Mette Kaagaard sidder i en stol på Microsofts hovedkontor
»Du er ingenting uden dit team. Det er dem, der skaber resultaterne og kulturen i virksomheden,« fastslår Mette Kaagaard, CEO i Microsoft Danmark. Foto: Christian Als
ledelse med vilje

Mette Kaagaard: Hvis du vil skabe forandringer, er du nødt til at have et godt ’hvorfor’

Foto Christian Als
5. juli 2023

Ingen husker teksttunge slides eller forkromede tidsplaner. Derfor hænger Mette Kaagaard større forandringsprojekter op på et narrativ, som medarbejderne kan forholde sig til. Vi har mødt den nye administrerende direktør for Microsoft Danmark, der bruger så meget tid som muligt sammen med sine medarbejdere.

Gå til Action card

Når Mette Kaagaard skal holde møder, må hun som alle andre booke et lokale. Den nye topchef i Microsoft Danmark har nemlig ikke noget kontor. Det skulle der ellers være rigeligt med plads til i IT-virksomhedens 18.000 kvadratmeter store domicil i Lyngby. Men for Mette Kaagaard er det vigtigt at kunne ”mærke stemningen på gangen”, som hun formulerer det.

»Jeg er drevet af at skabe forandringer,« siger hun i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med vilje. »Og det kan jeg ikke uden mine medarbejdere. Derfor lægger jeg vægt på at være i tæt kontakt med dem. Jeg er nødt til at kunne fornemme, om de kan se ideen med den vej, vi bevæger os. Altså om de forstår, hvorfor vi gør, som vi gør. Og det er nu engang nemmere, hvis man har sin daglige gang ude blandt medarbejderne,« siger Mette Kaagaard, der finder en ledig bordplads i det åbne, campusagtige kontormiljø, når hun skal besvare mails eller forberede møder. Og gerne i nærheden af en kaffemaskine, hvor chancen for at falde i snak med en medarbejder er størst.

Når Mette Kaagaard har skullet lave en større forandring i en virksomhed, har hun ofte skabt en fortælling til medarbejderne om, hvorfor det var nødvendigt at gå en ny vej. Svaret på hvordan og hvornår kan ikke stå alene. Du er, som hun siger det, nødt til at have et ”godt hvorfor”. Et hvorfor, som du igen og igen skal gentage for dine medarbejdere, og som du skal sikre dig, når ud i hver en afkrog af organisationen.

At skabe forandringer har altid været en drivkraft for Mette Kaagaard. »Jeg er ikke god til business as usual. Jeg er klart bedst til, at der skal ske en eller anden forandring.« Hun er iført en lys ærmeløs top og har en farverig nøglesnor med sit ID-kort hængende om halsen. På højre arm sidder et sort digitalur, der lyser op, når hun med livlige fagter fortæller om de store forretningsændringer, hun har været med til at skabe i sin over 20-årige karriere som leder.

Hun landede sit første store lederjob i 2010, da hun blev hentet ind som administrerende direktør for det digitale forlag Schultz. Opgaven var klar for den nye topchef: Hun skulle få virksomheden til at vækste ved at finde et nyt forretningsben. Heldigvis var der et hul i markedet, som virksomheden kunne udnytte, hvis den i stedet for kun at levere lovinformation til kommunerne også begyndte at udvikle it-systemer til landets jobcentre.

Der var bare et problem. Virksomheden havde absolut ingen erfaring med at udvikle it-systemer og ikke en eneste it-udvikler blandt sine ansatte. Det var med andre ord en omfattende og dyr transformation, som Mette Kaagaard skulle føre virksomheden igennem. Belært af andre virksomheders fejlslagne it-projekter vidste hun, at meget kunne gå galt undervejs. Og derfor var det afgørende, at hun fik sat det rigtige hold og skabt en overbevisende fortælling om projektet.

Mette Kaagaard sidder på en bænk
»Når man er ny leder, er man meget optaget af, hvad man selv gør. Det skal man selvfølgelig også være. Men du skal ikke forsøge at stille dig forrest. Du skal derimod stå bag ved dine medarbejdere og støtte dem, så de kan levere et godt stykke arbejde,« siger Mette Kaagaard. Foto: Christian Als

Stjerneskud og dinosaurer
»Det var en kompleks proces, vi skulle igennem,« husker hun. Og derfor var det nødvendigt at hænge projektet op på en god, enkel historie, som medarbejderne nemmere kunne forholde sig til, fortæller Mette Kaagaard.

