Jens Bjørn Andersen sidder på en stol
»Som topleder bliver man eksponeret lidt mere, men resultaterne er noget, vi opnår i fællesskab. Jeg ser derfor prisen (som Årets Leder, red.) som en anerkendelse af hele DSV,« fortæller Jens Bjørn Andersen, Årets Leder 2023. Foto: Christian Als

Årets Leder 2023 har stået i spidsen for en succes uden sidestykke

Foto Christian Als
14. november 2023

DSV’s afgående CEO, Jens Bjørn Andersen, er god til at lytte og vise tillid, men er også skånselsløs i sin jagt på performance.

Gå til Action card

»Tak for dit fremragende lederskab.«

»Du har cementeret din plads i historien som en legendarisk administrerende direktør.«

»Hvilken storslået rejse, du har taget dette firma på. En præstation, der vil forblive uovertruffen i lang tid.«

»Kæmpe respekt for det, du og Team DSV har skabt under din ledelse - det er ganske enkelt enestående.«

»Sjældent har betegnelsen ’legende’ været mere på sin plads.«

Sådan lød et lille udpluk af de hyldestord, der skyllede ind over Jens Bjørn Andersen, da det i midten af oktober blev offentliggjort, at han – overraskende for de fleste – forlader sin post som CEO i DSV ved udgangen af september næste år efter 15 succesfulde år.

Mange af de rosende ord gik forståeligt nok på de resultater, den 57-årige Jens Bjørn Andersen har leveret. Siden han satte sig i chefstolen i 2008, har han skabt en af landets absolut største erhvervssucceser med 75.000 medarbejdere og afdelinger i mere end 80 lande. DSV’s markedsværdi er samme periode steget fra 21 til 267 milliarder kroner, omsætningen vokset fra 37 til 236 milliarder, og aktiekursen steget med knapt 1200 procent.

Men det var næsten endnu mere sigende, at mange af hilsnerne fokuserede på de ledelseskvaliteter, Jens Bjørn Andersen har repræsenteret.

»Du har været en fantastisk og utrolig leder og været meget inspirerende for mig«, lød det fra en medarbejder i Frankrig. En kvindelig DSV-ansat i Mellemøsten skrev: »Jeg er meget ked af, at du forlader DSV. Du er en stor leder. Tak for alt, hvad du har gjort for virksomheden og os. Held og lykke.«

Netop evnen til både at kunne levere økonomiske resultater i topklasse og samtidig være en vellidt og respekteret leder, blev afgørende, da Ledernes dommerjury skulle kåre Årets Leder 2023.

»Jens Bjørn Andersen skal være Årets Leder, fordi han med enorm økonomisk succes har været med til at skabe en af verdens største transportkoncerner og samtidig går forrest for at dreje en ellers klimatung branche i en mere bæredygtig retning. Han skaber følgeskab, har en stærk personlig stemme på de sociale medier, og han viste resolut handlekraft, da DSV hurtigt valgte at droppe sine aktiviteter i Rusland og Belarus efter invasionen af Ukraine,« hedder det i juryens begrundelse.

Jens Bjørn Andersen sidder og smiler til en kollega

Blå bog

Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV

Jens Bjørn Andersen er født i 1966. Bor nord for København.

Begyndte sin karriere som speditørelev hos Samson Transport i 1988

Første lederjob i 1992, inden Samson blev opkøbt af DSV. Siden forskellige lederstillinger i DSV i Norge og England

I 2007 administrerende direktør for DSV Road Holding, og fra 2008 administrerende direktør for hele DSV

Bestyrelsesposter i blandt andet Danmarks Nationalbanks Repræsentantskab, Nordea-Fonden og Børnecancerfonden

Fra september 2024 overlader Jens Bjørn Andersen CEO-posten til den hidtidige COO, Jens H. Lund

Foto: Christian Als

Fold ud

Anerkendelse af hele DSV
Jens Bjørn Andersen er både beæret over og meget glad for prisen.

»Når jeg ser, hvem der har modtaget prisen tidligere, er det folk, jeg respekterer rigtig meget. Jeg er superstolt, og vil gerne takke juryen mange gange,« siger Jens Bjørn Andersen, der understreger, at de resultater, han har skabt i DSV, er resultatet af hele teamets arbejde.

»Som topleder bliver man eksponeret lidt mere, men resultaterne er noget, vi opnår i fællesskab. Jeg ser derfor prisen som en anerkendelse af hele DSV.«

For de mennesker, der har været tættest på Jens Bjørn Andersen de senere år, er valget nærmest indlysende. DSV’s bestyrelsesformand Thomas Plenborg betegner de resultater, som Jens Bjørn Andersen har leveret, som ’enestående’. 

»DSV har været på en fantastisk rejse under hans lederskab siden 2008. Han har været med til at udvikle DSV til en ledende global speditionsvirksomhed med gode finansielle resultater og ultimativt kreeret markant værdi for DSV's aktionærer,« lyder det fra Thomas Plenborg.

