»Kollegerne møder i min mor et smil og en omsorgsfuld person, der bare udstråler glæde og begejstring for det her. Det tvinger også mig til at tænke mere holistisk og empatisk,« siger Joakim Steenfos. Foto: Christian Als
Familiært

Joakim ansatte sin egen mor. Det var måske hans bedste ledelsesbeslutning

2. september 2021

Joakim Steenfos er ifølge sine medarbejdere lidt for hård og autoritær. Nu har han ansat sin 61-årige mor for at skabe bedre trivsel. Og det virker.

Gå til Action card

»Jeg ved godt selv, at det kan lyde lidt skørt at ansætte sin egen mor. Men da jeg fremlagde business-casen for min bestyrelse, kunne de lide ideen med det samme. Og jeg kan se i dag, at det nok er en af de bedste beslutninger, jeg har truffet som leder.«

 

Joakim Steenfos står i spidsen for en fremadstormende ung virksomhed, Radiant, der på fire år er vokset fra nul til 20 ansatte.

 

En virksomhed, hvor han som leder fokuserer benhårdt på at skabe resultater, men måske lidt for lidt på trivsel. For med en fortid i blandt andet Nykredit og Deloitte er Joakim Steenfos typen, som arbejder solen sort og forventer, at hans medarbejdere gør det samme.

 

»Det handler i bund og grund om at drive en forretning og levere nogle resultater. Derfor har vi i Radiant et professionelt miljø med unge, men ekstremt dygtige og karrieremindede mennesker. Vi er meget ambitiøse,« siger Joakim Steenfos.

»Det har jo været et instant hit. Kollegerne omtaler hende som ’Mor Mette’. Og jeg tror ikke, at nogen af os kan forestille sig, at det ikke fortsætter,« siger Joakim Steenfos. Foto: Christian Als

Måling lyste rødt

Selvom han altså ikke lægger skjul på, at både ambitionerne og kravene til de ansatte er tårnhøje, kom det alligevel som lidt af et chok, da resultatet af Radiants første trivselsundersøgelse tikkede ind for et halvt år siden.

 

Den viste godt nok, at de ansatte var meget glade for at arbejde i Radiant og satte ledelsen højt på det faglige plan. Men den afslørede også, at Joakim Steenfos’ ledelsesstil virkede noget hård, autoritær og distanceret.

 

»Jeg tror, at mange iværksættere kan genkende billedet af, at chef og ansatte kommer længere fra hinanden i takt med, at virksomheden vokser. Men survey’en overbeviste mig om, at jeg blev nødt til at tænke over, hvordan jeg kunne vise mit blødere jeg, også på arbejdspladsen,« siger Joakim Steenfos.

 

Løsningen var yderst utraditionel, men lå lige for: Joakim Steenfos’ mor, Mette Høst, stod efter en erhvervskarriere i blandt andet GlaxoSmithKline, McKinsey og SAS uden job. Hun havde fulgt med i Radiants udvikling siden den spæde start og flere gange foreslået, at hun kunne blive ansat der.

 

»Det havde jeg blankt afvist, men lige pludselig kunne jeg se for mig, hvor vigtig en funktion, hun kunne udfylde. Og efter at bestyrelsen havde sagt god for det, sprang jeg ud i det og ansatte hende,« siger Joakim Steenfos.

Blå Bog Joakim Steenfos, f. 1991

  • 2017-nu: CEO og Co-Founder af Radiant
  • 2014-2017: Ansat i Deloitte, blandt andet som Senior Consultant og med ansvar for Business Development
  • 2012-2013: Ansat i Nykredit, først som salgskonsulent og siden som Assistant Teamleder for salg i Nykredit Direkte.
  • 2010-2012: Morfars.dk. Først som salgskonsulent. Derefter som service/sales manager.

Har gået på HA. Jur på CBS og HA strategisk kommunikation på SDU

Chefens bløde ansigt

Mette Høst har officielt fået titel af ’Office Manager’ i Radiant, men hun foretrækker selv betegnelsen ’kontor-alf’.

 

»Jeg sørger for snacks og frokost, men min vigtigste funktion er måske de uformelle snakke, jeg har med de ansatte over kaffemaskinen. Så min primære rolle er at skabe et rart arbejdsmiljø,« siger Mette Høst.

