Sådan lander du dit næste lederjob
Spørg dig selv, hvad der motiverer dig. Plej dit netværk med omtanke. Og klæd dig på til at blive en bæredygtig leder. Sådan lyder nogle af rådene fra ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt til, hvordan du scorer dit næste lederjob.

Bevæggrundene kan være mange, når du som leder søger job. Spørgsmålet er, hvordan du kommer videre på den bedst mulige måde.
Det spørgsmål har vi stillet Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver hos Lederne, der har over ti års erfaring med at hjælpe ledere videre til deres næste job. Her har vi sammenfattet hans seks bedste råd.
1. Find ud af, hvad der motiverer dig
»Svaret kan være et godt pejlemærke for, hvad dit kommende lederjob skal indeholde – ikke kun i forhold til, hvad der er realistisk at få, men også i forhold til at lande et job, du rent faktisk bliver glad for«, siger Michael Uhrenholt, der ofte beder de ledere, han rådgiver, om at beskrive deres drømmejob.
»Det handler om at blive klog på, hvilken retning din karriere skal tage«, forklarer han.
»Nogle finder ud af, at de er glade for det, de laver, men bare har brug for luftforandring i form af en ny virksomhed og nye kollegaer. Andre vil prøve en helt anden branche, og så kan det være, at du bliver nødt til at steppe et trin eller to ned på karrierestigen. Men det er bedre end at ende i et job, hvor du brænder ud efter få måneder«, siger han.

2. Bliv skarp på dine kompetencer – gerne med hjælp fra andre
Jo skarpere du er på dine kompetencer, jo bedre afsæt får du for din jobsøgning, mener han.
»Det er nemmere at sælge dig selv, når du ved, hvad du er god til. Det gælder ikke kun, når du skal skrive jobansøgninger, men også i forhold til dit CV, din profiltekst på LinkedIn og dit pitch«.
»Kender du dine styrker – og ved, hvad der motiverer dig – har du langt nemmere ved at finde ud af, hvilke job du skal gå efter. Og det vil formentlig også være netop de job, hvor dine chancer er størst«, fortæller Michael Uhrenholt.
3. Saml på succeshistorier – og gør din fortælling stærkere
»Alle kan sige, at de er gode til at snakke med mennesker. Det bliver først troværdigt, hvis du kan fortælle, hvordan det har hjulpet dig gennem en konkret situation eller opgave«, fortæller han.
Succeshistorierne gør ikke alene din fortælling stærkere. De kan også bidrage til, at du skiller dig ud fra mængden, slår Michal Uhrenholt fast.
»Det er de små historier, vi husker. Især hvis man kan mærke, at det er noget, du oprigtigt er stolt af. Det behøver ikke at handle om et stort overskud, du har skabt«.
»Hverdagens små problemer fylder meget for medarbejderne, så det er jo også en succeshistorie og et stort plus, hvis du kan fortælle om, hvordan du har tacklet sådan en situation«, siger Michael Uhrenholt.
Bliv skarp på dine succeshistorier
4. Dyrk en lille, men relevant del af dit netværk
»Op imod 70 procent kommer videre gennem deres netværk. Så det har kæmpe betydning for dine jobmuligheder. Det kan åbne døre, du ellers ikke ville kunne komme ind ad«, siger han og understreger, at du skal pleje dit netværk løbende.
»Rykker du først på det, når lokummet brænder, kan det tage lang tid, før dine anstrengelser fører til noget«, fortæller han.
Ifølge Michael Uhrenholt skal du passe på med at sigte for bredt, når du rækker ud til dit netværk via eksempelvis LinkedIn.
»Størstedelen af dem, vi er forbundet med på LinkedIn, er slet ikke relevante i jobøjemed. Det er måske gamle skolekammerater eller en tidligere nabo, der arbejder i en helt anden branche«.
»Fokusér i stedet på fem til ti navne og skab stille og roligt kontakt til dem. I starten kan det være med likes og kommentarer til deres opslag. Og senere ved at sætte kaffeaftaler op«, siger han.
En god idé kan være at kontakte personer, der sidder lidt længere oppe i systemet end dig selv.
»Hvis du udelukkende tager fat i dem, der laver det samme som dig selv, er der sjældent meget hjælp at hente. Ofte vil I være i konkurrence med hinanden«.
»Tag i stedet kontakt til dem, der har direkte indflydelse på, hvem virksomheden hiver ind – hvis du er linjeleder vil det typisk være en, der sidder et niveau eller to højere end det, du befinder dig på«, siger Michael Uhrenholt, der også anbefaler netværksgrupper som en effektiv måde at skabe et godt og brugbart netværk på.
5. Styrk dine kompetencer inden for bæredygtig ledelse – det er fremtiden!
Og står du også stærkt i forhold til digitalisering, vil det gøre dig endnu mere eftertragtet.
»Som leder er der ingen vej uden om at følge med i den teknologiske udvikling. Dels skal du selv være på et vist niveau og kunne bruge de mest almindelige apps og platforme. Dels skal du følge med i, hvad der rører sig på området«.
»Det handler om at kunne se og bruge de muligheder, som teknologien giver. Har du for eksempel stået i spidsen for en succesrig digital transformation, vil det i mange virksomheder blive set som en klar fordel«, siger Michael Uhrenholt.
6. Skift ikke job, bare fordi det ser godt ud på dit CV
Men det råd skal du passe på med at følge alt for nøje, mener Michael Uhrenholt.
»Hvis du er glad for dit job – og kan se dig selv i det i lang tid fremover – er der ingen grund til at søge nye udfordringer. Hvem siger, du finder noget, der er lige så godt?«.
»Mange virksomheder gennemgår store omvæltninger, og derfor vil de opgaver, du sidder med, også ændre sig. Derfor kan du sagtens fremstå som en leder, der er omstillingsparat og agil, selv om du ikke skifter job med jævne mellemrum«, siger han.
Dog kan det blive en udfordring at skifte til en ny eller tidligere branche, hvis man har siddet længe i det samme job.
»Efter en årrække vil folk begynde at forbinde dig med det firma og den branche, du arbejder i. Så hvis du gerne vil prøve noget helt nyt, kan det være fornuftigt nok ikke at vente for længe«, siger Michael Uhrenholt og slutter, hvor han startede:
»Når alt kommer til alt, er det din motivation og lyst, der bør være ledende for de karrierevalg, du træffer«.