Årets Leder 2023 holder en buket blomster
»Min karriere har langt overgået, hvad jeg nogensinde kunne drømme om, da jeg startede i branchen som speditør. Det har simpelthen været et eventyr,« siger Jens Bjørn Andersen. Foto: Christian Als

Svømmetræner og livredder
Allerede som teenager var Jens Bjørn Andersen typen, som andre gerne overlod en masse ansvar. De første ledererfaringer fik han som træner i den lokale svømmeklub og i sit job som livredder i Ballerup. 

»Jeg havde en lille fløjte, når jeg sad i livreddertårnet, og det gav da en vis autoritet. Det var også et ansvarsfuldt arbejde, hvor jeg skulle redde folk fra at drukne,« siger Jens Bjørn Andersen i dag.

Da han voksede op i Ballerup i 1970’erne, drømte han egentlig om at blive havbiolog. Mest fordi han var ’besat af vand’, og brugte al sin fritid på enten at svømme eller fiske. Som naturfaglig student skrev han opgaver om havstrømme og vandkvalitet.

»Men jeg var ikke disciplineret nok til at tage en længerevarende uddannelse. Og hvis sandheden skal frem, havde jeg nok heller ikke de rigtige karakterer til at komme ind på havbiologstudiet.«


Gik du glip af Ledelsens Dag 2023?

Her er et tilbageblik fra en dag, der så fremad. Se, eller gense, Ledelsens Dag 2023 og hør blandt andre Margrethe Vestager, Claus Meyer og Mette Lykke. 

Leder med empati og humor
I stedet gik han speditørvejen og blev elev i Samson Transport i 1988. Her lærte han, siger han i dag, en helt ny og fascinerende transportverden at kende. Hans egne chefer så hurtigt et stort lys i ham, og den egentlige chefkarriere begyndte, da han som 26-årig pludselig skulle blive chef for sine tidligere kolleger i Samson Transport. 

En situation, som han lærte meget af, men som også pressede ham til at tænke over sin ledelsesstil i en ung alder. Og som lagde grunden for den måde, han stadig leder på.

»Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg skulle motivere mine medarbejdere. Hvis man ikke er glad og motiveret og synes, at det er et godt arbejdsmiljø, så kan man ikke performe. Man bliver nødt til at skabe resultater sammen«, siger Jens Bjørn Andersen.

Dén tilgang til ledelse har han fastholdt lige siden, siger bestyrelsesformand Thomas Plenborg, der beskriver Jens Bjørn Andersen som en leder med ’empati, et lyst sind og en god portion humor’.

»Han kan lide mennesker og at være sammen med mennesker. Han empower sine ledere og ansatte ved at vise dem en høj grad af tillid, og tillader sig selv ikke altid at have svaret på alle spørgsmål, men i høj grad lytte til dem, han arbejder sammen med. Han bevarer samtidig hovedet klart, når der opstår situationer, der er akutte og kræver handling,« siger Thomas Plenborg.

Jens Bjørn Andersen sidder på en bænk
»Jeg bliver ikke hidsig, og er nok mere ’far er ikke vred, far er skuffet’-typen,« siger Jens Bjørn Andersen. Foto: Christian Als

God at gå i krig med
DSV’s driftsdirektør, Jens H. Lund, der i to årtier har været Jens Bjørn Andersens tætteste samarbejdspartner i DSV, og nu er blevet udpeget som hans efterfølger, betegner Jens Bjørn Andersen som ’sådan en, man gerne vil have ved sin side, når man går i krig’. 

»Med det mener jeg, at vi altid står sammen og kan regne med hinanden. Når man skal gennemføre store forandringer og lave store opkøb, er det helt afgørende, at man fungerer som hold. Ellers kan man simpelthen ikke løse de pågældende opgaver,« lyder det fra den kommende CEO, Jens H. Lund.

Jens Bjørn Andersen lægger ikke skjul på, at beslutningen om at forlade DSV næste år, ikke var hans egen. Men han respekterer fuldt ud bestyrelsens beslutning om at lade Jens H. Lund tage stafetten videre. 

»Det er ikke mit valg, men DSV er vigtigere end mig som individ. DSV var der før mig. DSV kommer til at være der efter mig. Og forhåbentligvis bliver det endnu bedre,« lyder det fra Jens Bjørn Andersen, der føler sig ’ufatteligt heldig og privilegeret’ over at have haft muligheden for at være CEO i DSV i så mange år. 

»Min karriere har langt overgået, hvad jeg nogensinde kunne drømme om, da jeg startede i branchen som speditør. Det har simpelthen været et eventyr,« siger han.

Her er Jens Bjørn Andersens resultater i DSV

  • Aktiekursen er steget med 1.084 procent siden august 2008, hvor Jens Bjørn Andersen blev topchef.
  • Omsætningen er vokset fra 37 milliarder i 2008 til 236 milliarder i 2022, svarende til 675 procent.
  • Markedsværdien af DSV er steget fra 21 milliarder i 2008 til 267 milliarder kroner i 2022 svarende til en vækst på 1.171 procent.

