Andreas Nielsen er designchef og medejer i Culture Works
Andreas Nielsen er designchef og medejer i det kreative bureau Culture Works, og frygter, at bias når der skal tages vigtige beslutninger. Foto: Nikolai Linares
Lederskabet

Sådan undgår du bias, når hele din ledergruppe er jævnaldrende, cis-kønnede mænd

2. marts 2022

Det kreative bureau Culture Works ledes af fire mænd i 30erne, der ser verden på samme måde, og frygter derfor blinde vinkler og bias, når de store beslutninger skal tages.  

Gå til Action card

Talrige undersøgelser har slået fast, at diversitet er helt afgørende, hvis din virksomhed skal klare sig godt. Det duer ikke – siger forskningen – hvis alle i din virksomhed ser verden på nøjagtigt samme måde, eller at alle altid er enige om alt, for så får man ikke udnyttet hinandens og virksomhedens potentiale godt nok.

Det er en problemstilling, som det kreative bureau Culture Works, med kontorer i København og Aarhus, har tæt inde på livet. Her udgøres ledergruppen, der også er ejerkredsen, nemlig af fire ciskønnede mænd i 30'erne, og den ældste af de 13 medarbejdere er bare 35 år.

Den meget homogene sammensætning af både ledergruppen og medarbejderne kan potentielt blive et problem for virksomheden, erkender designchef og medejer Andreas Nielsen:

»Vi vil meget gerne øge både inklusion og diversitet, for der er nok ikke nogen tvivl om, at vi i dag er ret biased, fordi vi er så ens. Den eneste forskel er nærmest, hvor mange børn vi har. Det handler egentlig bare om, at man skal føle sig velkommen på den her arbejdsplads, lige meget hvem man er, og vi skal kunne rumme alle former for kulturer, interesser og nicher,« siger Andreas Nielsen i podcasten Lederskabet, hvor ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt hjælper ledere med at få løst et problem eller et dilemma – til inspiration for andre ledere, der måske står med samme problem.

Diversitet betaler sig

Forskningen om diversitet taler sit eget tydelige sprog. Forbes har ad flere omgange beskrevet, at teams med stor diversitet øger beslutningskvaliteten med op til 87 procent og leverer 60 procent bedre resultater. Og også når det gælder andelen af kvinder i ledelsen, er resultaterne meget entydige. Peterson Institute for International Economics har forsket sig frem til, at virksomheder med minimum 30 procent kvindelige topledere skaber seks procent bedre resultater. I en dansk sammenhæng viste et studie fra ISS og Proacteur i 2016, at mangfoldighed i ledelsen målt på køn, aldersspredning, anciennitet og etnicitet i gennemsnit forbedrer bundlinjen med 12,6 procent.

Andreas Nielsen er da også meget opmærksom på, hvor vigtig diversitets-dagsordenen er, og derfor fylder diskussionen rigtig meget i Culture Works, siger han:

»Jeg synes egentlig, at vi er gode til at tale om det i hele virksomheden. Vi har nogle gode og meget woke medarbejdere, der husker os på det og banker os oven i hovedet. Men vi har brug for nogle pointers til, hvordan vi undgår at sejle i den forkerte retning,« siger Andreas Nielsen i podcasten. 

Andreas Nielsen er designchef og medejer i Culture Works
Andreas Nielsen er meget bevidst om, at de bør rekruttere bredere. Alligevel ender han og ledergruppen ofte med at ansætte folk, der minder om dem selv.  Foto: Nikolai Linares

Diversitet handler ikke kun om køn

Selv om han og den øvrige ledergruppe er meget bevidste om, at de bør rekruttere bredere, end tilfældet har været hidtil, ender de alligevel typisk med at ansætte folk, der er af samme støbning som dem selv.

»Og vi vil jo så nok tænke ens på mange punkter, fordi vi er det samme sted i livet. Det er vigtigt, at vi kommer over det punkt, hvor det ikke bare er vores lille hyggelige og homogene gruppe, der skal sidde og blive enige,« siger Andreas Nielsen.

Ejerkredsen har blandt andet drøftet muligheden for at få en kvinde ind i lederkredsen. Ifølge Michael Uhrenholt er det en rigtig god ide, men det kan ikke stå alene. 

»Diversitet er ikke kun rundet af dit køn; der er rigtig mange andre ting i spil. Fordi du får en hvid kvinde i 30'erne med samme baggrund som resten af ledergruppen ind i virksomheden, er det ikke sikkert, at det får Jer til at tænke bredere og på en helt anden måde,« siger Michael Uhrenholt i podcasten.

For Michael Uhrenholt er der ikke så megen tvivl om, at Culture Works ledelse er biased, og har brug for at få nogle andre typer personer og kompetencer ind i virksomheden. Men i hans optik er det ikke nok at tænke køn og etnicitet, når man taler om diversitet; der er i lige så høj grad brug for at se på personlig baggrund og uddannelsesniveau.

