5 gode råd

Historisk stor mangel på ledere: 5 gode råd til dig, der overvejer et nyt lederjob

4. oktober 2021

De seneste måneder er der slået flere lederjob op i Danmark end nogensinde før. Dermed er der lige nu ekstra gode muligheder for at lande det lederjob, du altid har drømt om. Men hvad skal du tage højde for, inden du kaster dig ud i nye udfordringer? 

Gode råd til dig, der overvejer et nyt lederjob
Shutterstock
Gå til Action card

Går du med drømmen om at blive leder? Eller overvejer du at skifte dit nuværende lederjob ud med et andet og mere attraktivt?

Så er der ekstraordinært gode muligheder netop nu.

De seneste måneder er der nemlig slået historisk mange lederjob op i Danmark. Det viser en analyse, som Lederne har gennemført på baggrund af tal fra jobportalen Jobnet.

I august blev der registeret det næsthøjeste antal ledige stillinger inden for ledelse nogensinde, kun overgået at tallene for juli. Helt konkret blev der i august opslået 2.253 lederjob, når der korrigeres for sæsonudsving, mens der måneden før blev slået 2.371 lederjob op. Til sammenligning blev der i gennemsnit kun slået knap 1.400 lederjob op om måneden i 2019.

Den store efterspørgsel på ledere hænger tæt sammen med det økonomiske opsving, som det danske erhvervsliv har oplevet i kølvandet på coronakrisen. Det mener Niklas Praefke, cheføkonom hos Lederne.

»Arbejdsmarkedet er i allerhøjeste gear i øjeblikket, og beskæftigelsen sætter måned efter måned nye rekorder. Det betyder, at der er stor efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft – herunder ledere,« fastslår han. 

Det kan være fristende at søge nye udfordringer i en tid, hvor jobmarkedet bugner med stillingsannoncer. Men du skal tænke dig godt om, inden du vælger at prøve dig selv af i et nyt lederjob. Sådan lyder det fra Michael Uhrenholt, som er ledelsesrådgiver hos Lederne.

»Man kan hurtigt lade sig forblænde af flotte stillingsbeskrivelser og virksomheder, som er gode til at sælge sig selv som attraktive arbejdspladser. Derfor skal du passe på med at hoppe ud i det første det bedste job. Det mest centrale er, at du får gjort op med dig selv, hvad der er vigtigt for dig, når du går på arbejde. Ved du det, er der langt større chance for at finde et job, som du bliver glad for,« siger Michael Uhrenholt.

Han kommer her med 5 gode råd til, hvad du skal tage højde for, inden du sender din jobansøgning afsted.  

1. Find ud af, hvad der driver dig

Et godt udgangspunkt for din jobsøgning er at spørge dig selv, hvad der motiverer dig i dit arbejde. Er det vigtigste, at du kan udvikle dig fagligt? Er det lønnen, der er drivkraften for dig? Eller vægter du virksomhedens strategi og formål særlig højt? Sidstnævnte kan faktisk have betydning for din karriere fremadrettet. Arbejder du i en virksomhed med en bæredygtig strategi – som er et essentielt krav for virksomheder både nu og i fremtiden – kan det nemlig være en god måde at pleje og udvikle dit CV på.

Er du afklaret med din motivation for at gå på arbejde – men også med, hvad der dræner dig for energi i jobbet – har du ikke bare et godt pejlemærke for, hvad et potentielt nyt job skal indeholde, men også en god indikator på, om det vil give mening for dig at søge nye veje. Det kan jo være, du finder ud af, at dine jobkriterier allerede bliver opfyldt i din nuværende stilling.

2. Se jobbet i et større perspektiv   

Det er ikke nok at se på det mulige nye job isoleret set. Du skal også zoome ud og vurdere, hvordan jobbet vil passe ind i dit liv generelt. Du skal kunne se for dig, at du vil kunne opnå en god balance mellem dit arbejdsliv og dit privatliv. Vil du kunne leve med, at du skal lægge 50 timer eller mere i jobbet om ugen? Eller er det er vigtigt for dig at kunne gå tidligt hjem for at være sammen med familien?

Prøv for eksempel at spørge dig selv, hvad dine vigtigste mål, ønsker og prioriteringer er lige nu i forhold til, hvor du er i livet. Svaret kan give dig en idé om, hvor meget tid og energi du er klar til at lægge i jobbet. 

3. Vær klar til igen at bevise dit værd 

Hvis du har siddet i dit nuværende job i en længere periode, har du formentligt opbygget et tillidsvækkende forhold til dine medarbejdere og dine egne chefer – en form for organisatorisk kredit. Du har vist, at virksomheden kan stole på dig. Og at du er den rigtige til jobbet. Og derfor har du sikkert også fået tilranet dig nogle nye og spændende opgaver, som du ikke fik lov til at lave i begyndelsen. Eller måske har du med tiden fået friere rammer og en mere fleksibel hverdag?

