Mens Lars Jensen har været i Royal Unibrew, er koncernen vokset fra en lille håndfuld danske bryggerier til en international koncern, der producerer hundredvis af forskellige drikkevarer i en række lande med langt størstedelen af omsætningen uden for Danmarks grænser.
Det er en kompleks forretning, og det er det, som definerer Lars Jensens ledelsessyn. Han skal ikke sidde på sit hjørnekontor i Faxe og bestemme det hele, for ude i de 65 lande, hvor man kan købe Royal Unibrews forskellige produkter, ved de lokaltansatte meget mere om hvilke øl, sodavand og energidrikke, de bedst kan sælge og på hvilken måde.
Lars Jensen opfatter det som sin rolle at give plads og skabe et rum, som andre kan udfolde sig i. Men også et rum, hvor man tør tale ærligt, hvis der er problemer.
»Det allervigtigste for mig er, at man kan stole på hinanden. Jeg plejer at sige, at dårlige nyheder skal rejse hurtigere end gode nyheder. Så hele fundamentet for, at vi kan arbejde tæt sammen er, at vi stoler på hinanden,« forklarer han.
Ved at stole på, at medarbejderne under ham har styr på deres forretning, kan Lars Jensen og hans direktion koncentrere sig om de større, strategiske valg. Eksempelvis at fokusere på markedet for drikkevarer uden alkohol og uden sukker.
»Vi definerer nogle strategier for nogle markedsområder og kategorier af drikkevarer, hvor vi ser, at der er mere vækst at hente for sådan nogle som os,« siger Lars Jensen.
Og når strategien er lagt, og rammerne på den måde er skabt, er det op til de enkelte afdelinger under ham at få det at ske. For ham er det ’license to operate’, at lade medarbejderne selv finde ud af, hvordan opgaverne løses bedst.
»Det er den enkelte forretningsenheds opgave at undersøge, hvad mulighederne er i det enkelte land. Så kommer de tilbage med de input. Den forbrugerindsigt har jeg ikke. Men jeg kan sikre, at de kigger ind i de områder, som vi har valgt,« siger Lars Jensen.
I Royal Unibrew ender det typisk med, at det er forskellige produkter, som de enkelte lande satser på. Og i modsætning til en række af koncernens konkurrenter, der sælger de samme internationale brands i mange lande, er det helt fint. Det er faktisk meningen. For igen: Selvom Lars Jensen er direktøren for det hele, vil han ikke fortælle, hvordan tingene skal løses. De lokale ledere skal have frihed til at handle, for de er eksperterne, når det gælder markederne og forbrugerne i de enkelte lande.
»Vi har ikke så mange produkter, der rejser fra land til land. Vi har ideer, der rejser fra land til land. Vi kan ikke sidde i Faxe og optimere en forretning eller maksimere potentialet i Estland eller Finland,« siger Lars Jensen.