Der var allerede to store spillere på markedet, men deres løsninger var ifølge Mette Kaagaard forældede i forhold til det, kunderne efterspurgte. Schultz’ nye satsning var det, der kunne få de gamle kæmpers tid til at rinde ud, mente hun. Og det passede med historien om dinosaurerne, der uddøde, efter at et stjerneskud i form af en kæmpemæssig lysende meteor ramte Jorden og banede vejen for en ny æra på planeten. Med dinosaurernes historie som narrativ kunne Mette Kaagaard skabe et billede, som fik projektet til at give mening for medarbejderne.

»Vi var det stjerneskud,« forklarer hun, »der kunne slå benene væk under de andre spillere på det kommunale område. Og den fortælling er nemmere at forholde sig til, end hvis man tager udgangspunkt i teksttunge slides og forkromede tidsplaner,« siger hun.

Det er dog langt fra nok at præsentere sit narrativ en enkelt gang til et stormøde, understreger Mette Kaagaard. Du skal minde dine medarbejdere om fortællingen igen og igen for at sikre dig, at den bundfælder sig hos dem. Hos Schultz skete det blandt andet ved at flette referencer til historien ind i skriftlig kommunikation til medarbejderne. I andre virksomheder har hun fået trykt papfigurer med billeder fra narrativet, som blev stillet op til seminarer og andre interne arrangementer.

»Så bliver folk husket på, hvor det nu lige er, man er på vej hen som virksomhed.«

Mette Kaagaard står med krydsede arme

Mette Kaagaard

55 år

  • 2023-: Adm. direktør i Microsoft Danmark
  • 2021-2022: Managing Partner, Risk Advisory, Deloitte Danmark
  • 2020-2021: Managing Director, Conscia Danmark
  • 2015-2020: Executive Vice President, KMD
  • 2008-2015: Adm. Direktør, Schultz Holding
  • 1991-2008: Forskellige stillinger inden for IT og mediebranchen.
  • Uddannet maskiningeniør fra DTU og HD i organisation og it fra CBS

Foto: Christian Als

Fold ud

Ledelse er ikke nok i sig selv
Mette Kaagaard følte sig sikker på projektet i Schultz. Ikke kun fordi hun kunne mærke, at medarbejderne troede på det. Men fordi ideen var skabt ud fra en analyse af de behov, kunderne på markedet havde.

»For mig starter det altid med markedet,« siger hun. »Ellers kan du ikke forklare over for din organisation, hvad der er vigtigt, og hvor man skal hen. Det, kunderne gør, kan du ikke argumentere imod. Det må man rette sig efter, hvis man vil overleve. Og det har jeg derfor altid lyttet meget til og sat mig ind i.«

Det er med andre ord ikke nok at have sin ledelsesfaglighed med sig, mener hun. Du er nødt til at have en forståelse for markedet, men også de produkter og services, virksomheden sælger. Mette Kaagaard tager derfor ofte selv med ud til kunderne og spørger ind til deres behov. Og så trækker hun på den faglige viden om IT og teknologi, som hun har fået gennem sin uddannelse som maskiningeniør og siden har bygget videre på i en række virksomheder med speciale i digitale løsninger.

Den transformation, som Mette Kaagaard stod i spidsen for i Schultz, endte som ”en rigtig god historie”, som hun udtrykker det. Schultz blev nemlig den mest dominerende spiller på det marked, de havde gjort deres indtog på.

Mette Kaagaard foran Microsoft skilt
»Det, kunderne gør, kan du ikke argumentere imod. Det må man rette sig efter, hvis man vil overleve,« siger Mette Kaagaard. Foto: Christian Als

Tager magten, men ikke æren
Men Mette Kaagaard havde mod på andre og større udfordringer. Hun skiftede derfor til en stilling som Vice President hos den konkurrerende, men også langt større IT-virksomhed KMD.

Hun havde taget Schultz til det niveau, hun kunne tage dem. Og ville nu prøve sig selv af hos en af de helt store virksomheder. Men det blev en ”hård landing,” husker hun. Der var røde tal på bundlinjen. Og hverken kunder eller medarbejdere var tilfredse. For at vende den negative situation satte hun sig som det første ned for at sætte ”det helt rigtige hold.”

»Du er ingenting uden dit team. Det er dem, der skaber resultaterne og kulturen i virksomheden. Og derfor er det ekstra vigtigt, at du vælger de rette og gør alt, hvad du kan, for at støtte og hjælpe dem i det daglige,« siger hun.

