Ledelse med vilje

’Talte jeg for hurtigt?’ ’Blev jeg kort for hovedet?’ Pernille Sindby er topchef i Totalkredit og insisterer på at få kontant feedback

Foto Christian Als
7. June 2023

Pernille Sindby vil være helt tæt på sine medarbejdere og skifter derfor plads hver eneste dag. Kernen i hendes ledelsesstil handler om at give og ikke mindst modtage feedback – og så er hun optaget af at spotte nye talenter. Måske fordi hun aldrig selv var blevet topchef uden et lille skub.

Pernille Sindby sidder på en kant og smiler til kameraret
»Min oplevelse er, at folk er ret tilbøjelige til at være ærlige. Fordi det handler om udviklende feedback, lærer folk jo, at det er ufarligt, og at de faktisk giver mig en gave,« fortæller Pernille Sindby, der er CEO i Totalkredit og har indført en 'kontant, men kærlig' feedback-kultur på arbejdspladsen. Foto: Christian Als
Gå til Action card
Når Pernille Sindby har lidt tid til sig selv på jobbet, kan man ofte se hende kradse noter ned i en lille notesbog, som hun altid har på sig. Flere gange dagligt kommer bogen i brug, når der er ting, hun undrer sig over, får en strøtanke, eller hvis hun falder over en problemstilling, som hun skal tænke dybere over. Også meget konkret i forhold til hendes egen ledelse. Hun skriver altid en note, hvis der er situationer, hvor hun ikke føler, at hun var den bedste version af sig selv, eller hvis der er noget i hendes ledelse, hun synes, hun kan forbedre.

»Jeg har en rutine, hvor jeg sidder hjemme i sofaen og bladrer mine noter fra ugen igennem og på den måde får reflekteret over en masse ting. ’Hov, der var jo også den der situation, som jeg skal blive bedre til næste gang’,« fortæller Pernille Sindby i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med Vilje.

Den meget metodiske måde, hun arbejder med notesbogen på, siger en del om den leder, Pernille Sindby er – og gerne vil være. Hun er nemlig, siger hun selv, ekstremt optaget af hele tiden at prøve at være den bedst mulige version af sig selv.

»For mig betyder det rigtig meget, at jeg reflekterer over mig selv og mit lederskab. Derfor beder jeg hele tiden om feedback. Jeg vil gerne have andres vurdering af, hvordan jeg klarede en konkret situation. Hvad kunne jeg med fordel have gjort anderledes? Hvad skal jeg gøre mere af?«

Pernille Sindby sidder i en gul lænestol

Pernille Sindby

Født 1971 i København

CEO i Totalkredit siden 2021

Pernille Sindby har tidligere bl.a. været vicedirektør for Group Risk Management og Compliance i Nykredit og Senior Analyst i Danske Bank.

Hun er uddannet cand.polit, fra Københavns Universitet i 1997.

Privat er Pernille Sindby bosiddende i København og har en datter på 22 år.

Foto: Christian Als

Fold ud

Stort skifte til udadvendt job
Da Pernille Sindby i 2021 år blev CEO i realkreditkæmpen Totalkredit, var det et kæmpe skridt op ad karrierestigen for hende. Hun har arbejdet i den finansielle sektor hele sit voksenliv, senest som vicedirektør for Group Risk Management og Compliance i Nykredit, men i Totalkredit blev hun for første gang chefen for det hele. Med alt hvad det indebærer.

»Det var et skifte fra et meget indadvendt job som risikoansvarlig, til et meget udadvendt job. Og så var det også første gang i mit liv, at jeg fik et job med bundlinjeansvar. Så det var en stor beslutning, og afgjort den største i min karriere,« siger Pernille Sindby.

Alt det faglige havde hun på plads, da hun satte sig til rette som CEO i Totalkredit. Men hun var sig bevidst, at det at blive chef for 250 medarbejdere i Totalkredit, var – og er – noget hun konstant skulle arbejde på at forbedre.

