Britta Korre Stenholt er CEO i Stark
Ledelse med vilje

Starks topchef: Du skal læne dig frem og tage ansvar

25. august 2021

Britta Korre Stenholts 2500 medarbejdere er aldrig i tvivl om, hvor de har hende som leder. Og hvor gerne hun vil vinde. Hver eneste dag.

Gå til Action card

»Jeg kan godt lide at vinde. Når vi har nået ét mål, vil jeg også vinde det næste. Den utålmodighed og det drive skal der til. Også selv om mine medarbejdere indimellem måske synes, det er lidt irriterende«.

Som øverste chef for Stark Danmark leder Britta Korre Stenholt Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med i alt 82 forretninger i Danmark. Og selv om vindermentaliteten er åbenlys, har den 50-årige administrerende direktør måttet lære, at sejren ikke er nok i sig selv. Man skal også huske at fejre succeserne.

»Selv om jeg synes, at vi skal frem, frem og frem, så skal man også stoppe op af og til. Når man står på toppen af bjerget, skal man lige huske at nyde udsigten, inden man tager den næste bakketop. Det skal jeg sommetider bare lige mindes om,« siger hun i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med Vilje.

Britta Korre Stenholt
»Jeg har aldrig haft en ambition om at sidde med i den øverste ledelse. Men jeg har lænet mig frem og taget ansvar«, siger Britta Korre Stenholt. Foto: Christian Als

Hendes egen vej til topposten i Stark har ikke været snorlige. Det stod ikke skrevet i stjernerne, at hun skulle beskæftige sig med salg af byggematerialer – eller salg i det hele taget.

»Rigtig mange af mine karrieretrin er egentlig kommet af, at jeg har sagt ja til en ekstra opgave. Og så har jeg løst den, samtidig med at jeg havde mit egentlige job. Det har så åbnet døren til noget nyt,« siger Britta Korre Stenholt, der sidste år var nomineret til titlen som Årets Leder.

Det er ikke en nøje planlagt karriereplan, der har ført hende til tops. Det er en indstilling.

»Jeg har aldrig haft en ambition om at sidde med i den øverste ledelse. Men jeg har lænet mig frem og taget ansvar. Og så har jeg været så heldig at have haft nogle rigtig dygtige ledere. Mit bedste råd til yngre erhvervsfolk er nok, at de skal vælge deres chef med omhu. Og sige ja til nye opgaver,« siger Britta Korre Stenholt.

Ikke mere rugbrødsarbejde

Britta Korre Stenholt er oprindeligt fra Sønderjylland og voksede op i Vojens, hvor hun som 12-årig indledte erhvervskarrieren med at dele aviser ud. Senere fik hun også job hos en bager og i den lokale Kvickly, men det var i tiden som økonomistuderende i Odense, at hun traf et af de første bevidste valg i karrieren. Det var i et studiejob på FDB’s brødfabrik, hvor hun pakkede skiveskåret rugbrød.

»Jeg fandt ud af, at jeg ville meget mere med mit job-liv og min karriere, end bare at finansiere min fritid,« siger Britta Korre Stenholt.

Efter at have færdiggjort sin eksamen i matematik og økonomi, blev hun ansat i Unilever og kom derefter til telebranchen, hvor hun blandt andet var med til at grundlægge FONA’s mobilselskab. Den frække opkomling blev opkøbt af TDC – og Britta Korre Stenholt fulgte med.

Britta Korre Stenholt

Britta Korre Stenholt, f. 1971

  • Administrerende direktør, Stark Danmark (2017-nu)
  • Salgsdirektør, Stark Danmark (2015-2017)
  • Var ansat i TDC 2002-2014 og bestred en række poster, herunder Senior Vice President, Vice President, Senior Director og Market Director
  • Bestyrelsesmedlem, Danske Byggecentre (2017-2021)
  • Bestyrelsesformand, DI Handel (2020-)
  • Næstformand i bestyrelsen, DI (2020-)
  • Bestyrelsesmedlem, DI (2019-2020)
  • Bestyrelsesmedlem i EET (2020-)
  • Uddannet cand.scient.oecon fra Syddansk Universitet i 1997
Fold ud

En karrieredefinerende beslutning

I TDC arbejdede hun i 10 år i forskellige kommercielle funktioner og var en del af et ledertalentprogram. Karrieren var på rette vej, syntes hun selv.