(Kilde: Berlingske Business og Bloomberg)

Fold ud

Nægtede at tage æren selv
Det var Jens Bjørn Andersens forgænger, som CEO i DSV, Kurt K. Larsen, der i sin tid udpegede ham til CEO. Kurt K. Larsen, der også var bestyrelsesformand i DSV i en årrække, betegner det som ’åbenbart’, at valget som Årets Leder er faldet på Jens Bjørn Andersen.

»Det er jo helt vildt, hvad han har præsteret. Alt, hvad han har rørt ved, har bare været i orden, og han har været virkelig dygtig til at have med folk at gøre,« siger Kurt K. Larsen, der meget tidligt fik stor fidus til Jens Bjørn Andersen. Han sendte ham derfor til Norge i 1998 som leder af DSV’s og Samson Transports aktiviteter, og udnævnte ham i 2000 til CEO for det nye norske DSV-selskab med 1000 ansatte, der opstod efter købet af DFDS Dan Transport.

Kurt K. Larsen erindrer i dag, hvordan han dengang blev overrasket over, hvordan Jens Bjørn Andersen på ekstremt kort tid lykkedes med at rette det, ellers meget dårligt performende, norske selskab op. Sammen med hele DSV’s bestyrelse tog han derfor til Norge for at høre, hvordan den unge landechef havde løst opgaven. 

»Jeg havde forventet, at Jens Bjørn Andersen selv ville tage æren, men på mødet med bestyrelsen lod han alle sine nærmeste medarbejdere fortælle, hvordan de havde bidraget. Det gjorde et stort indtryk på mig, at han optrådte så ydmygt. Det var for mig et tegn på stor selvtillid, og bekræftede mit syn ham på ham som et stort ledertalent,« siger Kurt K. Larsen.

Konfronteret med Kurt K. Larsens erindring om episoden, siger Jens Bjørn Andersen:

»Jeg bliver faktisk rørt, når jeg hører det, for det kendetegner den måde, jeg gerne vil opfattes som leder på. Det var meget stort for alle, at hele bestyrelsen kom til Norge dengang. Men jeg ville ikke tage al æren selv og inviterede derfor mit ledelsesteam med på mødet for at give dem anerkendelsen fra de høje herrer, der var kommet helt fra Danmark.«

Jens Bjørn Andersen peger
»Jeg har en udpræget tillidsbaseret ledelsesstil. Men det går selvfølgelig ikke, hvis den tillid bliver brudt,« siger Jens Bjørn Andersen. Foto: Christian Als

Har aldrig haft en karriereplan
Belønningen kom kort efter, da Kurt. K. Larsen en sommerdag i 2001 inviterede ham op til sit sommerhus i Tisvilde. Her fortalte han Jens Bjørn Andersen, at han havde udset sig ham som sin afløser.

»Jeg var nærmest i granatchok, da jeg fik beskeden. Jeg vidste slet ikke, at det var på agendaen, og jeg har i øvrigt aldrig haft en plan for, hvad jeg skulle opnå i min karriere. Jeg havde jo et kæmpestort job i Norge, hvor jeg var gået fra at have ansvaret for 50 mennesker til lidt over 1.000 mennesker. Det var gigantisk for mig, en kæmpestor udfordring, der rigeligt opfyldte de forventninger, jeg havde til min karriere og fremtiden i DSV.«

Jens Bjørn Andersen kan i dag se, at opholdet i Norge blev helt afgørende for karrieren. Her lærte han, at man skal tage chancen, når den byder sig – også selv om man ender på dybt vand. 

»Hvis man får muligheden, så er det bare om at tage den,« siger Jens Bjørn Andersen, der fra Norge blev sendt til England for at lave endnu en turnaround, inden det i 2008 blev, som Kurt K. Larsen havde sagt, og han blev CEO i DSV.

Sund fornuft og ingen arrogance
Her har han i de forløbne år leveret resultater, som i nyere tid kun er overgået af Novo Nordisk og A.P. Møller - Mærsk. I en branche med meget lave marginer, har han og hans team – ikke mindst via store og veleksekverede opkøb – formået at gøre DSV til en global magtfaktor i transport- og logistikverdenen.

Kurt K. Larsen er, siger han, specielt imponeret af, at Jens Bjørn Andersen har formået at holde dampen oppe og levere nye indtjeningsrekorder kvartal efter kvartal. Det er han blandt andet lykkedes med, fordi han ikke har haft noget problem med at ansætte højtuddannede specialister, der er dygtigere end ham selv, for eksempel på IT-området.

»Før i tiden sagde vi drillende i DSV, at man skulle holde mund med det, hvis man læste for mange bøger, og i topledelsen ledte vi jo en virksomhed, der var meget større end de eksamener, vi bar rundt på. Nu er der masser af akademikere og højtuddannede specialister, som arbejder side om side med klassiske speditører. Men DSV-kulturen er den samme: Man er ikke arrogant, man blærer sig ikke, og man bruger sin sunde fornuft; det har Jens Bjørn Andersen været garanten for,« siger Kurt K. Larsen.

Ifølge Jens H. Lund er Jens Bjørn Andersen især lykkedes med at skabe samling internt i virksomheden, så DSV i dag har samme identitet og kultur overalt i verden.

