Torben Möger Pedersen
Torben Möger Pedersen er om nogen manden bag de arbejdsmarkedspensioner, som de fleste danskere sparer op på via jobbet. Foto: Christian Als
Ledelse med vilje

Torben Möger Pedersen har et 100 års perspektiv på sit arbejde

24. marts 2021

Han var idémanden og den første ansatte i det, der i dag er PensionDanmark. Lige siden har pensioner og arbejdsvilkår været en indgroet del af topchefens liv.

Action card
I næsten 30 år har Torben Möger Pedersen haft sin gang i PensionDanmark. Han kender hver en udvikling og detalje i virksomheden og er efterhånden groet så meget sammen med den, at det er svært at skille arbejde og privatliv fra hinanden.

»Det er nok ikke nogen hemmelighed for mine nærmeste og mine kollegaer, at arbejde fylder meget i mit liv,« siger han.

Torben Möger Pedersens lederskab og liv tager på mange måder udgangspunkt i PensionDanmark, som han var med til at starte op fra bunden i begyndelsen af 1990érne. I dag er det vokset til et milliardforetagende, og han leder nu 350 medarbejdere i et pensionsselskab med 752.000 medlemmer. Et lederskab med stor diversitet, hvor han det ene øjeblik skal være i stand til at holde møde med direktionen i Danske Bank, og det næste stå på en ølkasse i chaufførernes fagforening i det københavnske nordvestkvarter.

Det årelange kendskab og forhold til virksomheden har gjort, at han er en leder, der gerne er nede i detaljen i investeringer og andre store beslutninger, og han har klare forventninger til sine folk.

»Jeg plejer at sige til mine meddirektører i ledelsesgruppen, at så længe de sørger for, at jeg er velinformeret, så har de mandat til at lede den del af forretningen, de står for, som de nu synes. Men jeg hader overraskelser, som ikke er nødvendige. Så det er det, der er dealen,« fortæller han i Lederstof.dk’s podcast Ledelse med vilje.

Torben Möger Pedersen synes, at han nu har fundet en balance mellem at delegere ansvaret til andre ledere og at have hænderne nede i maskineriet. Ifølge ham er det altafgørende for en succesfuld udvikling, at man som leder mobiliserer laget af mellemledere for at få alle med på innovationsrejsen.

»Det er vigtigt, at man som topchef ikke tror, at man selv skal være i stand til at bruge hvert eneste værktøj nede i fabrikshallen. Man skal have respekt for, at det er der nogle andre, der kan, og sørge for at give dem mulighed for at frisætte deres idéer og deres kompetencer på bedst mulig vis. Du skal som topleder have en nysgerrighed og turde opsøge andre kompetencer end de gængse,« siger han og fortsætter:

»Der er meget kort fra den menige medarbejder og op til mit skrivebord, og vi har en meget beslutningseffektiv struktur, så den tid, der går, fra en idé er født, og til den bliver besluttet og eksekveret, er ganske kort.«

Torben Möger Pedersen

Torben Möger Pedersen

  • 65 år. Gift og har fire børn og seks børnebørn.
  • Uddannet cand.polit. fra Københavns Universitet.
  • Begyndte sin karriere som økonom i Det Økonomiske Råds sekretariat, blev sidenhen sekretariatschef i SiD (nuværende 3F).
  • Administrerende direktør i det som i dag hedder PensionDanmark siden selskabets start i 1992.
  • Har en lang række tillids- og bestyrelsesposter blandt andet som bestyrelsesformand for Copenhagen Business School og Gefion Gymnasium og bestyrelsesmedlem i Arbejdernes Landsbank, Bestyrelsesforeningen, Axcelfuture og Det Udenrigspolitiske Selskab.
  • Udpeget af regeringen til formand for Danmarks Genopretningsfond, det statslige aktieselskab med formål at investere i store samfundsbærende virksomheder, der er ramt af COVID-19-krisen, og for regeringens Klimapartnerskab for Finanssektoren.
Fold ud

Arbejde og privatliv flyder sammen

Gennem Torben Möger Pedersen karriere i PensionDanmark har der altid været en flydende grænse mellem privatliv og arbejde. Han har svært ved at sætte timetal på en arbejdsuge. For er læsning af The Economist en lørdag formiddag arbejde eller privatliv?

»Det flyder lidt sammen, og det er ikke noget, jeg går særlig meget op i. Jeg lægger vægt på at være tilgængelig, og mine chefkollegaer ved, at hvis de vil have fat i mig, så skal de bare sende en sms eller en mail, så vil de få svar ret hurtigt. Til gengæld så prøver vi at være meget omhyggelige i vores ledelsesgruppe med ikke at spamme vores almindelige medarbejdere. Der skal de vide, at når de har weekend, så har de faktisk weekend og skal tage sig af familien.«

Torben Möger Pedersen sætter altså nogle forskellige krav til sin ledelsesgruppe og de øvrige medarbejdere.

»Hvis du er med i ledelsesgruppen i PensionDanmark, er der en forventning om, at man er tilgængelig – og det er ikke noget problem. Det følger af funktionen.«

Men er det muligt at have den kultur internt i ledelsesgruppen og så sige til medarbejderne, at de ikke behøver at følge det, når man i virkeligheden sætter et andet forbillede?

»Ja. Det synes jeg, vi lykkes godt med. Det handler selvfølgelig også om at have en kultur i ledelsesgrupperne, der siger, at vi har store forventninger og stiller store krav til vores ansatte, men også har stor respekt for, at de har et liv ved siden af. Det er både det eneste anstændige at gøre, men det er også det mest fornuftige forretningsmæssigt. Du får meget bedre medarbejdere, hvis du respekterer, at de skal have en god balance mellem det, der sker på jobbet, og det, der sker derhjemme.«

Den gode balance har han også selv været fokuseret på. Det krævende chefjob har ikke skulle være til hinder for et privatliv. Derfor rummer hans liv også kone, børn og børnebørn og interesser for kunst, litteratur og opera.