Pernille Sindby ser på en computer med to medarbejdere
»Det gode ved at være CEO er, at jeg sidder i en position, hvor jeg kan gøre en forskel. Og derfor også skal gøre en forskel,« fortæller Pernille Sindby, der arbejder for en mere divers arbejdsplads. Totalkredit har netop slået en stilling op, der direkte henvender sig til autister. Foto: Christian Als

Efterspørger hele tiden feedback
Ud over konstant at reflektere over egne styrker og svagheder, insisterer Pernille Sindby på at få kontinuerlig og meget konkret feedback på sin ledelse fra chefkolleger og medarbejdere.

»I starten var det mega grænseoverskridende, men jeg synes, at vi stille og roligt har fået det lært. Det handler meget om den måde, jeg beder om feedback på, at jeg får det formuleret på en måde, så folk kan finde ud af at sige det, der er hårdt, for eksempel, hvis jeg spørger, om jeg talte for hurtigt, eller om jeg blev kort for hovedet i den konkrete situation.«

Så du forventer faktisk et ærligt svar?

»Ja, min oplevelse er, at folk er ret tilbøjelige til at være ærlige. Fordi det handler om udviklende feedback, lærer folk jo, at det er ufarligt, og at de faktisk giver mig en gave.«

’Fik jeg opsummeret godt nok?
Kan du fortælle mig helt konkret om sidste gang, du bad om feedback. Hvad var situationen? Hvad handlede det om, og hvad fik du at vide?

»Jeg er lige kommet fra et møde, hvor jeg som mødeleder havde mange svære ting på agendaen. Da vi var færdig med mødet, og gæsterne havde forladt rummet, spurgte jeg mine kolleger, hvordan de syntes, det gik. Skulle jeg have kørt hurtigere eller langsommere hen over det der punkt? Fik jeg lukket det pænt ned? Fik jeg opsummeret godt nok?  Det er blevet en vane for mig at gøre det umiddelbart efter stort set alle møder, som har en betydning for mig.«

Hvordan bruger du så den feedback helt konkret?

»Næste gang, jeg har den type møder, er jeg meget bevidst om de ting, jeg har fået at vide. Jeg tager det med mig, og det sidder i min bevidsthed, og det tror jeg gør en forskel.«

Pernille Sindby sidder lænet fremad på en sofa
»Det der med at sidde inde på et kontor og være lidt usynlig og ikke mærke, hvad der foregår, det har aldrig været mig. Jeg føler, at jeg får et meget bedre indblik i de daglige udfordringer,« siger Pernille Sindby, der har indført free seating i Totalkredit og derfor sidder på en ny plads hver dag. Foto: Christian Als

Råd: Bed din leder om konkret feedback
Det er ikke kun hende selv som CEO, der modtager feedback. Hun prioriterer også selv at give feedback til andre og opfordrer specielt de yngre medarbejdere til aktivt at efterspørge det. Hvis en ung medarbejder er i gang med at forberede et møde, foreslår hun ofte ham eller hende at bede en kollega eller leder observere den måde, de taler på, om det går hurtigt eller for langsomt, og om præsentationen ramte plet.

»Hvis man som ung gerne vil træne nogle bestemte ting, skal man bare bede sin leder om meget konkret feedback. Måske man bagefter får at vide, at budskaberne kom supergodt igennem, fordi vedkommende var rolig, gav sig tid til at lytte og ikke cuttede noget af, men til gengæld sagde ’øh’ for meget. Det signalerer usikkerhed og er derfor vigtigt at få at vide og relativt nemt at arbejde med.«

Oplever du, at alle dem, du giver feedback, er lige gode til at tage imod det?

»Der er stor variation, og det kommer selvfølgelig også an på, hvad det er for en type feedback, man giver.  Feedback skal altid gives med kærlighed. Det handler jo om, at jeg gerne vil gøre dig bedre. Og at jeg tror på, at du har et potentiale, som du kan udleve, hvis du gør nogle få ting anderledes. Hvis man sender feedback afsted med den intention, tror jeg, at man kan tillade sig rigtig meget.«

Hvad er den sværeste feedback at give?