»Jeg tror, at Culture Works kunne have fordel af at ansætte medarbejdere, der ikke har samme akademiske baggrund som resten af medarbejderne. Det kunne for eksempel være en person, som har praksisnær erfaring med rendyrket salg eller kundepleje, og som ikke kommer med en lang videregående uddannelse. Jeg tror, at det ville være sundt at få nogle typer ind, som tænker helt anderledes,« siger Michael Uhrenholt.

Culture Works

Culture Works er et kulturelt bureau, der specialiserer sig i at skabe oplevelser, der bygger bro mellem brand og målgruppe. Over de sidste 10 år har bureauet skabt og eksekveret hundredvis af projekter fra småaktiviteter til store internationale konferencer, festivaler, modeshows og kampagner.

Culture Works lever i dag af både at skabe egne projekter som kulturfestivalen ‘Cluster Square’ og bæredygtighedskonferencen ‘Impact the Future’, samt skabe fysiske og digitale brand experiences for kunder som BESTSELLER, Arla, Velux, Hummel og LEGO.

Culture Works har desuden modtaget Børsens Gazelle-pris for de seneste fire regnskabsår. I 2021 omsatte bureauet for omkring 12 millioner kroner.

Fold ud

Se på personligheden

Han betegner det også som ’helt oplagt’, at Culture Works som noget af det første begynder at lede efter nye medarbejdere i senior-segmentet.

»Diversitet handler altså også om alder. Og jeg tror, at en virksomhed som Jeres kunne have godt af at få en senior ind, der måske ser helt anderledes på tingene, end resten af medarbejderne,« siger Michael Uhrenholt.

Han opfordrer samtidig Culture Works til i højere grad at se på ansøgernes personlighed fremfor specifikke kvalifikationer, når de leder efter nye medarbejdere.

Andreas Nielsen er designchef og medejer i Culture Works
Ledelsesrådgiver Michael Uhrenholdt opfordrer Culture Works til at kigge mere på personlighed end kompetencer.  Foto: Nikolai Linares

»Jeg tror på, at det bliver mere og mere vigtigt i fremtiden at kigge ind i personlighed, i stedet for kun at se på kompetencer. De fleste mennesker, der har hjertet på rette sted og har den rigtige personlighed, har et kæmpe potentiale for at udvikle en faglighed. Til gengæld er det sværere at arbejde med personligheden,« siger Michal Uhrenholt.

I podcasten giver han Culture Works kredit for at tage diversitets-udfordringen seriøst, og anerkender også at ledergruppen og medarbejderne er bevidste om og intensivt drøfter de udfordringer, virksomheden har på den front.

Ansatte med til jobsamtaler

For at sætte yderligere skub i en proces, der allerede er godt i gang, opfordrer han Andreas Nielsen og hans kolleger til at inkludere medarbejderne i ansættelsesprocesserne.

»Hvis de ansatte i højere grad bliver en del af den proces, kan de være med til at tegne virksomhedens kultur og skubbe udviklingen i den rigtige retning,« lyder det fra Michael Uhrenholt.

Michael Uhrenholdt

Michael Uhrenholt

Michael Uhrenholt er en del af rådgiverteamet i Ledelse, Ledernes enhed for sparring og rådgivning af ledere.

Han har særligt kompetencer inden for blandt andet lederudvikling og rekruttering og har været hos Lederne siden 2007.

Som medlem af Lederne kan du få gratis rådgivning af Michael og hans kolleger.

Fold ud

For Andreas Nielsen var sparringen i Lederskabet på mange måder en bekræftelse af, at de tanker, han og den øvrige lederkreds allerede har gjort sig, er rigtige – og at vejen mod øget diversitet er helt nødvendig.

”Det har hidtil være åbenlyst for os, at en 50-årig nok ikke kunne passe ind her, men det kan jo godt lade sig gøre,” siger Andreas Nielsen.

Han vil også kraftigt overveje rådet om at lade medarbejderne indtage en langt mere central rolle ved kommende ansættelser.

”Det lyder som en rigtig god ide. Jeg kunne godt overveje at skubbe medarbejderne mere frem i samtalerne; måske er det endda dem, der skal have den første samtale, og så kan vi i ledelsen ordne lønforhandlingen og den slags ting. Det er en spændende tanke,” siger Andreas Nielsen.

Han slår fast, at diskussionerne om diversitet og bias vil fortsætte på fuld kraft i Culture Works.

”Vi vil sætte os ned og snakke videre, så det bliver mere konkret, for vi kommer ikke udenom at have det her på agendaen fremadrettet, både som ledergruppe og som virksomhed,” siger Andreas Nielsen.

