Jan Bøgh kender sin virksomhed ned til sidste decimal
Jan Bøgh er købmand ind til benet. Og så er han ligesom sin forgænger Lars Larsen indædt modstander af ødselhed.  Foto: Bo Amstrup
Ledelse med vilje

Topchefen i Jysk samler papir op af skraldespanden for at skrive på bagsiden. Men han er ikke nærig

20. oktober 2021

Jan Bøgh er en nærmest tro kopi af Lars Larsen. Bare tilsat en ekstra portion struktur og ordenssans. Han kender sin virksomhed ned til sidste decimal, og han hader ødselhed, sjuskeri og beslutninger, der trækkes i langdrag.

Gå til Action card

Når Jan Bøgh forlader kontoret i Brabrand sent om eftermiddagen, ligger der meget sjældent uafklarede sager på skrivebordet.

For hvis der er noget topchefen i Jysk ikke bryder sig om, så er det at udsætte en beslutning, der lige så godt kunne træffes med det samme.

»Jeg er ikke typen, der trives med at komme ting i syltekrukken eller tage en tur til i en workshop. Jeg er meget mere til at få det afgjort og komme videre,« siger Jan Bøgh i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med Vilje.

Efter 20 år som topchef i Jysk, hvor han i dag er chef for 27.000 ansatte i 50 lande, har han for længst bevist, at han er en ualmindeligt handlekraftig - og ualmindeligt dygtig – leder og købmand. 

Derfor var det ikke nogen overraskelse, da det for nylig blev offentliggjort, at han om et år rykker nok en tak op og bliver President & CEO for Lars Larsen Group Retail, der foreløbig omfatter Jysk, Ilva, Bolia, Sofacompany og Sengespecialisten. 

Her får han som 62-årig ansvaret for at gøre Larsen-imperiet endnu bedre, hurtigere og større, som han selv udtrykker det. En opgave, der virker som skabt til Jan Bøgh, der både i ledelsesstil og værdisæt minder om en 1:1 kopi af Jysk-koncernens nu afdøde grundlægger, Lars Larsen.

En øre sparet er en øre tjent

Først og fremmest er Jan Bøgh nemlig også købmand helt ind til benet. Og så er han – præcist som Lars Larsen var det – indædt modstander af enhver form for ødselhed. 

Lars Larsens dogme om at en øre sparet, er en øre tjent, går Jan Bøgh helhjertet ind for. 

»Det er vigtigt at have fælles grundværdier. Og det kan ikke nytte, at vi i Jysk skal diskutere, om vi skal bo på en anden etage på hotellet, eller sidde længere fremme i flyveren. Det bliver ikke nogen god diskussion, for den vinder man ikke i den virksomhed, jeg er i,« siger Jan Bøgh.  

Og selv om han bedyrer, at det ikke er for at efterligne Lars Larsen, så samler han også papir op af skraldespanden og skriver på bagsiden, hvis han skal kradse en note ned.

»Det er ikke fordi, vi er nærige i Jysk. Vi vil gerne bruge og investere penge, men vi skal gøre det fornuftigt. Hvis jeg ikke selv havde det på den måde, var det aldrig gået med Lars Larsen. Han var i øvrigt ikke nærig, han var bare omkostningsbevidst og påholdende,« siger Jan Bøgh.

Jan Bøgh kender sin virksomhed ned til sidste decimal

Jan Bøgh:

Født 1959, Gift med Lene og far til fire.

  • 1976-1985 COOP Danmark
  • 1980-1981 Værnepligt og sergent i Forsvaret
  • 1985-1992 Indkøbs- og markedschef, Color Line
  • 1992-1995 Indkøbsdirektør, Metro
  • 1995-2000 Indkøbs- og logistikdirektør, Jysk Nordic
  • 2000-2019 CEO & President, Jysk Nordic
  • 2019 – CEO & President, Jysk 

Bestyrelsesformand i ILVA og Sofacompany. Bestyrelsesmedlem i Bolia, SengeSpecialisten og thansen.

