Nye veje
Men selvom Ole Krogh Petersen helt fra teenageårene var tiltrukket af ansvaret og muligheden for indflydelse, så pegede hans karriere fra begyndelsen ikke mod jobbet som CEO. Efter at have læst jura på Aarhus Universitet arbejdede han i en tiårig periode som advokat i forskellige advokathuse, til sidst i Kromann Reumert, hvis bygninger han i dag kan se over på fra PFA’s hovedkontor i Nordhavn i København.
Han var glad for advokatbranchen. Men på et tidspunkt begyndte han at savne at være der, hvor beslutningerne blev truffet. Han gik derfor efter en plads i partnerkredsen hos Kromann Reumert, men den lod dog vente på sig. Så da et tilbud fra en helt anden branche tikkede ind, vidste han, at tiden var kommet til at prøve noget nyt.
»Som advokat er du inde over en sag, og så er det forfra med næste. Jeg savnede at arbejde mere strategisk, mere langsigtet. Og det var det her en mulighed for,« siger Ole Krogh Petersen om det brancheskifte, han lavede i 2005 ved at takke ja til et job som chefjurist i SEB Pension.
Hvad krævede det at skifte fra et job, hvor du var specialisten, der vidste alt, til at være leder i en helt ny branche?
»En stor portion nysgerrighed,« griner han. »Og en vis grad af ydmyghed for nu at bruge et lidt træls ord,« siger han og afslører sin jyske oprindelse, nærmere betegnet Århus.
»Det var en helt ny og meget kompleks branche, hvor jeg skulle sætte mig ind i, hvordan aktuarerne tænker og arbejder. Ikke ned i detaljen, men nok til at kunne forstå, hvordan tingene hænger sammen,» siger Ole Krogh Petersen, der mener, at det er vigtigt, at du som leder ikke forsøger at skjule eventuelle huller i din viden.
»Du kommer ikke langt med at bluffe, fordi du vil vise, at du har styr på det. Hellere være ærlig og spørge ind, hvis der er noget, du ikke forstår. Det giver dig et bedre beslutningsgrundlag. Og på samme tid viser du tillid til dem, som sidder med tingene til dagligt.«
Der er grænser for, mener han, hvor langt du skal gå for at forstå alle detaljer.
»Det er en balancegang som leder. På den ene side er du nødt til at fordybe dig, men på den anden side skal du holde en vis flyvehøjde i helikopteren for ikke at miste overblikket.«