Forretningsmål og motivation
Det gør Mikkel Nedza ”i perioder”, fortæller han. Han er mellemleder hos One.com og er chef for en lille specialistenhed på fire medarbejdere, der blandt andet arbejder med kundeguides, supportsystemer og intern undervisning.
»Det er en balance, man skal finde, og det kan være lidt sværere, når man er i ledelseslaget, hvor du i princippet kan fortsætte i evigheder«, siger han.
Mikkel Nedza har været leder gennem 17 år. Tidligere har han arbejdet inden for salgssupport og kundeservice i store afdelinger med mange medarbejdere og højt tempo. I sådan et miljø kan der godt være en risiko for, at man bliver klemt mellem forretningsbeslutninger i øverste lag og medarbejdere, man skal tage hensyn til, siger han.
»Der kan man opleve et pres i forhold til, at der er krav om performance, effektivitet og tempo, og samtidig har man nogle medarbejdere, man skal forsvare. Der kan godt komme en kløft mellem at levere noget som leder, der gør arbejdet sjovt og motiverende for medarbejderne, og samtidig skulle tage hensyn til forretningsmål om at tjene penge«, siger han, og understreger, at han traf en beslutning, da han selv blev leder:
»Jeg besluttede mig for, at det aldrig skulle være ‘mig mod dem’ – altså: ‘firmaets mand mod medarbejdernes repræsentant’. Min vigtigste opgave som leder vil altid være at skabe og fordre samlende dialog og kommunikation, siger han.
Dét med at bruge for meget tid på drift kan Mikkel Nedza genkende. Han mener dog, at det er særligt udtalt inden for visse typer af teams – eksempelvis større grupper af operationelle medarbejdere.
»Har du 10-15 mennesker, som refererer til dig, der i bund og grund laver det samme, kan det hurtigt komme til at handle om volumen og tempo, hvor det er hardcore KPI’er, som er drivkraften og ikke udvikling af medarbejderne eller kulturen i teamet. Mens når man sidder med mindre teams med specialistopgaver, som jeg gør nu, så er der mere langsigtede og projektorienterede opgaver, og så er der nogle andre parametre på spil«, siger Mikkel Nedza.
Adfærd og kultur
Disse ‘andre parametre’ er noget af det, der gør det sjovt at være mellemleder. Det er der, hvor man arbejder med samarbejde, sprog og kommunikation i teamet. Der, hvor man skaber og forankrer en kultur.
»Tag nu MeToo for eksempel. Det er jo lige præcis adfærdsregulering og en ekstremt vigtig opgave for en mellemleder. Altså, hvordan taler vi sammen, hvad er vores sprog, hvordan samarbejder vi, og hvordan kan vi gøre det på en ordentligt måde? Altså alt det der, hvor arbejder med kultur – i stedet for at sidde foran computeren og sagsbehandle eller drifte, siger Dorte Cohr Lützen.
Det er også i den type arbejde, Mikkel Nedza føler, han gør en forskel. Det er der, han synes, det er sjovt at være mellemleder.
»Det handler meget om at være det gode eksempel. Hvordan taler vi her, og hvordan samarbejder vi? Men det skal ikke kommunikeres i envejstale fra mig. Det skal levendegøres i teamet. For mig at se handler det om at være ærlig og tydelig som leder i forhold til, hvor man vil hen, men også være åben for kritik og spørgsmål. På den måde begynder man at tale om adfærd og sprog, og bygger det op hos den enkelte medarbejder og herefter i hele gruppen. Det er helt klart en kerneopgave som mellemleder, og noget af det der er mest spændende, siger Mikkel Nedza.
Meget ledelse er teknik
Men skal man have tid og overskud til at lede sit team og arbejde med kultur, så skal den enkelte mellemleder være super skarp på at prioritere og være god til at lede opad, siger Dorte Cohr Lützen.
Man skal lave en aftale med sin chef om ens egne mål, succeskriterier og prioriteringer. Og så skal man forstå og erkende, at mellemlederjobbet er en post, hvor man udsætter sig selv for krydspres, og det skal man kunne tackle.
»Man skal erkende, at det i høj grad er op til en selv, at finde ud af, hvad der skal i forgrunden og i baggrunden. Prioriter hvad DU skal bruge din tid på, og planlæg, strukturer og reflekter over hvor enheden skal hen, og hvordan den bedst udvikler sig. Rigtig meget ledelse er teknik. Det er måder at tale på, kommunikere, styre og prioritere på, som kan læres af de fleste mennesker«, siger Dorte Cohr Lützen.
Mikkel Nedza finder balancen ved at planlægge sig ud af mange ting, siger han. Og så ved at have et godt team:
»Det bliver selvfølgelig kun godt, hvis jeg også leverer noget til teamet og er opmærksom på, at de udfolder det de kan, og samtidig passer på sig selv. Men har man et stærkt team, behøver man ikke i samme grad arbejde solen sort.