Hvad kigger du efter, når du står foran en større forretningsændring og skal hyre nye folk ind til opgaven?

»For mig er der to ting, der er afgørende,« siger hun.

»Den ene er folks kompetenceprofil. Hvad har de tidligere lavet? Og hvad er de lykkes med? Den anden er det, jeg kalder ’lys i øjnene og ild i røven’. Jeg skal kunne mærke, at de har mod på at være en del af de forandringer, vi gerne vil skabe. Hvis jeg kan mærke, at de hellere ville have, at tingene forblev som før, så er der ikke meget tålmodighed at give af hos mig,« siger Mette Kaagaard, der desuden betoner vigtigheden af at have et diverst team.

»Ikke kun fordi vi fra forskningen ved, at et diverst team gavner forretningen. Der kommer simpelthen flere ideer på bordet. Men også fordi det rent værdipolitisk er det rigtige at gøre. Alle skal kunne komme til orde.«

Efter fem år på posten hos KMD valgte Mette Kaagaard at sige sit job op. Hun havde ifølge hende selv lykkedes med at få løst ”næsten det hele.”

Men hverken transformation i Schultz eller ændringerne i KMD vil hun tage æren for. Tidligere i sin karriere lærte hun nemlig fra en anden leder, at man ikke kan tage både magten og æren.

»Når man er ny leder, er man meget optaget af, hvad man selv gør. Det skal man selvfølgelig også være. Men du skal ikke forsøge at stille dig forrest. Du skal derimod stå bag ved dine medarbejdere og støtte dem, så de kan levere et godt stykke arbejde. Og ikke mindst anerkende dem for det, de kan og gør – både i gode og dårlige tider.«

Mette Kaagaard sidder i en sofa foran et bord
Mette Kaagaard understreger vigtigheden af at have et diverst team omkring sig. »Ikke kun fordi vi fra forskningen ved, at et diverst team gavner forretningen. Der kommer simpelthen flere ideer på bordet. Men også fordi det rent værdipolitisk er det rigtige at gøre.« Foto: Christian Als

Drømmejobbet
Det stod næsten skrevet i stjernerne, at Mette Kaagaard en dag skulle ende som administrerende direktør for Microsoft Danmark. »Summen af alt det, jeg ved og kan, kan jeg bringe i spil i det her job,« siger Mette Kaagaard, hvis far solgte ”kæmpestore” computere for IBM, mens hendes mor havde sin egen forretning, som hun drev med imponerende energi.

Hvilken arbejdsindsats kræver det at nå dertil, hvor du er nu?

»Det kræver en ekstraordinær indsats. Ikke hver dag, men i perioder. Alt andet ville være naivt at tro,« siger Mette Kaagaard, der ikke tæller timer, men vurderer, at hendes arbejdsuge i hvert fald overstiger 50 timer om ugen.

En ting har hun dog – så vidt det har været muligt – altid prioriteret: at spise morgenmad og aftensmad hjemme sammen med familien. I dag er børnene dog så store, at hun ikke længere har den bagkant, det gav hende at skulle hente dem og lave mad til dem. Og derfor arbejder hun i dag ”klart mere”, end da børnene var små.

Som erstatning for de ”åndehuller”, stunderne med børnene gav hende, har hun sammen med sin mand købt en cockerspaniel, som hun går tur med morgen og aften. Og så løber hun et par gange om ugen i skoven ”som sådan en nedkoblingsting,” som hun formulerer det.

Hvor meget forskel er der på den Mette Kaagaard, som går på arbejde, og så hende, som går rundt derhjemme med familien?

»En af de ting, jeg har taget med mig fra dygtige ledere, jeg har haft, er ikke at lave for meget om på mig selv. Selvfølgelig render jeg ikke rundt med uglet hår og ragsokker inde på kontoret. Men grundlæggende er det de samme holdninger, den samme energi og det samme grin, der gør sig gældende. Det giver mig en større grad af autencitet som leder. Og gør det hele noget nemmere og sjovere, end hvis jeg hele tiden skulle lave om på mig selv.«

Men er der så ikke en risiko for, at du tager problemerne fra hjemmefronten med på arbejde og omvendt?