 

Så i virkeligheden er du chefens bløde ansigt?

 

»Altså, Joakim kan jo godt stå for den nære og empatiske ledelse også. Der er bare ofte ikke tid til det,« siger Mette Høst.

 

Ifølge Joakim Steenfos har ansættelsen af hans mor hjulpet med at opfylde et klart formuleret mål om at gøre arbejdspladsen rarere, mere struktureret og mere tryg for de ansatte, der har en gennemsnitsalder på kun 28 år.

 

»Jeg er ekstremt passioneret. Og jeg vil se den samme passion i service-funktionen, som jeg udviser i min position. Det leverer min mor heldigvis,« siger Joakim Steenfos.

 

Hvilke overvejelser gjorde du dig, inden du ansatte hende?

 

»For et halvt år siden besluttede vi i samråd med bestyrelsen, at virksomheden nu var nået til et punkt, hvor vi kunne investere i at gøre den til en mere attraktiv arbejdsplads ved at se på løn, strukturer og karrieremuligheder. Vi var også enige om behovet for at få mennesket tænkt mere holistisk ind, og det skabte behovet for at nogen kunne tage sig af det praktiske,« siger Joakim Steenfos og tilføjer:

 

»Og da min mor havde mistet sit arbejde, opstod der en ret unik timing, hvor vi kunne hjælpe hinanden.«

 

Ifølge Joakim Steenfos er missionen lykkedes. Takket været hans mor er det lykkedes at dreje virksomhedens kultur i en anden retning.


»Vi vil også være et sted, hvor medarbejderne trives og føler sig trygge. Og det har hun hjulpet med.«

Som Office Manager sørger Mette Høst for at hjælpe med en masse praktiske ting. Hun fylder kontorartikler op, står for frokostordningen, sørger for mødefaciliteter, vander planter, laver kaffe og serverer kage. Og kommer forbi med en skål med snacks.

 

Det er vigtigt i sig selv, at alle de praktiske ting bare fungerer. Men det er et lige så stort plus, siger Joakim Steenfos, at hans mor kan levere noget af den empati, som han selv har en tendens til at glemme i en travl hverdag.

 

»Kollegerne møder et smil og en omsorgsfuld person, der bare udstråler glæde og begejstring for det her. Det tvinger også mig til at tænke mere holistisk og empatisk,« siger Joakim Steenfos.

Giver forretningsmæssig værdi

Han lægger ikke skjul på, at hensynet til hans mor i høj grad også har spillet ind på ansættelsen.

 

»Man kærer sig om sin mor, det er klart. Og hun blev ledig i en alder af 60. Så er det rart at kunne hjælpe,« siger han.

 

Men bundlinjen er, at hun kun er blevet ansat, fordi det giver forretningsmæssig værdi, understreger han.

 

»Eller havde bestyrelsen ikke godkendt det,« siger Joakim Steenfos.

 

Er der slet ikke noget mærkeligt eller negativt ved at have sin mor på arbejdspladsen?

 

»Jeg har tidligere arbejdet i Nykredit og Deloitte, og der gør man ikke sådan noget. Men her fungerer det. Man skal lige vænne sig til det, men sådan er det med alle nye kolleger,« siger Joakim Steenfos.

 

Er du en anden chef, når din mor er på jobbet?

 

»Det er med til at give noget medmenneskelighed i mig, at jeg ved at min mor er herinde. Jeg ved, at der er noget omsorg og noget empati, der smitter af. Og så har det lært mig, at der skal være en balance i alt. Vi sultne karriereryttere har godt af at blive mindet om, at der er mere i livet end business og karriere,« siger Joakim Steenfos.

 

 

Joakim ansatte sin egen mor. Det var måske hans bedste ledelsesbeslutning
»Man kærer sig om sin mor, det er klart. Og hun blev ledig i en alder af 60. Så er det rart at kunne hjælpe,« siger Joakim Steenfos. Foto: Christian Als

Overvældende positiv modtagelse

Indtil videre er hans mor ansat i erhvervspraktik, men det er tanken at gøre ansættelsen permanent.