Men en dag stillede den administrerende direktør hende overfor, hvad der skulle vise sig at være et karrieredefinerende valg.

»Hvis jeg nogensinde ville være administrerende direktør – og det mente han, at jeg havde evnerne til – så skulle jeg ud i salget, altså der hvor pengene tjenes,« siger Britta Korre Stenholt.

Det var ikke slet ikke den vej, hun selv havde forestillet sig. Men Britta Korre Stenholt smækkede ikke døren helt i. Hun talte med gode venner og konsulterede netværket. Og hun endte med at sige ja tak. Tre måneder senere var hun salgsdirektør i en organisation med fire salgsafdelinger, 50 ansatte og en omsætning på 750 millioner kroner.

Det blev et bevis på, at hendes tilgang, hvor man læner sig frem og tager ansvar, når mulighederne opstår, er vejen til succes. Også selvom det kan se svært ud.

»Jeg var langt ude af min komfortzone. Jeg havde en stor faglighed i de kommercielle funktioner, men jeg havde jo ikke salg som grundkompetence. Jeg var vel bange for, at alle medarbejderne var meget dygtigere, end jeg selv var på det, det hele handlede om,« fortæller hun om sine betænkeligheder, inden hun sagde ja til jobbet.

Britta Korre Stenholt er CEO i Stark
»Jeg er analytisk ret stærk og god til at gøre det komplekse mindre komplekst. Jeg er meget kommunikerende og kan tale med alle på alle niveauer i organisationen og være nærværende der, hvor jeg er. Og så er jeg udpræget resultatorienteret«, siger Britta Korre Stenholt. Foto: Christian Als

Kvalitetstid med din leder

Hun kom da også på hårdt arbejde. Samtidigt med at hun tiltrådte, lancerede TDC en ny strategi, hvor salget skulle øges, efter at man i en del år havde sparet sig til resultaterne. Det var en helt ny måde at arbejde på, og den nytiltrådte salgsdirektør oplevede stor modstand i starten.

Blandt andet skulle sælgerne vænne sig til daglige tavlemøder. Og til at de på de ugentlige reviews skulle gennemgå aktiviteter og mål, og hvordan de planlagde at nå disse.

»Det synes de var ubehageligt til at starte med. Min største opgave som leder var derfor at sikre, at medarbejderne oplevede det mere som en hjælpende hånd, end som en kontrolfunktion – for det var ikke det, det var ment som,« siger Britta Korre Stenholt.

Holdningen til hendes projekt ændrede sig først markant, da møderne med sælgerne blev omdøbt fra reviews til previews, og da fokus på om sælgerne havde performet godt nok i den forløbne uge, blev ændret til at fokusere på de ting, der kunne give dem bedre resultater i den kommende uge.

»Da det blev indarbejdet, ændrede holdningen til møderne sig. Og efterhånden blev alle glade for dem. Som medarbejder havde man jo sin leders uforbeholdne opmærksomhed en time om ugen, og kunne få hjælp til det, man syntes var svært,« siger Britta Korre Stenholt.

Efter et halvt år var både salg og kundetilfredshed rettet op, og efter et år kom også medarbejdertilfredsheden med. Missionen var lykkedes.

Britta Korre Stenholt tror, at den løbende kontakt, hun havde til sine salgschefer, var afgørende. For hun har det samme behov for at have føling med sin egen chef.

»Jeg har fuldstændig føling med, hvornår jeg har behov for at tale med min chef. Og hvis omstændighederne gør, at vi ikke får det gjort, så ringer jeg til ham og siger: ”Nu har jeg behov for at vi sætter os ned og taler sammen”. Det behøver ikke at være noget stort, bare så vi kan mærke, hvor vi har hinanden«.