»Selvfølgelig kan det godt give nogle søvnløse nætter, hvis der er krise på jobbet, eller hvis vi skal tage en stor beslutning om en investering. Men generelt har det ikke været en udfordring for mig. Jeg har været god til at bruge tænd-sluk-knappen,« siger Mette Kaagaard, der ikke ved, hvor længe hun vil fortætte på det ledelsesniveau, hun nu er på.

»På et eller andet tidspunkt bliver jeg nok nødt til at sætte farten ned. Men om det bliver 20 eller fem år, har jeg ingen idé om. Men jeg duer i hvert fald ikke til at sidde stille.«

Action Card

Mette Kaagaards tre gode råd til andre ledere

  1. Husk, at titlen kun er til låns
    Det rigtige liv er det, vi lever med vores familie og venner, det er dem, der skriver den sidste hilsen på vores gravsten. Ledertitlen og alt det, der følger med, forsvinder lige så snart, du træder ud af jobbet. Så vær ydmyg overfor de muligheder, du har i rollen, nyd dem, og sørg for at have et godt liv ved siden af.
  2. Al ære og ros til teamet
    Husk, at du ikke kan have både magten og æren. Du er ingenting uden dit team, det er dem, der skaber resultaterne og kulturen i virksomheden. Anerkende den indsats, der bliver lagt, selvom resultaterne måske ikke altid følger med, og fejr også de dagligdags historier, så teamet kan mærke, du er der for dem.
  3. Giv noget af dig selv
    Vi er alle sammen bare mennesker, og det er min erfaring, at det skaber tillid, følgeskab og mod i kulturen at lederen tør være åben og sårbar.

Mere fra Ledelse med vilje

Ole Krogh Petersen står og læner sig op ad en væg udenfor
Ledelse med vilje

PFA-direktør siger nej til lange powerpoints: »Jeg har brug for noget short and sweet, som er nok til at træffe en beslutning«

Mere information fører ikke nødvendigvis til bedre beslutninger. Det mener administrerende direktør i PFA, Ole Krogh Petersen, der foretrækker en kort snak over telefonen frem for et langt møde.
47 min.
Signe Lopdrup står på Roskilde Festival
Ledelse med vilje

Roskilde Festivalens direktør: »Det er ikke mig, der bærer festivalen, det er fællesskabet«

Det kræver helt særlige lederevner at motivere og inspirere 30.000 frivillige ildsjæle, der en gang om året bygger en by på størrelse med Aalborg op fra bunden og skaber Nordens største musikfestival. Signe Lopdrups recept hedder ’fællesskabende ledelse’ – også selvom det tit er bøvlet og tager lang tid at nå frem til en beslutning.
45 min.
Johan Kirstein Brammer går ud på en bro
Ledelse med vilje

»Hvis du kommer alene i mål, fordi du har tabt alle andre bag dig, er du ikke lykkedes med noget som helst«

Johan Kirstein Brammers liv tog en skelsættende drejning, da han som 18-årig mistede sin mor. Det blev startskuddet til en hæsblæsende rejse mod erhvervslivets top, hvor han konstant søgte nye udfordringer og mere ansvar. Nu har den nye topchef i Tryg lært, at han indimellem også skal sætte tempoet ned.
41 min.
Torben Modvig står med refleksarbejdstøj mellem to betonvægge
Ledelse med vilje

Torben Modvig droppede specialistrollen, da han indså, at han som leder kunne gøre en meget større forskel

Topchefen i entreprenørvirksomheden Nordstern var egentlig på et helt andet karrierespor, da det gik op for ham, at han ville være leder. Han genstartede karrieren og nåede målet, men har stadig en ambition, han ikke har fået opfyldt.
47 min.
Peter Lauring kigger til siden
Ledelse med vilje

Manden bag milliardkoncernen, du næppe har hørt om: »Det betyder noget at gøre en indsats«

Det er fint nok at arbejde smart, men kun hvis du både arbejder smart OG dobbelt så hårdt som alle andre, skaber du resultater, siger Peter Lauring, der selv arbejder 65 timer om ugen.
41 min.
Rami Jensen sidder på en stol
Ledelse med vilje

Rami Jensen er ny topchef i JYSK: »Det har været min store livsinteresse at gå på arbejde«

For 30 år siden startede Rami Jensen som elev i JYSK. Nu vil han som koncernens nye topchef føre stifter Lars Larsens drøm om 5.000 butikker ud i livet. Ikke ved at lave store ændringer. Men med en stærk tro på konceptet, en pragmatisk tilgang til tingene og god gammeldags flid.
41 min.