Men jeg var nok ikke kommet ud at gå, hvis jeg ikke havde min hund med på arbejde. Så det er da helt sikkert en sidegevinst ved ordningen,« siger han.

Det er dog ikke kun hundeejerne, der får motion. Indimellem bliver hundene nemlig luftet af de medarbejdere, der ikke selv har dyr. På den måde får flere gavn af de firbenede på kontoret, forklarer Katrine Grytter, der selv er vokset op med både hund og kat, men lige nu er »in between pets«, som hun formulerer det.

Medarbejders hund ser op mod kameraret

Her er fordelene ved kæledyrsvenlige kontorer

  1. Reducerer bekymring: Kæledyrsejere undgår at have dårlig samvittighed over at efterlade deres kæledyr hjemme, og hunden eller katten får tilsyn og pleje det meste af dagen.
  2. Bedre fokus og sundhed: Medarbejdere, der går en tur med deres hund under frokosten, får både mental afslapning og fysisk aktivitet og kan dermed fokusere bedre på arbejdet resten af dagen.
  3. Fremmer social interaktion: Hunde og katte fungerer som sociale forbindelser mellem mennesker og øger interaktionen mellem de ansatte på kontoret.
  4. Øger loyaliteten: Medarbejdere, der føler, at de har en god balance mellem arbejde og privatliv, er ofte mere loyale over for deres arbejdsgiver og har en højere arbejdsmoral.

Foto: Christian Als

Fold ud

Plads til alle
Hun mener, at det kan smitte positivt af på produktiviteten at gøre arbejdspladsen dyrevenlig. »Produktiviteten i en virksomhed hænger jo tæt sammen med arbejdsmiljøet. Så når vi nu ved, at kæledyrene har en afstressende effekt, at de er med til at skabe forbindelser mellem folk, og at medarbejderne får rørt sig mere, så er det svært at forstille sig, at det ikke skulle give medarbejderne mere overskud og dermed energi til at fokusere på opgaverne,« siger hun.

Men det er jo ikke alle, der bryder sig om at være i nærheden af dyr – nogen er ligefrem bange for dem. Vil de ikke trives dårligere på en arbejdsplads, hvor der ligger hunde under skrivebordene?

»Der skal selvfølgelig være plads til alle. Også dem, der ikke kan lide dyr. Derfor skal man altid spørge om lov til at sætte sig hos andre, hvis man har dyr med. Vi lægger stor vægt på, at dyrene er rolige og ikke udviser aggressiv adfærd. Det er simpelthen et krav, hvis man vil have sin hund med på kontoret,« siger hun.

»Opstår der de mindste problemer, er det vigtigt, at vi får taget snakken. Det er også derfor, vi har udnævnt en petombudsmand, som man altid kan gå til. Men det er som sagt meget, meget sjældent, at det sker. Vi får stort set kun positive tilbagemeldinger på ordningen,« fastslår Katrine Grytter.

Vil alle andre arbejdspladser kunne indføre en lignende ordning?

»De fleste vil. Men de fysiske rammer skal selvfølgelig være i orden. Det kræver, at man har godt med plads og gode muligheder for rengøring og ventilation,« siger Katrine Grytter.

Men det er nødvendigt, understreger hun, at have et klart regelsæt på området, hvis ordningen skal blive en succes. Det skal stå klart, hvilke krav der stilles til kæledyrenes adfærd og sundhed, herunder vaccinationer, hvor og hvor ofte de må være på arbejdspladsen, og hvad man som medarbejder skal gøre, hvis man føler sig utryg ved eller generet af en kollegas kæledyr.

Det er oplagt at inddrage medarbejderne, når man udformer reglerne, påpeger hun. »Det er jo medarbejderne, der skal dele kontor med kæledyrene, så det giver god mening at lade dem komme med input til reglerne,« siger hun.

Medarbejder i Mars kæler med sin hund i et møde
»Det er bredt anerkendt, at kæledyr har en afstressende effekt på mennesker,« fastslår Katrine Grytter, der er direktør for coporate affairs hos Mars. Foto: Christian Als

Hvor er Charlie?
Alderspræsidenten blandt hundene på kontoret hos Mars er Ludwig, en bichon frise på 13 år. De senere år er den blevet dårligt gående, fortæller dens ejer, Lene Sommer Reuss, der derfor transporterer den til at og fra arbejde i en klapvogn.