Et uventet skifte

I 2014 kom det til et brud med TDC. Ifølge Britta Korre Stenholt sagde hun simpelthen jobbet som Senior Vice President op, fordi hun skulle implementere en strategiplan, som hun ikke troede på.

»Jeg kunne ikke få lov til at lave indholdet om. Og så valgte jeg at forlade TDC, for jeg kunne ikke stå på broen for et projekt, jeg ikke selv troede på«.

Hun kunne ikke se sig selv konkurrere med TDC, som hun havde været glad for at arbejde hos. Så et skifte over i en helt ny branche måtte være løsningen. Det krævede, at hun igen skulle bevæge sig ud af sin komfortzone. For hvad kan man egentlig, når man har lagt sin oprindelige faglighed bag sig og er sprunget ud som leder?

»Det er nemt nok, når man har en faglighed at hvile i, men når det handler om, hvad man kan på ledelsesniveau, bliver det mere vanskeligt,« siger Britta Korre Stenholt.

Hun talte med en række headhuntere og fik også god hjælp i sit netværk. Blandt andet til at skrive sit CV igennem.

»Under arbejdet med CV’et blev jeg nødt til at komme helt ind til kernen af, hvad det er, jeg kan. Det er med til at vække ens selvbevidsthed omkring, hvordan man er som leder,« siger hun og fortæller, hvad hun kom frem til.

»Jeg er analytisk ret stærk og god til at gøre det komplekse mindre komplekst. Jeg er meget kommunikerende og kan tale med alle på alle niveauer i organisationen og være nærværende der, hvor jeg er. Og så er jeg udpræget resultatorienteret«.

Britta Korre Stenholt er topchef i Stark
»Den klart største beslutning, jeg står overfor, handler om, hvordan vi kan bidrage til, at bæredygtigheds-omstillingen i min industri kan gå hurtigere, end den gør lige nu«, siger Britta Korre Stenholt. Foto: Christian Als

Hurtigt til tops i Stark

De kvaliteter kunne headhunterne også få øje på. Men da en af dem henvendte sig med et tilbud om at blive salgsdirektør i Stark, var det så langt fra hendes egen liste over drømmearbejdspladser, som man næsten kunne komme.

»Men da jeg kom hjem fra jobsamtalen, tænkte jeg, at det bare var helt perfekt. Det var en enormt spændende opgave, som matchede rigtig meget af det, jeg havde prøvet i TDC. Og så var der, nok så vigtigt, en god kemi med min potentielt kommende chef Søren P. Olesen«.

Som salgsdirektør prioriterede Britta Korre Stenholt at få sin strategi ud i alle hjørner af virksomheden og fulgte op med talrige besøg over hele landet. Men meget hurtigt tog jobbet en uventet drejning.

Godt et år efter hendes ansættelse fik Stark Danmarks daværende CEO, Søren P. Olesen, ansvaret for Stark i resten af Norden. Og han bad derfor Britta Korre Stenholt og en anden betroet medarbejder om at ”tage et tungere ansvar i Danmark”.

»Det sagde jeg selvfølgelig ja til. Igen det her med at læne sig frem, når man får en opgave. Og så trak Søren sig hen over det næste halve år stille og roligt ud af Stark Danmark, og jeg trådte ind i den nordiske ledergruppe og fungerede de facto som CEO ved siden af mit job som salgsdirektør,« siger Britta Korre Stenholt.

22 måneder efter hendes tiltræden i Stark, blev stillingen som CEO for Stark Danmark officielt ledig, og Britta Korre Stenholt var ikke sen til at melde sig som kandidat til den post, hun allerede havde siddet i nogle måneder. Hun fik jobbet, og hvis hun ikke havde fået det, havde hun formentlig sagt op.

»Hånden på hjertet: Jeg tror, jeg havde valgt at sige, at jeg ville hjælpe dem, alt jeg kunne med at finde min afløser – og så havde jeg søgt videre,« siger hun.

