Talrige undersøgelser har slået fast, at diversitet er helt afgørende, hvis din virksomhed skal klare sig godt. Det duer ikke – siger forskningen – hvis alle i din virksomhed ser verden på nøjagtigt samme måde, eller at alle altid er enige om alt, for så får man ikke udnyttet hinandens og virksomhedens potentiale godt nok.
Det er en problemstilling, som det kreative bureau Culture Works, med kontorer i København og Aarhus, har tæt inde på livet. Her udgøres ledergruppen, der også er ejerkredsen, nemlig af fire ciskønnede mænd i 30'erne, og den ældste af de 13 medarbejdere er bare 35 år.
Den meget homogene sammensætning af både ledergruppen og medarbejderne kan potentielt blive et problem for virksomheden, erkender designchef og medejer Andreas Nielsen:
»Vi vil meget gerne øge både inklusion og diversitet, for der er nok ikke nogen tvivl om, at vi i dag er ret biased, fordi vi er så ens. Den eneste forskel er nærmest, hvor mange børn vi har. Det handler egentlig bare om, at man skal føle sig velkommen på den her arbejdsplads, lige meget hvem man er, og vi skal kunne rumme alle former for kulturer, interesser og nicher,« siger Andreas Nielsen i podcasten Lederskabet, hvor ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt hjælper ledere med at få løst et problem eller et dilemma – til inspiration for andre ledere, der måske står med samme problem.