Med et arbejde, der er så stor en del af ens identitet og liv, er det en balance, som hele tiden udvikler sig. Ifølge Torben Möger Pedersen har den teknologiske udvikling de seneste år stillet flere krav til balancen, når man nu er i stand til at arbejde hvor som helst og når som helst.

»På en almindelig hverdag er grænsen ret flydende, men når vi holder ferie, har vi i familien den aftale, at man har lov til at tjekke sin mail om morgenen og igen før aftensmåltidet. Og uanset om det er ferie eller det ikke er ferie, så er det forbudt at have sin mobiltelefon med til spisebordet. Det gælder alle, der deltager i måltidet uanset alder – også mig.«

Torben Möger Pedersen
Foto: Christian Als

Mere end et pensionsselskab

For at få succes som topleder og arbejde i samme virksomhed så mange år kalder det på en leder, der konstant er i udvikling på sin virksomheds vegne, mener Torben Möger Pedersen. PensionDanmark har da heller ikke stået stille, og Torben Möger Pedersen har taget mange store beslutninger de seneste årtier.

PensionDanmarks fortælling er i dag ikke længere en fortælling udelukkende om pension. Det er også en fortælling om investering i sundhed, uddannelse og bæredygtighed. Der er ben i mange lejre, som topchefen selv udtrykker det.

En af de største beslutninger, han har truffet, var udviklingen af PensionDanmarks forretningsmodel for omkring ti år siden, hvor man opbyggede et program for sundhed og forebyggelse. Pensionsselskabet havde haft for mange medlemmer, der havnede på førtidspension, fordi de havde relativt banale bevægeapparats-problemer, der bare aldrig var blevet fanget og behandlet i tide. Det ville Torben Möger Pedersen ændre på, og i dag har alle medlemmer adgang til gratis fysioterapi og kiropraktik. Pension Danmark afvikler over 400.000 behandlinger årligt.

»Da vi startede PensionDanmark, havde jeg ikke forestillet mig, at vi ville have 25 sygeplejersker ansat, men det er så kommet, og de gør en fantastisk indsats,« siger han.

Torben Möger Pedersen
Ud over jobbet som administrerende direktør i PensionDanmark bestrider Torben Möger Pedersen en række bestyrelsesposter. Foto: Christian Als

Langsigtede beslutninger

Torben Möger Pedersen er både drevet af egne værdier og god forretningssans i de beslutninger, han tager for sin virksomhed.

I vinduet på kontoret med panoramaudsigt over Københavns Havn står FN’s verdensmål, men PensionDanmark og Torben Möger Pedersen tog allerede beslutningen om at tænke bæredygtigt et par år inden, de mål blev formuleret. Det faldt ham ret naturligt, når virksomhedens hovedopgave er at levere gode pensioner og tryghed til sine medlemmer, fortæller han.

»Det giver ikke mening at bede folk spare op i 50 år, hvis der ikke er en klode, man kan bo på til den tid. Så jeg synes, at der er en god sammenhæng mellem at være ansvarlig for borgernes langsigtede opsparing og have et 100 års perspektiv på sin forretning og derfor være engageret i hele bæredygtighedsdagsordenen.«

Mange af Torben Möger Pedersens beslutninger som leder er derfor kendetegnet ved, at de er langsigtede. Ifølge ham handler det som leder om at være på forkant med udviklingen og hele tiden være i stand til at spotte nye muligheder og tendenser.

Om det er bæredygtighed eller digitalisering, så gør Torben Möger Pedersen meget ud af, at han hele tiden opnår ny viden og er nede i detaljerne. Det er dét, der gør en leder i stand til at tage de rigtige beslutninger og rekruttere de bedste folk.

»Ledelse i dag er i høj grad at være i stand til at spotte de muligheder, som blandt andet den teknologiske udvikling repræsenterer, og så at få de rigtige folk om bord. Vi skal som finansiel virksomhed ikke lade os begrænse af, hvad andre finansielle virksomheder finder på. Meget af vores inspiration kommer fra helt andre brancher, og alt det, der er sket inden for Tech i det sidste årti, har været uhyre inspirerende for vores måde at gribe tingene an på.«

Action Card

Torben Möger Pedersens bedste råd om ledelse

  1. Vær skarp på din virksomheds formål. Det handler om at gøre en forskel – ikke bare om bundlinje. Gør verden til et bedre sted – samtidig med, at du leverer til dine kunder og begejstrer dine medarbejdere.
  2. Vær nysgerrig over for nye muligheder og udfordringer. Verden forandrer sig i hastigt tempo, og det skal man bruge tid på at følge med i. Vilje og villighed til innovation er nødvendig for at levere på den lange bane. Inspiration kommer ofte fra helt andre brancher end din egen og fra medarbejdere med en anden baggrund end den traditionelle i din virksomhed.
  3. Vær ordentlig. Du skal sørge for at hele din organisation har en høj etisk standard. Det skal ligge i DNA’et, at man behandler kunder, leverandører, medarbejdere og stakeholders ordentligt. Det kræver transparens og kommunikation.
  4. Vær professionel i dine beslutninger og prioriteringer. Hjertet skal med – men på en solid basis af faglighed og evidens. Do good and do well.
  5. Vær dig selv og husk, at du kun har topjobbet til låns. Dine medarbejdere vil gerne kende dig både som lederen, der sætter retning og træffer de rigtige beslutninger, men også som den helt almindelige person, du også er.

Ledelse med vilje

I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.