»Og så har han meget dygtigt repræsenteret DSV udadtil, for eksempel i forhold til vores stakeholders,« siger Jens H. Lund, der også konstaterer, at Jens Bjørn Andersen har formået at fjerne den ’lugt af diesel’, der tidligere omgav DSV.

»DSV er i dag blevet en moderne, global virksomhed, som det er attraktivt at arbejde for, også for de unge. Det skyldes, tror jeg, at Jens Bjørn Andersen har været meget tydelig omkring purpose og om vigtigheden af den grønne omstilling.«

Årets Leder-prisen
Årets Leder er Danmarks fornemste hæderspris, uddelt af Lederne siden 2002. Prisen hylder ledere, som tager teten, tager os i hånden og tager de svære beslutninger – både i dagligdagen og i de afgørende øjeblikke. Ledere, der skaber ekstraordinære resultater, hvad end det har skabt diversiteten på arbejdspladsen, styrket bæredygtigheden, løftet økonomien til nye højder, motiveret medarbejderne til toppræstationer eller skabt helt nye markeder.

Juryen til Årets Leder 2023 består af Bjarne Corydon, Eva Zeuthen, Christian Jensby, Bodil Nordestgaard Ismiris, Pia Søltoft, Marianne Kirkegaard og André Rogaczewski.

Fold ud

Venlig, men ikke ’lallet’
De mennesker, der har arbejdet tæt sammen med Jens Bjørn Andersen, gør alle et stort nummer ud af at rose hans people skills. Han optræder venligt og hæver aldrig stemmen, fremhæver de. Dog uden at han nogensinde bliver ’lallet’, som Kurt K. Larsen udtrykker det.

»Han kan godt sætte foden ned, hvis det er nødvendigt,« fastslår han.

Jens Bjørn Andersen siger selv, at han er meget opmærksom på ikke at virke for autoritær eller aggressiv.

»Sådan er jeg ikke som person derhjemme, og sådan er jeg heller ikke som leder. Jeg bliver ikke hidsig, og er nok mere ’far er ikke vred, far er skuffet’-typen.«

Den venlige og høflige ledelsesstil skal dog ikke forveksles med svaghed. Hvis folk misbruger den tillid, han viser dem, tager han nogle lidt andre og hårdere midler i brug. 

»Jeg har en udpræget tillidsbaseret ledelsesstil. Men det går selvfølgelig ikke, hvis den tillid bliver brudt. Det er jo ikke sådan, at jeg aldrig irettesætter eller giver kritik, men jeg prøver at gøre det på en konstruktiv måde, så jeg ikke ydmyger mine medarbejdere.«

Tidligere vindere af prisen som Årets Leder

2022: Sheela Søgaard, CEO BIG

2021: Landstræner Kasper Hjulmand, Fodboldlandsholdet

2020: CEO Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk

2019: CEO Mads Nipper, Grundfos

2018: Administrerende direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus

2017: CEO Niels Buus, GomSpace

2016: Direktør Marianne Benzon Nielsen, Børnecancerfonden

2015: Administrerende direktør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt

2014: Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow

2013: Administrerende direktør Niels Duedahl, energi- og teleskabet SE

2012: Koncernchef Carsten Bjerg, Grundfos

2011: Skoleleder Lise Egholm, Rådmandsgades Skole

2010: CEO Christian Clausen, Nordea

2009: Oberst Kim Kristensen, Forsvaret

2008: Koncernchef Ditlev Engel, Vestas Wind Systems

2007: Koncernchef Nils Smedegaard Andersen, A.P. Møller-Mærsk

2006: Administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp, Lego

2005: Koncernchef Henning Dyremose, TDC

2004: Direktør Jørgen Mads Clausen, Danfoss

2003: Direktør Alfred Josefsen, Irma

2002: Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen

Fold ud

’Skånselsløs’ jagt på resultater
Hammeren falder typisk, hvis hans ledere over hele verden ikke leverer de resultater, der er forventet og lovet. I DSV handler alt om performance, og topchefen accepterer ganske enkelt ikke slinger i valsen, når det gælder om at nå de mål, som koncernen har lovet sine aktionærer.

»Jeg er skånselsløs i min jagt på, at vi skal opnå vores resultater. Dér er jeg et ekstremt konkurrencemenneske, men ellers opfatter jeg mig ikke som en hård hund; det tror jeg heller ikke, at DSV’s medarbejdere gør,« siger Jens Bjørn Andersen.

Selv om der er kontant afregning ved kasse et, hvis en leder ikke præsterer, mener Kurt K. Larsen, at en af hemmelighederne bag Jens Bjørn Andersens succes er, at ledere og nøglemedarbejdere kun meget sjældent søger væk.

»Jens Bjørn Andersen har stort set aldrig mistet medarbejdere, han gerne vil beholde. De dygtige folk bliver i DSV, fordi de kan lide ham og selskabet,« konstaterer den tidligere CEO og bestyrelsesformand. 

Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør i DSV
»Jeg er skånselsløs i min jagt på, at vi skal opnå vores resultater. Dér er jeg et ekstremt konkurrencemenneske, men ellers opfatter jeg mig ikke som en hård hund; det tror jeg heller ikke, at DSV’s medarbejdere gør,« siger Jens Bjørn Andersen. Foto: Christian Als

Dygtig til at motivere
Ifølge Jens H. Lund hænger det sammen med at Jens Bjørn Andersen er dygtig til at motivere og ikke er sparsom med at anerkende de gode præstationer.

»Fordi han selv kommer fra driften, har han været oprigtigt interesseret i, hvad folk laver, og har fået alle til at føle sig respekteret og hørt, uanset om det er manden på gulvet eller en landechef, han taler med,« siger Jens H. Lund. 

Ifølge både Kurt K. Larsen og Thomas Plenborg er Jens Bjørn Andersen også god til at lytte til input fra andre. Selv siger han, at det simpelthen er nødvendigt i en virksomhed med 75.000 mennesker og mange komplicerede forretningsgange. Fordi han aldrig selv har taget en lang akademisk uddannelse, har han brug for at have folk med en bred vifte af kompetencer i sit team.

»Det er jo indlysende, at jeg ikke kan være den, der ved mest om alt i alle henseender. Jeg er afhængig af, at jeg omgiver mig med dygtige ledere, der selv har dygtige ledere under sig, og som igen, omgiver sig med dygtige medarbejdere. På mange områder er mit job utroligt let. Når jeg på et møde siger: ’Vi gør det og det og det’, går et mylder af mennesker i gang med at få det til at ske. Når mødet er færdigt, aner jeg i princippet ikke, hvad der sker helt lavpraktisk; jeg får bare en melding, når det er gjort.«

Jens Bjørn Andersens tre hovedpointer om DSV og klimakrisen

Med klimakrisen og den grønne omstilling står vores generation over for en gigantisk udfordring, som ingen er helt sikre på, hvordan vi skal overkomme. Den grønne omstilling er enormt kompleks, men ikke at levere på den grønne omstilling er simpelthen ikke en mulighed. Der er tale om en gennemgribende strukturel transformation af verden, som vi kender den, og det vil kræve samarbejde på tværs af erhvervslivet, det parlamentariske apparat og husholdningerne. Vi kan – uden at overdrive – kalde det verdenshistoriens største gruppeeksamen – og der er ingen reeksamen, så den skal altså bestås.

Jeg har sat mig selv for bordenden for at sikre, at vi når vores mål om at være CO2-neutral i 2050. Det er så vigtig en opgave, at jeg ikke kan outsource den til andre. Hvis jeg ikke giver klart udtryk for, at det er en rejse, vi skal foretage, og at vi mener det alvorligt, får det ikke nogen traction. Det betyder utroligt meget for mig personligt, og jeg er meget bevidst om, at det arbejde, vi laver nu, vil være altafgørende for fremtidige generationer og deres fremtid. Jeg er overbevist om, at vi nok skal nå i mål. Skåret ind til benet, fordi det er det rigtige at gøre.

Jeg ved godt, at det er kontroversielt, men jeg vil gerne appellere til politikere og beslutningstagere, om ikke at være bange for regulering. Mange vil mene, at jeg som erhvervsleder ikke bør bede om regulering, fordi det er det frie marked, der skal bestemme. Men hvis du vil have en grøn omstilling, bliver vi nødt til at have nogle incentives på de grønne løsninger, og det modsatte på de traditionelle, også selv om det betyder, at vælgere overalt i Danmark får en dårligere privatøkonomi, fordi der kommer større afgifter på diesel og benzin.

Fold ud

Fortjener kredit for klimakurs
Som topchef gennem så mange år er det naturligt, at ’Jens Bjørn’, som han altid bare kaldes internt, har fyldt meget internt i DSV. Men han har også været en meget synlig CEO udadtil. Han skriver selv alle sine hyppige opslag på LinkedIn, hvor han gerne viser mere private sider frem, for eksempel ved at poste billeder af sig selv som langhåret teenager eller iført våddragt på en af sine mange svømmeture.

I de sidste 3-4 år har han også været en markant stemme i klimadebatten, særligt efter at DSV meldte ud, at selskabet vil være klimaneutralt i 2050. 

»Det betyder utroligt meget for mig personligt, og jeg er meget bevidst om, at det arbejde, vi laver nu, vil være altafgørende for fremtidige generationer og deres fremtid. Jeg er overbevist om, at vi nok skal nå i mål. Skåret ind til benet, fordi det er det rigtige at gøre,« sagde han til Lederstof.dk, da det kom frem, at han var nomineret. 

Opgaven med at gøre DSV CO2-neutral går nu videre til den kommende CEO, Jens H. Lund, der mener, at Jens Bjørn Andersen fortjener stor kredit for sin insisteren på at gøre en kulsort industri mere grøn.