»Det er et udtryk for, at når man har ”været den”, så er det svært ikke at ”være den” længere. Jeg lærte meget tidligt i min karriere, at der ikke er nogen, der er uundværlig. Det betyder ikke, at man ikke skal lægge alle sine kræfter og hjerteblod i jobbet, men man skal også vide, at der kan komme én efter. Og det er ok,« siger Britta Korre Stenholt og tilføjer:

»Et job som det, jeg har i dag, det har jeg til låns. Men jeg er rigtig glad for det, så jeg håber, at jeg kan låne det rigtig længe«.

Bæredygtighed er den største udfordring

Indtil videre har Britta Korre Stenholt haft topjobbet i Stark til låns i fire år.

Og selv om resultaterne taler deres tydelige sprog – Stark Danmark omsætter nu for over et godt stykke over otte milliarder kroner – er hun langt fra i mål med alt det, hun gerne vil opnå. Specielt en dagsorden presser sig på.

»Den klart største beslutning, jeg står overfor, handler om, hvordan vi kan bidrage til, at bæredygtigheds-omstillingen i min industri kan gå hurtigere, end den gør lige nu,« fastslår hun.

Hun er pinligt bevidst om, at Stark er en del af byggeriet, der står for 40 procent af verdens energiforbrug. I hendes optik har FN’s seneste klimarapport fjernet enhver tvivl om, at bæredygtighed nu er blevet en forudsætning for, at en virksomhed kan overleve.

»Min branche er nogenlunde samme sted, som supermarkederne var i 1990erne, hvor danskerne kun lige var begyndt at overveje at købe økologiske gulerødder. I byggebranchen er den bæredygtige tankegang stadig kun i sin vorden, og der er et enormt behov for, at der sker noget hurtigt,« siger Britta Korre Stenholt.

Stark har i dag som erklæret mål at gå forrest i kampen for bæredygtigt byggeri. Og gør også noget ved det i praksis, forsikrer Britta Korre Stenholt, der blandt andet fremhæver reduktion af CO2-udledningen fra virksomhedens udlejningsmaskiner med 90 procent og etableringen af en bæredygtigheds-afdeling, hvor hendes medarbejdere uddannes i bæredygtighed, så de kan give håndværkere og bygherrer den bedste rådgivning på området«.

Senest har Stark som de første i branchen tilsluttet sig verdens største og mest ambitiøse bæredygtighedsinitiativ, UN Global Compact.

»Vores mål er at hjælpe kunderne med at gøre det lettere at bygge bæredygtigt, uanset om de renoverer, udvikler eller bygger. Ind til kernen handler min ledelsesopgave om, at vi skal have accelereret den bevægelse, der sikrer, at vores efterkommere også kan have et godt liv på den her planet,« siger Britta Korre Stenholt.

Action Card

Britta Korre Stenholts tre gode råd om ledelse

  1. Vær synlig og autentisk. Jeg forsøger virkelig at komme ud i alle hjørner og kanter af virksomheden, og når folk møder mig, skal de helst tænke: ”Det er også hende, jeg har set på intranettet”. Jeg er den, jeg er. Uanset om jeg er hjemme eller på arbejde, er det de samme værdier og holdninger, jeg hviler på
  2. Vær modig. Som leder skal du kunne træffe svære beslutninger, både i forhold til mennesker og i forhold til strategiske til- og fravalg. Nogle gange er du også nødt til at kaste dig ud i noget, du ikke kan analysere dig frem til udfaldet af. Som vi for eksempel gjorde med vores bæredygtige trælast. Vi vidste ikke, om det ville give noget, men vi gjorde det, fordi vi troede på det.
  3. Lyt til din organisation. Man kan lære mere om virksomheden og kunderne ved at være tre timer ude med en chauffør for at aflevere materialer end ved at sidde til et internt strategimøde. Helt generelt vil jeg virkelig opfordre til, at ledere igennem deres karriere flytter rundt i virksomhedens forskellige afdelinger. Det giver forståelse for de forskellige perspektiver i en virksomhed og gør det dermed muligt at bygge broer i organisationen.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.