Nysgerrig
Egentlig så det slet ikke ud til, at Anne Kathrine Steenbjerge skulle blive den næste i familierækken til at overtage direktørposten. Hun startede sin karriere i reklamebranchen, hvor hun i knap otte år arbejdede for Young & Rubicam, de sidste tre år som account manager.
Men under en middag på en københavnsk restaurant i 2002 blev de første skridt taget til en ny karrierevej. Ikke af hende. Men af hendes mand, der bramfrit spurgte sin svigerfar, der sad på den anden side af bordet, om det ikke var en idé at lade hende overtage direktørposten, når han en dag besluttede sig for at stoppe. Selv var hun med på ideen. Og da hendes fire søskende ikke havde nogle indsigelser, startede hun året efter i virksomheden. Et års prøvetid, hvorefter hun steg i graderne frem mod den dag i 2009, hvor hun fik overdraget det øverste ansvar for virksomheden.
Omvejen i reklamebranchen ville hun ikke have været foruden, understreger hun. De færdigheder, hun dengang tilegnede sig, drager hun stor nytte af i dag som direktør.
»Jeg bilder mig selv ind, at den ballast og viden, jeg har med mig fra min tid som projektleder, den bruger jeg rigtig meget i min dagligdag. Det at være direktør er jo faktisk som at være projektleder for en virksomhed. Man skal evaluere på de forskellige indsatser, følge op og sørge for, at kunder og stakeholders er glade,« siger hun.
Men der er også en anden lære, hun har taget med sig fra årene som projektleder: At det er vigtigt at kommunikere meget. Og klart.
»Jeg har en meget åben stil,« fastslår hun. »Jeg kan godt lide at være åben og ærlig om, hvad vores prioriteringer er. Jeg forklarer, hvor vi er på vej hen som virksomhed og vil gerne involvere både ledere og medarbejdere så meget som overhovedet muligt,« siger hun.
Men kommunikationen går ikke kun den ene vej. Hun er, som hun siger det, »meget nysgerrig« på de mennesker, hun omgås.
Hver morgen går hun rundt og hilser på de ansatte og spørger ind til løst og fast. Hvad weekenden har budt på. Om alle er friske og raske. Men også til opgaverne. »Altså, hvad der er op og ned«, som hun formulerer det.
Det har givet hende en tættere relation til medarbejderne, mener hun. Og en god fornemmelse for, hvad det er af opgaver og udfordringer, medarbejderne sidder med. Tidligere kunne hun alle deres navne. Men den tid er forbi. Dertil er medarbejderstaben blevet for stor og spredt ud over forskellige lokationer, ikke bare i Danmark, men også i Sverige, Tyskland og Holland.