 

»Det har jo været et instant hit. Kollegerne omtaler hende som ’Mor Mette’. Og jeg tror ikke, at nogen af os kan forestille sig, at det ikke fortsætter,« siger Joakim Steenfos.

 

Også udadtil har reaktionen været overvældende positiv. Et opslag på LinkedIn er set flere end 200.000 gange og har affødt over 5.000 likes og flere hundrede kommentarer, langt overvejende positive.

 

»Jeg tror ikke, at jeg har fået en eneste negativ kommentar, og kunderne har også taget godt imod det. Det, at jeg har brug for hjælp med at huske det holistiske, det medmenneskelige og det empatiske, tror jeg en del ledere kan genkende. Og at det er så er min mor, der kan hjælpe med det, synes folk heldigvis er fantastisk,« siger Joakim Steenfos.

Action Card

Tre ting du skal passe på, når du ansætter nære relationer

Det er helt generelt ikke tilrådeligt, at du som leder ansætter familiemedlemmer eller andre relationer.

Men ifølge Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver og teamchef i Lederne, er det i høj grad et generationsspørgsmål. Yngre iværksættere og virksomhedsejere ser en klar styrke i at ansætte venner, klassekammerater eller familiemedlemmer. Mens man i de mere traditionelle virksomheder aldrig kunne drømme om det.

Her er Michael Uhrenholts tre råd:

  1. Spørg din egen chef. Det er ikke en beslutning, du selv skal træffe enerådigt. Læg kortene åbent på bordet overfor din egen chef, bestyrelse eller ejerkreds, og sørg for at få tilvejebragt et ordentligt beslutningsgrundlag
  2. Vær transparent. Vær helt tydelig omkring, at arbejde er arbejde og fritid er fritid, og at det forhold, der måtte være mellem chefen og en nær ven eller familiemedlem, ikke får nogen betydning på arbejdspladsen. Kommuniker meget klart, hvordan spillereglerne er, så de øvrige medarbejdere ved, hvad de skal forholde sig til
  3. Vær opmærksom på balancen. Hvis den nye medarbejder er i familie med chefen, risikerer vedkommende at få svært ved at opbygge et tillidsforhold til kollegerne. Vær derfor meget opmærksom på balancen mellem chefen, familiemedlemmet (eller anden nær relation) og de øvrige medarbejdere

Læs mere

Fra faglig leder til personaleleder

Fra faglig leder til personaleleder? Bliv klædt på her

At gå efter at få personaleansvar er en stor beslutning. Her får du derfor først fem spørgsmål, du bør stille dig selv, inden du vælger at gå den vej. Er du herefter stadig lun på ideen, kan du læse de fem råd, der ruster dig til at nå målet.
11 min.
Hos bureauet MUST trækker de hver måned lod om, hvem der skal være chefen
Hvem skal være chefen?

Her trækker de hver måned lod om, hvem der skal være chefen blandt de ansatte

Hos MUST bestemmer en lodtrækning hver måned, hvem der skal indtage rollen som chef. Vinderen får ikke det formelle og juridiske ansvar, men et budget og beføjelsen til at ændre arbejdsgange og stille spørgsmål til alt. Det handler om blive mere bevidste om ansvarsfordelingen – og måske en smule klogere på, hvad god ledelse er.
10 min.

Lær at værdsætte dine medarbejderes brok

Kritik, forslag og ideer kan sagtens have værdi, selv om det bliver fremført mavesurt. Som leder må du ikke være nærtagende eller ærekær. Du får både et bedre beslutningsgrundlag og motiverede medarbejdere, når de føler sig trygge til at komme med kritik og ideer.
10 min.
Norlys har gennemgået mange fusioner

Du kan lære noget om virksomhedskultur af firmaet, som er skabt gennem 40 opkøb og fusioner

12 min.
Michael Schiedel er direktør i FreeHand Coffee

Fra stor organisation til lille virksomhed: »Pludselig skal jeg som leder nærmest klare alting selv«

Du skal være klar til selv at finde svarene og smøge ærmerne op, når du skifter lederjobbet i en stor, veletableret organisation ud med et job som leder i en langt mindre virksomhed.
14 min.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.