»Med hans alder er det ikke muligt at være alene hjemme en hel arbejdsdag. For mig betyder det alt, at jeg kan tage ham med på arbejde. Det er trygt for ham at ligge her ved siden af. Og så har jeg jo masser af kontakt med ham i løbet af dagen. Han er den fødte kollega,« siger hun.

Mathias Berlin er gået til pause. Uden Charlie. Med logrende hale er den blevet sat af hos Marie-Louise i regnskabsafdelingen. Hun er Charlies bedste ven, forklarer Mathias Berlin. Hun har ofte Charlie på skødet, når hun holder Teamsmøder med kolleger i udlandet. Derfor har Mathias Berlin flere gange været ude for, at kolleger, han aldrig har mødt, ud af det blå spørger ham: »Hvordan går det med Charlie?«

Action Card

Mars' tips til, hvordan du gør virksomheden kæledyrsvenlig

  1. Opret et dedikeret team. Det er godt, hvis teamet består af medarbejdere fra HR, nogen med juridisk ekspertise og repræsentanter fra forskellige dele af organisationen. For at inkludere alles meninger og engagement kan der sendes et spørgeskema ud til alle medarbejdere. Det kan indeholde, hvilke kæledyr der henvises til, hvor ofte de må have lov til at være på kontoret, og hvilke regler der er vigtigst for kæledyrsejerne og andre ansatte.
  2. Udarbejd et klart regelsæt. Hvilke kæledyr er tilladt på arbejdspladsen? Hvornår og hvor ofte? Hvor kan kæledyr opholde sig? Derudover bør retningslinjerne indeholde en proces, der beskriver, hvordan eventuelle problemer skal håndteres.
  3. Lav en aftale med medarbejderne. Udarbejd også en aftale, som medarbejdere, der ønsker at have deres hunde og katte med på arbejde, kan underskrive. Dette er for at sikre, at de forstår regelsættet og de gældende betingelser.

Relateret indhold

Camilla Sløk sidder på en trappe

Sådan kan de gamle filosoffer hjælpe dig til at blive en bedre leder

Luther, Kierkegaard og Sartre er gode pejlemærker, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, når dine medarbejdere rammes af sygdom, død eller andre eksistentielle kriser. Det vigtigste er, at du gør noget og ikke bare glider af på ansvaret, siger Camilla Sløk, tidligere præst og i dag ledelsesekspert på CBS.
10 min.
Casper Aaen står og snakker med sine medarbejdere

Et opgør med ineffektive møder blev et skridt på vejen til fire-dages arbejdsuger

Møderne var for mange og for lange hos virksomheden PanzerGlass, der besluttede at udfordre de dårlige vaner. En målrettet indsats har ført til både færre og mere effektive møder. Det er afgørende for, at medarbejderne – inklusive ledelsen - i dag kan holde fri hver anden fredag.
7 min.
Nils Nyvang Bacher lægger mødeforplejning

Her sørger fire ’bedsteforældre’ for oprydning, hjemmebag og gode råd om kaffepletter og kærestesorg

At skabe tryghed er det suverænt vigtigste for serieværksætteren og topchefen Martin Thorborg. Derfor har han ansat fire seniorer til at hjælpe den unge medarbejderstab i Dinero med at trives bedre på jobbet.
7 min.
Berit Riise Larsen sidder foran en computerskærm

Sådan fik Berit hjælp til at gøre sit arbejdsliv som leder meget lettere

Som ny leder måtte Berit Riise Larsen kæmpe med nogle klassiske problemstillinger. Et forløb med en sparringspartner fik hende til at indse, hvad der skulle til for at få en bedre hverdag, hvor der er plads til fritid, og den dårlige samvittighed er pakket væk.
6 min.
En medarbejder benytter trivselsmålingsskærmen med smileyer

Her giver medarbejderne karakterer til arbejdsdagen

Hvad stiller du som leder op i en branche, hvor det traditionelt er svært at rekruttere og fastholde medarbejdere? Ledelsen hos Espresso House vendte udviklingen med utraditionelle midler.
7 min.
Stress

Alt for mange medarbejdere tør ikke tale med chefen om stress: Det er ikke nok, at ‘din dør er åben’

Ofte tør stressramte medarbejdere ikke inddrage deres leder i problemerne, før det er for sent, siger en af landets førende stressforskere. Øget tillid kræver ekstra opmærksomhed på trivslen hos den enkelte og en klar plan for lederens rolle, når stressen rammer.
6 min.