Fold ud

Går langt for at spare tre kroner

Udefra betragtet kan det virke lidt paradoksalt, at der holdes så godt på pengene, når Lars Larsen Group samtidig har varslet et investeringsprogram, der blandt andet betyder massive opkøb af nye virksomheder og investeringer for over 15 milliarder kroner.

Men for Jan Bøgh er der ikke nogen modsætning imellem de to ting. Selv når man bruger mange penge, skal det gøres fornuftigt. 

Og selv om Jysk-imperiet i dag omsætter for over 35 milliarder kroner i flere end 3000 butikker, er det for Jan Bøgh og hans chefkolleger ikke godt nok bare at opretholde status quo. Helt i Lars Larsens ånd, skal der investeres massivt i at skabe endnu mere vækst.

»Vores mantra er, at hvis man ikke går frem, går man faktisk tilbage. Og der er hele tiden noget, vi jagter, hvis vi skal opfylde ambitionen om at være blandt de største og dygtigste,« siger Jan Bøgh.

Også som privatperson er Jan Bøgh mere end almindeligt påholdende. Hvis han er på ferie i Tjekkiet, går han gerne over gaden for spare tre kroner på en fadøl. 

»Det er en sport for mig, også selv om jeg i dag tjener mere end gennemsnittet. Det er nok, fordi jeg kommer fra en baggrund, hvor man skulle passe på pengene,« siger Jan Bøgh. 

Jan Bøgh kender sin virksomhed ned til sidste decimal
»Jeg overvejede da, om jeg i en alder af 60 år skulle sætte mit gode ry og rygte på spil ved at kaste mig ud i en kæmpestor og meget vanskelig elefantopgave. Men jeg endte selvfølgelig med at tage udfordringen, for det er sådan, jeg er skruet sammen,« siger Jan Bøgh.  Foto: Bo Amstrup

Født ind i branchen

Jan Bøgh blev nærmest født ind i detailbranchen. Og han fik købmandskabet ind med modermælken.

Da han var fire år gammel, spænede han rundt i sin morfars Brugs i Haldager ved Aabybro i Nordjylland. Hans mor arbejdede også i butikken, mens faren var chauffør, og kørte med grise, køer og korn. Som 11-årig fik Jan Bøgh sit første egentlig job, da han begyndte at sætte varer på plads i morfarens butik. 

Det var derfor helt efter bogen, at han blev udlært kommis i den noget større Vadum Brugs. Og at han, da han var færdig med militærtjenesten, blev butikschef i Kvickly i Frederikshavn som 24-årig.

Lysten til at lede havde han i en tidlig alder opdaget på håndboldbanerne i det nordjyske. Hans egen spillerkarriere blev lagt på hylden, fordi han havde et udpræget flair for at være træner.

»Siden jeg var 20 år, har det været naturligt for mig at være træner og leder. Mit liv har været viet til at bestemme ting, og det har jeg altid taget på mig,« siger Jan Bøgh, der tilskriver det udprægede leder-gen sin mor, opvæksten i Brugsen i Haldager og håndbolden.

Jan Bøgh forlod dog brugsbevægelsen i 1985 og arbejdede syv år for Color Line, først som indkøbschef og senere markedschef.

Det store spring til København

I 1992 traf han, hvad han selv betegner som den største ledelsesmæssige beslutning i sin karriere: Han tog springet helt til København og et job som indkøbsdirektør i Metro, på det tidspunkt den tredjestørste detailkæde i verden.

»Det er den største beslutning, jeg har truffet. At tage til København og arbejde i et kæmpe firma med en rigtig tysk ledelsesstil. Det var en meget skelsættende begivenhed, som har præget mig meget - nok mest godt,« siger Jan Bøgh og tilføjer:  

»Jeg lærte utroligt meget i Metro. Først og fremmest kom jeg ind i et regime, hvor man enten kunne overleve eller dø. Jeg valgte at overleve og sugede rigtig meget ud, som jeg kunne bruge,« siger Jan Bøgh.