Action Card

Michael Uhrenholts 4 bedste råd om, hvordan du sikrer øget diversitet

  1. Gør dig bevidst, hvordan du ønsker, at diversitet skal afspejles i din virksomhed. Tag udgangspunkt i den nuværende sammensætning i forhold til køn, alder og etnicitet og vurder, hvor du har behovet for øget diversitet, under hensyntagen til virksomhedens faglige behov og opgaveløsning.
  2. Få engageret medarbejderne i processen mod øget diversitet. Overvej for eksempel at involvere dem i ansættelsesprocessen, så de får ejerskab til projektet. Det er også et rigtigt godt signal at sende til mulige kandidater, at medarbejderne er en del af ansættelsesforløbet.
  3. Få kortlagt virksomhedens – og din egen bias. Måske er I en så homogen ledergruppe, at I har blinde vinkler? Der findes udmærkede redskaber og tests, der kan hjælpe til at gennemlyse din og virksomhedens bias. 
  4. Kortlæg dit eksisterende teams identitet og præferencer. Bias påvirkes også af for eksempel uddannelse og erfaring, så du skal vide præcist hvad du søger efter hos eventuelle kandidater.

Relaterede artikler:

Et splitbillede af Hjulmand og Frank, der giver feedback i en kamp

Thomas Frank og Kasper Hjulmand er fodboldtrænere i topklasse. Nu vil de inspirere dig til noget vigtigt i ledelse.

14 min.
Sisse Fisker

Sådan får du din første bestyrelsespost

Drømmer du om at sidde i en bestyrelse? Her er, hvad du skal kunne. Og hvordan du kommer i gang.
7 min.
Mette Davidsen Nielsen står med ryggen mod en væg
Lederskabet

Livet i hamsterhjulet har krævet masser af selvmedicinering. Nu vil kulturredaktøren ud af det sammen med medarbejderne

Selv om hun har et privilegeret og spændende lederjob som kulturredaktør på Politiken, føler Mette Davidsen-Nielsen ofte, at hun løber rundt, uden at komme nogle vegne. Hun mener, at der er brug for at gentænke den måde, vi har skruet arbejdslivet sammen på og få redefineret lederrollen.
27 min.
Stine Kirkegaard står foran sin cateringfirma Easy Peacy
Lederskabet

Stine vil ikke have 'giftig maskulinitet' i sin virksomhed

Groft sprogbrug, sexisme og andre former for krænkelser er tilsyneladende hverdagskost mange steder i restaurationsbranchen, men ikke hos 29-årige Stine Kirkegaard, der står bag cateringsuccesen Easy Peacy, og insisterer på en ordentligt tone.
24 min.
Lotte Bruun Jensen
Lederskabet

Her har direktøren meldt ud, at familien altid kommer før virksomheden

Lotte Bruun Jensen, der er 4. generations ejerleder af Osvald Jensen A/S, lever for sine børn, sin familie og vennerne. Derfor prioriterer hun benhårdt privatlivet over arbejdslivet – og opmuntrer medarbejderne til at gøre det samme og til at dele private problemer. Det er en klar trend, især blandt yngre ledere, siger ledelsesrådgiver.
24 min.
Aviaja Andersen står med en sæk maskmel iført hår net
Lederskabet

Aviaja sprang fra drømmejobbet i kosmetikindustrien for at redde kloden

Et par år efter hendes mand døde skiftede Aviaja Riemann-Andersen sit chefjob i L’Oréal-koncernen ud med en startup, der vil afhjælpe fødevaremangel ved at udnytte restproduktet fra ølbrygning. Det kræver ’vildt meget ledelse’, siger hun, specielt efter at der er kommet investorpenge ombord.
28 min.
Sune Malthe Thagaard sidder og snakker i telefon mens han nulrer med sit lange hår
Lederskabet

Sune vil vise, at der er flere måder at være mand på. Også i den finansielle sektor

Da Sune Malthe-Thagaard, der er chefanalytiker i Totalkredit, valgte at åbne op om sin seksualitet, blev jakkesættet samtidig skrottet til fordel for langt hår, pink t-shirt og øreringe.
29 min.
Mette Wolf går rundt på scenen med røde teatersæder i baggrunden
Lederskabet

Mette Wolf har succes som teaterdirektør. Men det er ensomt at være leder

Som barn af 1970erne er Mette Wolf vokset op i en tid, hvor fællesskab og solidaritet var de altafgørende værdier. Nu tager hun som direktør på Nørrebro Teater de upopulære beslutninger og prøver at finde sig til rette i ikke længere at være en del af arbejdsfællesskabet.
30 min.
Portrætbillede af Jonas Schmidt
Lederskabet

Brugs-souschefen, der fik heltestatus: »Den gode chef har altid sine ansattes ryg«

Kunden har ikke altid ret. Slet ikke hvis urimelige og hysteriske kunder overfuser dine ansatte. Sådan lyder det fra Jonas Schmidt, souschef i SuperBrugsen i Jyderup, der gik komplet viralt, da han en dag satte foden ned og kom med en opsang, efter at en af hans medarbejdere blev overfuset.
25 min.