’The orange feeling’
Når den i dag 54-årige KPMG-chef, der voksede op i Århus og Tønder og via en kandidatgrad i økonomi fra Aarhus Universitet og en kandidat i Kinesisk sprog og kultur fik sit første job i først IBM og siden Accenture, skal forsøge at sætte ord på den kultur, han gerne vil fremme som leder, taler han gerne om ’the orange feeling’. Ikke, som nogle måske kunne forledes til at tro, med adresse til Donald Trumps måde at lede på, men derimod med henvisning til den – ifølge ham – helt særlige stemning, der kan opleves, når tusindvis af gæster på Roskilde Festivalen deler samme koncertoplevelse, for eksempel foran den legendariske orange canopy-scene.
Mads Raahede er selv fast inventar på festivalen og inviterer som fast tradition alle kolleger fra firmaet forbi om fredagen til åbent telt med øl og snak. For den mere end almindeligt musikinteresserede topchef repræsenterer festivalen – og nogle af de mange andre mindeværdige koncertoplevelser, han har haft – præcis den form for passion og følelse af at høre til på tværs af hierarkier, han gerne vil se i KPMG.
»Hvis man har været på Roskilde, ved man, hvad jeg taler om; en samhørighed med bandet og det øvrige publikum, hvor man har et fælles engagement, samme vibe, hvis man kan bruge det ord. Det siges, at folk, der er til samme koncert, har en tendens til, at deres hjerterytmer slår i samme takt. Det er jo nærmest poetisk, hvis det er rigtigt,« lyder det fra Mads Raahede.
I det større billede er han selvfølgelig også opmærksom på, at trivsel og en god arbejdskultur er nogle af de faktorer, der kan gøre det nemmere at rekruttere de helt rigtige kandidater. KPMG er verden over kendt som et af de fire store revisionsfirmaer (sammen med Deloitte, PwC og Ernst & Young), men blev nærmest udraderet i Danmark, da 48 partnere i 2013 tog 1400 medarbejdere og en milliardstor omsætning med over i Ernst & Young. Siden da har KPMG Danmark stædigt forsøgt at kæmpe sig tilbage til fordums storhed, blandt andet ved hjælp af et kapitalindskud fra det internationale KPMG-netværk for at finansiere opstarten de første år.