»Den sværeste feedback handler om de ting, der er personlige, for eksempel hvis man har nogle dårlige vaner. Jeg flagrer selv rigtig meget med mine hænder, og det kan være enormt forstyrrende. Det er jo ikke noget, jeg tænker over. Så at få feedback på sådan nogle ting, hvor det ikke er et aktivt valg fra din side, men bare en eller anden vane, det kan være lidt hårdt.«

Totalkredit

Totalkredit er Danmarks største udbyder af realkreditlån til ejerboliger med et samlet udlån på næsten 900 milliarder kroner. Realkreditinstituttet formidler lånene gennem knap 43 banker, sparekasser og andelskasser, og al rådgivning og långivning sker lokalt i de ca. 600 filialer. Totalkredit er en del af Nykredit-koncernen der primært er ejet af en forening af kunder, som hedder Forenet Kredit.
Fold ud

Sidder aldrig samme sted
Ud over at praktisere selvrefleksion og have indført en omfattende feedbackkultur, bruger Pernille Sindby også et andet ledelsesgreb, der handler om noget så lavpraktisk, som hvor hun sidder til daglig i hovedsædet på Kalvebod Brygge i København.

Totalkredit har afskaffet de faste pladser og i stedet indført ’free seating’ med zoner og arbejdsstationer, der imødekommer det konkrete arbejdsbehov for den enkelte medarbejder på en given dag. Nogle medarbejdere sætter sig i samme område og ved de samme kolleger hver dag, medmindre de har projektarbejde, men Pernille Sindby sidder et nyt sted hver dag.

»Det var en kæmpe forandring, da vi fjernede de faste pladser, og ikke alle var lige begejstrerede for det. Hvis jeg vil have andre til at acceptere modellen, må jeg selv gå forrest,« siger hun.

Pernille Sindby sidder ved sit skrivebord på sit kontor
»Det var en kæmpe forandring, da vi fjernede de faste pladser, og ikke alle var lige begejstrerede for det. Hvis jeg vil have andre til at acceptere modellen, må jeg selv gå forrest,« fortæller Pernille Sindby. Foto: Christian Als

Er blevet mere tilgængelig
Hver morgen, når hun møder på arbejde, sætter hun sig derfor et nyt sted og kommer på den måde tættere på medarbejdere fra hele huset.

»På et personligt niveau elsker jeg det. Det der med at sidde inde på et kontor og være lidt usynlig og ikke mærke, hvad der foregår, det har aldrig været mig. Jeg føler, at jeg får et meget bedre indblik i de daglige udfordringer. Jeg føler også, at jeg er blevet lettere tilgængelig, og at folk er mere tilbøjelige til at komme og spørge mig om små ting, og det elsker jeg.«

Hvad bestemmer så, hvor du sætter dig?  Er det Carsten, som du kender godt, eller Marianne, som du ikke har siddet ved før, som du så bevidst går over til?  Eller hvordan gør du?

»Jeg prøver at sidde så mange forskellige steder som overhovedet muligt. Hvis jeg har siddet i det her område i går, sætter jeg mig i et andet område i dag, og i den modsatte ende af etagen. Det er faktisk mit pejlemærke. Det handler meget om, hvor sad jeg i går eller i forgårs. Derudover er det også lidt et spørgsmål om, hvor mange møder jeg har den pågældende dag. Hvis jeg ved, at jeg ikke kommer til at være på pladsen ret meget, fordi jeg har mange møder, tager jeg en af yderpladserne eller sætter mig i et af vores projektområder. Så jeg er virkeligt fleksibel og har også sagt til alle, at de bare skal smide mig væk, hvis jeg tager en plads, som en anden gerne vil bruge.«