Jan Bøgh leder til dagligt Jysk
Jan Bøgh indrømmer gerne, at han ikke er kendt for at rose sine medarbejdere ihjel. Til gengæld er det vigtigt for ham, at give dem så meget opmærksomhed, at de kan mærke det. Foto: Bo Amstrup 

Et godt tilbud fra Lars Larsen

Efter tre år i Metro begyndte Jylland igen at trække i Jan Bøgh.

Han var åben overfor alle muligheder, men endte ved et rent tilfælde i Jysk Sengetøjslager som indkøbsdirektør.

Det var i 1995. Bare fem år senere udnævnte Lars Larsen ham til CEO og President for hele Jysk-koncernen, undtagen Tyskland, der på det tidspunkt blev administreret af en tysk ledelse.

Men det var lige ved og næsten, at karrieren var fortsat et helt andet sted. 

Inden han blev tilbudt topjobbet havde ambitionen om at sidde med det ultimative lederansvar bidt sig så meget fast, at Jan Bøgh sagde ja tak til en CEO-stilling i en anden virksomhed.

Men da han afleverede sin opsigelse til Lars Larsen, tog jobskiftet en uventet drejning.

»Købmanden tændte en Cecil, og sagde, at det skulle vi vist lige snakke om. Måske vi kunne finde ud af noget i Jysk også. Faktisk havde Lars Larsen tænkt på, om jeg ikke skulle være administrerende direktør i Jysk,« erindrer Jan Bøgh.

Inden han takkede ja til tilbuddet, måtte Jan Bøgh overveje grundigt, om Lars Larsen mente det seriøst. Og ikke mindst, om han ville få de frihedsgrader, han havde behov for.

»Jeg endte med at sige ja. Og det har jeg aldrig fortrudt,« siger Jan Bøgh.

Fuld opbakning fra Købmanden

I Jan Bøgh fandt Lars Larsen en direktør, der var som taget ud af hans eget spejlbillede. En købmand, der kunne arbejde stort set i døgndrift og levere resultater.

Men Jan Bøgh havde også nogle evner, som Lars Larsen savnede selv: Han kunne organisere og sætte tingene i system.

»Nogle vil nok kalde mig struktur-fascist. Jeg vil gerne have alt i kasser, defineret og beskrevet,« siger Jan Bøgh.

Under Lars Larsen fik Jan Bøgh frit spil til at køre og organisere forretningen, som han fandt rigtigt.

»Vi har grinet en del af, at jeg vist kun ringede til Larsen tre gange på 20 år. Jeg har haft meget frie rammer, men selvfølgelig har vi løbende snakket sammen om de store ting,« siger Jan Bøgh.

Mens Jysk-koncernen år for år fortsatte sit ekstreme vækst-eventyr, blev parløbet mellem Lars og Larsen og Jan Bøgh bare tættere og tættere. Jan Bøgh blev manden, der satte orden og struktur på Lars Larsens ideer, og fik dem eksekveret hurtigt og effektivt. Med lige dele overblik og sans for detaljen.

»En god leder i Jysk skal både kunne flyve højt og se retningen, men skal også kende sit område og sit ressort. Det er noget, som jeg selv har praktiseret, og jeg ved stadig rigtig meget om varerne i Jysk,« siger Jan Bøgh.

Finder fejl som et målsøgende missil

Lige præcist det går der mange historier om i Jysk. Jan Bøgh er nemlig berygtet for at slå ned på selv meget små fejl. Specielt hvis de udspringer af sjuskeri.

For eksempel når han besøger Jysk-butikker i lande, hvor han ikke kan sproget, og alligevel som et målsøgende missil kan påpege fejl i prisskilte og annoncer. 

Jan Bøgh medgiver gerne, at det nok falder ham lettere at påpege fejl, end at uddele ros. Og at fejlen altid bliver påpeget først.

»Jeg har aldrig rost nogen ihjel, men jeg har givet dem så meget opmærksomhed, at de har kunnet mærke det. Jeg ved godt, at jeg skal huske at rose medarbejdere og ledere også, men det er ikke det, der ligger først for,« siger Jan Bøgh.