»Der er mange konservative folk, både internt i virksomheden, men også blandt vores kunder. Og der er meget forskellige tilgange til den grønne omstilling. Her i Skandinavien tror vi, at alle tænker på samme måde, som vi gør. Jeg skal hilse og sige, at sådan er det ikke. Men Jens Bjørn Andersen har taget nogle stærke grønne positioner og gjort de her ting, så DSV matcher med tidsånden og vores værdier,« siger Jens H. Lund.

Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør i DSV
»Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg skulle motivere mine medarbejdere. Hvis man ikke er glad og motiveret og synes, at det er et godt arbejdsmiljø, så kan man ikke performe. Man bliver nødt til at skabe resultater sammen«, siger Jens Bjørn Andersen.  Foto: Christian Als

Hurtigt ud af Rusland
Ud over at sætte den grønne omstilling på dagsordenen, både internt i DSV og som medlem af flere råd og nævn, vil Jens Bjørn Andersen blive husket for den resolutte måde, han reagerede på, da Rusland invaderede Ukraine i februar 2022. Kort efter at de russiske tanks rullede ind over grænsen, var Jens Bjørn Andersen en af de første danske topledere til at reagere ved at indføre et totalt stop for alle forsendelser til og fra Rusland og Belarus. 

Det gjorde han, selv om DSV på det tidspunkt havde 700 ansatte i Rusland og et transportsystem, som der havde taget mange år at opbygge.

»Jeg synes jo, at vi er et moralsk selskab, og det var vigtigt at få vist, at vi var imod Rusland, og at vi supportede vores medarbejdere i Ukraine,« siger Jens Bjørn Andersen i dag.

Selv er han helt overbevist om, at det var den rigtige beslutning, men mange af DSV’s kunder er uenige. Hovedparten af de lande, DSV opererer i, støtter ikke FN's sanktioner imod Rusland. Og en del af de store kunder i lande som Kina, Indien og Sydafrika finder det, mildt sagt, problematisk, at DSV ikke længere tilbyder transport ind og ud af Rusland. 

»Vi traf beslutningen med åbne øjne, og velvidende at det kunne koste noget forretning. I sådan en situation kan man ikke vægte økonomiske interesser over moral,« fastslår Jens Bjørn Andersen, der også sørgede for, at DSV uden beregning kørte nødhjælp til Ukraine.

Fakta om DSV og milepæle i DSV's historie

DSV leverer og varetager forsyningskædeløsninger for tusinder af virksomheder hver eneste dag – fra små familieejede firmaer til store globale virksomheder. Koncernen dækker globalt, men er samtidig til stede lokalt og tæt på kunderne. DSV har mere end 75.000 medarbejdere i over 80 lande.

Milepæle i DSV’s historie

1976

DSV, De Sammensluttede Vognmænd, grundlægges af ni uafhængige danske vognmandsfirmaer og forretningsudvikler Leif Tullberg.

1987

DSV bliver noteret på Københavns Fondsbørs.

1997

DSV overtager Samson Transport Co. A/S og tredobler koncernens transport- og logistikaktiviteter.

2000

DSV køber DFDS Dan Transport Group A/S. 

2002

DSV indgår et 50/50 joint venture med TNT vedrørende DFDS Transport Logistics A/S.

2003

De Sammensluttede Vognmænd skifter navn til DSV A/S.

2005

DSV køber J.H. Bachmann GmbH for at styrke Air & Sea-divisionen.

2006

DSV køber Frans Maas Groep NV, og bliver det tredje største transportselskab med egne Road-aktiviteter i hele Europa.

2007

DFDS Transport skifter navn til DSV.

2008

DSV køber ABX LOGISTICS og Roadferry Ldt., UK.DSV frasælger sin andel på 50% i Tollpost Globe AS, Norge

2009

DSV og LOS INKAS Group of Companies indgår et joint venture under navnet DSV-GL, for at styrke netværket i Latinamerika.

Jens Bjørn Andersen udnævnes til administrerende direktør, og den tidligere administrerende direktør Kurt K. Larsen bliver formand for bestyrelsen.

2012

DSV køber Swift Freight Group of Companies, der har 36 kontorer fordelt på 15 lande i Afrika, Mellemøsten og Asien.

DSV udvider sin position i Latinamerika ved at etablere egne kontorer i Brasilien og erhverver de resterende 60% af aktierne i DSV-GL Latin America S.A. fra sin joint venture-partner.

2013

Erhvervelser er stadig en vigtig del af DSV’s vækststrategi. Seatainers Group A/S med base i Danmark, SBS Worldwide Holdings Ltd fra Storbritannien, Airmar Cargo i Colombia og det skandinaviske Ontime Logistics A/S er blevet tilføjet til DSV-netværket.

2016

DSV køber UTi Worldwide Inc., et globalt firma inden for supply chain-services og logistik, der styrker virksomhedens tilstedeværelse i USA og Afrika.

2019

DSV går sammen med Panalpina Welttransport, en global udbyder af transport- og logistiktjenester, og bliver verdens fjerde største speditionsfirma.

2023

Bestyrelsen oplyser, at Jens Bjørn Andersen stopper som CEO i september 2024, hvor han afløses af COO Jens H. Lund.

