3. Sæt det rigtige krisehold
Nogle ledere indretter deciderede war rooms, når de skal håndtere en krise. Men mindre kan gøre det, mener Martin Ankerstjerne.
»Jeg vil anbefale, at man finder et lokale eller kontor, hvor man kan være 24 i døgnet. Men det vigtigste er at sammensætte det hold, der skal være til stede, og få fordelt rollerne.«
Det er vigtigt, at alle i rummet ved, hvordan magten er delegeret. Umiddelbart vil det være den administrerende direktør, der har beslutningskompetencen, men det er vigtigt at have bestyrelsen med. Fordi der i en krisesituation sjældent er tid til at holde lange bestyrelsesmøder, anbefaler Martin Ankerstjerne at have bestyrelsesformanden fysisk tilstede i lokalet eller som minimum med på en telefon.
»I mange kriser er det afgørende, at man også har juridisk rådgivning. Og den skal helst være til stede i lokalet, så man ikke er afhængig af, at advokaten kommer ud af et mødelokale et andet sted i byen.«
Martin Ankerstjerne anbefaler, at man sørger for at have mindst én person udefra med omkring bordet. Der er, understreger han, behov for en stemme, der kan formulere, hvordan krisen bliver opfattet ude i virkeligheden, altså ude blandt kunderne og de almindelige danskere. Og som tør sige sandheden uden frygt for at blive fyret.
»I krisesituationer, hvor der er meget på spil, oplever jeg tit, at man ikke tør sige chefen eller bestyrelsesformanden imod. Derfor er det rigtig godt at have en med udefra. I princippet er det ligegyldigt, om det er en fætter, en konsulent eller et medlem af dit netværk. Vedkommende skal bare ikke have hånden på kogepladen på samme måde, som dem, der er ansat,« siger Martin Ankerstjerne.
Sidste punkt på tjeklisten er at få afklaret, hvem der skal håndtere medierne. Er det CEO/lederen, der skal være virksomhedens ansigt på sagen og stille op på tv? Eller er der andre muligheder?
4. Hastighed betyder alt
Når en krise opstår, er det Martin Ankerstjernes erfaring, at nogle ledere reagerer med en instinktiv trang til at låse døren, trække gardinet for, slukke mobilen og hoppe under dynen – i et håb om, at problemet går væk af sig selv. Andre vælger den stik modsatte strategi: I et forsøg på at tage kontrol over historien hurtigt, rykker de ud med egne budskaber lidt for hurtigt.
Ifølge Martin Ankerstjerne er det vigtigt at handle hurtigt, så man får sit eget budskab eller modsvar ud med det samme, men først når man har det fulde overblik over situationen.
»Hastighed betyder alt, hvis man selv skal kunne præge dagsordenen. Det narrativ, der ender som den endelige fortælling, defineres ofte i de allerførste timer af en krise,« siger Martin Ankerstjerne.
Derfor er det vigtigt at rykke ud med sin egen version hurtigt og præcist, hvis man vel at mærke har en god sag og et konkret budskab.
Men det er også her dilemmaerne begynder at stå i kø.
»I mange kriser er mangel på viden en kæmpe udfordring i den akutte fase. Hvornår ved vi nok til, at vi kan gå ud at kommunikere og komme først med budskaberne?« siger Martin Ankerstjerne.
Som han ser det, er det måske største problem, at du i en krise ikke kan kommunikere alle nuancerne.
»Det simple narrativ vinder som regel. Fordi det er så let at forstå. Når man sidder på den anden side, er det en kæmpe udfordring, fordi dér bliver man nødt til at forholde sig til en mere kompleks virkelighed. Hvis det for eksempel drejer sig om en personalesag, er der ting, du er afskåret fra at kunne fortælle og er reelt bundet på hænder og fødder,« siger Martin Ankerstjerne.
Det samme kan gøre sig gældende med dele af GDPR-lovgivningen, og der kan også være konkurrenceforhold, der betyder, at du som leder er afskåret fra at tegne det fulde billede i offentligheden.
»Som krisekommunikatør bliver man nødt til at acceptere, at det er en konstant balancegang at skelne imellem, hvad du gerne vil fortælle, og hvad du kan fortælle,« siger Martin Ankerstjerne.