Det er fra tiden som badmintontræner for Team Skælskør-Slagelse. Jeg er tidligere elitespiller i badminton og blev træner, da jeg stoppede som aktiv som 23-24-årig. Det var der, i årene som badmintontræner, at jeg fik min første fornemmelse for ledelse.
Vi stod med det problem, at vi havde nogle af de bedste spillere, men ikke kunne vinde samlet som hold. Så min udfordring var at få dem til at arbejde mod et fælles mål i en sport, hvor man ikke spiller på samme hold som i fodbold, men derimod spiller enkelte kampe, som er led i en holdkamp.'
Jeg lærte, hvor vigtigt det er at få input fra den enkelte for at skabe sig et godt grundlag at træffe beslutninger ud fra. Men også, hvor vigtigt det er at sikre sig, at alle er tro mod den beslutning, man som leder ender med at trække – uanset om man er enig i den eller ej.
En anden stor læring, som jeg også bruger den dag i dag, er, at det kan være meget forskelligt, hvad der trigger engagement hos den enkelte. Nogle har brug for meget sparring, andre performer bedst, når de kan få lov til være sig selv. At skabe entusiastiske og engagerede medarbejdere er ikke en generisk disciplin.
På tre år gik holdet fra ikke engang at ligge i den bedste badmintonrække til at blive Danmarksmester. Så det var en vigtig uddannelse for mig.