Som leder er det en god ide at have afslutningen af et uddannelsesforløb med i baghovedet, når en ny medarbejder starter. Hvad er det, du ønsker, en ny medarbejder skal kunne, når vedkommende er færdig med oplæringen? Og hvor lang tid er der sat af til processen?
»Det er motiverende for en nyansat, hvis du giver klart udtryk for, hvad målet med oplæringen er. At du som leder kan sige: ”Om en uge kan du løse x opgaver i vores system og om en måned har du lært y funktioner”.«
Line Sander understreger dog, at man også skal være opmærksom på de helt simple ting. Der kan nemlig være en tendens til, at højt specialiserede nyansatte i nichefunktioner ofte bliver glemt, fordi der er store forventninger til deres faglige niveau. Men en måned senere ved de stadig ikke, hvordan kaffemaskinen virker, eller hvor der er nyt papir til printeren.
Uanset hvordan det går, er det dit ansvar som leder hele tiden at følge op på, hvordan læringsprocessen skrider frem.
»Det nytter ikke noget, at man peger fingre ad underviseren, hvis man ikke er nået i mål til den aftalte tid. Spørg derfor ofte den nyansatte, hvordan det går – og gør det i enerum. De færreste har lyst til at skabe en potentielt dårlig relation til en kommende kollega ved at sige, at man ikke får det ud af undervisningen, som man havde håbet,« siger Line Sander.