Den organisatoriske kredit, som du opbygger, når du gør det godt i et job, er ikke nødvendigvis til stede fra første dag i et nyt job. Spørgsmålet er, om du er klar til at give slip på den kredit, du har opbygget med de fordele, det kan give. Måske er det netop de ekstra ting, du har opnået, som gør, at du trives i dit nuværende job? Under alle omstændigheder skal du være indstillet på, at det kræver en stor indsats at genopbygge den samme position og organisatoriske kredit i en ny virksomhed.  

4. Find referencer på virksomheden 

De fleste virksomheder indhenter referencer, når de ansætter nye medarbejdere. Det samme skal du gøre med virksomheden. I opslaget og på deres hjemmeside vil det sikkert fremgå, hvor fantastisk virksomheden er. Men kan de leve op til de løfterige ord? Det skal du finde ud af, så du undgår at lande et job, som i virkeligheden viser sig at være noget helt andet.

Måske har du forbindelser i dit netværk, der arbejder eller har arbejdet i virksomheden? Spørg i så fald ind til, hvordan arbejdsmiljøet, opgaverne og udviklingsmulighederne er. Du kan også se på, hvordan virksomheden optræder udadtil for at få en idé om, hvad det er for en type virksomhed. Eller måske undersøge, hvor gode ratings virksomheden har fået af nuværende og tidligere medarbejdere på jobportalerne.

Endelig er det også godt givet ud at undersøge virksomhedens økonomi – er de i fremgang, eller har de svært ved at skabe overskud? Det kan også have indflydelse på, om det er et sted, der er værd at satse på. 

5. Målret din jobsøgning – og øg dine chancer for et nyt job

I mange lederjob er det et ufravigeligt krav, at du skal have en særlig faglig indsigt i det område, som virksomheden arbejder inden for. Derfor kan det være svært at komme i betragtning til et job, hvis du kommer fra en helt anden branche – også selvom efterspørgslen på ledere er stor lige nu. Så hvis du vil øge din chancer for at lande et nyt job, vil mulighederne være størst inden for din egen branche.

Skulle du have en profil, som mere peger i retning af generalist, må du slå på din evne til at lære nyt. Kom gerne med konkrete eksempler på, at du tidligere har opnået indsigt i et fagspecifikt område. Og forklar, hvordan du har formået at bruge den viden til at opnå resultater.

Michael Uhrenholdt

Michael Uhrenholt

Michael Uhrenholt er en del af rådgiverteamet i Ledelse, Ledernes enhed for sparring og rådgivning af ledere

Han har særligt kompetencer inden for blandt andet lederudvikling og rekruttering og har været hos Lederne siden 2007.

Medlemmer af Lederne kan få gratis ledersparring hos Michael og hans kolleger

Fold ud

Relaterede artikler:

MereteWedellsborg-1920x960_wide-min
Ledelsesværktøjer

Som leder skal du ikke være bange for ophedede diskussioner. For nogle teams kan det være nøglen til de gode resultater

Prøver du også at bremse konfrontationer og konflikt i din ledergruppe? Så gør du måske dig selv og din virksomhed en bjørnetjeneste. De allerbedste lederteams brydes nemlig så det brager og slår gnister. Men de sørger også for at samle hinanden op bagefter.
10 min.
En ældre kollega sidder med sine kolleger
Fastholdelse

5 gode råd: Sådan undgår du, at dine medarbejdere smutter

Folk skifter oftere job end tidligere. Og samtidig må virksomhederne kæmpe for at finde ny hænder. Derfor er der lige nu ekstra god grund til at forsøge at holde på de gode medarbejdere, du allerede har. Tre eksperter fortæller dig hvordan.
8 min.
En kollage af shitstorms fra medier
Krisekommunikation

9 gode råd: Sådan kommunikerer du som leder, når krisen rammer

Ikke to kriser er ens, men de har alle det til fælles, at de kan få alvorlige konsekvenser for dit eget eller virksomhedens omdømme. Her giver en erfaren kommunikationsekspert sine bedste råd om krisekommunikation.
11 min.
En masse mennesker sidder og smiler til et møde
10 gode råd

10 gode råd til mere effektive møder

Måske kender du til frustration over at sidde til endnu et møde, der trækker ud. Rådgiver hos Lederne, Michael Uhrenholt, har nogle konkrete råd til god mødekultur.
5 min.
7 gode råd til at skabe en god hybrid arbejdsplads
Hybrid ledelse

7 gode råd: Sådan skaber du en god hybrid arbejdsplads

6 min.
7 gode råd hvis din medarbejder er psykisk syg
7 gode råd

Sådan gør du, hvis din medarbejder rammes af psykisk sygdom

Hver 3. dansker får i løbet af livet en psykisk sygdom. De mest udbredte sygdomme er depression og angst. Læs her, hvad du kan gøre for en ramt medarbejder.
5 min.