Lars Larsen var heller ikke kendt for at føre an i rose-klubben. De to var, siger Jan Bøgh, enige om, at det ikke var det vigtigste.

Internt i Jysk driller man Jan Bøgh med, at han lider af arms up, arms down-syndromet. Armene kommer godt nok op, når der er noget at fejre, men meget hurtigt ned igen.

Betegnelsen dækker over, at Jan Bøgh gerne vil være med til at fejre et godt resultat med et stykke wienerbrød. Men han glemmer aldrig, at butikkerne åbner igen næste morgen, og kampen starter forfra.

»Der er hele tiden nogen, der vil spise os, hvis vi hviler på laurbærrene. Det får man aldrig lov til i den her branche.«

Kontant med et glimt i øjet

Med sit stålsatte fokus på performance og nøgletal, repræsenterer Jan Bøgh en ledelsesstil, der roligt kan betegnes som kontant. 

Men han understreger selv, at han ofte har et glimt i øjet, når han belærer folk om små eller store fejl. Og at både ledergruppen og de ansatte accepterer den måde, han er chef på.

»De ved jo godt, at jeg har en stor detaljesans, og at jeg godt kan finde på at kommentere på småfejlene, før jeg siger, at det går fantastisk. Og ja, jeg kan også godt blive smågal. Men jeg opfatter også mig selv som en involverende leder. Man kan altid få et råd eller et skub i den rigtige retning,« siger Jan Bøgh.

Den største hædersbetegnelse han har fået som leder, kom – selvfølgelig – fra Lars Larsen.

»Til min 50 års fødselsdag udnævnte han mig til ’administrerende købmand’. Større bliver det ikke i min verden,« siger Jan Bøgh.

Som administrerende direktør i Lars Larsens levetid opererede Jan Bøgh som købmanden bag købmanden, og overlod det hellere end gerne til Lars Larsen at håndtere medierne og gå på skærmen med ”et godt tilbud” til danskerne.

»Jeg havde det rigtig fint med at være den hemmelige direktør. Jeg har ikke noget behov for at være på. Det, jeg har behov for, er at vide, at det er mig, der bestemmer i biksen,« siger Jan Bøgh.

Jan Bøgh kender sin virksomhed ned til sidste decimal
Da Jan Bøgh var fire år gammel, spænede han rundt i sin morfars Brugs i Haldager ved Aabybro i Nordjylland. Hans mor arbejdede også i butikken, mens faren var chauffør, og kørte med grise, køer og korn. Som 11-årig fik Jan Bøgh sit første egentlig job, da han begyndte at sætte varer på plads i morfarens butik.  Foto: Bo Amstrup

Det store generationsskifte

Inden Lars Larsen døde i 2019, nåede Jan Bøgh at hjælpe ham med en sidste opgave. Den blev samtidigt en af Jan Bøghs største ledelsesmæssige udfordringer og betød, at han måtte påtage sig en endnu større rolle i koncernen.

Jysk havde siden den spæde start i 1979 været organiseret efter knopskydnings-princippet. Og Lars Larsen og hans søn, nuværende bestyrelsesformand for Lars Larsen Group, Jacob Brunsborg, havde et ønske om at strømline koncernen. En proces, der blev igangsat inden Lars Larsen blev syg, og som Jan Bøgh blev dybt involveret i fra første færd.

Indtil da havde Jysk bestået af to helt separate og meget forskelligt drevne selskaber; de tyske butikker i Dänisches Bettenlager og resten af Jysk-koncernen, som Jan Bøgh selv var chef for.

»Min rolle var at bistå købmanden og Jacob, ved at komme med forslag til, hvordan det hele kunne se ud fremadrettet. Og ret hurtigt nåede vi frem til, at vi skulle slå det hele sammen i én enhed,« siger Jan Bøgh.

