Okay at sige: ’Jeg har ikke mere i mig’
En anden vigtig læring, Mads Nipper har taget med fra forløbet, er, at man ikke skal forsøge at skjule overfor sine nærmeste, hvor slemt det står til.
»Når man kommer hjem efter en meget presset arbejdsdag, er det okay at sige: ’Jeg har simpelthen ikke mere i mig. Nu er der udsolgt’. Det værste, man kan gøre, er lade som om alt er okay overfor sin partner eller sine venner, når det tydeligvis ikke er tilfældet,« siger Mads Nipper, der mener, at han og hans familie lykkedes med at håndtere krisen rigtig godt.
»Vi har kunnet tale om de ting, der skulle tales om, men kunne også stoppe med at tale om det igen. Hvis et job fylder så meget, at det absorberer alt andet, tror jeg ikke, man kan have det,« siger Mads Nipper.
Vigtigt også at være offensiv under kriser
Selv om han på ingen måde forsøger at negligere, at Ørsted under hans lederskab tabte milliarder af kroner og fik store prygl af aktiemarkedet, er der specielt én beslutning, han er særligt stolt af. For selv da Ørsted gik fra øretæve til øretæve, insisterede han sammen med sin direktion på at være offensiv til det sidste, eksemplificeret ved forløbet om den britiske vindmøllepark Hornsea 3.
Her valgte Mads Nipper og hans team at satse et ikke ubetydeligt milliardbeløb på at træde ud af den oprindelige kontrakt i et forsøg på at vinde en ny og mere lukrativ. Missionen lykkedes, men kunne have udløst enorme tab. Derfor er projektet, siger Mads Nipper i dag, værd at reflektere over som en vigtig ledelsesmæssig case.
»Når man har fået mange tæv, både som organisation, som ledelsessystem og selvfølgelig også som topleder, bliver man nemt meget defensivt tænkende, fordi man er mest optaget af at undgå flere problemer. At undgå problemer kan blive et mål i sig selv. Det må bare aldrig bliver et mål som leder af en virksomhed, fordi det at undgå problemer kommer aldrig til at ændre verden. Det kommer heller aldrig til at skabe konkurrencemæssige fordele,« siger Mads Nipper.