(Kilde: DSV.dk)

Fold ud

Saudisk satsning
Beslutningen om at trække sig fra Rusland er ikke det samme som, at DSV og Jens Bjørn Andersen holder sig fra at gøre forretninger i lande med andre værdier, end vi har i Danmark. Det stod klart, da DSV offentliggjorde beslutningen om at investere 35 milliarder kroner i et partnerskab om logistikken til en planlagt CO2-neutral kæmpeby i Saudi-Arabien.

Beslutningen blev udsat for massiv kritik på baggrund af de generelle forhold i Saudi-Arabien og en række konkrete brud på menneskerettighederne i forbindelse med det gigantiske fremtidsprojekt. Men ifølge Jens Bjørn Andersen er investeringen et udtryk for, at DSV’s danske værdier kan gøre en positiv forskel steder, hvor der virkelig er brug for det.

»Vi har været i Saudi-Arabien i 20 år, og aftalen er udtrykkeligt baseret på DSV’s værdisæt og forretningsetiske regler, som saudierne kender og har accepteret. Derfor kommer alt til at leve op til vores og til FN’s standarder,« siger Årets Leder og fortsætter:

»Enten kan man ekskludere sig selv fuldstændig og blive hjemme i sofaen, eller også kan man følge anbefalingerne fra FN, EU og den danske regering og være med til at præge udviklingen i Saudi-Arabien i den rigtige retning. Vi vælger den sidste løsning.«

Ifølge formand for juryen bag Årets Leder og direktør i Lederne, Bodil Nordestgaard Ismiris, sætter kritikken af DSV’s investering lys på et centralt vilkår for moderne ledelse. 

»Enhver leder er forpligtet til at gøre sit for at bevæge verden i en mere bæredygtig retning, men det er ikke altid åbenlyst for udenforstående, hvad der er det rigtige at gøre.«

»Bæredygtig ledelse er ikke en popularitetskonkurrence. Ledere skal have styrke og mod til at træffe svære beslutninger og holde fast i dem. Det kræver saft, kraft og sværdslag. Men er det ikke der, hvor vi møder og samarbejder med andre, der endnu ikke er kommet så langt i deres bæredygtighedsrejse, at vi har potentiale til at gøre den største forskel?« spørger Bodil Nordestgaard Ismiris, der understreger, at når man i DSV har sagt, man vil bringe sine værdier og forretningsetiske principper i spil, er det selvfølgelig også forventningen, at DSV i praksis lever op til løfterne om ordentlige arbejdsforhold.

Jens Bjørn Andersen står og smiler
»Som topleder bliver man eksponeret lidt mere, men resultaterne er noget, vi opnår i fællesskab. Jeg ser derfor prisen som en anerkendelse af hele DSV,« siger Jens Bjørn Andersen. Foto: Christian Als

Har fejlet på kønsfordeling
Når Jens Bjørn Andersen i dag ser tilbage på sine mange år som topchef, har han i virkeligheden kun én stor fortrydelse, nemlig at han har forsømt at gøre noget ved kønsfordelingen i DSV’s øverste ledelse. Mens der i hele DSV-organisationen i dag er 40 procent kvindelige ledere, er fordelingen i topledelsen helt skæv. Den består kun af mænd.

»Jeg har personligt fejlet på det område,« indrømmer Jens Bjørn Andersen blankt. Forklaringen er til dels, siger han, at transportbranchen historisk set har været et mandefag, men i endnu højere grad, at de øverste ledere, som tidligere nævnt, kun meget sjældent forlader DSV.

»Jeg kunne godt have insisteret på, at det er vigtigere at have kønsdiversitet, end at have de rigtige ledere. Men dér er jeg nok alligevel for konservativ. Jeg har ikke ønsket at fjerne nogle af de bedste ledere i vores industri for at få en bedre kønsfordeling.«

Opgaven for den kommende CEO bliver, tilføjer Jens Bjørn Andersen, at sikre flere kvindelige talenter i de næste ledelseslag.

»Vi kan se, at vores lederpipeline indeholder en masse dygtige kvinder. Så på sigt kommer vi til at knække den nød også.«

Har aldrig haft normalt arbejdsliv
Siden han fik sit første lederjob i 1992, har Jens Bjørn Andersen været vant til at arbejde meget. Han har aldrig kendt til et arbejdsliv, hvor man går hjem klokken 16 og ikke tænker på sit job, før man møder igen næste morgen.

»Jeg har aldrig rigtig haft det, man kunne kalde et almindeligt arbejdsliv, men selv om DSV har fyldt meget i mit liv, har jeg altid prioriteret at få tid til andre ting også, primært min familie og mine fritidsinteresser, hvor svømning fylder rigtig meget.«

Faktisk mener Jens Bjørn Andersen ikke, at posten som øverste chef nødvendigvis er hårdere, end at være leder på lavere positioner.