Bange for at sætte ry og rygte over styr

Jan Bøgh var udmærket klar over, at det ville blive et kæmpe arbejde for den chef, der skulle lede det nye fælles selskab. Så da han fik tilbuddet om at bytte sin egen position som chef for det halve Jysk-kongerige ud med ansvaret for det hele, gik han i tænkeboks.

»Jeg overvejede da, om jeg i en alder af 60 år skulle sætte mit gode ry og rygte på spil ved at kaste mig ud i en kæmpestor og meget vanskelig elefantopgave. Men jeg endte selvfølgelig med at tage udfordringen, for det er sådan, jeg er skruet sammen,« siger Jan Bøgh. 

Mens den tyske del af Jysk var ledet meget centralt, i praksis af en enkelt meget stærk direktør, havde Jan Bøgh i sin egen organisation en erfaren ledergruppe på otte direktører, som han støttede sig meget til.

Men det var ikke kun på ledelses-delen, at Jan Bøghs Jysk-selskab var anderledes, og, synes han selv, klart stærkest.

»På de fleste parametre var min del den mest veldrevene, den mest vel-konceptualiserede og med de klarest definerede roller. Den var også mere digitalt drevet, og havde en væsentligt bedre udvikling, end den tyske, så jeg gik da ind i det med en vis selvtillid,« siger Jan Bøgh.

Indtil videre taler resultaterne deres eget sprog. På trods af at 2000 af koncernens butikker måtte lukke midlertidig på grund af corona, tjente Jysk 3,6 milliarder kroner før skat i 2019/2020-regnskabet.

For Jan Bøgh er detaljerne vigtige
Jan Bøgh overlod det til Lars Larsen at håndtere medierne: »Jeg har ikke noget behov for at være på. Det, jeg har behov for, er at vide, at det er mig, der bestemmer i biksen,« siger Jan Bøgh. Foto: Bo Amstrup

Købmand, korpsånd og kollega

Som topchef for det fusionerede Jysk-selskab har en af hans vigtigste opgaver været at sikre, at den særlige Jysk-kultur kommer ud i alle afkroge af organisationen. Det er nemlig en helt nødvendig forudsætning for virksomhedens succes.

»Vi har et fantastisk værdigrundlag, som vi kalder købmand, korpsånd og kollega. Man kan sige, at vi har vendt Lars Larsen på hovedet, rystet ham, og da værdierne kom ud, skyndte vi os at samle dem sammen og sætte dem i system,« siger Jan Bøgh.

Han arbejder vedholdende på at opdatere og udbrede værdisættet til Jysk-medarbejdere i alle lande. Og selv om Jysk har ansatte med vidt forskellige kulturelle baggrunde, er det et krav for alle, at de skal kunne spejle sig i kerneværdierne.

»Det har heldigvis vist sig, at dansk-skandinaviske værdier også er gode ude i den store verden. I kernen handler det om, at vi er ordentlige, at vi holder vores aftaler, og vi som ledere også lægger os ned på knæene for at nå den nederste hylde, hvis det er nødvendigt. Vi kommer ikke bare og er nålestribede,« siger Jan Bøgh.

En meget uvant rolle

Når han om et års tid overlader chefstolen i Jysk til Rami Jensen, der selv er vokset op i Jysk, og rykker en tak op i hierarkiet som chef for Lars Larsen Group Retail, bliver det kun en mellemstation. 

Det er allerede aftalt, at han efter et års tid skal være arbejdende bestyrelsesformand. Og en aktiv en af slagsen vel at mærke.

»Jeg skal sammen med familien sikre, at tingene fortsat udvikler sig og ikke står stille, og hjælpe med til, at vi får endnu mere på paletten i form af opkøb,« siger Jan Bøgh.

For en så udpræget detaljeorienteret chef som Jan Bøgh bliver det en helt usædvanligt stor udfordring at rykke op i bestyrelses-sfæren og overlade driften til en direktør.