Pernille Sindby står med krydsede arme og smiler
»Det handler jo om, at jeg gerne vil gøre dig bedre. Og at jeg tror på, at du har et potentiale, som du kan udleve, hvis du gør nogle få ting anderledes. Hvis man sender feedback afsted med den intention, tror jeg, at man kan tillade sig rigtig meget,« siger Pernille Sindby. Foto: Christian Als

Kun mangel på kontrol giver stress
I praksis betyder Pernille Sindbys mødeintensive arbejdsliv dog, at hun sjældent bliver siddende på samme kontorstol mange minutter ad gangen. Hun vurderer selv, at hun maksimalt sidder 45 minutter om dagen ved et skrivebord; resten af tiden er hun til møder eller sidder i telefonsamtaler.

Umiddelbart lyder det som en meget hård og også voldsomt stressende arbejdsdag, men sådan har Pernille Sindby det ikke.

»Jeg synes ikke, at der er noget af det, der er stressende. For mig handler stress om mangel på kontrol. Når man føler, at man ikke længere har kontrol over noget, så er det det, der stresser mig i hvert fald. Så selv om min hverdag er tæt pakket, synes jeg ikke, at den er stressende.«

Ledelse med Vilje

Hvordan leder man i en verden fuld af forandringer? I Lederstof.dk’s podcastserie Ledelse med Vilje møder du nogle af Danmarks mest succesrige, inspirerende og markante ledere i samtaler om deres livs og deres karrieres vigtigste beslutninger. Vært på podcasten er chefredaktør Anders Hvass.
Fold ud

Et venligt skub betød alt
Noget af det, der skal være tid til for Totalkredits CEO er at spotte nye talenter og hjælpe dem på vej. Og allerhelst nye kvindelige talenter. Her føler hun, at hun har et helt særligt ansvar. Nok fordi hun selv har haft brug for, at nogen så et lys i hende.

Tilbage i 2013 sagde hendes daværende chef i Nykredit op og forlod sin stilling. Jobbet blev slået op, og hun gik bare og ventede spændt på at finde ud af, hvem der skulle være hendes nye chef. Men så opfordrede den afgående chef hende til at søge jobbet.

»Det var en oplevelse af, at der faktisk var nogen, der havde ambitioner på mine vegne og så noget i mig, som jeg ikke selv havde set. Hendes skub var det, der gjorde, at jeg søgte jobbet, og så også fik det.«

Er det et udtryk for en selvtillid, der ikke var så stor, at du ikke selv havde udset dig jobbet? Når jeg sidder foran dig nu, tænker jeg ikke, at du mangler selvtillid. Men gjorde du det dengang?

»Jeg tror ikke, det var et spørgsmål om selvtillid.  Jeg tror mere, at det var sådan en klassisk kvindeting. At jeg nok ikke kunne krydse alle de ting af, der stod i opslaget, og at jeg nok ikke var den rigtige profil. Jeg tror mere, det var et spørgsmål om, at jeg ikke havde set mig selv i den stilling. Så da jeg fik skubbet, betød det rigtig meget for mig og for min karriere.«

Uden det skub havde du ikke siddet her?

»Så er jeg ikke sikker på, at jeg havde siddet her, hvor jeg sidder i dag. Det er korrekt,« konstaterer Pernille Sindby, der i dag kan mønstre en helt ligelig fordeling af mænd og kvinder i Totalkredits ledelse, og nu arbejder videre med at øge diversiteten i hele organisationen. Blandt andet ved selv at optræde som mentor for unge kvindelige talenter og ved at bruge sit netværk til at sende dem videre og opad i systemet.

I hendes optik skal Totalkredit være en arbejdsplads, der kan rumme alle typer mennesker, og hun er lige nu blandt andet optaget af neurodiversitet, det vil sige mennesker, der befinder sig forskellige steder på autismespektret.

»Vi vil arbejde målrettet på at skabe plads til folk, som måske har en anden måde at tænke på, eller har nogle diagnoser. Det gode ved at være CEO er, at jeg sidder i en position, hvor jeg kan gøre en forskel. Og derfor også skal gøre en forskel,« lyder det fra Pernille Sindby.

