Den 50-årige iværksætter stiftede bekendtskab med lederrollen i en tidlig alder.
Han blev ansat på en tankstation som 16-årig, hvor han hurtigt fik ansvar. Efter en måned bad hans chef ham om at have ansvar for vagtplanen og sørge for, at der var styr på bemandingen på tankstationen. Det var en tid, hvor han lærte at håndtere mange kunder og opgaver på én gang, men det var også en tid, hvor han lærte, hvad en dårlig chef kan føre til af forkerte handlinger.
»Min chef var meget tillidsfuld og uddelegerede opgaver til mig. Så der var rigtig meget positivt at sige om ham, men han havde også en bagside, som gjorde, at han en gang imellem havde nogle meget dårlige dage, hvor han kunne gå helt amok over små ting«, siger han.
Stjal til en pizza og lærte noget om ledelse
Martin Thorborg husker specielt en episode efter en meget travl søndag, hvor han havde stået alene på arbejdet og ekspederet over 500 kunder i løbet af otte timer. Alt var gået godt, og han sad på kontoret og havde talt kassen op, da hans chef kom ind og spurgte, om der var nogen kassedifference.
»Jeg sagde ret stolt: ”Ved du hvad, der er syv kroner”. Det var meget lidt, men han gik fuldstændig amok og råbte og skreg, at det var for dårligt, og jeg skulle have mine skolepenge tilbage, og hvad ved jeg«.
Chefen gik uden at sige mere, og tilbage på kontoret sad den unge Martin Thorborg og syntes, at verden var den mest uretfærdige.
»Jeg havde virkelig, virkelig gjort en god indsats, og alt var gået godt, og så fik jeg en skideballe for noget, der overhovedet ikke var dårligt. Så jeg blev simpelthen så vred, at jeg ringede ned på det lokale pizzeria og bestilte en pizza til 100 kroner og forvandlede kassedifferencen fra syv kroner til 107 kroner«, siger han og fortsætter:
»Det er ikke, fordi jeg er stolt af at sidde og fortælle denne her historie i dag, men den lærte mig noget grundlæggende omkring ledelse, som jeg ikke tænkte så meget over før senere. Men den måde, man behandler sine medarbejdere på, er meget reflekteret i, hvordan de behandler forretningen og lederen på«.
Det er den indsigt, som gør, at Martin Thorborg selv har valgt af fremhæve episoden i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med vilje, hvor nogle af Danmarks mest succesrige, inspirerende og markante ledere fortæller om deres livs og deres karrieres vigtigste beslutninger.
Låg på den stressede og vrede leder
Det var dog først nogle år senere, at Martin Thorborg skulle forstå, hvad episoden rent faktisk betød for ham i rollen som leder. Han havde sin egen butik med ansvar for en håndfuld medarbejdere, men han var stresset.
Martin Thorborg beskriver sig selv som autodidakt leder. Han har ingen speciel uddannelse inden for ledelse, så det har været en lang læringsproces. Derfor vidste han heller ikke i første omgang, hvordan han skulle håndtere, at medarbejdere kom for sent, eller at nogle ikke kunne lide hinanden, og lige pludselig begyndte der at komme en kassedifference lidt for ofte.
»Jeg blev mere og mere stresset og vred, indtil det på et tidspunkt gik op for mig, at den eneste forskel på mig og min gamle chef fra tanken, var, at jeg faktisk var sur hver dag«.
Det var en ”aha-oplevelse”, der fik Martin Thorborg til at tænke tilbage på, hvad han selv gjorde, da han havde en sur og stresset chef. Han stjal af kassen.
»Jeg besluttede mig for at tage en snak med alle de ansatte. Jeg kaldte dem sammen og sagde: ”Ved I hvad. Det må I undskylde. Jeg har ikke været særlig dygtig. Jeg har været meget sur og ikke været konstruktiv, og det må jeg tage på min kappe. Jeg synes, at vi skal gå ud og spise i aften og i biografen”«, fortæller han.
Han betalte for det hele, og næste morgen hankede han op i sig selv og begyndte at være mere konstruktiv og til stede i butikken, fortæller han. Inden for få dage var kassedifferencen næsten ikke-eksisterende, og humøret i butikken var højere.
»Der kom en masse positive ting ud af det. Så den beslutning, jeg tog, var simpelthen at være en positiv, tillidsfuld og medhjælpende leder«.
»Det har taget mig 20 år«
Det er egenskaber, som, Martin Thorborg mener, har fulgt ham i resten af sin karriere som leder, og som han aktivt bruger den dag i dag. Han ønsker at vise vejen for sine medarbejdere og ikke blot fortælle, hvordan man skal udføre en opgave eller opføre sig.
»Medarbejdernes adfærd kommer et sted fra, og det er fra chefen. Hvis man ikke selv har nogle høje standarder for, hvordan man er over for sine medarbejdere, kunder og forretning, så vil den adfærd meget hurtigt reflektere ud på medarbejderne, og lige pludselig står man over for et kaos, hvor man render rundt og slukker små brande hele tiden«, siger han.
Du virker utroligt engageret i din personlige relation til dine medarbejdere. Hvad siger det om dig?
»Det ved jeg ikke. Men tingene går op i en højere enhed, når man som menneske kan være med til at facilitere et miljø, hvor man både kan tjene penge og skabe en god, tryg og inspirerende arbejdsplads. Hvor den energi, man bruger på at slukke ildebrande og detail-lede forskellige ting og sager, forsvinder stille og roligt. Det er en utrolig behagelig måde at være leder på. Men det har også taget mig 20 år at komme derhen«.