»Det skal jeg helt sikkert træne i, men jeg har også et par år, inden det bliver helt alvor,« siger Jan Bøgh og tilføjer med et glimt i øjet:

»Til den tid bliver det mig selv, der skal finde ud af at give plads. Det var det, jeg var bange for at Lars Larsen ikke ville give mig, så jeg vil gøre mig ekstra umage for ikke at begå nogen fejl i den sammenhæng.«

Action Card

Jan Bøghs 10 gode råd til andre ledere:

  1. Kend din forretning. Du skal have styr på detaljerne helt derude, hvor din virksomhed møder kunderne, hvis du skal træffe de rette beslutninger.
  2. Vær dig selv. I længden kan du ikke være en troværdig leder, hvis du skal arbejde imod din natur.
  3. Sæt dit hold. Du får aldrig succes uden dygtige medarbejdere omkring dig. 
  4. Find talenterne og giv dem udfordringer. De bedst egnede til lederjob i din virksomhed er ofte dem, som kender forretningen og kulturen til bunds, fordi de arbejder der i forvejen. Det øger også motivationen hos alle, at der er gode muligheder for forfremmelse.  
  5. Husk! Du har de medarbejdere du fortjener. Hvis dine folk ikke gør som du forventer, er det fordi du har ansat de forkerte, eller du leder dem forkert.
  6. Udpeg en klar retning og hold kursen. Du har løbende brug for nye kompetencer i din virksomhed, eksempelvis digitalt. Men sunde værdier og et velfungerende forretningskoncept skal man ikke rokke ved. 
  7. Løb en tur. Det klarer hovedet og giver plads til at træffe svære beslutninger.
  8. Bevar roen og overblikket. Dine medarbejdere har brug for, at du står bag dem og holder fast i kursen.
  9. Ha’ opbakning fra hjemmefronten. Det kommer ikke til at fungere for dig som travl leder, hvis der ikke er forståelse for, at arbejdet nogle gange kræver en ekstra indsats.
  10. ”Find” ejere/bestyrelse, som giver dig plads, har tillid til dig og som du har kemi med. Du skal finde et sted, hvor du har et stort råderum som leder, men hvor du også kan respektere de beslutninger, der nogle gange bliver truffet over dig.

Relaterede artikler:

Lars Fruergaard er direktør for Novo Nordisk
Ledelse med vilje

Lars Fruergaard spørger altid folk, hvor de kommer fra

Topchefen i Novo Nordisk vil gerne forstå, hvad der driver andre mennesker. Derfor spørger han nysgerrigt sine medarbejdere om deres barndom – og ikke kun det lederteam, som han sidder i rundkreds med.
38 min.
Søren Nielsen er topchef i Demant
Ledelse med vilje

Søren Nielsen vågnede til en sms om et problem, der endte med at koste en halv milliard

Koncernchef Søren Nielsen blev ramt af alle topchefers værste mareridt, da it-kriminelle tog kontrollen over alle Demants it-systemer og krævede en kæmpe løsesum for at slippe koncernens data fri. Her fortæller han, hvordan han som leder håndterede Demants hidtil største krise.
36 min.
Kathrine Forsberg er chef for Atea
Ledelse med vilje

»Kathrine er meget direkte i sin kommunikation. Hende ved du, hvor du har«

Kathrine Forsberg valgte sin første arbejdsplads efter familievenlige arbejdstider – og fik fire børn på fem år, mens hun ledede 50 medarbejdere. I dag er hun CEO i Atea og drevet af stærke værdier, som kan få hende til at sige op, hvis hendes integritet er truet.
35 min.
Henrik Ullum er direktør for Statens Serum Institut
Ledelse med vilje

Henrik Ullum dumpede ned som topchef midt i pandemiens centrum

Direktøren for Statens Serum Institut gik fra 40 til over 1.000 medarbejdere samtidigt med, at han fik en nøglerolle i vores kamp mod corona.
37 min.
André Rogaczewski
Ledelse med vilje

»Generel ledelse er ikke en kompetence i min bog«

André Rogaczewski elsker faglighed, lige så meget som han hader ledelse, der kun består af varm luft. Og i det succesfulde it-selskab, Netcompany, insisterer han derfor på at lade nørder lede andre nørder. 
34 min.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.