»Som landechef i England arbejdede jeg også rigtig meget og var ofte bekymret for, om vi ville nå vores mål og få succes. På den måde føles mit job i dag hverken hårdere eller mere udfordrende.«

Jens Bjørn Andersen står på en etage
»Han kan lide mennesker og at være sammen med mennesker. Han empower sine ledere og ansatte ved at vise dem en høj grad af tillid,« fortæller bestyrelsesformand Thomas Plenborg om Jens Bjørn Andersen. Foto: Christian Als

Har stået distancen mentalt og fysisk
Til tider har han været presset mere, end godt er, men har altid klaret sig igennem. Ifølge Thomas Plenborg skyldes de vedvarende resultater, han har formået at levere over tid, i høj grad, at han via især svømningen har holdt sig i en så fysisk god form, at han har kunnet stå distancen, både mentalt og fysisk. Også Kurt K. Larsen fremhæver hans stamina.

»Han er utroligt fysisk stærk og har derfor kunnet klare alt fra jetlag til mangel på søvn. Det er faktisk en meget vigtig egenskab som topchef,« siger Kurt K. Larsen, der kun en enkelt gang har oplevet Jens Bjørn Andersen være så presset, at han nærmede sig noget, der lignede stress. Det var under finanskrisen i 2008, hvor Jens Bjørn Andersen, som helt nybagt koncernchef, så finansmarkederne ramle sammen omkring sig.

»Dér var han voldsomt presset og havde også begyndende stresssymptomer, men det klarede han også,« siger Kurt K. Larsen. 

Presset af Corona
Selv mener Jens Bjørn Andersen, at han var mindst lige så meget ude i tovene, da Corona-pandemien ramte verden. 

»På det menneskelige plan var jeg endnu mere presset dér. Det havde jo også den ekstra dimension, at det var mit ansvar at tage vare på vores medarbejderes helbred og sørge for, at de ikke blev syge eller ultimativt døde. Den bekymring havde jeg trods alt ikke under finanskrisen.«

Selv om han altså gerne vedkender sig, at DSV har fyldt ’utroligt meget’ i hans liv, har Jens Bjørn Andersen aldrig følt, at omkostningerne ved jobbet har været for høje.

»Jeg har nok været lidt mere fraværende familiemæssigt, end hvis jeg havde haft et andet job. Men til gengæld har jeg og min familie haft nogle andre privilegier. Vi har boet nogle gode steder, taget nogle gode ferier og kørt i en god bil. Det kommer ikke af sig selv, medmindre du vinder i Lotto; det kræver, at du leverer en indsats, og så må man også være indstillet på at ofre lidt,« siger Jens Bjørn Andersen.

Jens Bjørn Andersen kigger ud af vinduet
»Hvis man får muligheden, så er det bare om at tage den,« siger Jens Bjørn Andersen. Foto: Christian Als

Ikke klar til at gå på pension
Hvad der skal ske næste år, når han ikke længere er CEO i DSV, har han ikke spekuleret så meget over endnu. 

Jens Bjørn Andersen understreger dog, at han ikke er klar til at gå på pension.

»Jeg er 57 år, og kommer ikke til at sidde hjemme med et tæppe over knæene og drikke kaffe og kigge ud ad vinduet,« siger han.

Om han kunne lokkes til et CEO-job i en anden virksomhed eller et andet land, er han ikke afklaret omkring i skrivende stund. Heller ikke selv om headhuntere fra både ind- og udland tog fat i ham i nærmest samme sekund, hans exit blev bebudet.

»Jeg ved ikke endnu, om et nyt CEO-job ligger i kortene. Men jeg kan til gengæld sige, at det er helt sikkert, at jeg ikke kommer til at engagere mig i noget, der er i konkurrence med DSV. Det kommer aldrig til at ske,« fastslår Jens Bjørn Andersen, Årets Leder 2023.

Action Card

Her er Jens Bjørn Andersens fire bedste ledelsesråd

  1. Vær disciplineret, tro på dine instinkter og hav tillid til dine medarbejdere. Som leder har du ansat dygtige folk, der hver dag går på arbejde for at bidrage til virksomhedens succes – sæt dem fri til at gøre det.
  2. Selvom det er vanskeligt at træffe en svær beslutning og føre den ud i praksis, er det som hovedregel altid det rigtige. De fleste beslutninger kræver naturligvis grundig omtanke, men det er vigtigt at undgå at væve eller nøle. Ikke-beslutninger er også beslutninger, og de kan risikere at blive dyre og skabe en træghed, der modarbejder virksomhedens mål.
  3. Der er andre og vigtigere ting i livet end arbejde. Hav andre steder, hvor du kan hente energi og overskud, du kan tage med ind i dit arbejde, så arbejdet ikke overtager dit liv. Sørg for at have nogle grundregler i dit arbejdsliv og selektere i, hvornår det er nødvendigt at involvere dig i detaljer, så du bruger din tid, der hvor det er mest relevant. Det er med til at frigøre tid til andet end arbejde.
  4. Resultater skaber ikke sig selv, så opstil klare mål for både dig selv og din organisation. Det skaber motivation, retning og fremdrift, og så er det grundlaget for at kunne arbejde systematisk mod at opnå de mål, du har sat. Og husk at nyde det, når du opnår dine mål – det tror jeg, mange af os gør for lidt.