Action Card

Her er Pernille Sindbys fire bedste ledelsesråd

  1. Vær tro mod dig selv. Selv om man er leder, er man først og fremmest et menneske. Ofte er rådet at man skal være en autentisk leder, og det handler for mig i meget høj grad om at være tro mod sig selv og egne værdier. Folk skal kunne mærke hvem du er og hvad du står får, og det skal være konsistent over tid. Det kan man kun opnå ved at være tro mod sig selv.
  2. Bevar roen. Som leder er mange øjne rettet mod dig, og din fremtoning smitter derfor nemt af på dine omgivelser. I svære situationer, kriser eller lignende er det derfor vigtigt at du bevarer roen – for den smitter også – så der kan være fokus på at finde de rigtige løsninger.
  3. Vær nysgerrig. Ingen er perfekte og ingen ved alt om alt. Bliv ved med at være nysgerrig gennem hele livet, da det både er vigtigt for at få kastet tilstrækkeligt lys over enhver problemstilling, og samtidig er med til at udvide din egen horisont og evne til at reflektere.
  4. Bed om feedback. Man udvikler sig ved at få feedback, men mange synes det er svært både at give og modtage feedback. Derfor skal man aktivt efterspørger den og huske at lytte grundigt, når man får den, uden at gå i forsvar. Jo mere konkret du kan formulere dit ønske om feedback, jo lettere er det for andre at give det til dig.

Mere fra Ledelse med Vilje

Kim Povlsen sidder for enden af et bord
Ledelse med vilje

Robotdirektøren synes, det er sjovest, når det er allersværest

Tidligt lagde Kim Povlsen en plan for karrieren: Han ville gå målrettet efter job uden for sin komfortzone for at lære så meget som muligt. Det er i den grad blevet opfyldt, også da han som ny CEO i Universal Robots lancerede store forandringer midt i en bragende succes.
45 min.
Gitte Kirkegaard står i midten af kontoret
Ledelse med vilje

Topchef Gitte Kirkegaard går hver morgen rundt og hilser på sine 95 ansatte

Gitte Kirkegaard er tredje generation for bordenden i Logitrans. Hun forsøger at balancere det travle job som topchef med en ledelsesstil, hvor der er plads til en snak om medarbejdernes problemer på hjemmefronten.
47 min.
Ole Krogh Petersen står og læner sig op ad en væg udenfor
Ledelse med vilje

PFA-direktør siger nej til lange powerpoints: »Jeg har brug for noget short and sweet, som er nok til at træffe en beslutning«

Mere information fører ikke nødvendigvis til bedre beslutninger. Det mener administrerende direktør i PFA, Ole Krogh Petersen, der foretrækker en kort snak over telefonen frem for et langt møde.
47 min.
Signe Lopdrup står på Roskilde Festival
Ledelse med vilje

Roskilde Festivalens direktør: »Det er ikke mig, der bærer festivalen, det er fællesskabet«

Det kræver helt særlige lederevner at motivere og inspirere 30.000 frivillige ildsjæle, der en gang om året bygger en by på størrelse med Aalborg op fra bunden og skaber Nordens største musikfestival. Signe Lopdrups recept hedder ’fællesskabende ledelse’ – også selvom det tit er bøvlet og tager lang tid at nå frem til en beslutning.
45 min.
Johan Kirstein Brammer går ud på en bro
Ledelse med vilje

»Hvis du kommer alene i mål, fordi du har tabt alle andre bag dig, er du ikke lykkedes med noget som helst«

Johan Kirstein Brammers liv tog en skelsættende drejning, da han som 18-årig mistede sin mor. Det blev startskuddet til en hæsblæsende rejse mod erhvervslivets top, hvor han konstant søgte nye udfordringer og mere ansvar. Nu har den nye topchef i Tryg lært, at han indimellem også skal sætte tempoet ned.
41 min.